⁨⁨Ḥadashot⁩ - ⁨חדשות⁩, 25 April 1989⁩ — עוקר הרים [⁨ARTICLE⁩]

Print   Back

עוקר הרים

׳}®גי סזשגיטשידטטדז; קישיט ידזש׳sמי מאמר anw ®יהדי מצוקה, יצאתי גגד הגיגית הבד־מעזד, ד,דאזזתגמתדגח^תאתתקציבד׳געליט׳שעזדי הפפגתד והוגי ההעשרה." המאמר גדד תגיניתדכית. ניגתכיגי איתי, כין היתד .היי® מהגאה ירד תגיעת״ניהד", פפ כן ממדית, כהג התיש שהיסיל. לרסרסו^ר של עפ ישדא׳}

| ורד בן יעגראל I

בית תנועת "ביחד", מקום מושבו של יו״ר התנועה סם בן־ שטרית, שוכן במדרחוב הירושלמי, אבל בעצימת עיניים חד פעמית לא קשה כל כך לפנטז שאתה נמצא באיזו מפקדה בשנלר. ענני המלחמה העורפית מורגשים כבר בכניסה. על הקירות פרוסים, בערבוביה, לוחות חמ״ל וכל פקסימיליה שמטרטרת תזיז בדייקנות את הדגלים שבלוח. שעת המימונה שונתה באשקלון, באופקים יתארח השר קצב אצל משפחת ועקנין, המר יהיה אורח ברמלה, בגן סאקר תופיע, לבסוף, שרה׳לה שרון (וכבר הוכנו לה מבעוד מועד כפתן ובתר מוכסף) ומררעי הוזמנו ברכות. בן שטרית, דובר עברית תנכית במקור, הגיית קולות כפסוקו של יום, עצבני מאוד עכשיו, ערב המימונה, מה שלא יגרע כמובן משפתו הנדירה. "לא דיברתי

מאומה עם סנדרסנן", הוא צועק בטלפון על אחד מפקידיו. "זה חורש ימים לא החלפתי עמו מילה. הארוע הזה הוא על אחריותך הבלעדית. ארגן ושלח לי פאקס." משכורת, יש לציין, מקבל בן

שטרית מהאגודה לתרבות הדיור אותה הוא מנהל, אבל עכשיו הוא בחופשה, מה שמותיר לו זמן לחגוג את עשור ״ביחד״. לפני 10 שנים, בתוך נהמות "הפנתרים השחורים", הפגנות המצוקה של בני עדות המזרח והבערות הצמיגים, פרסם מאמר ב״מעריב", שם

קטל את העסקנים העדתיים ואיתם את מרירותם. אז היה בן שטרית, יליד מרוקו, בוגר סמינר בית הכרם, יו״ר וער שכונות הקטמונים. הרבה מאד אצבעות מאשימות הופנו אליו. בוגד, כינו אותו. "כיניתי אותם סוחרי מצוקה", הוא אומר, מעשן קנט ארוך מתוך פומית מוזהבת. "כתבתי שמצוקתם מדומה, ושאפשר לצאת ממנה אם רק ינצלו בחוכמה את התקציב המשפחתי. יצאתי נגד חגיגות הבר־מצוה הראוותניות שגוזלות את תקציב הנעליים, שעורי הפסנתר וחוגי ההעשרה."

מאותו מאמר לא גדול נולדה תנועה רשומה כחוק. תחילתה - יוזמה של 40 אנשי רוח יוצאי צפון אפריקה, חלק קטן ממאות האנשים שהגיבו על מאמרו של בן שטרית. ביניהם היו ד״ר משה בר־אשר, ד״ר אהרון ממן והסופר עוזיאל חזן. "מטרתה העיקרית של התנועה היתה למנוע את הקיטוב המזרחי־אשכנזי, אותו ניבאו בכל עיתון. דיברו אז על לבנון שניה, שתורכב מיוצאי צפון אפריקה, דיברו על מלחמת אחים. קראנו לתנועה ׳ביחד׳ כדי לצאת נגד נבואות הזעם. היום, ברוך השם, אפשר להגיד שהצלחנו. תחזיות הפחד לא התגשמו ובכל שנה 23.5 אחוז מהנישואים הם בין־עדתיים. את הדור הצעיר היום לא מעניין אם את פולניה או מרוקאית. בחור רואה בחורה, מתאהב בה - ויאללה לחתונה, ללא קשר לשיוכה העדתי. ׳ביחד׳ הצליחה, בעשור האחרון, מלבר לגשר בין פלגי העם, גם לזקוף את קומתם של יוצאי צפון אפריקה. היום מרוקאי הוא אדם גאה בזכות עצמו ויש לו, תאמיני לי,

יש לו במה." אין לו, לסם בן שטרית, שום ספק שמפעלי תנועתו הם הם שהשגשימו את מטרות העשור. מפעליו, הוא מסביר, מתחילים בליל המימונה, חג שנהפך בהדרגה לנחת הכלל. "אמר לי פרום. חיים גבריהו", הוא פותח ומזמין ממזכירתו רומיה שיחה לארה״ב, "שלגבי ביסוס חג החנוכה ווד פורים, היתה מחלוקת שנמשכה בין 150 ל־2 oo שנה. אנחנו, תוך 10 שנים, הנחלנו חג חדש לכלל העם, ואין לזה תקדים". חוץ מהמימונה, ממשיך בן שטרית אחרי שסיים שיחה עם הרב הניו יורקי בן־חיים ("אני רוצה שתתחולל שם מימונה שרבות עוד ידובר בה"), "חוץ מזה, קיימים גם החי־ונים, הסרטים וההסברה. ארבעה חידונים ארגנו לנוער סביב פועליה של יהדות צפון אפריקה. 11 סרטים ערכנו והפצנו באותו נושא, חלקם הוקרנו בטלויזיה. כל זוג מעורב שמתחתן זוכה לברכתנו הלבבית. ויש, כמובן, גם שליחויות. 22 שליחויות חשאיות למרוקו ולאזור ערכתי, אבל בענין הזה לא

תימלט מפי מילה ולא חצי." שלושה צאצאים גאים יש לו בבית, מלבד, כמובן, אנט אשתו. מיכל (25), סיימה לאחרונה את

לימודי המשפטים, מאיר (21) חייל, ומירב (7), "היצירה המושלמת שברא אלוהים בעולמו". אני, הוא אומד, בתנועת יד רחבה, מחןד-^ו^קאות

עולם בכל אדם, מרגיל אותם לעזרה הדדית ולאהבת ישראל. "וישראל היא כולנו, לא רק מרוקאי ופולני אלא גם פרס ושמיר, דתי ואפיקורוס. את יודעת, במרוקו משוכנעים ששמעון פרס מרוקאי. כמה שאני נשבע להם באותות ובמופתים שהבן אדם פולני, לא מאמינים לי. ׳מדוע סימון פרץ מתכחש למוצאו המרוקאי׳? הם שואלים. ׳בגלל המוצא אנחנו אוהבים אותו. ממה הוא מתבייש?׳ לי יש קשרים עם כולם. עם פרס ועם שמיר ועם נבון ואפילו בגין שלח לי לאחרונה מכתב תגובה על בקשתי שייכלל ב״ספר הזהב" שלנו. "את השירונים של המימונה בגן סאקר העברתי אישית לשמיר ולפרס. אמרתי להם שיעברו על החומר פן יגמגמו שם. עם כל ראשי המרינה אני נפגש ישירות ללא מתווכים ומזכירים, כולם ידידים אישיים שלי". ולהוכחה תלויה מעל שולחנו, תמונה גדולה וממסוגרת ממנה ניבטים, בפוזה של קמפ־דיויר, הוא עצמו, עם צפורן אדומה ביד, פרס משמאלו, שמיר מימינו, אוחזים גם הם פרחים בצהלה. מול התמונה הזאת, תלוי ממוסגר, הפעם בפוזה של הבאבא סאלי, מלך מרוקו הנוכחי, ("איש גדול. נתפלל כולנו לשלומו שיאריך מלכותו עד עולמי עד") לו העניק לאחרונה תעודת חסיד אומות עולם. בן שטרית גאה מאוד בשתי התמונות הללו. "קיטוב בין עדתי", הוא משתדל לקצר מפאת עומס הטלפונים, "מנענו ברוך השם. מה שנשאר לנו הן שתי מטרות חשובות עליהן נעבוד במשך העשור הקרוב. אני מדבר על הקיטוב בין החילונים והדתיים ועל ההתבוללות החמורה בתפוצות הגולה. על הבעיה הראשונה נתגבר אם נעודד רבנים שתורתם בית הילל, לקחת על עצמם מישרות דתיות צבוריות. נשתדל לעורר כחילוניים מודעות לגבי בחירתו של רב זה או אלlר. נשכנע לבדוק־־בציציותיו“

של כל רב ורב ולבחור רק כסובלניים ובהומאניים שביניהם. באשר להתבוללות, שמחסלת את עמנו כמחלה ממארת, נצא בימים הקרובים במועצה צמרית שבה יתפקדו הרב ישראל לאו כנשיא המועצה לאחדות ישראל, השר מרדכי גור כיו״ר הקרן, ואנוכי, כיו״ר תנועת ביחד. נצא בפניה ל־ 250 אנשי רוח ושם, לרבות חתני פרס נובל, למנוע את האסון הממשמש ובא עלינו. "למלחמה הזאת נצא בשלושה דגלים: הסימבולי, הרציונלי וה־ סנטימנטלי. בראשון נפיץ את ספר הזהב לאחדות ישראל, שבו יירשם כל יהודי בגולה. על הספר הזה, יוזמה שלנו, חתמו כבר נשיא המדינה, ראש הממשלה, ממלא מקומו, הרבנים הראשיים ועוד 300 אישים מרחבי העולם - כשכל חותם מקבל תעודה מוזהבת. המטרה היא שתוך 10 שנים תשכון תעודה כזאת בכל בית יהודי בעולם לצד המזוזה והחנו־ כיה. לגבי הדגל השני, הרציונלי, ננסה להסביר שמורשת היהדות נבנתה כל כולה על ערכי ההומניזם. נהפוך טענותיהם של מתבוללים הטוענים שדתם פרימיטיבית. החזית השלישית, הסנטימנט־ לית, כוללת את זכרונות בית אבא. את הגפילטע פיש והקום־ קום. אפשר, בקלות, לעורר את הרגש הזה באמצעות ביקורים, סרטים ומשלחות יהודיות. הנה, לאחרונה הורה שר החוץ לכל השגרירים לעמוד לרשותנו בעניין הזה". אבל לפני עידן הכיבושים הגדולים ("מהנקודה הזאת בירושלים", הוא בעצמו אומר "אנחנו שולטים על העולם כולו"), עוד לא חלף כאב הראש שלו מהמי־ מונה. הטקס המרכזי יהיה בגן סאקר. "יהיו שם", הוא מונה בגאוה ״2 6 שרים וכולם כולם ישירו עם שרה׳לה שרון. תישמע שם השירה האדירה בתולדות אנוש. תבואי, תבואי ותתפרק

n החזית הסנטימנטלית כוללת את זברונות בית אבא. את הגפילטע פיש והקוסקוס. אפשר, בקלות, לעורר ולחדד את הרגש הזה בחו״ל. הנה, לאחרונה הורה שר החוץ לכל השגרירים לעמוד לרשותנו בעניין הזה w 26 שרים יגיעו לגן סאקר וכולם, כולם ישירו עם שרה׳לה שרון. תישמע שם השירה האדירה בתולדות אנוש. תבואי, תבואי ותתפרק עליך דעתך 1i li lIXlw י .V i ; '* I 14 l>; J □

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩