⁨⁨ʻAl ha-mishmar⁩ - ⁨על המשמר⁩, 14 November 1962⁩ — ⁨Page 1⁩

ן אדותת — ^! המחגגה למיווק 8י"' יזדי '%‭\^^^ ^/4‬י' ^^!!^^^ . י

ן ע>ר>ת רמת גו סלק אורו! חו דמת בךגן לוניריה. פתחנו משרד לגבית חובות בעד כבישים' ! מדרכות' ביוב' ותעול ברח' ביאליק ‭. 30 ‬ לנוחיותך ולטובת פיתוח העיר סלק חובך מיד א. קריניצי ראש העיר

הפערנת והפנהלד. ת?־אב*ב. רמו3 מפסגר טלפון! 6זג1נ-‭32מ1 ‬ *. ‭^~‬ ז^‭V! 0‬ ז זז ‭? I 841415111*48 ‬ ( ‭<11*0‬ת*נ‭11? 01‬ *ע •‭711‬) ‭£*)1486£8 8X2187 ‬ ‭VII. ??IV ‬ ‭?80א£: 32271-31276 ‬ ן . ג‭1פ1ג£0 ‬ ע‭!413311414, XXI, *¥1 ‬

‭!>‬ השבדים חשפו לקויים י !; והישראלים שילמו ! ,, ;י "שכר־לימוד ; ‭!|‬ (ראה מדור הספורט) I

עובד עצמאי, הבטח את פידות עבודתך ע''י גיפלא לעת זיקנה ומשענת לעת מנוקה. בםח עצמך בקרן גיסות או בקופות גמל ופנסיה. זכור: מעד הנכון— חספון המועצה הלאומית להפכו

בקולות הקואליציה אושוה החלטת אשתקד

בעניין הנלימים וזעוב"ם

"הפתרון לבעייתם-יישובם במדינות ערב"

ירושלים, יופ ג'. — הכנסת אישרה ה ערפ כרוכ קולות את הצעתן המשותפת של סיעות מפא"י, דת"ל, אהה"ע, פאג"י, ושתי פיעות ערביות הקשורות כמפא"י, המאשרת את ההלטת הכנסת כעניין הפליטים הערכיים משנה שעכרה, כה נאמר:אין לההזיר את הפלי- " טים הערכיים לשטה מדינת ישראל. הפתרון ה יהידלכעייתם הוא יישוכם כמדינות ערכי. '

סיעות הליבראלים ואגו", הצטרפו בהצבעה לסיעות שהגישו את ההצעה, והעלו את מיספר המצביעים בעדה־ ל ‭. 63‬ סיעות מפ"ם ומק"י הצביעו נגד ההצעה (‭11‬ קולות) ו"חירוח" נמנעה (‭13‬ קולות). הצעות הסיעות הצעת "חירות" קבעה, כי ייצור טילי התקפה והצבתם במדינה, המקיימת מצב לוחמה עם ישראל, היא איום ישיי . על ישראל לאוכלוסייתה, ואשי ביקשה מהכנסת לדרוש מן הממשלה לנ־ קוט צעדיה נאותים להרחיק ממצרים את הטכנאים הסערב־גרמנייב', המסייעים לייצור הטילים. בעד הצעה זאת הצביעו חברי סיעת . חירות" בלבד. נגדה הצביעו ‭44‬ חברי הקואליציה, מפ"ם ומק"י והליבראלים נמנעו. הצעת הליבראלים הורכבה משני סעיפים, האחד זהר, עם הצעת הרוב (דהיינו יישוב הפליטים בארצות ערב), ובעדו הצביעו נוסף לליבדאלים גם סיעות הקואליציה. סעיף שני תובע יוזפד. מדינית להוציא, בהסכמת ארה"ב ובדיה"פ, את איזוד המזרח־התיכון מתחום המלחמה הקרה. תוך שמירת עצמאותן ובטחונן של כל מדינות האיזוד• סעיף זה זכה־ ב20 קולות הליבראלים וסיעת מפ"ם. נגדו הצביעו ‭33‬ חברי סיעת מפא"י וחלק מסיעת המפד"ל. ‭23‬ חברי סיעות -חירות", אמה"ע ומק"י — נמנעו. הצעת מפ-ם בעד הצעתה של סיעת מפ"ם, אשר הובאה על־ידי ו. ש מ ט ו ב (ראה הנוסח בנפרד) הצביעו 6 חברי הסיעה. נגדה הצביעו 55 חברי סיעות הקואליציה ו"חירות"• ‭18‬ חברי סיעות הליבראלים ומק"י נמנעו. בעד הצעת סיעת מק"י הצביעו 5 חברי מק"י. נגדה הצביעו ‭66‬ חברי כל הסיעות מלבד מפ"ם הצעה זי דורשת' בין השאר, "להפסיק את ההתחברות עם המיליטאריס־ טים הגרמניים" לפעול לשיפור היחסים עם בריה"מ, לנקוט מדיניות של הסכם ישראלי ערבי בדרכי שלום, ועל יסוד הכרה הדדית בזכויות שתי המדינות.

ג. מאיר חוזרת על גירםתה

ירושלים, יום ג'. _ אץ פתרון אהר לעניין הפליטים " , מלכד יישוכם כמדינות ערכי/ — על גירפה זו חזרה שוכ שרת־ההוץ, ג. מאיד, כהודעתה ככנסת עפ הדיון־ ה מדיני. שרת־החוץ הטעימה, כי בהודעתה המדינית לא היתר. לה כוונה למסור דו"ח על כל מה שעשתה המשלחת בי עצרת או"ם הנוכחית. היא הדגישי* כי להודעתה היתד. מטר?. אחת ויחידה: . להבטיח שלא יימצא מישהו בכל מקום שהוא שיעלה בדעתו כי חל אי* זה שינוי בעמדת הכנסת בעניין הפלי* טים מלפני שנה ועד היום". ג. מאיר הוסיפה, כי לישראל ביקורת חמורה על דרכי פעולתו־, של אוג־ רר"א, אף כי במשך כל השנים היתד, בעד קיום סוכנות זאת ומשלחתה מביעה בעד התקציב שהציע מנהל־הסוכ' נות. כן הטעימו־ כי ישראל דורשת " שיובאו מספרים בדוקים על הפליטים יושבי המחנות, וכי ידוע, כי הוכנסו למחנות אנשים שמעולם לא היו פלי' טים• ג. מאיר אמרה עוד, כי אף פעם לא היתד. מדיניות הממשלה: . אף פלי6 אחד", אך אין זה עומד בסתירה להח' . לטה שהיא מבקשת מן הכנסת לאשר. היא שיבחה התייצבותן של מדינות רבות לצד ישראל בקשר לבעיית הפ־ ליטים' והטעימה כי אחת ההצלחות הגדולות של ישראל היא שיש לנו עשרות ידידים המוכנים להוכיח לעולם את עמדת ישראל למו"מ ישיר על שלום ועל פתרון בעיית הפליטים. ב* המשך דבריה עמדה ג. מאי רעל הזד בעת משלחת ישראל בדבר הטלת סאנקציות על דדום־אפדיקה. . יהא זה בניגוד לאופי האמיתי של העם היהודל אם מדינר. יהודית אינה אומרת דבר נגד עוול משווע. מה שנעשה בדרוםאפריקה נוגע בציפור הנפש" — אפ־ רה שרת החוץ. היא אף הביעה הש־ תוממותה על דבריו של ראש פפשלת דרום־אפדיקה, בבקרו את הצבעת ישראל. בהזכירהאת בעיית הבטחון אפדה שרת־החוץ: . לעזרת המצב הבטחיני של ישראל אלך לכל מקום ואבקש ואתחנן. אין בעיני דבר יותר חשוב". חלק גמל מנאומה הקדישה ג• מאיר לוויכוח עם מ• בגין (. חירותי), ואנשי סיעה זאת שיסעוה בקריאות־ביגייפ נרגזות.

הצעת מפ"ם לסיכום הדיון המדעי בכנסת

ירושלים, יום גי. — בסיכום הדיון המדיני בכנסת, הציעה סיעת מפ"ם הצעות־החלטה המעלות קווים לפתרון בעיית הפליטים, לפעולה למען פירוז אטומי של האיזור, בהתאם לעמדת המפלגה, כפי שבאה לידי ביטוי אמש, בנאומו של י. חזן בכנסת. וזה נוסח הצעות־ההחלטה לסיכום הדיון המדיני: הכנסת דוחה את הדו"ח של ג'ונסון ואת המלצותיו לפתרון בעיית הפליטים. תוכנית זו זורה אשליות חסרות־שחר לגבי עתידם של הפלי־ טיס ופתרון בעיותיהם, פוגעת בריבונותה של מדינת־ישראל ומסכנת את עצם קיומה. יחד עם זאת על ממשלת ישראל, החייבת לנקוט במדיניות שלום אקטיבית, לראות בשאלת הפליטים את אחת הבעיות המרכזיות והחיוניות בדרך להשגת השלום. עליה להכריז שלמען פתרונה של. הבעייה הזאת ולמען השגת השלו* תהיה ישראל מוכנה לתרום את תרומתה לפתרונה ולקלוט לגבולותיה, תוך הסדרי־השלום הכלליים' חלק מסויים ומיםכם של פליטי* • מדינת ישראל רואה בדאגה חמורה את הסכנה ההולכת וקרבה של חדירת הנשק האטומי לאזור היהודי־הערבי. על ממשלת ישראל ליזום פעולה מדינית נמרצת אשר מתפקידה להבטיח את ־משך פירוזו של האזור הזה מנשק אטומי. על ממשלת ישראל להכריז שהיא מוכנה להסדר, אשר יביא להבטחינ פירוזו הדו־צדדי של האזור היהודי־הערבי מנשק אטומי. עליה להודיע, שהיא מוכנה לפיקוח האו"ם, המוסכם על־ידי שני הצדדים, למען הבטיח את אי־חדירתו של הנשק האטומי לאיזור וכדי למנוע את ייצורו בתוכו. • הכנסת מאשרת את הצבעתה של המשלחת הישראלית באו"ט לגבי אפריקה־הדרומית בקשר לאפלייה הגזעית הנהוגה בתוכה. ישראל — עם כל רצונה לקיים יחסי ידידות עם כל המדינות, כולל דרום־אסריקד. — לא תירתע מהילחם נגד אפלייה גזעית ולאומית בכל מקום. הבריא בין ישראל ובין העמים המתעוררים באסיה ובאפריקה תיבנה על יסוד של מדיניות שלום ונייטראליות, והתנגדות לכל דיכוי גזעי או לאומי. • הכנסת מביעה מחדש את חרדתה נוכח סכנת תחייתו של המיליטאריזם הגרמני. באופן מיוחד מתריעה הכנסת נגד פעילותם של מהנדסיםוטכנאים גרמניים במצרים, אשר בעזרתם מתקדם שם ייצור נשק ההתקפה, המהווה א־וס ישיר נגד ישראל. • הכנסת מצטרפת לדעתן של כל המדינות בעולם, הפועלות למען הפגת המתיחות בים־הקאריבי , מניעת סכנת מלחמת־עולם חדשה ושמירת מלוא ריבונותה של הרפובליקה הקובנית.

מווולוה מ'עדיף ק!ם*‭*1‬סטים עול ^ולייםנ^ים

פאריס, יום גי. — מנהיג המפ־ לגד, הסוציאליסטית הצרפתית, גי פר לה, מי שהיה ראש ממשלת צרפת בזמן מערכת םואץ, קרא היום לבר־ הרים לתת את קולם לקומוניסטים, אם יהא צורך בכך, כדי להכשיל את המועמדים הגוליסטיים. המפלגות המתנגדות לגנראל דה־ גול לא הסכימו על חזית משותפת במסע הבחירות, אך בהתאם לנוהג ייערכו הסכמים כדי להבטיח בחירת מועמדים אנטי־גוליסטיים בסיבוב ה־ שני שייערך־ ב‭25‬ בנובמבר. ש. בן־יעקב, כתב . על הםשנזר" בצרפת, מוסר מפאריס, ני הנוליז־ טיס מנסים לעשות מטעמים מהכר* זתו זו של נזנחיג הםפלגוז הסוציא־ לי©טית בצרפת, גי טולה, כי הבוח־ רים יתנו את קולם ?קומוניסטים. ביטאון המפלגה הגוליסטית, *למ נאסיוך, פירסם היום התרעה נגד ה־ אפשרות שהחזית־העממית, הזכורה פן הימים שלפני המלחמה, תקום לתחייה, וקרא לפאטריוטים להתאחד מאחורי הגוליסטים. נראה, כי הגוליסטים פנסים לנגן על פיתר הפחד מפני הקו־ מוניזם של בוחרים רבים, ובדרך זאת לערער את הברית בין המפלגות ה־ סוציאליסטיות והאזרחיות.

היום ־ דיון בהצעות לתיקון דיני העונשין

"חירות"" לא תתמוך בהצעת דחן

ירושיליפ, יום גי. — ארכע הצעות־הוקים, שתכליתן לתקן את הוק דיני העונשין (כטהון המדינה), יוכאו לדיון ככנפת כיופ ד' (היופ).

כידוע, נדון לפי חוק קטלני זה למאסר אהרון כהן. בשעתו, הגיש בשם סיעת מפ"ם ח. רובין המנוח הצעת־חיק מפורטת, הבאה לתקן את החוק הקיים בסעיפים רבים. לאחד מכן, הוגשו הצ־ עות תיקונים גם על־ידי ה. ק לי נגה ו פ ר (ליבראלי) ומ. סנה (מק"י). שלשום הוגשה הצעת־תיקון גם על־ ידי מ. בגין ("חירות"). שלושת הצעות ההוקים האחרונות מקיפות פחות ומתייחסות אך ורק לסעיף הקובע, כי אדם שבא במגע

עם סוכן־זר רואים את הדבר כאילו הוא מסר ידיעות סודיות. כן יובא לדיון חוק ביוזמתו של פ. רוזן המחייב את הממשלה לה־ ביא מדי פעם בפעם לאישור את ה־ תקנות, שעליהם מבוסס המימשל ה* צבאי. לאחר ויכוח ממושך החליטה "הי-רות", שלא לתכרוך בהצעת החוק של פ. רוזן. נראה, ש"חי ־ רות" אינה רוצה להוסיף ליוק־ רתח של המפלגה הליבראלית בעניין זה. לפי שעה מובטחת להצעת החוק תמיכת מפ"ם, ה־ ליבראלים ומק"י. נראח שתינתן חרשות לחברים חערביים של ה־ סיעות הקשורות עם מפא"י , לת־ מוך בחוק, או להימנע. מחיפה נמסר, כי מספד אנשי־ציבור מקרב הערבים, שלחו היום מברקים אל סיעות מפא"י, הליבראלים, . חידות" ' מפ"ם, המפלגה הדתית הלאומית, אגודת־ישראל, פאג"י ומק"י בכנסת בתביעה שיסכימו לקבלת הצ־ עת־החוק של פ. רוזן, לביטול חוק שעת־החירום, שעל־פיו קיים המימשל הצבאי. במברקים, החתומים על־ידי: שיך סאלח חניפס (לשעבר חבר כנסת), גיבורגיבור (ראש עיריית שפרעם), גור א־דין אל־עבאסי (מפקח חינוך בפנסיה), עו"ד אליאם קוםה, נעים מכול (מזכיר אירגון הפלחים) וסברי ס ב די, נאמר: "בשם אזרחי ישראל הערבים אנו תובעים מכם בתוקף, כי תסכימו לקבלת הצעת־החוק של מד רוזן לביטול חוק שעת־החידום, שעל־פיו קיים המימ־ל הצבאי, המעורר בנפשות התושבים הערבים רגשי התנכרות וייאוש• ביטול חוק שעת חירום זה הכרחי לבסחונם ולנוחילתם של האזרחים הערבים,

שסט מפתיע בגבול םיךהודו; תגבורת ניכרת לשני הצדדים

ניו־דלהי, יופ גי. — מאז 7 כנוכמכר לא אירעה אן! תקרית רצינית אהת לאורך הגכול הפיני־הודי •כולו, מן הגיזרה הצפונית־מ זרהית ועד ללדאך. משקיפיפ מופתעיפ מפ-י-רי0 זאת כהתעצמותפ הניכרת של הכוהות ההודייפ ככל גיזרות ההזית וככוונת הפיניפ דכפפ את אחיזתם פשטהיפ הנרהכיפ שככר ככשו עד־עתה.

שקם זה גרם הפתעה מרובה למשקיפים רבים אשר סברו קודם־לכן, כי המכינה הצבאית הרבה בצד הסיני, בייחוד באיזור צו־שול, מעידה על הכנות למיתקפה חדשה. הוכחה נוספת לסברתם זו ראו המשקיפים בהודעות הראדיו הסיני, כי כוחות הודיים פתחו פעמים מיספר באש תותחים. חלק מן המשקיפים מסבירים שקט מפתיע זד. בעובדה, כי הכוחות ההודיים חיזקו את עמדותיהם בצורה ניכרת' מאז פתחו הסינים בהתקפתם ב־ ‭20‬ באוקטובר. הספקתם המהירה של כלי־נשק מודרניים ממדינות המעיב מאפשרת עתה להודים לנהל קרב בתנאים מודרניים. וכך עלה בידי ההודים, לא רק להדוף התקפות סיניות רציניות' אלא אף ליטול את היוזמה לידיהם בגזרות שונות. מרבית המשקיפים מאוחדים עתה בדעה' שאם אומנם יפתחו הםינים במית־ קפה חדשה באזורי צו שול וואלונג, הרי יתפתחו הפעם קרבות מרים ביותר' כי מדובר הפעם בכוחות פחות או יותר שקולים. תכונה צכאית פינית שר־הפנים ההודי, לאל באהדור ש א ס ט ר י, הודיע היום לבית־העליון של הפארלאמנט ההודי על . תכונה

צבאית סינית" לאורך כל הגבול שבין טיבט להודו. הבית־העליון קיבל פה־אחד את החלטת הממשלה שלא להניח את הנשק עד שחחייל הסיני האחרון יגורש מהודו, ותמך תמיכה מלאה בהכרזת מצב־ חירום במדינה. שגריר כריהימ לחופשת מולדת שגריר בריה"מ בהודו, בנדיק־ טוב, עומד לצאת־ ב‭16‬ בנובמבר למוסקבה' ולשהות שם במשך שבועיים. כפי שנמסר, ישתתף בנדיקטוב־ ב וועידת המפלגה הקומוניסטית. משקיפים בניו־דלהי סבורים. כי באותה הזדמנות ימסור השגריר לממשלתו דו"ח אישי על ההתפתחויות האחרונות בסיכסוך הסיני־הודי. (ע"ץ)

שגד'ידיי ס'ין לפרףן לוזתייי'עצוו י'ו'ת

וושינגטון, יום גי. — פקידי משרד החוץ האמריקני . מסרו היום, כי סין־העממית וקוריאה הצפונית קר־ או לשגריריהן בארצות חוץ, בפרט בארצות הקומוניסטיות. לשוב לשם התייעצויות. פקידים אלו סברו. כי לפי־שעה אין בידם ידיעות מדוייקות על סיבות עריכת התייעצויות אלה, אולם נרמז כי נדונו בהם בעיות מדיניות רבות־משמעות. מקורות רשמיים אף רמזו כי עשוי להיות קשר בין קרי־ את השגרירים לבין הלחצים והסכסוכים שהתהוו בעת האחרונה ביחסי סין־בריה"מ נוכח טיפולה של רוסיה במשבר הקובאני ופלישתה של סין להודו. (יופיי)

הםי'ד תובעת שוב סילוקו של שטראוס

כ ו ן, יופ ג/ — כקריאה להתפטרותו ־של שר-ההגנה המערכ־גרמני, יוזן* שט ראופ, כעקכות פרשת העיתון ,, דר שפיגל" יצאה כאן היופ מפלגת הפוציאל־דימוקרטיפ האופוזיציונית.

מנהיג המפלגה ציין, כי מפלגתו עו־ מדת להגיש לפארלאמנט הגרמני בקשה רשמית לקאנצלר אדנו א ר לפטר את ש ט ראו ס ממשרתו. בקשה

מעין זו זקוקה לרוב רגיל לשם קבלתו. שטראוס עצמו הודה, כי הוא הורה לנספח הצבאי שלו במאדריד להתערב בפעולות המשטרה הספרדית, כדי להבטיח את מעצרו בספרד של אחד מעורכי השבועון. לפי טענת הסוציא־ ליסטים היה מעצרו של העורך בספרד ‭**>8‬י־מו‭, 7‬ ולשפראופ *ופו מ

היתר. כל זכות להתערב בכך. הקאנצלר אדנואר הורה לשרי ההגנה' החוץ, הפנים והמשפטים בממשלתו' להכין דו"ח משותף על פרשת . דר שפיגל" ועל חלקו של כל אחד משרים אלד. בפרשה זו. אדנואר יצא לאדה "כ בון, יום ג/ — הקאנצלר המערב־ גרמני, ד"ר קונראד אדנואר, יצא היום בדרך האוויר לוזשיגגטון, כדי לקיים התייעצויות עם הנשיא קנדי. (יופ"י, ע"0

הטייפון ממש !1 לעבר א!קי‭1ו1‬ה

טוקיו, ־ום ג'. — סופת הטייפון הקטלנית . קארן", שהביאה אתמול לחורבנו של האי גואם באוקיינוס־הש־ קט, החלד. נעה היום לעבר אוקינווה שהיא בסים צבאי אמריקני חשוב ני־ סף באזור זה. בביולטין מטעם מרכז חקר מזג־ האוויר של חיל־האוויר האמריקני נמ־ סר, כי הסופה נעה לכיוון צפוךמער־ בי במהירות של כ־‭25‬ ק"מ לשעה. (יופיי)

הו‭71‬ןם לוש/ועם . מרס ו-

מוסקבה, יום גי. — מדענים דר סיים הקימו קשר אלחוםי עם החל־ לית , מארס ‭, "1‬ שעה שנפצאה ב־ מרחק שלושה פיליונים ר650 אלף ק"פ פכדור־הארץ — מודיעה סוכנות טא"ס. התקשרות זו הוכיחה, כי כל הפכ־ שירים שבחללית פועלים כראוי , וכי החום והלחץ שגחללית הם בגדר ה־ מוי־מ־א* *עי*

^פוראובןד'ה" תווקף " אות פ. נוגיי

פוסק בה, יום ני . — ביטאון המפלגה הקומוניסטית הסובייטית, "פרא־ בדה", תקף היום את מנהיג המפלגה הסוציאליסטית האיטלקית, פייטרו נני, והאשים אותו בניתוק היחסים עם הפפלגה הקומוניסטית, תוך מפנה ימינה. גפאפד שנתפרסם ב"פדאבדה" וש־ נשא את החתימה . משקיף' נאמר, כי ההפלגה הסוציאליסטית האיטלקית הגיעה לשיא השפעתה בתקופת שיתוף הפעולה ההדוק עם המפלגה הקומר ניססית. העיתון מציין. פי הוויתורים שנני עשה לאחרונה לקו האנטי־קר פוניססי, . גדפו נזק רציני לפעפד הפועלים האיטלקי". נני מנהל מדיניות לטובת נאט"ו ולרעת מאבק מפלגתו לנייטראליות, בה הוא תמך קודם, נאמר ב"פראב־ דה". ו מ" ר)

‭^^‬סז‭1"4‬זאותד

חמים. יבש בעיקר מעל להרים ו־ בפנים הארץ. ענניט בשכבות הגבר ת‭81‬ גהביעניג*

תימן מאיימת בתגובה מיידית

על אדמת סעודיה וירדן

נמשך גל העריקות לקאהיר

מאת כתב "על המשמר" לעניינים ערביים ירושלים' יום ג'. - מפקדת הצבא התימני פירסמה הערב הודעה דחופה' בה קראה לתושבי סעודיה וירדן להתרחק מכל שדות־התעופה' בנייני שירות־השי־ דור' בנייני הממשלה וארמונות המלכות' משום שמייד לכשתבוא תוקפנות סעודית־ ירדנית מן האוויר נגד הרפובליקה התימנית, יופצצו בסיסי התוקפנות ויושמדו מייד. הודעות מפקד היל־האוויר הירדני, שמצא מקלט כקאהיר, — נאמר כהודעה התימנית ששודרה הערכ כראדיו קאהיר — מוכיחות, כי הירדניפ והפעודיפ מתכווניפ לתקוף את הרפוכליקה התימנית מן האוויר. מתיר רצון לשמור על כני העפ־האח כנגיד, הג יאז (כלומר: פעודיה) וירדן אנו קוראיפ להפ " להתרהק משדות־התעופה, כנייני שירותי־השידור, כנייני הממשלה וארמונות המלכות" — נאמ ר כהודעה התימנית.

תחנת־שידור, המשדרת מתימן, וד"קוראת לעצמה "קול הרפובליקה של חצי־האי ערב" נשמעה היום לראשונה, ושידרה קריאות למרד לתושבי הממלכה הסעודית. תח־ נת־שידור זאת, מהווה שלב נוסף בתעמולה התימנית־מצרית נגד השלטון הנוכחי בסעודיה. גל הבריחות של מטוסים ירדניים לקאהיד נמשך גם היום' שני קציני־ טייס ירדניים הגיעו לשדה־התעופד. בקאהיד, כשהם נוהגים במטוסי־סילון מטיפוס . האוקר־האנטר", וביקשו מקלם פדיני במצרים. בריחתם של שני הפטוסים הירדניים היום, בעקבות מפקד חיל־האוויד הירדני, שהגיע את־ מול לקאהיר וביקש מקלם מדיני , גרמה לבהלה בפיקוד הצבא הירדני. במקביל לכך נמסר, כי מנהל ענייני השגרירות הסעודית בצנעא, ביקש מקלט מדיני בתימן ומסד לנשיא תימן, בריגאדיד ס ל א ל, את מפתחות בניין השגרירות. שני קציני הטייס הירדניים, שהגיעו היום במפתיע לשדה־התעופה בקא־ היד, באו ‭24‬ שעות בלבד אהדי בואו הדדאמאטי של מפקד חיל־האוויר הירדני, קולונל סוהיל חמזה לקאהיר. השניים השתייכו ללהק עליו פיקד הקולונל חמזה• הם הגיעו לשדה־הת־ עופה בקאהיד אשד המה מאישי רמי־ מעלה, ביניהם ראש המועצה המבצעת המצרית, עלי צברי , שנפרדו אותה שעה מראש ממשלת טרינידאד, ד"ר ויליאמס, שסיים את ביקורו במצ־ דים. השמחה בשדה־התעופה של קא־ היד גאתה ואישים מצריים רשמיים נחפזו למקום, כדי לבדך את שני הטייסים. קודם לכן הצהיר מפקד חיל־האוויר הירדני, במסיבת עתונאים בקאהיר, כייומיים לפני בריחתו נפגש עם המלך חוס י י ן, ודן אתי בפרטי השליחות שנתבקש לבצע בטאיף' שב־ סעודיה. לדבריו. הוטל עליו לעמוד

בראש מטוסי־סילון שנועדו לפעולה נגד הריפובליקה התימנית. בריחתם של שלושת קציני הטייס הירדניים, ביניהם מפקד חיל־ האוויר הירדני , היא המכה הח־ מורה ביותר לשלטונות ירדןל־ ו צבא הירדני מאז נמלטו שני ה־ רמטכ"לים הירדניים א ב־ ו נואר וחי ארי לסוריה ב־‭, 1957‬ אחרי הדחת ממשלת א־נאבולםי. הודאה ירדנית דובר רשמי ירדני ' שנאלץ להודות בבריחת מפקד חיל־האוויר של ירדן, טען היום, כי מפקד החייל "השתייך למפלגה הקומוניסטית, אך חמלך חו־ םיין, שהוא מלך הבוטח בחייליו, לא נקט שום אמצעים נגדו ואף העלהו בדרגה". בהודעה רשמית ירדנית נאמד' כי ההסכם הצבאי בין סעודיה לירדן' שגחתם בחודש אוגוסט בטאיף, קבע, העברת כוחות יבשה ואוויר ירדניים לסעודיה' ולחיפך, לצורך אימונים ומיבצעים משותפים. המשלחת הצבאית הירדנית, שעשתה לאחרונה בסעודיה, תיכננה העברת כוחות אלה, ומפקד חיל־האוויר הירדני השתתף באותם דיונים. הערב הודה הראדיו הירדני גם בבריחתם של שני הקצינים הנוספים, וטען כי הם נפלו קורבן . לפיתוי הנאצרי"• ההודעה הרשמית הירדנית ציינה, כי ירדן שומרת לעצמה' נוכח מעשה זה' את חופש הפעולה. פודות ככניין השגרירות כינתייפ נמפר, כי מנהל עני; ייני השגרירות הפעודית־ כ צנעא כיקש אמש מקלטימדיני \?כתימן, ומכר את מפתחות ה־ , שגרירות לידי נשיא הרפוכ־ ליקה התימנית, הכריגאדיר 'פלאל. הוא גילה, כי פודות ר־

כיפ ומדהימיפ נמצאיפ ככניין השגרירות. לדבריו, שיהד המ־ לד פעוד, עוד לפני ההפיכה כתימן, את יורש העצר אלכאדר להצטק? לכרית הצ־ כאית הירדנית־פעודית. אל־ כאדר קיכל ככופ של 10 מיליון דולר ושיכנע את אכיו ה־ אימאפ א ה מד להצמרן? ל־ הפכפ, אך מותו של האימאפ וההפיכה הרפובליקנית פיכלו זאת.

אוח!ר>ו1תה של אחה"ע על־ידי החלטתה להימנע מן - ההצכעה כשאלת המרת התק־ נות המנדאטוריות משנת ‭, 1945 ‬ שעליהן נשען המימשל הצכאי, כתקנות שעת־חידופ ישרא־ ^יות, כפי שהציע הכד־הכנפת פ. רוזן, נטלה על עצמה מפל־ גת אהדות־העכודה אהריות מדינית ומופרית כבדה. עתח מתבדר, כי הדוגמה שלה היא מידכקת וכעקכותיה יצאה גפ פיעתהירות". אילו פמך ה־ דוכ ככנפת " את ידו על הצעת־ חוק זו, לא היה לכאורה המימ־ של הצכאי מתכטל מאליו. אך איש לא יכול היה להטיל פפק כמשמעותה המדינית והמופ־ דית של הההלמה להמיר את התקנות המנדאטוריות כתק־ נות ישראליות. ההלטה זו הי־ תה מתפרשת כהכרה כהכעת אי־אמון כמדיניות של ד. כך גוריון ומפלגתו, המכקשיפ ל־ קייב את המימשל הצכאי־ ו יהי־מה — כניגוד לדעת מה־ צית ההכריפ ככנפת, כניגוד להלד־הרוה כקרב הדוכ שב־ ציבור. אלא שאהדות־העכודה כחדה ה6עפ להעדיף שיקולי נוחות קואליציונית על שיקו־ ליפ עקרונייפ. הן גפ עתח, כהימנעה מן ההצכעה, שע־ שויה היתה להיות מכרעת כ־ גודלו של המימשל הצכאי, היא נשכעת אמוניפ לההלטתה ל־ עשות לכיטולו. אלא שעיקרון להוד ומעשה להוד. מוד זכורה ההכרעה בשאלת המימשל ה&אי במושב הראשון של הכנסת החמישית. אז נטלה לעצמה אחדות־ העבודה חידות, על־פי ההסכם הקואליציוני. והצטרפה אל יתמתן של ארבע מפלגות אחדות — מפ"ם, ליבראלים, . חידות" ומק"י — בהגשת הצעות־החלטה לבישול המימשל ד. צ־ באי. המימשל הצבאי — ועימו מדינ־ יותו של ד. בן־גוריון - ניצלו אז ברוב זעום של 4 קולות ובזכות . עיס־ קהי בין מפא"י לאגודת־ישראל. ואלו הפעם את היוזפה להציל את מפא"י ואת ראשה נטלה על עצמה אחדות־ העבודה — על־ידי החלטתה להיפגע מן ההצבעה. היפנעות זו הבטיחה מייד רול לשוללי הצעת־החוק וממילא למחייבי המשך קיומו של המימשל הצבאי. לכאורה, אין בהצעת־החוק של פ. רוזן משום הוראה לבטל את המימשל הצבאי לאלתר. אין היא באד. אלא להמיר תקנות־חירום מנדאטוריות בת־ קנ^ת־חידום ישראליות. והרי אם יימצא רוב בכנסת, אשר יבקש לקיים את המימשל הצבאי גם להבא, הוא יוכל להשתיתו על בסיס חוקי ישראלי ולא להזדקק עוד לפקודה שניתנה לפני שבע־עשרה שנים על־ידי נציב עליון בריסי. מדוע נזדעזעה איפוא מפא"י לשמע הצעת־החוק? מדוע הפעיל פייד ד. בךגוריון את "הנשק הסודי" של איום בהתפטרות? לא יקשה כלל להשיב לשאלות אלו• אם תתקבל הצעת־החוק' שהוגשה על־ידי פ. רוזן, י'רי שהתקנות משנת ‭1945‬ לא יהיו עוד בגדר חוק־קבע, אלא יעמדו, ככל התקנות הישראליות לשעת־חידום' לאישור פארלאמנסארי מפקידה לפקי־ דה. הכנסת תיטול בידיה את הזכוח המגיעה לה — את זכות ההחלטה והביקורת בכל הנוגע לתקנות ולפרטיהן. הווה אומד: אם לא יבוטל המימ־ של הצבאי מייד, הדי אפשרות ביטול! בהקדם תיעשה ממשית מאוד — וכל־ עוד יהיה קיים לא יהיה עוד רש והיחיד של מפלגה אחת, אלא יהיה נתון לפיקוהה של הכנסת. ואף זאת. מםא"י לא טעתה בכוונתנ ש* מגישי הצעת־ההוק ותומכיה. הן אותן מפלגות, לרבות אחה"ע. הצביעו בעד ביטול המימשל הצבאי לאלתו במושב הראשון של הכנסת החמישית על־כן מובנת התנגדותה הנמרצת ש? פפלגת־הרוב בקואליציה. אך אחה"ע לפה נהדדה היא? לפה אין היא דואז בהצעת־החוק אלא . נגיחת הקואליציז הממשלתית"? הן אם כנה אחה"ע ענ החלטתה לפעול לפען ביטול המימש' הצבאי, הדי ניתנה לה עכשיו הזדפ בות להוכיח את גישתה הלבה־לפעשה אך דאה זה פלא: את ההוליה הפפ שית' הפושטת לה, היא פשפיטז מידיה, ותחת זה היא פבטיחה, כ לביטול הפיפשל הצבאי תפעל הי< . באורח עצפאי ולפי עיתוי שייקבז על־ידה". והרי אפשר לשאול: כיצז תמעל היא . באורח עצפאי"ז הן אח דות־העבודה' כשהיא לבדה, אין בכוהז להביא לידי ביטול הפיפשל הצבאי הן גפ אז תזדקק לכוחות, שעתז היא פונה בהם את הפגם של . פהל כיפ תכסיסיים של האופוזיציה*. והד הפטרה היא טהורה והפרת תקנות פנ דאטוריות בתקנות ישראליות גם הי! א&נה פעשה בלתי־פאטריוטי. אף־על פי־־כן, אחה"ע היא שנפלטת פן העק רון אל התבסים. את ההחלטה, שעליז םפכה ידה ועידתה, לעשות לביטול של הפיפשל הצבאי — היא פקפיאו ואלו את הכשרון הקואליציוני שלז היא פפשירה - פפשירה עד אין גבול. והשאלה הנשאלת: סתירה ז בין עפדה עקרונית לבין פהלד תכסי םי , החוזרת ונשנית - פעם בשאלו הפדים לצבא הגדפני ופעם בשאלו הפיפשל הצבאי - כלום אין הי: פערעדת את יסודי האפון בפוליטיק! ובפוליטיקאים לא דק בפפלגה האהוז! בה, אלא גם בחוגים נרחבים של הע ושל הנועד? אכן, בהיפנעה פן ההצבעה בשא לה, שממנה פינה־ויתד לביטול הפיפ של הצבאי, נוטלת על עצפה פטלגז אחה"ע אחריות פדיניח ופוסדית גדו לח — ופידה תידרש. פכל־מקום, או הפהלך הפדלפנטארי , הכיח־ בהצעת התוס של פ. דחן לא י*יג את פט דתו, הרי המערכה על ביטול המימ של הצבאי לא תיפסק. חיא תימיל *מכ־שא* - ןבחקז* ‭!"0 ‬

• נשיא סין העממית, יו צאו צי, מינה את צנג קאו בשגרידה הראשון של סין באלג'יריה — מודיעה סוכנות הידיעות הסינית. • קע"ם ויוגוסלביה נתקבלו אתמול ברוב פכריע בחברות בדסכמ הכללי של תעריפיפ ופחד (גאס"ס) במעמד זפני. _ _ — *^‭<*^^%^>0 ‬

פלזףם בביירות שגבות ‭!1‬] במסגדים

מאת כתבנו לעניינים ערביים ירושלים, יום גי. — מספר רב של פליטים פלשתיגאיים השתלט על מסגדים וכנסיות בבירות, כמחאה על החלטה שנתקבלה לאחרונה ־ י בישיבת הממשלה הלבנונית, בדבר הרחקת ה־ פליטים מן המחנות שבפרברי בירות, אל המחנות בהם התגוררו לפני כמה שנים, והנמצאים במרחק רב מן ה־ בירה הלבנונית. סוכנות הידיעות ה־ ערבית, המוסרת על כך, מציינת כי מספר הפליטים שהדבר נוגע להם מגיע־ ל‭10‬ אלפים איש. בשעתו הבטיחו השלטונות המוסמכים בלבנון, להקים מחנה לפליטים אלה באחד מפרברי בירות, אבל ההבטחה לא בוצ־ עה עד־כה. להיפך, חוחלט להרחיקם למחנותיהם הקודמים. הפליטים הסבירו, כי הרחקתם מסביבת בירות תפגע בהם, משום שרבים מתפרנסים בבירה הלבנונית, ובניהם לומדים־ ב מוסדות חינוך השוכנים סמוך לבירה. הפליטים הודיעו, כי הם, נשותיהם וילדיהם ימשיכו בשביתת־השבת שלהם בכנסיות ובמסגדים, עד שהשל־ טונות ימצאו פתרונות לבעייתם. שר־הפנים הלבנוני , כמאל ג' ו נ ־ בלאט, הכריז בינתיים, כי הוא פו- ! י על אצל השלטונות המוסמכים בדבר דחיית ההחלטה הנוגעת להעברת הפליטים ממחנותיהם למקומות מדר |חקים מן הבירה הלבנונית.

בריה"מ תומכת ", בדרישות מאסטרו'

הצעד? משותפת הוגשה לטאנט

מ ר כ ז ־ ה א ו י' פ, ידם גי. — כריה"מ וקוכה הגישו היופ למזכיר הכללי של האו"פ, או ט א נ ט, הצעה משותפת ליישוכ כעיית קופ־ — על־כד הודיע היופ דוכר האו"פ. כהכאנה, אמר אמש מי ק וי אן, כי ממשלת כריה"מ תומכת כחמש הדרישות של ד"ר פידל קאםטדו וכינה אותןתוכנית־שלופ דאיזור היפ הקאריכי". "

הצעת בריה"מ וקובה ליישוב מש־ ז בר קובה הוגשה על־ידי סגן שר־ החוץ הסובייטי, ק ו ז נ י צ' ו ב, ועל־ ידי הנציג הקבוע של קיבה באו"ם ל צ ו ג ה בשיחה משותפת עם או־ שאנס. ! דובר האו"ם לא מסר דבר על תווכן ההצעה המשותפת. I בנאום שנשא אמש סגן ראש ממשלת בדיה"מ' אנסטאס מ י ק ו י א ן, באוניברסיטה של הבאנה הוא הכריז על תמיכת הממשלה הסובייטית בחמש הדרישות שהשמיע ראש ממשלת קובה ד"ר פידל ק א ס ט ר ו. מיקויאן אמד, כי נקודות אלה מהוות . תוכנית שלום לאיזוד הים הקאריבי" ו־ ן היסיף "ממשלת בריה"מ תתמוך תמיד בראש הממשלה פידל קאסטרו! יהעם הקובאני". האו"ם גנז היום את התוכניות ל־ ו פיקוח של הצלב האדום על אוניות I

העושות את דרכן לקובה לנוכח העובדה שטרם הובררה עמדת אידגון בינלאומי זה לגבי התפקיד שהוצע להטיל עליו. מז'נבה נמסר בינתיים בידיעה עי־ תונאית, כי הצלב־האדום ביטל את תוכניותיי לקחת חלק בתוכנית הפיקוח' מאחר ו"אין יותר צורך בכך". (ע"ץ, ע"ר)

וגדיה בנווחת | למפלגת עי

רומא, יום בי. — התוצאות הסופיות של הבחירות המקומיות באיטליה, מורות על הפסדים למפלגה הקומוניסטית והמונרכיסטית ועלייה לםיציא־ ליסטים, בעי־ שמפלגתו של ראש־ הממשלה, פ א נ פ א נ י, המפדגה הנוצ־ רית־־מוקראסית, שמרה על כוחה. בבחירות אלו לעיריות ולמועצות י־. מקומיות שנערכו ביום א' ואתמול, נטלי חלק קצת יותר ממיליון בוחרים, כלומר רק ארבעה אחוזים מכלל בעלי זכות הבחירה באיטליה. אולם, תוצאות הבחירות הללו נחשבות בעיני יודעי־ דבר כבעלות משמעות רבה לגבי •חס הציבור האיטלקי לקואליציה הממשלתית של פאנפאני, המורכבת מהנוצרים־ דמוקראטים ומהסוציאליסטים.

הלייבור יציע אי־אמוו בשל הניסוי הגלעיני

לונדון, יופ גי. — לאהד שנכשלו מאמציהפ להכיא לדיון מיידי כפ'ארלאמנט על הניפוי הגלעיני התת־קרקעי הכריטי, העומד לדויערד כמדכר נכאדה, הגישה פיעת הדייכ•*' רצעה אי־אימון כממשלה. ההצעה תידון כעוד ימיפ מפפר. עמדת הלייבור כשאלה זאת ליכדה, זו הפעפ הראשונה מזה זמן רכ, את מנהיגות המפלגה.

לשאילתות בעניין זה שהועלו על־ ידי נציגי הלייבור יעל־ידי מנהיג ה־ סיעה הליבראלית בפרלאמנט, ציין ראש ממשלת בריטניה, מ ק מ י ל ן, כי הניסויהבריטי ייערך . בעוד כמה שבועות, ובכל אופן לא בעשרת היפים הקרובים". הוא הדגיש, כי ני־ סוי זה אינו פוגע בשום פנים ואופן בסיכויים לקבלת הסכם על איסור ניסויים גלעיניים, וכי גם ארה"ב וברי־ ה"פ טרם החליטו להפסיק אתי־ ג סוייהם התת־קרקעיים. עם זאת, אמר ראש הממשלה, כי במקרה שיתקבל הסכם על הפסקת הניסויים הגלעיניים בימים הקרובים, תשקול הממשלה מחדש את עמדתה בעניין זה. כקורת מוהצת החלטת ממשלת בריטניה על ערי־ כת ניסוי גלעיני תת־קרקעי בזמן הקרוב נתקבלה כהפתעה וזכתה לבי־, קורת פוהצת בעיתונות הבריטית. העיתון . טייפס" כותב: . לו היו חברי הפפשלה פאפציפ את פוחותי־ הם כדי לפצוא זפן לא פתאים להודיע על ניסוי גלעיני. לא יכלו לבהוד פועד גדוע יותר". . מעשה שיגעון צבאי". מכנה ה־ . דיילי האדולד' את ההלטת הפפש־ לה בשעה גורלית זו. העיתון שואל: . האם פאפינה פפשלת בריטניה ב־ אפת כי בדיקת פתקן זה או אחד חשובה יותר פאשד ההזדפנות לשיפ קץ לכל הניסויים הגלעיניים". (ע"ר, עיץ)

צפויות התנגשויות בין כוחות הטאנגה ואוי'ם

אליזאכטוויל, יופ ג. י — מתיהות גוברת והולכת כין כוהות האו"פ לכין כוהות הג'אנדארמריה הקאטאנגית, מורגשת בימיפ האהרוניפ כאליזאכטוויל, ומשמיפיפ הביעו את חחשש, כי חתנגשויות כין כוחות אלה עלולות לפרוץ ככל שעח.

גרמו להחרפת המתיחות, עמדתו ה־ איתנה של האו"ם נוכח הבעיות המתעוררות בקטאנגה, והחשת משלוחי התגבורת בכוח־אדם וציוד לכוחות ה־ או"ם בשבועות האחרונים. עם־זאת, סבורים חוגים יודעי־דבר, כי אפשר יהיה למנוע התנגשות מזו־ יינת נוספת, אם יסכים מ. ציומבד. להשיב תשובה ברורה לאיגרת אותה קיבל לאחרונה מאת המזכיר הכללי של האו"ם, ובה שאלות בדבר לוח־הזמנ־ם להשתלבותה פחדש של קסאנגה בקונגו• או טאגט יכנפ את חועדח לענייני קונגו הפזכיר הכללי של האו"ם, או טאנס, עופד לכנפ בראשית השבוע הבא את הוועדה המייעצת לענייני קונגו — על־ כך מסר היום דובר במרכז האו"ם. או בריאן מאשיפ ד"ד קונור או ב ר יא ן, ?י שהיה נציג האו"ם בקטאנגד" הציע כי יוקם בית־דין בלתי־תלוי, כדי לקבוע את העובדות הםדוייקות שהביאו לפרוץ הק רבותבקסאנגה בין כוחות האו"פ ויחידות ממשלת צ'ומבד, בשנה שעברה- * גרי* משמיע מעה * **הי

שמזכירות האו"ם דחתה את הגירסד. שהוא הציג בדבר תפקידו של מזכיר האו"ם המנוח דאג האמרשלד במאבק בין הצדדים בקונגו. מטופי קטאנגה תוקפיפ מסוסי קטאנגה תקפו אתמול שוב כפר בצפון קטאנגר. והרגו חמישה אנשים, בגרמם פצעים לשישה נוספים — על כך מודיע האו"ם, בהסתמך ?ל מקורות מהימנים בדרך כלל.

הוולד. ע1מיעת ע"‭"1‬ע§ר י. בנ-

ירושלים, יום גי. — ערעורו של ישראל בר' אשר נידון למאסר עשר שנים על שלוש עבירות נגד בטחון המדינה, וערעורה הנגדי של התביעה על זיכויו משלוש האשמות נוספות, החלו להתבדר היום בפני בית־הםשפט העליון בדלתיים סגורות. בר פעדעד גם על חומרת העונש ר אילו התביעה על קלותו. לערעור גק־ בעו עד־כה שלושה ימי־דיון בפני הנשיא י. א ולש ן והשופטים פ. >!ד1י *. נ‭48 ‬

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩