⁨⁨ha-Tsofeh (Tel Aviv)⁩ - ⁨הצפה⁩, 14 July 1958⁩ — ⁨Page 1⁩

אול0 לתע^"ה בגודל ‭110‬ מ"ר חשמל למאוד וכוה במקום ; למפירה [ ברחוב םלמה ‭, 56‬ קומה ב' י לפנות במקום, בדפוס תרבות [ או בטלפון ‭, 62254‬ ליוסך־ קרוב |

למכירה מכונת הדפסה בגידל ‭83 X 120 ‬ ומכונת ללנוטייפ דוד להתכת עופרת גי אותיות־צרכי • דפוס לפנות: דפוס "העשור" טלפון 62254

משרד ההנוך והתרבות —!רכי הכתר. !ו! !ו?!! ו •• הועדה המרכזית למפעלי השתלמות הודעה למורים הממלכתיים דתיים שנרשמו לחוגי הלמודים בפנימיות הלמודים יתחילו ביום השלישי כ"ז תמוז תשי"ח ‭15. 7. 58 ‬ בשעה 0נ כדלקמן: ‭. 1‬ ירה למודים למורים מוסמכ-פ בכתות ו—ה מגפה הימנית באיניברכיעה "בר־אילן" בני־ברק ;אוטובוסים ‭. (70 . 69 , 68 ‬ ‭11 . 2‬ ימי למוד למורים מוסמכים מגמד. הומנית באוניברסיטהבד־אילך - בגי־ברק (אוטובוסים ‭. (70 , 69 , 68 ‬ ‭. 3‬ ירה למודים למורים בלתי מוסמכים במקצועות: ‭. 1‬ ססיכולוגי־ סדגוגיה (תורת הגן) הבור. ‭. 2‬ הניד, הבור, תושב־יזנ. תלמוד, דקז־דק. ביז־בת ^ "תורה ומלאכה' כפר אברהם פתה־תקוה. ‭. 4‬ ירח למודים למורים בלתי מוסמכים במקצועות: הסמוריה ישראלי־ ידיעת הארץ, דקדוק והבור, בישיבת "נתיב מאירי' בית־וגן ירושלים. ‭. 5‬ ירה למודים למורים בלתי מוסמכים במקצועות: הסבירי " כללית וגיאוגרפיה כללית באוניברסיטה , בר־אילך בני־בדק . (אוסיבמיב ‭. 68 ‬ ‭. (70 , 69 ‬ על המורים שנרשמו והרשמתם אושרה לבוא למקום הנ"ל במועד הנזכר גם אם לא קבלו עדיין הודעה. לכל ־וגי הלמוד יוכלו להצטר־ גפ משתלמיש ללא פניכיה ההרשמה במק ו ה

הממשלה דחתה סיכום דיוניה בפרשת הרשום לישיבה מיוחדת שתתקיים מחר

בן־גוריון מוסיף להתנגד לגיור לפי ההלכה — מאת סופרנו יונה כהן — ו ז‭— ~ ‬

הממשלה הזרה והקדישה אתמול את עיקר דיוניה בישי• כתה השבועית ל י ענץ רישום המעמד האישי. מר בן־גוריון מפר על י שיחותיו עה הברי הכנסת ה. מ. שפירא רז. וורהפטיג, נציגי המפלגה הדתית—לאומית, ישיכה של הממשלה תתכנס מחר

/ ץ* ן ו רז -י י י . ו , ) ) - . מי ע . • • ! .. ב • _ ו!! - י .. , . ן, כפי שנודע העלה אתמול ראש הממשלה הן בישיבת הממשלה והן בפני סיעת מפא'יי בכנסת — שנת ־ כנסה אמש במשרד ראש הממשלה בירושלים יחד עם הברי מזכירות המפלגה שתי הצעות: האחת שילד מאם לא יהודיה יירשם כיהודי, גפ אם אמו לא נתגיירה, בתנאי• שהילד ימול. אך לא יהיה צורך בגיידו. ההצעה האחרת היא: הקפאת החלטות הממשלה בדבר הרישום ומינוי ווע- ' דה ציבורית, המורכבת ממומחים ידועי שם, גדולי תורה ואנשי רוה, שופטים, יודעי דת ודין ואנשי ציבור, אשר תברר ותבדוק את הבעיה

‭., ‬מיהו יהודי" לכל צדדיה. וועדה זו תוכל לעסוק בבירור זה כשנה ויותר. בדיון שהתפחה בממשלה סביב הצ־ עות הנ"ל הביעו נציגי אחה"ע 'מפ''ם התנגדות עקרונית לבל שינוי בהנה־ יותיו של בר יהודה. אחרים הביעו ספקות אמ שת* הצעות הנ"ל עלוליה להתהבל על דעת המפלגה הדתית—לאומית, מאחר שההצעה הראשינה מ־ בקשר. לבםל את הגיור וא־לו בהצעה השניה נשארת פתיחה הבעיה: "מד. יהיה בינתיים ?" כמד. מחבר* מפא"י בכנסת תמכי ב־ דעתו של בר יהידר. ואמרו להזור ל־ "סטאטוס קת" של ימי רוקח, היינו : ברוח ההנחיות החדשות. רבים אה־ רים התנגדו לכך ודרשו לשוב להוראות שבתקופת בר •הידד? עצמו מ־ לפני ההנחיות ה־10 במארב שהן הן הגירס למשבר הנוכחי

לא קויים כל מגע במשך יום אתמול לא קוייס כל מגע בין ראש הממשלה לבין המפל־ גה הדתית לאומיה והעובדה שהממ־ שלה דחתה אה סיבים דיוניה לישיבה מיוחדת שנל, בעה למהר (יום ג') לכדים בבירה, כי גם בממשלה, לפחות בקרב מרבית הבדיה, גוברת ההכרה שיש למצוא פתרון מתאים. שנית, שהפתרון חייב להיות בכיוין אחר מאשר על יסוד ההחלטית הקיימות, הנוגדות אה ההלכה והטעונות ביטול איהחלפה. כמו בן שיש ליתן שהות לראש הממשלה להמש יךבחיפוש מוצא אשר יניח גם את דעתם של הד־ תי־ם ולמנוע פילוג טראגי בעםב־ י מדינה. בינתיים קבע מר שפירא אתציא־ י תו להבראה בשוו"ץ, לפי פקודת רופאיו מלפני שביעות מספר, באירה סופי ליום השישי בשבוע זה באניה ,. ירושלים•'. כ. ג כדיוני מוסדות מפא-י זו הפעם הראשונה שמר ב. ג. משתתף בדיון במפלגתו בשאלת , מיהו יהירי"•. במשך שעה ארוכה הסביר להם אמש את עמדתו. מצד אחד די־ בר על הצירך בחיפוש מוצא כדי למנוע ריב אחים במדינה ולהרחיק סכנה של , מלחמת דת'' העלולה ל־

ההלישנו פי נמה מאשר אייבים בד בחוץ. מאידך דיבר בחריפות נגד הר־. בנים ו-שלטונם* במדינה. סיעת מפאיי אישרה הצעת ג. ג. בשעה ‭12. 30‬ כיימד. כיער. מפא'* בכנסת את דיוניה ומסרה הידעת לפיד. שמעו חברי המזכירות וסיעת ניפא"ל בכנסת מפי ראש המכשלה מר ד. בן גוריון על הצעה לרישום ילדיש מאם לא יהודיה ביחידים לאחר שי• מילו יהסמיכה את מר ב. ג. לגהל מו''מ על בסיס הצער. זו. המשך הדיזן ככנסת יידחה ליוב גי ייתכן שבפני נשיאות הכנסת תובא היום הצער. מפא''י לדחות את ד. מ־ שך הדיון בכנסת למחר וסיכומו יידחה, איפוא למחרתיים (יום ר) או ל• שביע הבא. בכנסת נותרו עוד 5 ש־ עות לדיון, פרס אמן נאומיהם של שרים שאילי עוד יקחו הלק בדיון זד, . מר בן גיריון דחה את נאומו למועד מאיהר יותר. היתד. סברה ש' הוא ישקול אם להשתתף בכלל בדיון זה, או יימנע כדי לא להחריף און המצב, גם לאחר שלא יימצא המו־ צא הרציי. לעומת זאת בבורים אה־ רים, כי אם לא יהיה סיבים היוב*. ישא מר ב. ג. לפני ההצבעה בכנסת. נאים חריף נגד היהדות הדתית. נידן כי בנאומו זה עומד מר ב. ג -לת * קוף'' את הציבוריות הדתית על הס־ כמתה למתן זכות בזדרד. לנשים, לחיק שיווי זכויות האשה וכד. כן עומד היא לשאיל בנאומו דה שאלות פרובוקאטיביות כגון : "אם אשתי של משה רבינו היתד. יהודיה? כיצד נשא שלמה המלך, אשר בנה את בית ה- , מקדש, . נשים נכריות' ז לאחר שינסה לתאר את . היעדר פסק הלכה אחיד- — ישלול לחלוטין מיהדות התפוצות זכות הבעת דעה לגבי ההלכה ?דזד שהיא המתקבלת ע"י הממשלה במדיי נת ישראל הריבונית וכוי וכוי.

בחתם הסכם הפינויים עם חברת תעלת סואץ

ג'נכה, ‭13‬ (ע"ר) — הפכמ פיצויים כין כעלי המניות של הכרת תעלת סואץ וכין הריפובליקה הערכית המאוחדת נחתם היום כג'נכה, לדברי מקורות מוסמכים.

החתימה שנועדה לאתמול נתעכבה בגדל מחלוקת על סעיף בדבר ערובה לשער החליפין. מיניסטר הכספים המצרי. חסן עבאס זאכי אמר היום, בי מצרים עומדת ברעתה בנוגע לשער מטבע החוץ, שעל פיה תשלם

פיצויים בסך ‭23‬ מיליון ליש"כ לבעלי ־מניות• פיצויים אלה ישולמו במשך 6 שנים בלירות שסרלינג או בפרנקים צרפתיים. בהתאם לשער החליפין בין הלירה המצרית לבין הדולר האמריקאני. החברה טוענת. כי סעיף הערובה מגן עליה מפני בל אפשרות של פיתות שער הלירה המצרית, הלירה שטרלינג או הפרנק הצרפתי. לעומר• זה טוענת מצרים בי הסעיף האמור ערב לחברה רק מפני אפשרית שי י פיחות שער הליש"ט. ההסכם נחתם על ידי מנהל הבאנק המרכזי של מצרים. אל עומרי, בשם הרפיבליקה הערבי. - . המאיחדה, ז-ו-רז' פיק־? יושב ראש חברת תעלה סואץ הישנה. ומר אילף' סגן נשיא הבנק העולמי. מעתה תקרא החברי' "חברת פינאנסיב של סואץ". ד היא תפעל :חברת נאמנות להשקעות.

ישיבת הממשלה

בישיבה השבועית של הפםשלה, סקר ראש הממשלה את המצב ה3־ דיני והבטהוני. כמי בן :דונו עניין דישוב הי• עמד האישי וזזמו"מ עכ :ציגי הס־ פלגה הדתית־לאימיה. הדיון ־סוכם בישיבה נוספת של הממשלה. אשר תתקיים ביוב של־שי בבוקר.

המדינות המוסלמיות בברית בגדד מוכנות " להגיש סיוע ללבנון אם ממשלתה, תבקש זאת"

ועידת הארצות המוסלמיות ב, בריתי מתכנסת היום בטורקיה

בגדאד, ‭13‬ (םי"צ) — המדינות המוסלמיות ככרית כגדאד מוכנות להגיש כל עזרה אפשרית ללבנון כמשכר הנוכהי שעובר עליה. אולם על ממשלת לבנון לבקש עזרה לאת ולמסור פרטים על אופי העזרה, — אמר מר טופיק סווידי, מיניסטר ההוץ של האהוד הערכי העיראק—ירדני. איסטנבול, ‭13‬ (ע"ר פי"צ ויו. פי. ) — ראשי ארכע המרי־ נות המוסלמיות ככרית כגדר פותחים מהר (היום) בשיחות על המצכ כמזרה התיכון ועל מדיניותן העתידה של ארצותיהן. לדברי מקורות מוסלימיים יידונו כעיקר בעיות לבנון, מדיניות ארה"ב במזרח התיכון, וקפריסין. כין השאר תידון האפשרות של הגשת סיוע לממשלת לכנון כמלהמתה כמורדים.

"בעיה לבנון תהיה אהה הבעיות הראשיות בה ידונו ראשי המדינות המוסלמיות החברות בברית בגדאד שיתכנסו מחר בקושטא". אמד שגריר לבנון בטורקיה מר הליל טאקיאדין לכתב סי"צ. לאהת העיאלות של הכתב השיב השגריר הלבנוני שאין שאלה של הצטרפות לבנון לברית בגדאד. בפגישה משתתפים השאה של פרס, הנשיא איפקנדר מירזה. מפאקיסטאן המלך פייסל מעיראק, והנשיא ג'לאל בייאר מתורכיה. ראש ממשלת פרס

ד"ר אקבאל הגיע לאיסטנבול היום. הוא אמר שבא לפי הוראה מאת השאה, שיביא מצרפת מהד. לדברי מקורות מוסלמיים באיסטנבול, יתכן כי 4 המדינות המוסלמיות יקימו גוש כנגד התפשטותה של הריפובליקה הערבית ןומאוהדת. אולם הן רוצות ! לדעת בדיוק מהי מדיניותה של ארה'יב במזרה התיכון. ובאיזו מידה מוכנים האמריקאנים להושיט את עזרתם באיזוד. ארה"ב נמנית עם כל הועדות של ברית בגדאד' אך בישיבות מועצת הב-

רית היא משתתפת רק באמצעות מש־ היה I י

"י המצפה

חוק ופירצותיו מגדלי חזירים ומוכרי מוצרי־ הם עושים כל המאמצים לערער את חוק ההסמכה בדקדקנות מש־ פטית. צוו על תנאי שהגיש אחד מהם נגד עיריית תל אביב, של־ פיו יש להפריד בין חלקי דבר אחר, ושלפיו אין תוקף לפקח להחרים מוצרי חזיר הנועדים למכירה, נתברר לפני בית המש־ פט העליון ונתגלעו חילוקיי־ ד עות בין דעת הרוב לבין דעת המיעוט בדבר תוקף ההחרמה על ידי הפקחים. בעוד שהרוב קבע' שאין לפגוע ברכושו של האזרח

אלא אם כן הדבר נבדק על ידי בית משפט מוסמך, ולכן אין זכות ההחרמה ניתנת לפקהי ה־ עיריה, הנה דעת המיעוט היא' שחוק ההסמכה אין למוד אותו בקני מידה של חוקים רגילים, כיוון שמגמתו לבער סמל הטומ־ אה מן ארץ הקודש. ד"ר מ. זילברג, שייצג דעת המיעוט, בי־ מם בהוכחות את עמדתו, שה מחוקק התכוון להחרמה על ידי הפקחים, שאלמלא כן היה כותב במפורש כי ההחרמה צריכה לה־

יות על ידי רשות משפטית. ה־ רוב פירש את החוק במקביל לחוקים אחרים, ואילו המיעוט פירשו לפי כוונתו היהודית, והוא ביקר בחריפות "הרכבה בלתי טבעית של תחיקה ישראלית־ ו פרשנות זרה". הילוקי הדיעות בין השופטים עקרוניים הם. מבחינה מעשית סבור גם ה־ דוב, שלאחר הרשעת בעל האטליז בבית המשפט על חוק העזר רשאית העיריה להחרים את ה־ מוצר הטמא. . כוחה יפה להסמיך י בתי משפט להוציא צווי החרמה. מכאן שהפקהים רשאים לעקל, אם לא להחרים, אה המוצר עד שיורשע בעל האטליז. אולה מ־ בחינק עקרונית נפגע חוק ההסמכה על ידי פסק הדין של ה! !ב. השוואת חוק זה לחוקים אחרים, שמחייבת בירור משפטי לפני כל החרמה, נוטלת ממנו את תק־ פו העקרוני הנועד לבער דבר משוקץ מארצנו. תמיד ראינו בחוק ההסמכה

הישג חלקי בלבד, שבתקופת ביניים עשוי לצמצם התפשטות דבר אחר. בתל אביב הגיע ב יצועו לשלבים ניכרים. הוא הדין במקומות אהרים, שבהם מעוניין השלטון המוניציפאלי לבצע את מלוא הסמכות של חוק ההסמכה. אולם חוק זה ניתן לפירצות עק־ רוגיות, כפי שמוכיח פסק הדין של הרוב בבית המשפט העליון. והמאבק לביעור דבר אחר הוא ' אביסודו על העיקר שבארצנו, רץ היהודים, צריך שיקוץ זה להיות בבל יראה ובבל ימצא. לכן יש לחדש את המערכה על הקי־ קת חוק ממלכתי לביעור הנגע מביתנו. חוק זה ימנע את השוני בביצוע בין תל אביב לבין חי־ פה, כדוגמה- משקיים חוק הסמכה בלבד, שהוא גמיש ותחולתו תלוייה ברצון כל דשות מקומית. היהדות הנאמנה, נושאת המורשת של גוי קדוש, מן הדין שתתעורר לתביעת חוק המדינה לביעור הטומאה מן הארץ.

דה־גול קורא להקמת פדרציה צרפתית עוד השנה

פרים. ‭13‬ (עייר) עוד השנה צריכה צרפת לכונן את קשריה עפ שטחי "האיחוד הצרפתי" על בסים פדרלי, ו"מקום :כבד בייתר" בתוך פדרציה זאת יהיה שמור לאלג'יריה — אמר הערב ראש ממשלת צרפת• גנרל שארל דה גיל, בשידור ערב הגה הלאומי של צרפת. ראש הממשלה אמד. כי בפרוס יום הבסטיליה הוא שולה לעמי הטריטוריות

הצרפתיות מעבר לים בשורה שלדי־ י דוח ותקוה. "אנו ציעדים לקראת שותפות נדה־ בת חפשית. עוד בשנת ‭1958‬ עלינו להקים מוסדות הדשים, לכונן את הקש־ רים בתוך האיחוד שלנו על בסים פד־ ראלי , לארגן יהידה גדולה מדינית, כלכלית ותרבותית, שתהלום את התנ־ איפ המודרניים של ההיימ והקדמה.

הנשיא ייצא חיים למסעו בהולנד ובלגיה

נשיא המדינה מר יצחק כךצכי ורעיתו, ימריאו הבוקר להולנד ולכלגיה בלוויית מר וו. איתן, מנהל משרד ההוץ, ושלישי הצבאי, סגן אלו, ? כרמל.

בהולנד ייפגשו הנשיא ירעיתו עם המיכד, יוליאנה, ויהיו אורחיה לארוחת צהרים. מלכת הולנד והנסיך בדנרד ישתתפו בארוחת ערב הגיגית שיערכו הנשיא ורעיהו בשגרירות ישראל בהאג. כן ייפגשו הנשיא ורעיתו, במסגרת סיוריהפ בהולנד, עפ הקהילות היהודיות והארגינים השונים. בהגיע הנשיא, רעיהו ומלוויהם לשדה התעופה בסכיפול שבהולנד, יתקבלו במקום על ידי נציגי ממשלת הולנד ועל ידי שגריר ישראל בהאג, מר הנן סידור ואנשי השגרירות, וכן נציגי הקהילות היהודיות בהולנד. בחום ביקורם בהולנד ימריאו נשיא המדינה ורעיתו ומלוויהם לבלגיה. ויגיעו

ביום ה' בשעות לפני הצהרים לשדה התעופה של בריסל. שם יתקבלו בטקס רשמי על־ידי נציגי הממשלה הבלגית, וכן על־ידי שגריר ישראל בבריסל, מר גדעון רפאל, סגל עובדי השגרירות ונציגי הקהילות היהודיות במדינה. בבלגיה יבקרו הנשיא ורעיתו לפי הזמנת הממשלה הבלגית בתערוכת ברי־ סל, ויהיו אורחי המלך הבלגי לארוחת צהרים. כן ייפגשו עם המלכה האם, אליזבט. בבריסל תיערך לכבודם ארוחה חגיגית על־ידי הממשלה הבלגית. הנשיא ורעיתו יחזרו לישראל ביום ג', ‭22‬ ביולי.

המורדים יוסיפו להילחם; יחרימו הבחירות לנשיאות

ביירות, ‭, 13‬ (ע"ר ויו. פי. ) — מנהיג המודדים בביירות, צא י כ האלה, רמז הערב, כי האופוזיציה כלבנון תמשיך כמרידה גם אם ייבחר נשיא הדש על *די הפרלמנט ב‭24- ‬ ביולי. "לא נסכים לתוצאות של שום בחירות הנערכות כל זמן שהנשיא שמעון משמש בתפקידו. לא :סכים למאומה חוץ מהתפטרות שמעון מיד",

אמר. לפי החוקה על שמעון להישאר בתפקידו עד ‭23‬ בספטמבר, אפ ייבחר נשיא חדש ב־‭24‬ ביולי. בית הנבחרים יתכנס בתאריך זה לשם עריבת הבחירות, ובינתיים נערכים גישושים למציאת מועמד מקובל על הממשלה ועל האופוזיציה יחדיו. םאלם, שטען ני הוא מדבר בשם :ל האופוזיציה, סרב להשיב תשובה ישירה כאשר נשאל אם יחרימו צירי האופוזיציה את ישיבת הפרלמנט ב־‭24‬ ביילי. הוא אמר : "אני דוגלים בעקרי ין — סילוק מידי של שמעון ושל כל מה שהיא דוגל בו". הכרזה זו שמה קץ לכאורה לתקוות, כי בחירת נשיא חדש שייהנה מתמיכה נרחבת יותר' תשמש אות לסיו המרד הנמשך זה 9 שבועות. היגים פוליטיים הוסיפו שיתכן כי הדברים יחזקו את •למדתם יממש־ לה, כיון שעמדתם הפשרנית של המורדים תרגיז את המתונים בלבנון. כתב רדיו בגדד בביירות מופר, כי מנהיגי האופוזיציה בביירות החליטו לאהר ישי? כה שנמשכה 4 שעות ל ה הדים את ישיבת כיה"; כ־‭24 ‬ ביולי, שבר, תערך הצבעה לבחור נשי*. חדש. ‭15‬ צירי האופוזיציה קיבלו הודעה שלא להשתתף בישיבה. הרוב בבית הנבחרים נוטה לבחור מועמד מתוך הבית בעוד האופוזיציה רוצה בבחירת נשיא מחיץ לביה"נ.

לשכת המסהד מא יי מת כשבית־ כללית ־:שבר. ־מסחר ל־העשיה ־לבנונית איימה היום בסגירת כל החנוייה ו־ בתי־החרושר. ב־‭25‬ ביולי , אם לא יימצא עד אז פתרון למשבר הנוכחי במדינה. • 'התפוצצויות בביירות שורה של התפוצצויות אירעו הלי־

לה והיום בטריפולי ' שפגעו בין השאר בתחנת הכוח הגדולה, שממנה שואבת גם ביירות את הכוה ־חשמלי בתקופות של עומס, ובקוו־המיפ העיקרי המוביל לאיזור הנמל של עיךאל־מין. הנזק בתחנת הכוח נאמד ב־2 מיליון דולר. כן, פוצץ בית בן ארבע קומות, אשר, לפי טענות המורדים, שימש כמקום־תצפית לצבא הממשלה, בתור . תגמיל פוצץ הצבא את ביתו של מנהיג מורדי טריפולי , ראשיד באראמי. כאראמי עזב, למזלו, את הבית חמש דקות לפני הפיצוץ. 6 מורדים נהרגו־ י 26 נפצעו בקרבות כבדים שנערכו ביום וי — על כך מסר מטה המורדים.

שעטרת א"זיה מכה גדם התובע הגרמני היה נאצי וותיק! — הרופא המרצח מבקש ממצרים לא להסגירו

מינכן ‭13‬ (םט"א) פרשת איזלה היא הכשלון האומלל כיותר והשערוריה הגדולה ביותר בתהומי המשפט כגרמניה מאז המלחמה — הודיע שר־המשפטים הבאווארי, וילי אנקרמילר. במינכן נפתחה עתה פעולה משמעתית נגד התובע הראשי מטעם חמדינח כמינכן, ד"ר מאכפ פון־דקר, שחודח ביום ששי מתפקידו כהשוד כמתן עזרה למפלצת מכוכנוואלד". . "

נוסף על הפעולה המשמעתית שנפתחה נגד פון־דקר, תיערך חקירה כללית בפעולות משרד התביעה הכללית במינכן. שר־המשפטים הבאיואר־, מר וילי אנקרמילר אמר' כי האשמה לביי־ חת איזלה אינה על המשטרה אלא על מנגנון המשפטים, בניגוד 'לדבריו קודם לכן. הוא סיפר, כי עיד י־ ‭1954‬ נפתחו פעילות נגד איזלה. שהואשם בעדות־שקר, והטיפול נמסר לידי פץ־דקר. עדים שהופיעו אז, בכללם הפרקליט אברהארט אנגלהאר־ דט, ביסס•' אז ההאשמות שלפיהן הזריק אתלה רעל ל־200 עצירים מתוך "תאווה לרצוח". אנקרמילר אמר' כי באשר הציץ ביום־ששי בתיקים האישיים של פון־דקר גילה לזעזוע, ' הרב, כי התובע הי־אש־ מטעם המדינה במינכן היה חבר המפלגה הנאצית מ־ ‭. 1931‬ למרות זאת היחזר אהרי המלחמה לתפקידי , מ-

שום שלא נשא בכהונה מפלגתית ואנשים שנרדפו על ידי הנאצים העידו לזכור. !־. :אשר חקר התובע ־כללי של מדינת באויאויה השבת את פוךדקר, טע; זה כי לא סחב אה פרשת איז־ ל־ בצדי!, '. שי־ המשפטים, אנקרמילר, אמר בי אין להיציא מכלל אפשרות הסגרתו של איזלד ממצרים. מצרים כבר הסגיר-, פעם מנהיג של ס. מ. ששירת בצבא המצרי. קהיר' ‭'13‬ (ע"ר) — רופא נאצי מאנשי הם. ס. לשעבר בשפ ד"ר האנס אייזלה, הנאשם בשיתוף פעולה במעשי־ההרג במחנה בוכנוואלד הידוע לשימצה, פרץ בדמעות בתחנת המשטרה המרכזית של קהיר• לאחר שנעצר בבירה המצריך לכי בקשתה של ממשלת גרמניה המערבית, הוא ביקש מאת השלטינות המצריים לא להסגירו לגרמניה.

דר אייזלד. נעצר אמש במטה "אינ־ טי־פיל" בקהיר, והועבר אחרי־כן ל־ תחנת המשטרה המרכזית של קהיר. הוא ביקש מקלט פוליטי במצרים, לאחר שממשלת מערב גרמניה דרשה את הסגרתו. כפי שנמסר' נמצאה בקשתו , 'בעיון". לפני מעצרו אמר איי־ זלד. :יש לי מצפון נקי לחלוטין. " שוס איש לא נהרג מעולם על ידי". בתהנה המשטרה המרכזית של קהיר

פרץ בדמעות ואמר : "הנני קרבן לרדיפה יהודית". בפנוהי אל הבת־ ייפ שבאו לראיינו, הוסיף "אימרו לבל העולם שהנני הף '?פשע'•. הוא אמר להלן, שאישיות פוליטית גרמית אמרה לו. שהיהודי־ ' זקו־ לים למשפטים מן הסוג המתנהל נגדו לשם חיזוק מעמדם, נוכח העובדה שהם למים עתה לתחיה כאומד, מחידשת. אייזלה הוסיף, כי מיד אחרי מעצרו ביקש להתקבל דיאי־ן על ידי י ליטנאנט־קולונל זכריה מוה־י א־דין, מיניסטר־הפנים המצרי. לאחר מעצרו חידש ד''ר אייזלה אה קריאתו למצרים שלא להסגירו לידי ממשלת גרמניה, באיגרת לקולינל מו־ חת א־דין. באיגרתו הוא כיתב, כי היא מקיוה שהרפיבליקר, הערבית המאוחדת תראה אותו כפליט פוליטי ולא המסיר אותו לידי גרמניה. הוא טען, כ" פעולותיו בזמן המלחמה ביצעו כ"חובה ציבורית בשירות בט-

חינה של ממשלה חוקתית". הוא אמר• בבקשתו למקלט, כי הוא הוע־ לל ע"־ אותה ממשלה (של גרמניה י הואצית' ובל הפעולות, עייהן הוא מ-אשב, ביצעו בתוקף תפקידו. גנרל ד, ס. ס. לשעבר קורט מאייר המכינה "פאנצר" (שריון), הצהיר בקשר ענ: פרשת ד"ר אייזלה, שאיר־ גוז ל, יילי הס. ס. לשעיר (יואפן ס. ס. ), אינם רוצים בכל קשר שהוא עפ אנשי ס. ס. המע־רבים בפשעים שב־צילי במחנות הריכוז. הוא הכחיש שא רגונ־ עזר לדייר אייזלה להימלט ־מצרים. ן('?! ג"ך *וו *‭^ V ‬ :זשט-ר. ־פלי"כ של מינכן כבר פתחת םחהירד. בהאשמה חדשה כלפי אייזלה שלפיה עשה את עשתו, הד־ וו־ג' יורשי. יהי דה לרכושה של אשד. בפנכיד המשטרה חושדר. כי פרי . צ־ס־ קא קראך מפאסינג, מינכן, שלקתה בסרטן־ריאות מתה בטרם עת. -משטרה כבר הגישה כקשה לבדיקת ה־ גוויה מלבורתה. נמסר כי האש־ הזקנה השאירה אחריה בית, פרוות ותכשיט-ם שע;:פ ‭150, 000‬ מארק. קרובי המניה־ אמרו עתד, רמשסרה, כי הם הוד-עו להםתד־ית הרפואית במינכן על חשדותיהם אחרי מיתה של פראנציסקד, קראך ב־‭. 1956‬ תלונתם לא נמצאה עכשיו.

תובעים להערות בעיית הרישום , במושב הוונו הפועל הצי![

אם לא תבטל הממשלה את ההנחיות

חברי נשיאות הועד הפועל * הצ י וני, מר א. ל. גלמאן ומר כ. כזק, פנו אתמול למר י. שפר י נצק , יו"ר הנשיאות כת־ ביעה להתערב לביטול הנהיות הרישום, אך אם הממשיי לה תעמוד על דעתה - ל הע; מיד את העני* כסדר היוה של מושב הועד הפועל הציוני . > מצומצם. במכתב נאמר : "כחברי הנשיאות של הועה"פ הצ־ יוני הרינו מוצאים לנכון לפנוי. אל בבי באורח דחוף בענין הנחיות הרי־ שום החדשות שנתקבלו ע"' הממשלה, שזוהי בעיה דתית־לאומית ממדרגה ראשונה העשויה לא רק לפלג את המדינה והעם בתפוצות אלא גם לערער את יסודות קיומה של ההסתדר־ת הציונית. אנו סונים איפוא, אל כב' בתור יו"ר הנשיאות של הועה''פ הציוני 'ד' שים את כל משקלו האישי והציבורי לבטל את ההנחיות החדשות . 'להחזיר

את המצב לקדמיתו. יהד עם זה הרינו להודיעו, ?ואש ה''ו תהלימ הממשלה — פה שאגו לא מאמינים — להביא את ההנחיות ה:"ל לאישורה של הכנסת, כי *7 בקשתנו מופנית אל כבי להעמיד *ת השאלה ההשובה והרצינית הזאת בכ־ עיף מיוחד בסדר יומו של הבושכ הקרוב ש> היעה"פ הציינ' המצימצש־. **•גיי ‭^*4‬ו••ו ?. ו ••**•— ו \‭* 4‬ ו */ '". ו^•>*י ., ר* ? ? ו!"זייי ?*י"יומ. * •‭I *'I‬ ^•, *יייזי "‭1 "(V‬• . ^ * * הנציגים הדתיים בהנהלת ברית עב* רית עולמית, דיר *בי הרכבי , דיר ח. חמיאל ומר י. $. ביאלר. פנו במכתב למר ז. שזר בי^יושלים (ראש הבריו! העברית העולמית) ולד''ר ש. פדו־בוש בניו־יורק ויו''ר הועד הפועל של בע־'ע) בו הם מתבקשים לפנות לממשלת ישראל בתביעה לבסל הנחיות הרישוב, כן הם דורשים להעביד את הדבר על סדר יוכה של ישיבה הועהלה ביפים אלו ועל סדר ידמו של מושב היעד הפועל העולמי של הבר־ר -. " הפתכנש בכ' במנהם אב.

נמשכים מעשי האלימות בקפריסין

ראשי העיריות היווניים סרבו להפגש עם פוט

גיקוםיה, ‭, 13‬ (ע"ר) — עוצר בית הוטל אמש על ארבע מעריה הראשיות של קפריסין — ניקוכיה, פאפוס, פמגוסטה ולימםול — אחרי י־ה של מעשי אלימה. והצתות ברחבי האי, שכתוצאה מהם נהרגו 7 אנשים ו־9 אחריה נפצעו. בעקבות תקרית זו פורסמה קריאה משותפת להפסקת האלימות בחתימת מושל קפריסין, סיר יו פוט, ראש עירית ניקיסיה, ד"ר תמיסטוק־ לס ' דראביס, ' ומנהיג העדה הטורקית, דייר רעוף דנקטאש. כמו־כן הזמין המושל פונז את ראשי העיריות היווניים ואת מנהיגי העדה הטורקית להיפגש עמו היום לשם דיון לנקיטת אמצעי בטחון נאותים, אולם ראש עירית ניקוסיה הודיע למושל פוט במברק, שראשי העיריות היווניים לא יוכלו לבוא לפגישה בגלל שידורבבי. בי. סי. אשר בו נאמר שהפגישה הביא להוצאת הארכיבישוף מקריוס מהמו''מ על עתיד קפריסין. בתשובתו הבטיח המושל פוט שאין כלכונה מסוג זה ושמגמת הזמנתו היתד. אך ורק להביא להפסקת שפיכות הדמים בקפריסין. , מעשי האלימות ושפיכות הדמים נתחדשו בקפריסין היום' בעת ששני יוונים קפריסאים נפצעו ביריית. ש־ נורו עליהם על ידי תוקף אל־ מוני שרכב על אופנוע. תחילה תקף האופנוען את האחד משני קורבנו־ *יו. כאשר ישב במרפסת ביתו באחד

מפרברי העיר ניקוסיה. האיש נפגע בערפו. אחרי כן ירה רוכב האופנוע בצעיר יווני בקרבת מרפאת האיגודים המקצועיים מחוץ לחומות ני־ קוסיר. העתיקה, באיזור הטורקי של הבירה. שני הנפגעים נלקחו לבית חולים. אוטובוס יווני־קפריסאי שעבר אמש בכפר הטורקי מוואקוני, ‭54‬ ק"מ ממערב לניקוסיה, נרגם באבנים ושני יוונים נפצעו• בעקבו־ התקרית הוטל עוצר על הכפר. טורקי קפריסאי מאנשי משטרי. העדר שהיה בבגדים אזרחיים נורה ונפצע בפרבר קאימלקי של ניקוסיה, בקרבת המקום שבו :פצעו הבוקר שני היוונים. העוצר שהוטל על ניקוסיה' פמגוסטה, פאפום ולימסול, הוסר הבוקר אילם תחת זאת ־וטל עוצר על אומוריטה וקאימלקי, שוים מפרברי ניקוסיה, מקום שם נפצעו אתמול 2 י יוונים וטורקי אחד בתקריות של יריות.

‭,, ‬רימון,, התנגשה באביה צרפתית

ווארשה ‭13‬ (םי"צ) האניה הצרפתית "ס. נ. א. ‭"1‬ התנגשה עם ה־ אניד. הישראלית "דמון". ההתנגשות ארעה במוצ''ש שעה ש־ ־, אניד. הצרפתית הפליגה מהנמל גדנסק עם מטען של פחם. בעקבות ההתנגשות היה צורך לגרור את האניה הצרפתית חזרה לרציף 5קב פגיעה בחרטום האניה. שתי אניות המשא כעת נמצאות כעת בתיקון במספנה גדנסק.

אנשי הרוח ב־עוו־אל: המחלוקח בדבר סדרי הרישום עלולה להביא לפלוג העם

החתומים מטה. מהמ חירי מפלגות שונות ומהם מהרן לכל מפלגה, מהם המסתייגים הסתייגות גמורה מהמדיניות הרשמית של המנהיגות הדתית בישראל ומהם הנאמנים לד. ; • מהפ הדבקים בעקדת הסבלנות המוחלטת באמונות ודעות ומהם הדוגלים בעקרון ההפדדד. בין עניעי הדת וענייני המדינה — מאוהדיפ בדעה, שהמחלוקת שנתגלעה לרגל הצעת התקנות בדבר סדרי הרשום והמתפתחת באוירה של פתיחות, עלולה להביא לידי התחדדות נצהנית של םריבת הצדדים' שסופה פלוג העם בארצנו ובגולה. ־־־ ' - - ־- - הבעיות כבדות המשקל שגרמו למחלוקת אינן נתנות לפתרון באוירה של נצחנות הגוררת אחריה התנכרות. אדרבה, מחייבות הן רוב אורך רוה, עדינות גישה וביחוד אהבת ישראל לרחוק ולקרוב. בשאלה בעלת שרשים היסטוריים כה עמוקים ובעלת מסקנות כה מרחיקות לכת אין מקום לפסקנות בהולה שהידקה אין לו תקנה. פרופ' אפרים א. אורגן; ר" דארתור בידםי ך ד"ר הייה הלל בן־ששון; פרופ' שמואל הוגו ברגמן; ד"ר אכרחב יעקכ כראור; פרופ' ישראל היילפרין; פרופ' ליפמן היילפרין; ד"ר צבי ורכלוכסקי; פרופ' ארנסט חייב ודטחיימר; פרופ' יצחק אריה זליגמן; פרופ יע?ב כץ; פרופ' ישעיחו ליכוכיץ; ד"ר נחמה ליכוביץ; פדופ' דג סדן; פרופ' עקיכא א. הימון; •שמואל יוה, ? עגנון; ד"ר דוד פלוםר; פרופ' יוסף קלוזנר; אכרחכ קריכ; פדופ' הייה רבץ; פרופ' נתן רוטנשטרייך; ש. שלוה.

עם סגירת הגליון

קהיר, ‭13‬ (ע''ם) צרפת ומצרים חתמו על עיסקה הדשה שלפיה תספק האה־ רונה כותנה לצרפת תמורת םהורית ומוצרים צרפתיים. בסכום של כשני מליון ל"י. בלגרד' ‭13‬ (יו. פי. ) העהונות היוגו־ סלבית דהתה היום את האשמותיו של ראש ממשלת בריה"מ ניקיםה הרוש־ צ'יב בנאומיו האחרונים שה־שמעו ב־ מזרה ברלין וכינתה אותן במהוסרות כל שחר• לונדון ‭13‬ (יו. פי. ) מושל איזור החסות של עדן, חיר ייליאם לוס ־פסיק היום את חופשתו ויצא בדרך האויר לעדן מקום שגברה המתיחות לדגל גיר־שו של הסולטאן מלהג' והששות להתלקהויות הדשות בגבול התימני. קובה (יו. פי. ) מטוס תובלה של חיל הים האמריקאני יורט היום ליד סנטיאגו שבקובה בעת שהיה בדרכו מבסיס היל הים האמריקאני באן ל־ מיאמי שבארה"ב. מפקד יחידת האויריה בבסיס חל הים קפטן הדמן די הביע את הסברה כי המטוס יורט על ידי מטוסי חיל האויד הקובני.

הוחזרו חטיפי אילת

שני הצעיריכ הישראליים , • לאה שטורה־כת ‭22‬ מהיפה, ושמעון רשקוכ כן ‭21‬ מתל־אכיב, שנחטפו על ידי הירדניש כהו, ? אילת, כתוך שטח י שראל , כ־‭26‬ לחודש זח כערכ — י הוחזרו לישראל אתמול לפני הצהרים ונמסרו לידי שלטונות ישראל כמעבר מנדלכאום כירושלים.

הצעירה לאה שטרום מוהזרת דרך מעכר מנדלכאוכ

המוחזרים הועבי ו לחקירה על נסיבות נפילתם בשב־ ועל תנאי מעצרם 'חקירתם ביד' קציני הלגיון הערבי. ראשונה הוחזרה הצעירה לאה שטורם שנפגשה בתחנה עם דודתה הירושלמית הרופאה ד"ר ה. הירמוך. כשעה אחריה הובא הצעיר שמעון רשקוב, אשר לו ־מתינו ככר הוריו שבאו מתל אביב, בהיודע להם הב־ שורר, על החזרת בנם. הצעירים שנחטפו ־חד־י כשהם בבגדי •ם בקרבת אילת, היפרדו איש מעל רעותו והוחזקו בבתי כלא שונים, בהם נח־ קרומדי פעם בפעם על יד• קציני הלגיון הערבי. עם חטיפתם בידי שני אנשי הלגיון הערבי. לפני כשבועיים וחצי, היעלו במכונית של הלגיון בעקבה ונצטוו שלא לדבר ביניהם. עיניהם נקשרו במטפחות ולאחר מכן היפרדי ולא התראו יותר גס לאחר החזרתם לישראל. שמעון רשקוב סיפר כי סמוך לז־ מן החטיפה הוא הוכה בירי שוביו, אולם לאחר ימים מספר הוטב היחס אליו. הצעירה לאד, שטורם סיפרה, כי הירדנים התייחסו אליה באדיבות רבה ולא נגעו בה לרעה. היא הוחזקה בכלא נשים ואף סיפקו לה סדינים וספרי קריאה. חקירתה התנהלה על ידי קצין הלגיון בעברית צחה והיא נשאלה על עניינים צבאיים, מדיניים וכלכליים של ישראל, אולם הצהירה שאינה מתעניינת בנושאים אלה ואינה •ורעת למסור עליהם דבר.

שלטונות הירדן לא התירו למשקי־ פי האו"ם להפגש עם שני העצירים,

אולם הסכימו רק לקבל בשבילם בגדים שהועברו אל הצעירים מאת משפחותיהם באמצעות ועדת שביתת ה־ נשק הישראלית ירדנית.

ישראל לא תגיב על גירוש הדיפלומט

(מאת סיפרנו בקריית ירושלים) נראה שישראל לא תגיב על גירושו של מזכיר ראשון בצירות ישראל בפולין ע"י ממשלת פולין והסתפק במחאה פורמאלית — דבר זה סוכם אתמול בישיבתה השבועית של הממשלה לאחר דו''ה שמסר ראש הממשלה, מר ד. בן גוריון בענין זה. הממשלה תבער, מממשלת פולין הסבר רשמי לצעד זה. כמו כן סקר אתמול ראש הממשלה את ההתרחשויות בלבנון ואגב סקירה ציין את החרפת יחסי המערב עם מזכיר האו"ם מר האמרשילד על רקע הדו"ח, שהלה מסר על המצב בלבנון.

אורהים מארה"כ הגיעו לישראל דרך מעבד מנדלכאוס

קבוצה אמריקאנית של ‭21‬ איש, הכוללת מנהיגים דתיים נוצרים, פרו־ פיסורים באוניברסיטאות שונות, מש־ פטנים, מנהיגי ארגונים כושיים ועתו־ נאים מרחבי ארה"ב, הגיעה אתמול לביקור של עשרה ימים בארץ.

הרוסים הקימו מפעל אטומי בהבל םינקיאנג

טייפה, ‭13‬ (יו. פי. ) כרה"מ הקי - מה מפעל אטומי כהכל סיני ו י־ טנג, שהינו מהוז סיני הגובל בבריה"מ יבהודו. זאת מסרה היום סוכנות הידיעות הרשמית של סין הלאומנית כהונג קונג.

"אטלנטים" — "לא היתר. אגדה''

מוסקבה 3נ (יו. פי. י. ) מדען י סובייטי טוען, כי קיומה של ה- ! יבשת האבודה "אטלאנטיס" איננה אגדה אלא מציאות וכי יבשר. זו ו ן השתרעה למרחק של "מאות קי־ | \ לומטרים מערבה לגיברלטר" לפני ו שקיעתה, אשר גרמה למותם של \ ‭60‬ מיליון תושביה. ! הפרופיסור לרנר אשר חקר במשך ‭20‬ השנים האחרונות את \ פרשת "היבשת האבודה" ומסר את תוצאות מחקרו לסופר וכתב סוכנות הידיעות הסובייטית "טאס" טוען, כי חקירת קרקע האוקינוס מערבה לגיברלטר והשוואתה ל- [ היאור הגיאוגראפי של יבשת "אט- [ לנטיס" בכתבי אפלטון הינד, ה־ הוכחה המשכנעת ביותר לקיומה ( של היבשת. ‭. 1 ‬

י י י ' ו כ יי ל" , * ו> ^ר £\*וי*• , * > י^ /. ^ ו"ץ י* !^ נ ג* !? . **ו. ? . *! ?זי <*

ניו יורק ‭13‬ (סט"א) ארבע המדינות המיסלמיות בברית בגדד עומדות ל־ הפעיל להץ על ארה"ב, על מנת שתצטרף רשמית לברית עצמה, בישיבת המיעצה שלה העומדת להיערך בלונדון ב־‭28‬ ביולי — מידיע מביירות כתב "נין יירק ט־ימס" סם פופ בר־ יואר. בריואר בוחן את עמדת מדינות ברית בגדד, בפרט עיראק וטורקיה, למשבר בלבנון, ומציין, כ־ אמנם הן מסכימ־ת על הצורך לתמוך במשטר בלבנון, ־אולם לא הציעו סיוע צבאי מיידי, מאחר שאין דרך לניצולו היעיל כרגע. הן יהיו מוכנות לתמוך בלבנון תמיכה מלאה, כולל צבאית, אם וכאשר היא תהיה רצויה,

סיוע כספי אמריקני ללבנון

וושינגטון. ‭. 13‬ (עייר) — יתכן כי ממשלת ארה"ב תבקש מן הקונגרס תקציב כדי לעזור ללבנון לתקן את הנזק הכלכלי שגרמה המרידה. לדברי פקידים בוושינגטון דניב כעת אמריקאניים ולבנוניים על היקף הנזק וההפרעות שנגרמו על ידי הנסיון למגר אתממשלתו של הנשיא שמעון. עדיין לא הוסכם על שום סכום, אולם לפי אומדנות בוואשינגטון עולים צרכיה של לבנון ליותר מ־‭20‬ מיליון דולאר. זהו יותר מכפלים כסכום הסיוע השנתי הרגיל שקבלה לבנון מארה"ב בעבר. לדברי פקידים בוואשינגטון אי אפשר להבטיח ללבנון עכשיו שום הבטהות מפורשות מאין תקציב לכך. ההלטות יתקבלו רק לאהר שיאשר הקונגרס הוק הקצבות לתכנית ההדשה של סיוע הדדי. אם יקיים הסינאס את הקיצוצים שקיצץ בית הנבחרים בהצעת תקציב הסיוע תצטרך הממשלה לבקש תקציב מיוחד לסיוע ללבנון.

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩