⁨⁨Davar⁩ - ⁨דבר⁩, 3 July 1964⁩ — *הודה כבושה-ומשוחררת [⁨ARTICLE⁩]

Print   Back

*הודה כבושה-ומשוחררת

ף* אש הממשלה לוי אשכול ורעייתו ן לקחו איתמ שק מלא מתנות לסיורם בצרפת. לנשיא, לשרים ולרעיותיהם. אמנון בן יוחנן, המושאל למשרד דאש הממשלה ועובד יחד עם אודי לובד־ ני אומר. שהדבר הראשון שיש לעשות הוא ל־תיעץ עם השגריר באותה מדינה — במקרה זה ולטר איתן. השגריר מודיע למשרד ראש הממשלה מהו טעמם המיוחד ומהם התחביבים של מקבלי המתנות. אי, הפרטים מעבדים בירושליט. לאחד שנקבע שהנשיא דה־גול יקבל מתנה בעלת משמעות היסטורית, התיעץ משרד ראש הממשלה עם מנהל אגף העתיקות, היהלם להגיש לדה־נול מטבע עתיק, שנטבע על ידי סיטים בשנת 70 לםפירה לאחד כיבוש ירושלים' וחירבן בית המקדש. על פני המטבע כתוב:יודאה קפ־ " טה" — יהודה הכבישה. בהתאמה למטבע זו קיבל דה־גול גם משבע זהב שנטבעה על ידי אגף המטבעות במשרד ראש הממ־ שלה ועליה הכתובת: ישראל המשוחררת, שאלנו את בן יוחנן, מנין קיבלו אח המטבע עס הכתובתיודאה קפשה ‭" , " ‬

הזמנה קבועה לישראל נשיא לשעבר הרי ס. טרומן והוא אמר שהם קיבלו אותו מאגן' העתי - קות. למשרד ראש הממשלה אין תקציב למתנות, המתנות שלוי אשכול לקח אתי . ‭'. _'‬ לצדפ י ת סומנו מתקציב הנסיעות. ערכה של מטבע הכסףיודאה קפטה‭'*'‬ נע בשוק ‭" '‬ ־הבינלאומי בין 200 ל־500 לירות בהתאם למצב השתמרותה. לוי אשכול משאיר את בעית־ בחידת המתנות לאשתו ולפקידיס. מרים אשכיל בחרה תכשיטים ישראליים מודרניים כמחנות לנשות המיניסטרים‭. . ‬

_*_וקס־נש*א *ן רומן לא היה מעולם בישראל, למ־ ?מ!רות שמן הסתם הוא תרם את התרו־ מה הגדולה ביותר בין מדינאי העולם לכד נץ מדינת ישראל ולהכרה הפוליטית בה. זה י עתה חגג את יום הולדתו וד80 ובהזדמנות זו היו הילדפי מבדקים בינו לבין משה שרת. מדוע לא־ הוזמן ' מרומן מעולם לבקר במדינה?שאלנו במשרד החוץ. פקיד בכיר. אמד לנו, שלטרומו?הזמנה: הבועה

לביא לישראל בכל עת שיחפוץ, ויש להצטער על כך, שעדיין לא יכול היה לבוא. עכשיו הוא אומר, שהיא זקן ועייף _ןבדי לסייר בעולם. שאלנו מדוע לא ביקר. סתמן עד כה, ופקיד משרד החוץ אמר, _שטרומן קבע לי למנהג — אחדי שפרש מעבודה. פעילה בחיים הפוליטיים — לא לבקר _באזירנמ הנתינים?במחלוקת. שעה שטרוםן היד, נשיא ארצות הברית, היה זה מובן מאליו שלא בא לישראל. ומאז סייר מעט מאד בעילם. נהוג. שנשיאים קודמים נוטעים בשם הנשיאים שבאי במק־מם. מאייזנהאו־ אר לא ציפה טרומן למשימות פוליטיות. עב קנדי היד. ביחסים קרירים. מד, עפ ג'ונ־ םוןי שאלני. הפקיד השיב. שטרומן נת־ בקש על ידי הנשיא ג'ונשון לייצג את ארה''ב נהלוויתו של המלך פאול מיוון. אולי יהיה זיז מתאים להזמין את טרומן ליזם העצמאית הבא י שאליו. הפקיד אמר: "אנו עדיין מקווים שהוא יחליט לבקר בישראל, אולם עד כמד, שאנו יוד־ עיכ אין תכניות קונקרטיות לכדי.

בוקרח־פ>ל־שז*ף _ן־־ימוןןצה לסירות הכריז־ השבוע I !על , שבוע השזיפים" והדפיסה מוד־ עות בעתונים האומרות שהקהל יכול לק־ נית שזיפים בעד 45 אגירות הקילוגדט לזן אוגדן ו־60 אגירות הקילוגרם לסנטה־ רוזה. החנוונים יקנו אותם בשוק במחי־ דים נמוכים עד כדי כך, שיוכלו למכור שזיפים במחירים המוצהרים ועדיין להר־

צברי?בבקבוק ליקר ברונפמן, בעל חברת "סיגרם" וייח עליהם ‭. 30%‬אבל רעיון שמע השזיפים הלך "בוקרה־פיל־מימיש" ‭—. ‬ כמו שאומרים הערבים. חפירות הזולים אינם מגיעים לצרכנים. סיירנו לאורך רחוב _שיינקין ונאמר לנו על ידי חצי תריסר חניונים, שהם לא קנו שזיפים זולים, משים שאף צרכן אחד לא יקנד, שזיפים כל כך קטנים ולו גם במחירים זולים כל כך. אנשים אינש רוצים כפירות זולים, אמת הירקנים, אנשים רוצים _בפירות 0ו* כיפ לבעיית המחיר היא לגביהם משנית. הפ רוצים סנטה־רו־ה בלירה ועשרים ולא ב־60 אגורות, אדם אחד ברחוב שיינ־ קין אמר שקנה . שני ארגזים מן הפיתה הזולים, אבל. לא יכול היה למכור אותפ ונאלץ לזרוק אותם. הצרכניות מאחפנות את השזיפים הזולים, אולם גם להם יש קשיים במכירתם. אמד מוכר הפירות בצר־ כניה אחת בתלדאביב: "זה נשפע אולי מוזר' אך עובדה היא, שככל שהמחיר גבוה יותר כן גדל מספר האנשים‭!!. ‬די־ 5ים לקנות‭, " ‬

?_קדפזוגזם י‭<"‬ פטרו מקוגה ביקש. שישראל תםפק '•I לקובה קרפיונים כדי שיוכלו לגדלם בבריכות של מים מתוקים. הבקשה הוג־ שה למומחה• ישראלי לחקלאות. העובד בעת-בקונה עפ עוד ארבעה מומחים במסגרת סיוע. טכני שם. הקבוצה בת חמשת האנשים, כולם קיבוצב"ןים, נמצאים בק ובה זה שלושה חדשים. ישראל וקובה לא מיהרו. לפרסם את העובדה שתנועות?הקבוצים ‭—. ‬ הקיבוץ המאוחד והקיבוץ הארצי — מקיימים תכנית פרטית לסיוע טכ־ ני לקובה. המומחים נשלחו באמצעות האגודה לקשרי הרבות - ישראל—קובה.

"דבר השבוע" מס' ‭, 27‬מוסף לגלית 11887 של "דבר‭, "‬ כ"ג בתמוז' תשכ"ד‭3):‬ ביולי: ‭. (1964‬מודפס בדפוס שקע "דבר‭. " ‬

שאלנו את ה ס י בר מקיבת בית־השיטה, חעוסקת בעבודת־חוץ במרכז מפלגת אח־ דות העבודה בתל־אביב, מי יסד את הא־ גודד, בה היא משתתפת באורח פעיל‭,. ‬הא־ גודד, נוסדה לפני כשנה‭, "‬אמרה‭", ‬בין השאר הודות למאמצי שגריר קזבה, ביש־ ראל, שהוא יהודי. _והתישב באיפן קבוע בארץ. המייסדים היו אנשי מפ"ם ואחדות־ העבודה‭. "‬שאלנו אותה, מדוע אין באנודה נציגים סמפא''י והיא אמרה: "שיקולים מדיניים‭. "‬האגודה שלחה את חמשת המומ־ חיים. שהם חברי הנושרים, שסיים, יקום ומעבדות. תפקידם הוא בראש וראשונה לסקור את התחומים, שבהם יכולה תנועת הקבוצים לתת , סיוע חקלאי. לאחד מכן יישלחו מומחים ' נוספים. הקבוצה בת המ־ שת האנשים בבר החלה בעבודה ואחד מהם, מומחה להשקאה, כבר העביר בשם ממשלת קובה הזמנה גדולה למדי לציוד השקייד. מישראל. שאלנל את הטי בר סי מנהל את ־אגד דה. והיא אמדה שהנהלתה עדיין לא נב־ חרה רשמית. שני אוהדים, יעקב ורסנו מפלמחים ודב אוקונוב מגל־און הוזמנו לבקר בקובה ולהשתתף בחגיגות יום הש־ נה החמישי למהפכה. אחרי שיחזרו הביתה תכונן האגודה רשמית. שאלני את משרד החוץ אם מומחי הק־ בוצים נשלחים לקובד, כחלק מפעולות הסיוע הסכני של משדד החח. והיא אמר: "לא. אבל בידיעת' משרד החוץ‭. " ‬

בר_?םז י‭**‬ דרות שכדדוט תהיה עיירת הפי־ ז&ז תות הראשונה שתזכה בבריכת־שחיה. הדבר יפתור את אחת הבעיות שקלקלו את היחסים בין עיירות הפיתוח ובין קבו־ צ־ הסביבה. קבוצים רבים מעסיקים עובדים מעיירות הפיתוח, אולם הם סירבו לממזות לילדיהם של העובדים העולים ה_^זים להשתמש בבריכות של _הקיבו־ צים. מובן מאליו שנצסבדה שנאה רבה אצל תושבי עיירות הפיתוח‭., ‬הסובלים בקיץ מהחום ללא אפשרות להתפרק בברי־ כות־השחיה. שדרות פרסמה עכשיו מכרז לבריכת השחיה הראשונה באזור פיתוח. היא תעלה כ־‭200, 000‬ לירות, אומר יואב י צ ח ק י , מזכיר המועצה המקומית של שדרות. שאלנו אותו מה מקור הכסף, והוא אמר שהכל התהיל לפני זמן מה בבקורו של אנגלי- אחד, שהיה אורח משדד הב־ טחון. הוא התרשם פמה שראה בשדרות ושאל את ראש המועצה המקומית, איזו מתנה היתד?דוצד. העיירה לקבל. בריכת שחיה, אמר מר יפתח, והוא יקבל אותה. האגגלי נתן ‭50. 000‬ לירדת והשאר נתרם _על־ידי אגף השיכון, _עמידר ושדרות עצמה.

צבר"ל_*קר ך* רוכ שאד _היומ בו נוכל להשיג צב־ ‭1_/‬רימ בבקבוקים. מבשלת הויסקי האמריקנית—קנדית הידועה "סיגרפ'' , השייכת למשפחת בדונפפן, הקימה מכשלה לליקר עשוי מצברים. המשלוח הראשון של תפירות כבר נשלת מרחובות לאמריקה. שאלנו את יוחנן ב י ד, ם, המייצג את עניני משפחת ברונפמן בארץ. מדוע ליקר צברים?בדעתו של מי עלה הרע־ קסטרו ביקש מישראל שתספק דני קרפיון _לקוביז כדי לגדלם בבריכות 00 מתוקים•

יו!ז ניהס אמר, שהרעיון הוא של ברונפ־ מן האב בכבודו ובעצמו. הוא ביקר בארץ בעגת ‭1%\‬ ובךנוריון שאל אותו. ספק בצחוק ספק ברצינות. מרוע אינו מקים בארץ מפעל של . סיגרם‭. ''‬ברונפמן קיבל את הרעיון ברצינות. והזמין משלוח צב־ דים לדלגמא למעבדות זלל בקנדה. אח־ די חדשים רבים של ניפויים ייצר ליקר־ צברים וברחובות נוסד משעל בשיתוף עפ "ןןרי תנובה‭. "‬ מתי נוכל לטעום מן הליקר בישראל ו שאלנו את כיהם והוא אמר, שבהתחלה זקוק השוק האמריקני ל־‭35. 000‬ בקבוקים לשנה וכאשר תסופק הצוינד, מעבר ליס, נקבל גם אנו את חלקנו. _ בעיני רוחנו כבר ראינו פיתוחו של ענף חקלאי חדש: גידול אינטנסיבי של הצבר. אולם ביהם הרס במהרה את אש־ ליוחינו: "כדי לייצור ‭35. 000‬ בקבוקים‭, "‬ אפר‭,. ‬אנו זקוקים רק ל־68 טון פרי‭. "‬ השיבונו ני פרושו של דבר, שלא יותר מ־3 צברים לבקבוק. הוא הסביר בי רק ‭5%‬ מהליקר בא מהצבר, והשאר הוא אלכוהול ‭))‬כוהל־הדרים‭.. (‬ממש כמו מיץ• פטל‭, "‬אמר ביהט‭5%", ‬ פטל ר‭95%‬ סו־ דה‭. " ‬

תל־מנהטו מ* 'ר ישראל דרין, היא אחד מגדו‭-!-‬לי המומחים שלני בתכנון סוציאלי ובמדיניות השיכון. לרוע המזל יש לו השפעה קטנה מאד על מדיניות השנון והתכנון שלנו במשך 15 השנים האחרונות. אחת התוצאות של הקונגרס הבינלאר מי לשכון בירושלים היא, שנוכחנו לדעת שההישגים _הנדוליפ שלנו נבנית בתים לעולים עולה בקנה אחד עם חוסר התכנון שלנו וחוסר התיאום. עשינו שניאות משום שמיהרנו, שגיאות שילדינו יאשימו אותנו בהן, ובצדק. פעם היתד, זו ארץ יפה — וחלקים גדולים ממנה קולקלו ‭.. ‬ד"ר דרין עשה מתקר השוואתי בקונ - גרס האחרון יחד אם כלכלן אמריקני נודע. התוצאות שלהם היו מרשימות למדי. בדחוב בךיהודה בתל־אביב עולה קרקע 500 דולר לםסר־מרובע. במגהםן עולה מסד _מדיבע של קרקע 2700 דולר‭—, ‬ אולם בפנהטן בונים 25 קומות ואילו ברחוב בךיהודה רק ‭. 5‬התוצאה היא שאנו משל-

מים בשביל בנית מ"ר קרקע אותו מחיר ברת' כן־יהורה בתל־אכיב _ובמנהטן בניד יורק. ברמת אביב, אומר ד"ד דרץ. מחיר הקרקע מגיע ל־‭25%‬ מעוך הדירה ואילו בתל־אביב ל־‭50%‬ מערך הדירה. "בהתחשב בעובדה שלמעלה מ־‭90%‬ מבל . אדמותינו הם רכוש צבירי‭, "‬אומד ד"ד _ררין‭", ‬הרי זה פנטסטי, שאזרח הקונה דידה יהיה עליו לשלפ _כל־כך הרבה בעד הקרקע עליה נבנית תדירה‭. ''‬שאלנו מהי הסיבה וד"ר _דרין אמר: . חוסר תכנון ותיאום‭. ''‬ישראל היא המדינה האחרונה בעולם המפותח, בה התכנון מרוכז בידי סשרד הפנים. מדיניות השכון בידי משרד השכון. ומדיניות הקרקע כידי משרד החקלאות. תכנון, קרקע וכניה חייבים להיות מרוכזים בידי משוד אחד, אומר ד"ד דרין. לו עשינו כך לפני שנים רבות, ולא היינו נכנעים לשיקולים מפלגתיים, כי או היו לנו היום יותר דירות, והו היו זולות יותר,

ג. סוגדק _דה־נול קיבל מטבע עתיק עם הכתובת , יהודו הכבושה־ ולשיווי משקל?ישראל המשוחררת־

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩