⁨⁨Ktuvim⁩ - ⁨כתובים⁩, 6 September 1928⁩ — בראשית [⁨ARTICLE⁩]

Print   Back

בראשית

בבוקר קיץ אחד בשנת תדל"ח יצא ומירושלים: ד' דוד גוטמן' ד' יואל משה סלומון' ד' יהושע שטמפד' ד' זרח בדנט ועמם עוד אנשים מספר לראות את אדמת אמלבש שבסביבת יפו. בבואם ליפו 6נו להאדון אמזליג' שהיה אז סגן קונסול ממשלת אנגליה ביפו' ובקשו ממנו למסור להמוכד טיאן הנוצרי' כי חפצים הם לתור את הנחלה בטרם יבואו עמו בדברים. אז שלח אתם טיאן אחד מאנשיו להראות להם את הנחלה' ולמהרת היום נסעו בלוית זאקדי אפנדי' הוא פקידו של טיאן' לדאות את אמלבש. בעין בוהנת התהלכו ותרו כל היום את שטחי־האדמה הדשנים' אשר על גדות נהר הירקון' הגובל חלק גדול מנחלת טיאן. נודע להם כי מאדמת הכפר הזה שייך חלק ידוע לאחד מסוחרי יפו, ה' קסד' וחלקו של זה מופרד (מפרוז)' בשעה שחלקו של טיאן מעורב עם חלק (רבע) ששייך עד עתה להפלחים תושבי הכפר אמלבש. כך הם עברו לארכו ולדחבו של כל אותו השטה הגדול, עד שהגיעו אל מבצר אחד עתיק והרוס למחצה, הוא מבצר אנטי־ פטרום. שם מצאו מעינות מים חיים' שפכו וזרמו חדש וישתפכו יחד לנהל הגדול המכוסה סוף והמוקף עצים ושיחים. והאדמה שחורה ודשנה ומכוסה שפעת דשא. כשראו חלוצי הישוב את המקום שמסביב למבצר אנטיפטדוס ואת מעינות המים הזורמים והמהוים את נחל הירקון' י וייטב המקום בעיניהם מאד ויגמרו אומר לקנות כל אותו שטח האדמה ליסוד המושבה. ואולם בבואם אחרי כן אל תוך הכפר' ויזדעזעו למראה הפלחים הדוויים' הסומים וצהובי הפנים' ולבם נתמלא יאוש. עם שקיעת השמש נפטרו התיירים וישובו ליפו. רק יואל משה סלומון, בדעתו הי טבערבית. החליט להתמהמה פה עוד ימים אחדים' למען קחח דברים עם זקני הפלחים שבכפר, וכן עם תושבי שאו הכפרים הסמוכים אל המיןום הזה' כדי לחקור ולדעו

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩