⁨⁨ha-Arets⁩ - ⁨הארץ⁩, 21 December 1948⁩ — דרושות נשים במרעצתנו המכונות [⁨ARTICLE⁩]

Print   Back

דרושות נשים במרעצתנו המכונות

והל כגן על עמדתה, הדגשתה ושאיפותיה כהכרה יחידה י ח כפאדלמנם שלנו

י"קיני" - היא היא שהניעה אותי לילך אל הגב' בגן' גציגת רשימת הנשים המאוחדת במועצת המדינה• פשוס• רציתי לדעת כיצד היא מרגישה שם. קויתי לש־ מוע מפיה מהו היחס כלפיה מצד חברי המועצה האחרים, אם יש לה עוזמם ב־ דרישותיי, אם אפגם היא בודדת במלחמתה, פה דעתה על סיכויי הנשים בפר עצה המכוננת - רציתי לשמוע בל זאת מפיה. שהדי עתה. עם הופעת רשימת נשים מיוחדת לקראת המועצה המכוננת נועד לשאלת האשד. ועמדתה מקום נכ־ בד בתכנית האספות

המפלגתיות ובתעמו• לת הבחירות של המפלגות האזרחיות בעיקר. הכנסת גשים לרשימת חגבחמם של המפלגות הוא הקלף העיקרי שבידי המפלגות, המעונינות בקולות הגשים. כאיזו מידה יצליחו להכגיס גשים למוע־ צה המכוננת — זאת אין לגבא מראש. 3כל מקום ברור' שבמועצתנו המכוננת £ מהיה אשה בודדה אחת• — ובאמות להיות אשה יחידה בפר >מנפ לא נעים, ויתר מכן: קשה! אין זה ה שוב כלל מאיזו מפלגה אני — ממכירה הגב' כגן - עצם העובדה יש עמה קשיי£ ממש כשם שקשה היה מצבו של גבר אילו היד. יחיד בפרלפנס של גשיס. על אחת כפה וכמה קשה פצבי באשו נבחרתי על ידי צבור של נשים. ברצון או בלי רצון הגגי םייצגת לא דעה כללית, כי אם מיוחדת לאשה. . דעה גשית*. — לפרות הדיבורים על היותגו חברה מתקדפת, המ צבור הגברים רואה עד היום הזה את הופעת האשד. בשער הפר לפגטמ כתופעה פיוחדת במיגה• ומבחיגה זו עוד נדרשת התבגרות רבה פ1ד הגברים• פשוט: קשה להם לשבוח שאני אשד, . הרי דוגמה: שעה שלא היה עולה כלל על דעתי לגשת אל אחד הגואמים באספה ולהעיר לו: אכן, מברת גאה או כדומה, כי אם הייתי מעירה לגוף העגיגים עצפפ, המ לעתים קרובות •שופעת אני אחמ דבמ הערות כלליות בגוגע לאופן המבור או לצורתו, בגופת מחמאה או בקוחת והנד עיר אינו מרגיש אפילו כמה הוא מגוחך ומעליב בעת ובעונה אחות מעולם לא היה עולה על דעת איש לחשוב על גבריותו של פלוגי הציר. ואילו לגבי מדי _ מדגישים קודם כל את האשה שבי. ולא את תכוגותי האישיות• הגישה הזאת של אשד. חכמה*, . אשה נבונה' או *אשה שמחיתי היא הוא קגי? המידה הגהוג עד היו* עוד מחזורים לא מעסים של גשים אירות סרלאמגנרם שלגו לעתיד יחושו ב־ נימה זו של יחס, שקשה להלחמ בו בלי הכגה מיוחדת, כיון שמקורו געוץ בתתההכרה ברוב המקמם. — ברור שגישה זו מפריעה בהרבה

לעצם השגת המשימות במלחמתנו הפר־ לאמנסריות הדבר יתוקן רק לכשתחדל האשד. פלהוות תופעה . פענינת" במועצת המדינה' ובחיים המדיניים בבלל. ־־>. יי זו שאיפת כל אשה' בין אם היא פעילה במפלגה פוליטית ובין אם היא עובדת בארגון נשים: להיות כפרם םהבלל בכל מאודה, כדי שתרד מעל הפרק שאלת שר יון האשד. בכל הנוגע לחובות ולזכויות — קללת תשעת קבין השיחה רובצת עלי בסבע הדברים. אך סבורה אני, שלא רק חששות מסוג זה, כי אם משוט האופי

המעשי. הסבוע בכל אשד, ' אין בה ההעזה להלאות את חברי המועצה בדיבורים ארוכים, מיותרים ומייגעים. דרכה של כל אשד. 'היא דרך מעשית ביסודה. גישה . ישר אל העגיך, ועל כן קשה לאשה להסכים לזמן הרב המתבזבז בדיבומם כלליי* שאינם נונעים תמיד לעצם הנושא המדובר. יתכן. וחסרה אני עדיין את הבסחון העצמי הדרוש להופעה ציבורית. מכל מקום קשה לי להתרגל לדרכם של שאר חברי המועצה, המשמיעים את דבריהם גם כשאין מקשיבים ואין שמים לב לדבמהם. — אין אני סבורה, שהסימנים החיצר ניים של החיים הפרלאמנסריים ישתנו עם ריבוי נציגות הנשים. אבל חשוב וחיוני הוא שנקודת הדאות הנשית תבוא לידי ביסוי חזק יותר. כשם שבמשק הבית הפרסי משתלבות גקודות הראות של הגבר והאשה והכל מתגהל מתוך מיזוג והשלפת שתי הגישות לםובת ההארפוניה הכלליות כן גם במשק הממלכתי• שכך תבוא לכלל ביסוי ומימוש גקודת הראות של האשד. בכל העניגים הכלליים' ובעיקר באותם הענינים שבחם חיונית השתתפותה של האשד. , ביון שהיא היא העומדת על הדבמם מבחינת הצרכים בחיי היום־ ‭XV‬ וכאן בעיקר השובות שאלות הסעד, חביסוח הסוציאלי לילדם ולזקנים ובעית החינוך בכללותה. אין לי כל ספק שבהשפעת השתתפותה הפעילה של האשה בחיי המדיני, היתה גועדת דאגה הרבה יותר גדולה לכל הנכשלים והחלשים במדינתנו, היחס אל בעיותיהם היה אנושי יותרובלי ספק היו משביתים את מצבם. בשאלות כלכליות' בעיקר בעיות המכס והפסים' לא התבלסד. עדיין השקפתה של האשד- והמ מן הדין הוא שבשביל המצרכים, שחם חיוניים לנו מבחינה תזו־ נתית, תקבע זכות־בבורה, שמסי האשד. הנשואה המתפרנסת יהיו עצמא"ס בלי תלות בגבר' כדי לא לרפות את ידי הבנות מלהשתלם במקצוע ולהצםרף לחיי עבודה.

— אץ ברצוני לומר שכל הדברים הללי איגפ עולים על סדר היום מטעם הגברים דוקא, אך חםרות בדיונים ובהחיטות אותן הנקודות, כפי שרואה אותן האשת. הנה דוגמה מחיי המעשה בעת פעולתי בועד הדר הכרמל: על ידי ועדה מיוחדת עובוה חוקת עבודה. וכאשר הובאה לפני הועד הכללי לאישור, היתד. לפנינו חוקה נאה ומתקופת ורק דבר אחד לא היה בה: חופשת הלידה של העובדות. פשוס — שכחו' לא חשבו על כך• והוא המן גם בשאלות רבות אחרוות אכן' יהיה זה לטובת הכלל ולסובת המפלגות עצמן, אם ישתתפו במועצה הקרובה נשים רבות ככל האפשר ופורמים שונים — סוענת הגב' כנן על יסוד נםיון היותה פחצית שנה חברה במועצת המד־ נד. , על יסוד פעולתה בהנהלת הועד הלאומי והשנים הרבות שעשתה בקהילת חיפה כראש חמתלקד. הסוציאליות ועוד מוסיפה ומציעה הגב' כ. שרצוי וסיב היה להגהיג אצלנו בחירת אגשים בלתי תלויים בפפלגות, הידועיפ מבחיגת רמתם המוסרית שזכו לכבוד ואמון מצד הצבור במשך שנות פעולותיהפ' בדומה' יאלינור יתבון בסרלאפנס הבריטי• כן דרושה לנו שיטת בחירות אישיות כדי שיהיה הציר אחראי בפישדין לפני בוחריו ולא לפני מזכיר מפלגתו בלבד. עם העידוד והתקוד. שיש לראות בהעמדת נשים ברשימת הגבחרים של הפס־ לגות, דואה הגב' כגן צורך להדגיש, כי קיימת סכגזז, שאשה הגבחרת על ידי גב־ ריס תהא גוסה לסגל לעצמה הרבה מן הסיפגיפ החיצוגיים של הופעת גברים ב־ שעד ומבורי. את הנסיה הזאת לחיקוי מתוך התבטלות, המורגשת כבר אצל כמה חבדןת מפלגות, שיש להן פשרות חשובות במדיגד. — יש לסלק בעוד מועד. הא־ שד, צריכה להשאר אשד. ואל לה לחשוב שהיא עולה בחשיבותה אם היא פטשטשת את הגבולות שבין ציר לצירה, בין העלאת בעיות . שלה• ו. לא שלהי; אשה באשר היא אשה, על כל תכוגותיה וסגולותיה, היא שצדיכה וחייבת להופיע ב• פרלאמסים ובחיים הפדיניים שלנו ולא מין יצוד הפבסל את עצפו ואת עצפיותו וםשתדל להתקשס מתות זרות• שולמית

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩