⁨⁨Ḥerut⁩ - ⁨חרות⁩, 17 July 1964⁩ — ⁨Page 9⁩

חברת נעים ןןייק נע"מ חברה קבלנית לבנין המשרד: כני־כרק, דרד ז'בוטינפקי 77 בין השעות ‭4—7‬ למכירה דירות לוקסוס בנות ‭2!, 3‬ חדרים וחנויות כבני־ברק, דרך ז'בוטינםקי 121 פנת רח' המעפילים. 2 חדרי מדרגות בבנין של 12 דירות ‭* *‬ גניה מעולת, מחירים נוחים ומשכנתא גדולת לעירית בני־ברק ליובלה הארבעים הרחיבי את גבולותיך בבנינים נאים

ל»ובל ה־40 של ע>רנו _במ־־ברק המע?ו*רה a ד 3 וו כה לח* נאמנה לראש העיר הנעלה ורב הפעלים מהי'יי ראובן אהרשםץ הי‭* ''‬ לסגניו ולחברי המועצה הנכבדים ולכל תושבי העיר יחיו מי יתן ונזכה לראות תמיד בשגשוגה ותפארתה ש ל עיר נ ו ע י ר התורה ב י שרא ל, לברכה בעמנו. ישיבת פ ו נ י ב ־ף ובתי אבות לילדים ניצולים שעל ידה ‭L _____ , '‬ ־ i "־־־־־־־־

ברט יששכר קבלן בנין בני ברק, רח' הרצל 31 בונה דירות מבוארות במרכז _ביני־ברק ?גיד, מעולה ¥ תנאים נוחים _עמוב ‭— _g‬ »חב‭ham «- «&> ‬

פ ו מ ר ג ץ חברה לבנין גע"מ ה משרד: רח' הרב קוק 8 בני־ברק בונה דירות מפוארות במקומות היפים בבני-ברק

ברכתנו ל עירנו עיר התורה ה מ פוארת ליובלה הארבעים לראש העיד — פגניו וכל חברי• המועצה לכל תושפי העיר שיחי' מי יתן ונזכה לראות בשגשוגה של העיב וכל הארץ בולה כדוגמתה ישיבת "תפארת ־ ‭"Wt‬ מיפודו של מרן בעל חזון איש זצוק"ל בני ברק מל‭121441'. ‬

‭,, ‬ . יש ‭.. ‬יש \ מה לראות בתערוכת הרהיטים של "אמר_>קנה" רמרנ־גן, רח‭''‬ זבוטינסקי 95 אספקה םדירוז לבל חלקי הארץ ‭?— ‬

ן •ש*וב*_ץ - מא>רוב_*ץ _קבלנייבנין : בונים דירות פאר בכל _הגודלים וכ!חסיות במרכז ב ני־ בר ק © _תיכנון מודרני תנאים נוחיפ משכנתא בנקאית © לפנות למשרדו! רח' ירושלים 36 פנת רמח"ל טל‭729719. ‬ •‭??‬•‭?i???‬•‭_"",, ??^_"?1?*?"^??^"????"??‬•‭??‬•‭??^.. ??""?‬•‭?? ‬

לעירית בגי ברק ולהנהלתה ברבת ליובל ה־40 ליסוד העיר אהרונוב _מתחוב קבלני כנין מי-גרק ¥ למכירה דירות יפות וחנויות בשדרות רבי טרפון ‭_@ 4‬ כניסה מידית — פרטים במקום ‭?—?——^—» ©‬ וו ‭m?‬ווו ‭—"?n——? ?‬ן ו ‭—... ??!???‬ו ‭?!? ? !??? — _. i _i ?- —??!?‬ ־ ו‭??? ff‬יי !יmMi ־־ ‭???? ‬

לע>ד*ת _במ־ברק במ ל את ארבעים שנה לי סוד העיר שלוחה ברכה _ביתבת ־ _גולרין קבלני בגין

ועד בית הכנסת ע"ש "עולי הגרדום" בתל־גבורים מברך את ראש _העיריה, חברי המועצה, את המתפללים ואת כל תושבי פכי-פרק לרגל יובל ה ־ ‭4 0‬ ליסוד העיר

' חברת "ב ר ז יל י ה" לבנין בע"מ דיר ו ת למ כירה: ¥ דירת בת 4 חדרים במרכז בני ברק‭4, ‬ מרפסות עם _תריסול 32 אלף ל"י. משכנתא 10 אלפים ל"י. ¥ דירות בנוח 3 חדרים עם 3 כווני אויר. המתיר 23 אלף ל"י, משכנתא 9 אלפים ל"י. המשרד, רח' עקיפא 92 בני פרק‭;!‬מל 728048

לעירית בני־ברק במלאת 40 שנה להוסדה מאחלים הצלחה מ_?ויר _הרשקוביץ ביח"ר לרהיטים פרדפ-כץ אזור תעשיה דת' השומר‭16. ‬ תצוגה ומכירה בחנות בתל־אביב ) רח7 _בךיהודה 100

j w שישה ריבוא תושבים כ"י מונה העיר בני־נרק ‭' 5000M if‬ חושבים מתווספים לעיר מדי שגה * מאז קום המדינה גדל _8י ‭7 —‬ מם9ר אוכלוםי העיר. * _שטוז השפוט העירוני חופף לשטח אזור בניו ערים ומשתרע על 7200 דונם, ‭6 «‬ אזורי תעשימ וחרושת, המונים כ־00ג מפעלים, תפיסת y החקלאות כ־1000 דונם. • תפוקת המים השנתית 6 מיליון נזגזע"ק‭11, 000-3, ‬ מדי מים ‭(( *‬ הותקנו ברחבי העיר. ‭? I‬ העיר מאוגדת באגודי ערים: אגוד ערי ךן לביוב, אגוד ערי * דן לבתי מטבחיים * אגוד ערים בני־ברק לכבאות. ¥ רשת הכבישים העירונית משתרעת על יותר מ־400 קמ"ר. גנים ושדרות ניטעו ברחבי העיר ומשתרעים על 150 דונם. * משטרה מתנדבת המונה כ־200 איש וגדוד בבאים עירוני. ‭?* *‬מוסדות _החנוך כוללים: 1200 תלמידים (בגיל חובה) בגני ילדים‭10, 000, ‬ תלמידים בבתי ספר _יטודיים‭!1000, ‬תלמידים במוסדות חנוך עצמאיים גבת''ת ובתי ספר יסודיים לבנות מחוץ, למסגרת חחנוך _העצמאים 1500 תלמידים לומדים בחנוך העל-יסודי בבתי ספר תימן * ובבתי ספר מקצועיים ‭2500 . ‬ תלמידים לומדים ב־30 ישיבות גדולות וכוללי אברכים. ‭11 _« *‬ מיליון ל"י - התקציב הרגיל ‭7 *‬ מיליון - תקציב הפתוח. כ־40 אחוז מהתקציב הרגיל ושליש תקציב הפיתוח מוקדשים להחזקת ולהרחבת רשת מוסדות חחנוך העירוניים. ‭. _~ ‬

סומנו _בבנימנרק פריינד את פרבר וח' עקיבא ‭, 45‬טל‭722633. ‬ ממפל כחלוקהנ _עתונגו ככני-כר_?והפכיכת ‭I if‬ מחתים מגויים חרשים ¥ מקפל מודעות.

לקבלני בנין מחירים מי וחדים • » סזלטים" ניאון וציורים _מסחרייט א. עבוד> בני ברק דרד ז'בוטינפקי 140 (פכיש פ"ת)

תנו עת החרות בבני"ברס תנועת

מות " עזדת־נשיס‭. "‬בוני בית הכנסת ומייסדיו ה"ד. שלמה בירגברג. נתנאל גרובר, מרדכי קלמנוביץ' וש. שפירא, עושים מאמצים לשפורים ושכלולים בבנין. לפני שנתיים בערד נקבע בייזמתו של

תנועת ז'בוטינסקי הבתה שרשים בבני־ ברק עוד בתקופה הטרום־ממלכתית. בית"ר ריכזה כבר אז בתור שורותיה את מיטב הנוער ואותו הדבר ברית החשמונאים. כמובן שבמקום צמהו גם תאי־המחתרת הלאומית והעיר שימשה בסיס חשוב לאנשי הארגון הצבאי ה־

פית-כנטח: ‭,, ‬עולי הגרדום" בשכונת תל־גכורים בפני־ברק

כנץ ‭,, ‬פית זאב"

לאומי וליחידות לוחמי חרות ישראל: אם זה לצרכי רכש ומחסני נשק, בתי דפוס או מחנות אימונים. מכאן יצאו לפעולות רבות להכות באויב. מפקדיה הבכירים של המחתרת נפגשו פעמים רבות בבני־ברק שהיתה נחשבת כ " בטו־ חה" יותר בהשוואה למקומות אהרים, על־ אף העובדה שגם בבני־ברק לא נעדרו מלשינים מבית ספרה של " ההגנה" אשר הכינו רשימות של האלמנטים " המסובנים" והללו כידוע " נאספו" לאהר־מכן ע"י הקלגסים הבריטיים והושמו במעצר. פעילי תנועת _חהרוח, יוצאי ביח"ר והמחתרת וכמו"כ עסקני הסתדרות העובדים הלאומית ראו כחובה להנציח בצורת הולמת איפוא את זכרם של עולי הגרדום, בשכונת " סלע" שבתל־גבוריס (ראה תמונה) הוקם בית כנסת ע"ש הגרדום. בשכונת " סלע" שבתל־גבורים מזבח המולדת, ונתנו דוגמא לנוער העברי. כיום מהווה בית הכנסת "עולי הגרדום" מוקד משיכה לכל הסביבה ובו נערכות תפילות סדירות בצבור;יהד עם זאת מגיש חרב של השכונה הרה"ג מ. בלוי שעורים בתלמוד ונו‭;'‬בשעורים אלו משתתפים גם בגי־נוער. שטח בית הכנסת מקיף 225 ממ"ר ומפיל 300 מקומות לגברים ו־200 מקו־

הבית"רי יצחק דויטש לוח־שיש על קיר בית הכנסת עליו חרותים שמותיהם של י כל עולי הגרדום כשבצדיו הותקנו נרות־תמיד לזכרונם. " בית זאב" " בית זאב" שהוקם באחרונה על מגרש התנועה במרכז העיר (רחוב ירושלים פינת רחוב יהודה הללי) הוא גניו ל* תפארת שמפאר את כל הסביבה. בקומו! הראשונה של חבנין שוכנה המרפאה של קופת חולים לעובדים לאומיים;מעלית יבנה אולם־ענק לאסיפות והרצאות שמתוכנן גם לצורך עריכת מסיבות (ה* סדורים הפנימיים עדייו לא הושלמו‭. (‬ה* בנין החדש משולב עם המבנים הקוד' מים בהם נמצאים משרדי סניף תנועת החרות, אולם להרצאות ולנוער וכמו''ב כל השרותים הדרושים.

מ ו ע צ ה ד ת ית-כ א ן ו לא?

- מאת _אליקים פ_1רמן, סופרחרות" - העיר היחידה _כמדינוג ישראל כח לא מונתה " או נפחרה מועצה דתית עד פון* שנת תשכ"ד — היא גני־םר?האדוקה. עובדה תמוהה זאת איננה מקרית בלל, כפי שאפשר לחשוב. מגיעים חזקים, שמקורם בשורשי־פיצול • שמוקים שהשתזרו כחיי העט היהודי כמשד מאות שנות-גלות עד כדי _הפתככות בלמי _גשכלת, הועתקו, לדאבוננו, גפ למולדת המחודשת והעצמאית בימינו

, על סף כניסתה של בגי־ברק לעשור החמישי להווסדה, חל מפנה בהענותו של "י" שר הדתות דיר זרח ורהפטיג_, איש מ* ממד"ל, לתביעתם הנמרצת של אנשי סניף מפלגתו בעיר להחליט על הקמת , מועצה דתית ללא־דיחוי וזאת על־אף התנגיוווט ממרה של החוגים החרדים, אתם המפד"ל יושבת בקואליציה העירו* גית, הרואים בגוף זה התערבות בלתי רצויה, בשטח, שלדעתם נתון לשיפוטם ושקולם הבלעדי. וזצו - רק על הנייר ‭?:‬שה להגיד ?וזה " חלד'' חללן. למינוי המועצה הדתית קדמה פעילות _קוהתנית משני הכוונים!מוסדות המפד'ל חמקו* מיים בהשראת רמז מהמרכז, העבירו בישיבה משולבת ו " משולהבת" החלטה, לפיה יש להקים מועצה דתית בבני־בוק. בדאי אולי לציין שהחלטה זאת נתקבלה למרות התאפקותם ואף בהתנגדותם על חברי מועצת העיריה מטעם המפד''ל עם מר משה בגנו בראש. הסיבה לעמדתם

מראה כללי של העיר המצוידים בכל הכלים והמכשירים

זו, פשביריפ בסיכון הכרוך _בענין זה להמשך קיומה של הקואליציה, מאידך, גם הסיעות החרדיות לא טמנו את ידיהו בצלחת וגקטו בעצדי " חירום‭. "‬ משלחת _ובראשה עמד ראש העיר מר י אהרוגוביץ‭, '‬כשאליה הצטרף גם ח"ב גרום מאגודת ישראל, התיצבה בפגי שר הדתות והביעה בפניו את מורת רוחה על בוונתו למנוח מועצה דתית בעיר. בפגישה זאת הוזהר השר שצעד בלתי זהיר m עלול לגרום לקשיים גדוליפ ואף להחרמת הבהירות לעיריה מצד החוגים הקיזןוניים. במקרה כזה, בך הוסבר, צפו* יה סכנה שההגמוניד, הדתית הקיימת ב* מועצת עירית בגי־ברק תוקטן ואף משמט לחלוטין. הפגישה הסתיימה, כפי שפווי&ט נזמנו, ללא תוצאה ושני הצדדים עדיין ?ןוו ל ‭' *, ... ‬ זרת השפ. אולם באן מלה התפתחות ‭*(‬דמטית !וספת: שר הדתות ארו את

מזוודתו וירד פתאומית מירושלים הבירה לבני־ברק. כאן הוא קיים שיחה עט נציגים שונים של החרדים במקום. השר הודיע בהזדמנות זאת שהוא נאלץ למנות מועצה דתית ויהי מה, אחרת, כף הוא נימק את ההלטתו_, עלולה דוגמת בני־ ברק לשמש כרועץ במקומות חילוניים, אשר אף הם בהסתמכם על בני'־ברק יסרבו להקים מועצות דתיות. ואמנם למחרת פגישה זאת שהיתה דרמטית ביותר ואף " הורטבה" בדמעות, פורסם הצו על הקמת מועצה דתית ב־ _בני־ברק והרכבה. אך טעות לחשוב שזהו סוף פסוק. למרות העובדה שהצו על הקמת מו־ עצה דתית פורסם כחוק ואפילו הרכבה האישי (שהוא על טהרת שני פלגי אגו"י, מפד"ל ו־3 רבנים מעונינים) כבר ידוע וקבוע, איו _בכני־כרק מועצת דתית ז רבי משה שרייבר: מועצה דהיוג ן ‭5'«‬אבבני־ברק! ר' משה שרייבר, נכדו של ה " חתם סופר" ונציג החוג בעידית בני־ברק מזה

שנימ רבות, מסביר לנו את סיבות הת־ ‭':‬ נגדותו הנמרצת להקמת מועצה דתית או הפעלתה. " מועצה דתית — לדבריו — תגרום להקמת קהלות חרדיות נפרדות על פל תופעות הלווי המזיקים והמסוכנים, צ* גון שנאת חינם, גדויים והחרמות ובו‭, '‬ כדוגמת ירושלים‭" . ''‬ למי זה נחוץ? ‭-*‬ • אני שואל‭. "‬מתרעם האיש?תפקידה של מועצה דתית בכל מקום — אומר מר שרייבד ‭*-‬ תיא לאחד וללכד את בל המוסדות המטפלים בעניני דת ולהתאים את הפעולות. בבני־ברק התוצאה תהיה הפוכה: מועצה דתית תביא לפצול ופירוד ואף להפקרות. אם בך הדבר — מה הועילו חכמים בתקנתם? מר שרייבר מעיד!על!עצמו: אני שייך בקו ישיר לדור השלישי של מייםד _ה־ קהלות החרדיות הנפרדות שמקורן עוד במדינת המונרכיה של אופטרו־הונגרן, בכל זאת מיד עם בואי לבני-ברק התאמצתי — וב''ה עד בה בהצלחה —-

למנוע הנצהת מצב עגום זה של העיר. מר שרייבר מציין, שהעובדה שעד כח עדיין לא נוסדו קהלות נפרדוח בבני־

ד' משה שרייבד נציג חוג _חתפ־שופר ברק, היא בחלקה הגדול לזכותו והשפעתו הכבירה של החזון איש זצ"ל. " מדוע אם־כו -־ הוא טוען — יש לשנות מצב זה ולחזור על הדוגמה הירושלמית הבלתי סימפסטיתז " ידוע שבבנייברק קיימים חוגים חז־

ים הדרושים לבצוע ההפרדה כגון חסידי סאטמר, האדמי"ר מויזניץ וחוג התם־ סופר. כעת עדיין לא מאוחד למנוע את הצרה — והכרחי. למנעה" — הוא אומר ומוסיף:מועצה דתית זה דבר טוג בבל מקום ‭— "‬ פרט לבני־ברקו‭. "‬ הרב _לגדא ז יש דזאגי0 לדת — בלי מועצת רתית_»י הרב לנדא, שנחשב לרב ראשי בעיי הצהיר בהזדמנויות מסויימות: " לכל ענין הקשור בדת יש ב"ה דואג בבני• ברק. וכי בני־ברק היא זו אשר בה הדאגה לצרכי דת אינה מספקת וכדי למלא את החסד יש להקים גוף הדש ז בלוט אפשר להצביע על חסרון מסוים בשטח הדתי אשד דוקא מועצה דתית היא — היא שתביאנו על תקונו ו‭. " ‬

מר נחמיה _0יז‭:0‬ ההפרדה מקהלתית IT היא עובדה קיימת _מיפבר מר גחמיה פיזם, חבר מועצת עירית ו בני־ברק מטעם תנועת החרות, יהודי שומר מסורת שנשאל מה דעתו בסוגיה זאת, הגיב 'בהתאפקות האופיינית לו בעבודתו הצבורית בעיר: " אין להתיחס ברצינות לאיומים של הפרדה קהלתית. אלה הם לא חששות לעתיד כלל וכלל: ההפרדה קיימת בעצם מזמז ואין לטשטש עובדה זאת. בעצמי ראיתי־ מודעות — לא פעם אחת בלבד — אפילו על חלוקת לחם‭(!)‬ מטעם הקהלת החרדית האשכנזית. הלא ידוע היטב שגם בהעדר מועצה דתית, אוסר הרב לנדא כל מעי מצרכים שאינם בפיקוחו למרות ההכשר מצד הרבנות‭. "‬ לדעתו של נחמיה פיזם סובלים אף ה־ שרותים הדתיים כתוצאה מהאי־שתוף פעולה והתאמה בין הרבנים כמקום. משונה הדבר, הוא אומר, " _שבבני־ברק הצפונית בלבד קיימים 3 איטלזים ללא כל השגחה והסר מוסד שיכריז על כך. פרדוכסלי אר עובדה, שרמת-גן החילונית מקפידה על שווק הבשר הכשר ביעילות בעוד בגי־ברק האדוקה _מפגרמ אחרי שכנתה. ראשי המפלגות הדתיות אימצו לעצמם כנראה " דעה" שכשרות מחייבת רק ברחוב רבי עקיבא או ג־ שכונת זכרון־מאיר וכד. לעומת זאת הם פטורים מלדאוג לכל החלק הצפוני של העיר שהוא כיום גדול יותר ממרכזה. שכונות חדשות אלו מוזנחות ואין דואג לחם גם מבחינת הכשרות וזאת היא תוצאה של חוסר מועצה דתית‭. "‬ מר את על

פיזם המכיר עניני בגי־ברק בוריים ממשיך ואומר: " אין במובן כל אפשרות להתעלם גם מצד אחר של הבעיה. תקציב שרותי הדת מגיע לסכום של למעלה ממיליון לירות. כסף זה מיוער לכסוי הוצאות השרותים לבל ה' אוכלוסיה ולכל השכונות. אולם כסף זח מחולק לפי ראות עיניה של הועדה הדתית במועצת העיריה (שהיא כביכול במקום מועצה דתית) אשר מורכבת מנציגי המפלגות הדתיות אשר אינם מייצגים חלקים גדולים מאד של אוב־ לוסית השכונות. אין פלא שהתוצאה היא עגומה ביותר: בתי הכנסת בשכונות מוזנהים עד לזוועה ואין מי שידאג לכל אלו אשר מתגוררים מעברו השני של הכביש. עובדי שרותי הדת שמספרם הוא כלל לא קטן, אינם ניתנים לפיקוח של מוסד יעיל ומתאם והם משמשים כמעט באופן " פרטי" רב פלוני או חוג מסוים על האינטרסים הצרים שלהם בלבד. "אי־הפעלת •מועצה דתית בבני-ברק גורמת לפצול, אנרכיה ונצול לרע של תקציב גדול המיועד לכל האובלוםיה והוא זורם רק לחלק ממנה‭. "‬מר פיזם סבור שלא בנקל " ייותרו החוגים המעונינים על המצב הקיים הנוח להם;ל‭- , -‬ שוויו"צפוי לנו מאבק ממושך" -־ אומר מר פיזם. ‭¥ ¥ ¥‬ בינתיים המצב הוא " מעורפל‭. "‬מבתי־ נה חוקית קיימת _בבני־ברק מועצח דתית, ־ מבחינה מעשית — לא דובים ולא יערי יודעי דבר מסבירים שקיים הסכם חשאי להחזיק את המקל בשני קצותיו: אמנם מונתה מועצה דתית על ידי השר ורהפטיג אלא שהיא לא תפעל ותשאר עד הניר בלבד. ואמנם מצב זה יכול להמשך עד‭... ‬שמישהו יחליט לפנות ל־ ערכאות ולמוסדות הנועגים בדבר כדי לשים קץ לו. בהגיעה _בגי־ברק לגיל הבינה, כדאי להתבונן גם בבעיה השובה זאת — וברצינות.

‭!!!??!!™?!!!? _sbs^^_ha BIB Utt HMHHHL _^^__ _mssm_^_At _MISBmh_^k‬ןן‭_nsn, ?!?!‬• ‭_________ _". _ ‬

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩