⁨⁨Ha-Tsefira⁩ - ⁨הצפירה⁩, 3 July 1862⁩ — ⁨Page 1⁩

הכןקח בווארשא ‭????*‬•‭??‬•‭???‬•* לשגוז ‭3? ©0‬ רו"ב לחצי שנח 80 • 1 • לרבע שנח ‭. 90‬ שכר מודעות , כל שורה _$ ק' המקח מנומער אחד 10 קאפ'

בערי המהנה לשנת ‭4. 5©‬ רו"כ לחצי שנח ‭" 8. 88‬ לרבע שגה ‭" 1. 14‬ בארץ רוסיא , יתוסף עוד ‭'_?50‬ על כל רבע שנח 4 בעד קאווערטען

תכן הענינים

דברי שלומ ואמת מאת חט'יל - חדשות ~ _סגולות האיר מאת המ'יל - מאמר עליהכחות הפועלימ בבריאה מאת ר' קאלישער - נחש הצמחים א"כ קאמלאן - הודעה -

דברי שלום ואמת

>י ? יי ‭— . . ‬ יי —•‭9*‬ :ר• וא*ניך תשמענה דבר מאחריך לאמור זה הדרך לכו בו כי תאמינו וכי _תשמאילו (ישעיה ל) בנומער 21 העבר העתקנו את כל תוקף פקודת הממשלה בדבר משפטי היהודים בארצנו, וראינו כי עין של הסד צופיה עלינו לטובה ‭', ‬להרים קרן ישראל ולשים לנו שארית בארץ , כי הפץ. הממשלה הוא לפרוק מעלינו עול הפקודות הישנות אשר נשאנו מאז, ותחתיהם תשים סדרים חדשים ומשפטים . צדיקים אשר נזכה בהם ככל אזרחי המדינה המסתופפים בצלה/ — ומה הממשלה שואלת מאתנו חלף חסדה וטובה ?כי אם להשכיל על דבר אמת למלא חובת י המדינה ומשפטיה כיתר עם הארץ, לפלס נתיב ישר לחנוך נעורינו על דרכי ההשכלה והמוסר , ללמוד לשון המדינה והמדעים. הנחוצים לכל איש הבא בברית החברה המדינית , להסיר מסך המבדיל בינינו ובין אהינו יושבי הארץ. הזאת, למען לא , נהיה עוד כגרים בארץ נכריה וגוי בקרב גלי, חוקה אחת ומשפט אחד יהיה לעס כגר וכאזרח הארץ.

ואתם נדיבי העם חכמיה ראשיה וזקניה' בכל מקומות מושבותיכם , החלצו לצאת בקרב אהיכם ־בהה דעת ועצה , לסקל המסילה ולהישיר הדרך אשר תנחה אותם על מעגלי הצדק וחפץ הממשלה , לפקוח עינים עורות , ולהגיה אור אמת במעונות החשכים למען יחזיקו בטובות החדשות האלו על דרך נכון ? וצדק_, בל יעבטו אורחותם ויעקשו את

הישרה‭.. ‬י — כי תבואו לשבת במעצות בחירי העיר, הפלך או הגליל, לא תכירו פנים להטות דבר אמת לצד הפרט נגד הכלל> ולא תגורו מפגי _*יש להביא במשפט על כל נעלם

מעיני היועצים , אל ירך לבבכם לבקש משפט צדק בכל דבר זכות אשר נתנה לכם הממשלה, נכה האמת והיושר תהיה דרככם, ועיניכם תהיינה פקוחות על כל דבר טוב ומועיל אל הכלל‭—. ‬ וכי תקנו לכם אחוזת נחלה בארץ , או כי תבואו. לשבת במקומות אשר סוגרו לפניכם עד כה, שימו אל לבבכם כי הזכות ההדש הזה נתן לכם לחסד ולא לשבט_, אל גא תסיגו את גבול רעיכם הנוצרים אשר גבלו להם שמה , אל , תצרו אותם, במשלח ידם ומסחרם, ואל תתגרו בם להשחית את נחלתם אשר נחלו להם מלפנים , כי. לא להרע לזולתכםהטתה הממשלה עליכם הסד, רק להיטיב לכם, על כן השמרו לכם לבל יהיה הזכות הזה למטה רשע בכפיכם נגד אחיכם הנוצרים, אשר דרשו שלומכם *טובתכם לתת

לכם ניר בארץ‭___, ‬ וכי תתאספו יחד לשית עצות בדבר בתי הספר והחנוך לבניכם , אל תשעו בדברי שקר, אשר ישיאו אתכם השומרים הבלי שוא , להדיחכם סן הדרך הטובה אשר ייטב לכם ולבניכם _, ולא תלכו בדרך עצתם להיות בידכם הדת באיךדעת ;והאמונה באיךתבונה . ואתם הרבנים יושבי על מדין/ * תופשי התורה וראשי הדת , לכם לדעת את אשר הזמן דורש מידכם כיום, לא עת לחבק ידיכם ולשכת בירכתי ביתכם , אל תעמדו מרחוק , י בעת אשר רוחות שונות מפעמות בקרב לבב אחיכם‭—_.. ‬ התיסדות בתי הספר והחנון' לנערי ב"י הוא ענין גדול ונכבד למאוד , יסוד מוסד אשר עליו נשען עמודי הדת והאמונה _,

חצלהת העם ואושר המדינה. אל תקשו לבבכם מתת יד לאחינו המשכילים , להקים עמהם בתי םפרבמעצות ודעת _, אשר יכונו על עמודי התורה והחכמה, ולטעת עץ הדעת בכרם ה' צבאות אשר ישא פרי לגאון _ולתפארה • ‭-~‬ זכרו הראשונות אשר היו לפנינו, בעת אשר קמו אנשים חכמים וידועים בארצנו, ויבקשו להם להקים בתי ספר לנערי ב_"י ובהמ"ד הרבנים לתורה ולחכמה ‭,, ‬ _^אתם-נזורתם אחור ותעמדו י מנגד , לא הטיתם שכם אחדלעשות עמהם בעבודת הקודש, ותעזבו את המפעל היקר הזה בידיהם, אשר עם' כל־הפצם הטוב לא מצאו חיל להוציא מטע ה' להתפאר __ ותרגגו באהליכם ותדברו עתק על אחיכם. הישרים בלבותם , כי נטו מן הדרך הישר בעיניכם וחפץ כפיהם לא עשה פרי‭., ‬וידי טי

מכתב עתי משמיע חדשות בקרב עפ ישרון מכל הדברים הנוגעים להם _בעניני המדינה , דברי חכמה ומדע , יריעות העולם והטבע. יוצא לאור אחת בשבוע ‭, '‬מאת חיים זעליג םלאנימםקי

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩