⁨⁨Davar⁩ - ⁨דבר⁩, 11 April 1961⁩ — ⁨Page 1⁩

איחוד הקבוצות והקבוצים - מעלה החמשה ביום רביעי, כ"ו נישן תשכ"א‭12. 4. 1961, ‬ בשעה ‭4. 30‬ אחה"צ תערד בסעלח החמישה

עצות ?כהן ושואה !הומרה

בחכנית: • טכס גילוי הלוט מן האנדרטה לזכרם של אליעזר גלי וחבריו — ממפקדי מרד גיטו ורשה •מפקד

• דברים: מאיר מנדל — זלמן שזר — מר בידה — • מקהלת הנועד עיש צדיקוב ליד מועצת פועלי ת"א—יפו • קטע מהצגח "חנח םנש" חנה רובינא — מרים זוהר תחבורה:

איחוד הקבוצות והקבוציפ חבר הנחלת הסוכנות ציר פולין בישראל

המנצח: יצחק גרציאני

ישראל בקר

ידושליפ 5 בית חזזסתדרוח, רח' שטראוס נשעה ‭3. 30‬ אהה"צ תל"אפיפ נ ע"י נית ברנד, נשעה ‭3. 00‬ אחה"צ פתח־תקדה נ בית החםתדרות, נשעה ‭2. 45‬ אחה"צ רחובות : רחנת בית גורדוו, בשעה ‭2. 30‬ אחה"צ ה ו ל ו ן _: בית ההסתדרות. ליד קולנוע מגדל נ־‭3. 00‬ אחח‭*"‬ רמת"גן נ בית התרבות, בשעה ‭7. 00‬ בנוקר • ועדת העצרת

— —

שר המשפטים ועובדי משרד _המשפטיפ

אבליפ מרה על פטירתו ללא ע‭. !‬־'ל

קולין גילון (גלקמן)

פרקליט המדינה הרע האהוב ואציל הנפש ההלווייד. תצא מביתו של המנוח, דחי אבן עזרא ‭, 22‬ ירושלים, היום, בשעה 3 אחה"צ אל בית העלמין "סנהדריח‭. " ‬

, ‭???? ‬

אנו מבכים מרד, את מותו ללא עת של חברנו הדגול והיקר

קולין

גילון

פרקליט המדינה אין לנו ניחומים

אגוד המשפטנים חהםתדרות הכללית של העובדים

העברים בארץ ישראל

‭—. ^^— I???? 111^—8^?3. 0‬ ‭"""‬ .

_למשפחת רון

אתכם באבל בחלקה

נפתלי

בלא עת

חפריו, המדריכים והטודיפ הכפר הירוק

1 י ן ‭"" I‬י

8 ‭4*‬ "זכור את אשר ‭.. '* _^ -‬קשה לך מ עמלק"ןןן ‭3 1‬שו_*דו־ ו111ווח? ־ משפט א"כמןגליו‭30!‬ שו _עתוננו המחנך!המן31_ין - הופיע! מורים והודינו!רכשו העתון בהקדם!

‭| | |‬ תערוכת משפחת הקבוץ _$ע נותח שד ‭55' 14‬ים בלבד

לחברנו מאיר מייברג _תנחומנו במות עליו אמך ז"ל הנוזלת ההתאחדות לכדורגל

למוםדות, לידידינו, למכרינו, שהביעו חנחומיחפ בעל פד, ובכתב באבלנו הכבד בהלקח מאתנו ראש משפחתנו היקר באדט י' שמעון נריפלד ‭*"'‬ נחנת בזד, תודתנו. המשפהה

נמלאת שנתיים לנפול בננו, אחי הטייפ פגן־משניל יוסף פיטינםקי ז''ל 5עלה לקברו ונתיחד עפ זכרו בבית העלמין בקרית שאול ביום רביעי, כ"ו ניסן תשכ"א‭. 12. 4. 61. ‬ אוטובוס יצא מבית פיטינםקי (אברמוב‭, (‬רחוב כצנלסון ‭, 89‬ גבעתיים. בשעה ‭3. 45‬ אחה"צ. המשפחה

‭. *7 2$‬ דחף

ביום הי, נ-ז בניסן ‭13)‬ באפריל) יום השנה הי"ח _:• למרד גיטו יאדשח. תתקיים בקיבוץ לוחמ?_הגיטא!ת ל עצרת עס לעוואה !למרד י " ההתחלה בדיוק בשעה 5 אחה"צ. __ בתבנית: טיצעד דגלים של ילדי קיבת יווזמי חגיפאות‭/. ‬יזכור / ד דבר הלוחמים. דברים: יצחק טבנקין. שרת חחו'ן גולדה מאיד. יהודה גוטהלף. ציר פולין בישראל, פד אנטוני בירא. - פרקי קריאה — ישראל פקר. עמיקם _גודביץ, עדינה פלדמן. ־ ‭?8‬הל" ?יגוז יגור בניצוחו של שמואל נהן ‭.. ‬_תזפודת בידרס עיש ב, _קצנלסון (נחריה‭. _(‬ ?שירה — צילה ויגגרד. , פםנת: ‭.. *‬כי עלה הנודת" בביצוע בני קיבוץ שפיים, כוריאו־ ‭... ‬גדפיה — רבקה שטורפן. ב‭.. ‬התקוממות" בביצוע חוג המחולות , ליד, המועצה האזורית חוף השרון בהדרכת רחל עמנואל ‭, . .. ‬פוס"ןד‭—., ‬ דליה בדפי, ביצוע תלמידי הקונסרבטוריון הירושלמי, - פיגעד לפידים, גסנת אש. י ת זז ב, ו ר ח י . אוטובוסים מיוחדים של . אגדי ד, מ‭!>‬פשעה ‭. 15‬מחיפה— העיר — גבר פלופר (ליד תחנת הרכבת‭. (‬מחיפה הדר - מרחוב דניאל. פקרית חיים — מתחנת האוסובוסיס בסיבוב חחזרת הנוסעים " -באוטובוסים, מובטחת. | י י . ובבת מיוחדת תצא מתחנת חיפה — מרכז בשעה ‭15. 30‬ ותאסוף נוסעים בתחנות חיפה — מזדה, קריח תיים, קרית פוצקין ועכו- ' :י הרכנת ננחוור לחישה עט תים העצרת בשעה ‭, 20. 45 ‬

>_ןוד0 כמ/ג‭/*/1‬ ח‭_0_!7>_6‬ת קורס בוקר מזורז, קורס ערב יסודי‭1. ‬ • ‭.. ‬הפתיהה ‭I . 27. 4‬ 1_ג11ת_*א‭_£>/‬רוו' סמולגסקי‭_1_£1 7!‬ נז‭_*. -‬אחה"_צ

מאת אלי ;יפן, פוטרדבר" בירושלים " אדולף בן אדולף ?ןרל אייכמן, הנאשם בביצוע פשעים נגד העם היהודי והאנושות כולה ובביצוע פשעי מלחמה - כל אלה פשעים שבהיקפם ובחומרתם חורגים מעבר לכל הגדרה של פשע פלילי, - יובא היום בשעה ‭9. 00‬ בבוקר למשפט. שהוגדר כ"משפט הגדול ביותר של המאה הנוכחית" עוד בטרם החל. "

משפט היועץ המשפטי לממשלה ער אדולף אייכמן, בן ה־‭, 54‬ייפתח _בבנין . בית העט" בירושלים, שהוכשר לייעודו בפשר זמן רב. בנוכחות פאות נציני העתונוח הבינלאומית והישראלית ומשקיפים רשמיים ולא רשמיים . מטעם, מדינות שונות. איינמן יובא לדיו לפי. הסעיפים‭3, 2, 1. ‬ של החוק לעשיית דץ בנאצים ובעוזריהם, תש"י ‭, 1950—‬בדיוק נעבוד 11 חודש מיום לכידתו נ־‭— 11. 5. 60‬ ע"י מתנדבים _?שראליים _בבואנוס־איירם, בירת ארגנטינה. לפני פתיחתו הרשמית של וזפששפ, שעורר התענינות עגומה ברחבי תבל יתקיים בלשכתו של אב בית הדין המיוהד, פ. _לנדוי, נשעה ‭8. 30‬ בבוקר, דיון מוקדם על שאלות פרוצדורליות שונות, העשויות להתעורר מצד התביעה הכללית, שבראשה עומד היועץ המשפטי לממשלה, גדעת האוזנר, או מצד הפגיגוריה, שבראשה עופו הפרקליט _הפערב־ברפני מקלן, ר"ר דר• ברפ . סרוואציוס‭.... ‬ י גחום הדיון הפרוצדורלי ייפתח המשפט רשמית‭?. ‬עם כניסתם לאולם של שלושת שופטי ביה המשפט המיוהד, מ. לנדוי, אב • ביחיד, ד"ד בנימין ‭§, ‬לוי, ודייר ' יצחק רווה. אותה שעה כבר־ ישב הנאשם אדולף _אייכמן בתא _ןןזכוכית המשוריין שלו, הניצב מימין?לשופטים. כשמשני *דדיו שומרים עליו י שני אנשי משמד הגבול. הנאשם יופיע למשפטו, כשהוא לבוש . בחליפה . חדשה‭., ‬שנקנתה עבורו רק אתמול?ניוון ?בתורת עציר, שלא ‭-, , -‬ י' . שרגי ‭.. ‬ י ;עפ מזג '' רוחות . האוויר . י? דרום ‭., _^ '. ‬ פזרחיות עדות וסופות הול מקומיות בנגב.

נשפם עדיין יש לו זכית ללבוש בגדים רגילים. טענותיו האפשריות של _פרוואציופ המשפט, עם כל היותו חסר תקדים בהקפו ובחשיבותו בישראל, יתנהל בהתאם לנוהל המקובל בבתי המשפם המחוזיים בארץ. שלושת השופטים יעטו על עצמם גלימות שחורות. וכן יעשו גט אנשי צוות התביעה — גדעון האוזנר, גבריאל בך, וי. בד אור. נציגי הסניגוריה, ד"ד _רונרט סרוואצ־ יום ועוזרו עוה"ד דיטד _ווכטנברוך ילבשו אמנם גלימות שחורות. אד יענבו עניבות לבנות, כדי להבדילם מעמיתיהם הישראליים. עפ כניסת השופםים לאולם ולאחר שישבו במקומותיהם הנישאים על במת האולם, יחל אב בית הדין, חשופס מ. לנדוי, בקריאת כתב האישום המפורט נגד אדולף !וייכםן, בשלב זה עשוי הסניגור, ד"ר סר־ וואציוס, לבקש מביהמ"ש להפסיק את קריאת כתב האישום, כדי שיוכל להשפיע את טענותיו המוקדמות. הסניגור רשאי לנקוט בצעד זה, אם יש בידיו טענות, שבאמצעותן הוא מבקש לערער על חוקיות כתב האישום. או חוקיות המשפט בכללו. במקרה זה עשוי ד"ד סרוואציוס לערער על חוקיות המשפט בטענה. _שאייכמן הובא לארץ בדרך בלחי־חוקית ומאידד גיסא יטען, כי החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, שלפיו יישפט מרשו, אינו תופס, באשר המדובר חוא בנאשם שביצע את הפשעים המיוחסים לו, נטדיטנריה אמרח. ובתקופד‭.. ‬שבד, ישראל לא היתח קיימת כמדינה ריבונית.

התשומות האפשריות של התביעה ראש ציוד, התביעה, היועץ המשפטי ג. האוזנר, עשוי לדחות טענות סר־ וואציוס, בדבר הבאת הנאשם לארץ בדרך בלתי חוקית. בהסתמכי על תק־ דימים מפורסמים של בתי משפט אמ־ ריקאיים ובריטיים, שדחו טענות זד פות בניפוק שכית־חפשפט רשאי לדון כל נאשם ברגע שהובא לפניו ע"י נציגי החוק. וכי אין זה מעניינן של ביר. המשפט לבדוק באיזו דרך הובא הנאשם לדין. טענתו השניה של סרוואציוס. נדבר אי חוקיותו כביכול, של החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, עשויה להידחות ע"י התובע בהסתמכו על אמנת נירנברג וכן על העובדה, שהמחוקק לא שגה במקרה זה אלא הוציא מתחת ידיו, בנוונח תחילה, חוק, שתחולתו היא רטרואקטיבית. בית משפט רשאי לפסול חוק — בארה''ב למשל — דק במקרה שהוא נוגד את רוח החוקה. אולם הואיל ובישראל אין קונסטיטוציה, אין בית המשפט מוסמך לפסול, או להטיל ספק בכוונת המחוקק — היינו הכנסת. רעת הרצאת טענותיו עשוי הסני-

גור להעלות על דוכו העדים את הקברניט הראשי של "אל על" צבי טוהר, וראש המבצעים של החברה לשעבר, יהודח שמעוני. כדי לחוכיח כי הדרך שבה הובא _אייכםן לארץ היתה בלחי חוקית. בהסתמכו על התקדימים של המשפט האמריקאי והבריטי יטען התובע בנקודה זו, כי עדויות אלה אינן רלוונטיות למשפט. באשר אין הן מתייחסות לסעיפי האשמה, הכלולים בכתב האישום. פיוט ה' - לא תהיה ישימה חוגים משפטיים מניחים, כי בידור טענותיו חמוקדפות של הסניגור יימשך עד יום ו' — לאחד שביום ה' לא יתכנס בית המשפס לרגל יום השואה. ביום ב' יישאל אייכפן, בתוך קריאת כתב האישום אם הוא מודה באשמה, ומשיסחיים שלב זה יתחיל התובע, נ. האתגר, בהשמעת נאום הפתיחה שלו שיארך כ־‭7—*‬ שעות ויתפוס 'יום י שלם של ישיבות בית־ המשפע. נאומו של התובע יכיל ניתזה מפורט של הרקע ההיסטורי והמדיני שעליו צמח "הרייך השלישי" ופרק אחר בנאומו יתייחס לחלקו של _אייכמן בעיבוד תכנית "הפתרון הסופי של השאלה היהודית" ובביצועה.

"חלוקה _גיאהנדפית־ לש _צוות־התפיעה נודע, כי בדיון על פרטי האשמות יופיע צוות התביעה לפי חלוקד, גיאו־ גרפית של המקומות, שבהם בוצעו הפשעים המיוחסים לאייכפן. בעוד ש־ התובע הראשי, ג. האוזנר ינתח את הרקע ההיסטורי של , הרייך השלישי" ושל תכנית "הפתרון הסופי‭. "‬ יטען עוזרו הראשי גבריאל בך נגד אייכמן על ביצוע פשעיו בהונגריה, ואילו עוזרו השלישי של האוזנר, י. נר אור, יטען נגד הנאשם על ביצוע פשעיו בגרמניה. היועץ המשפטי נד־ עון האוזנר ישתמש לאחר מכן בהו־ (פור בעמוד 2 טור ‭(4 ‬

מייסדו ועורכו הראשון ב, _גצנלפון I תל־אביב. יום שלישי כ י ה ניסן תשכ"ז* ‭11. 4. 1961‬ רםה 10903 גי‭0_^48. ><-_?‬ העורר ח. שורד תל־אביב. רח' _שיינקיו 45 ת. ד‭. 199. ‬טל' ‭23251—6‬ סניפים: תל־אניב. רח' אלנב• ‭64483. 115‬ ירושלים רח? הלל ‭. 23779. 24‬בערב ‭: 28483, 23520 2673!‬ חיפה רחוב הנביאים ‭. 4483- 4. 27‬ אין המערכת סהיירה נתבי־יד מחיר הגליון 18 אגורות

שמועות על שילוח אדם לחלל בברית־המועצות

מוס קו ח‭10, ‬ (ע"ץ וע''ר‭—, (‬ ברה"מ שילחה היום בהצלחה אדם לחלל והחזירה אוהו בשלום לארץ — נמםר ממקורות יודעי דבר במוםקוה. עד כה לא ניתן היה להשיג אישור רשמי לידיעה זו.

שמועות עקשניות על שילוחו המיידי של אדם לחלל פשטו חיום בצהרים במוסקוה, נעקנות הופעתם הפתאומית של צוותי צלמי טלוויזיה נרחובות העיר, שהיו כנראה מוכנים לצלם את תגובת המוני הבירה לשמע הידיעה. צלמים סובייטיים רבים הופיעו, גם באולם המברקה המרנזית, בו נמצאים בדרך כלל הכתבים הזרים, כדי לצלם כפי הנראה, את "המירוץ לטלפון" שהיה מתלווה, ללא ספק, למאורע ההשוב.

פרט משעשע: הכתבים הסובייטיים הופתעו מאוד משלא מצאו אה הכת־ בים הזרים במברקה. תמיהתם עוד גדלה משנודע להם, כי הצנזורה שהיתר, נהוגה בעבר בוטלה, וכי הכתבים רשאים עתה למסור את ידיעותיהם בטלפון ממעונותיהם. השמועות על שילוחו הקרוב של טייס חלל סובייטי למסלול סביב כדוד הארץ תכפו במיוחד מאז נודע. שארה"ב מתכוננת לשגר אסטרונאוט אל החלל במחצית הראשונה של חודש מאי.

ואלה סעיפי החוק

מאת פופר "דכר‭?'‬ כתב האישום המלא נגד אדולף אייכמן מכיל 15 פרטי אשמה, _חמתבםסיפ על סעיפים ‭, 3, 2, 1‬בחוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם שאושר ע"י הכנסת בשנת תש"י‭. 1950— ‬

ואלה עיקרי וזפעיפיפ: • סעיף 1 מתייחס לפשעים כלפי העם היהודי, פשעים נלפי האנושות ופשעי מלחמה. לשי סעיף זה, אדם שעבר עבירה בתקופת השלטון הנא־ צי, בארץ עויינת, עשה מעשח ־ _?א בגדר . פשע_ כלפי—העם- היהודי. או שענד עבירות אלה באותה תקופה ובארץ ?עויינח‭., ‬כלפי האנושות, או שעשה נתקופת מלחמת העולם הש־ ניד" בארץ עויינת, מעשה שהוא בגדר פשע מלחמה — דינו מיתה. החוק לעשיית דין ננאצים ונעח־ ריחם מפרש, כי . פשע נלפי העם היחודי" פירושו — אחד המעשים המפורטים בחוק, שנעשה בכוונה להשמיד את העם היהודי השמדה גמורה, או חלקית, ואלה המעשים: הריגת יהודים, גריפת נזק חמור ליהודים בגוף, או בנפש, העמדת יהודים בתנאי חיים, שיש בהם כדי להביא להשמדתם הגופנית;קביעת אמצעים שכוונתם למנוע את הילודה כקרב יהודים. העברת ילדים יהודימ לקיבוץ לאופי או דתי אחר בדרך של כ3יה> השמדה או חילול של נכסים או ערכים דתיים או תרבותיים של יהודים!הסתה לשנאת יהודים. "פשע כלס?האנושות" פירושו

בתיק — רציחה, השמדה, שעבוד. הרעבה וגירוש של אוכלוסיה אורחית וכן רדיפה מטעמים לאומיים, גזעיים דתיים, או פולימיים. פשע מלחמת‭. *‬פירושו בחוק ‭" —‬ רציחת בני אונלוסיה אזרחית של ארץ. בבושה. או. בתיי מרץ כבושה. נגישתם וגירושם לשם עבודת כפייה או לשם כל פטרה אחרת: רצה והתעללות בשבויי מלתמה. הריסה, שיד וגול. שאינם מוצדקים ע"י הכרח צבאי. • סעיף 2 בחוק מתייחס לפשעים

פליליים — כאונס, תופית, גזל, הרי־ גד, ובל מעשח פלילי אחר — שנעשו בתקופת השלטון חנאצי בארץ עויינת כלפי בני ארם נרדפים, באשר הם בני אדם נרדפים. הנאשם יישפט לפי סעיף זה, כאילו ביצע את הפשע בישראל. 6 סעיף 3 מתייחס אל השתייכותו של הנאשם לארגון עויי[ — בהגדרתו בסעיף 9 של םגילת בית הדין הצ־ באי הבינלאומי בנירנברג מיום 8 באוגוסט ‭_,. 1945‬אירגון עויין, לפי הגדרה זו, הוא כל חבר של בני אדם שהיה קיים בארץ עויינח ושמטרתו או אתת ממטרותיו היתה לבצע פעו־ לוה של שלטון עדין המכוונות נגד בני אדם נרדפים, או לסייע בביצוע פעולות כאלה.

התגובות בעולם

ערב פתיחת משפט אייכמו היום הולר וגובר זרם התגובות ודברי הפרשנים בעתונות, ברדיו ובטלוויזיה בארצות תבל.

נ י ו ־ י ו ר ק‭10, ‬ (םט''א‭—. (‬ משפ" טו של אדוק?אייבמן תופס היום את המקום הראשון ככל עת"י ניו־ידרק וארהיכ גולה וכן כרשתות הדאדיו ורזטלווי־ זירזנוםף על "כיסויי' רחב מאוד מירושלים בצורת ידיעות, הביאו עתוני חע־ רב הניו־יורקייס "פוסט" ו"וורלד טל־ גראם" מאפרים ראשיים ארוכים. , דיילי ניוז‭, "‬שתפוצתו עולה על ארבעה מיליון ליום, מפרסם מודעה על עמוד שלם בעתונים אחדים ומודיע בו" כי הוא ינסה !עד המשפט "גם לעומק‭. "‬המודעה קוראת לכל ‭.. ‬אדם אחראי בארה"ב" שידאג לכך שכל אחד מבני משפחתו יקרא על מהלך המשפט של "איינמן נגד האנושות'' ויבין אותו במלואו, משוט שיש בכך משום תריס נגד כל איום טוטאליטא־ רי, נאצי או קומוניסטי, לעתיד לבוא. המודעה קוראת לנל האמריקאים לראות שיחיה המשפט ומהלכו נושא לשיחה בכל בית _ומסיבי, ליד שולה! ארוחת־חבוקד וברכבת התחתית‭". ‬בכל מקום ומקום שנפגשים בו אמריקאים אחראיים, צריך המשפט הזד, להיות נושא לשיחה על מנת להבינו‭. "‬ "נ יורנאל אמריקך, מרשת עחוני, הרסט, מביא מאמר מאת המספר חי־ הודי־אמריקאי אירוויו שאו, שבא לכסות את המשפט בישראל. שאי מעלה בכתבתו את שאלת הגינות המשפט. ומצביע על הטענות, שהושפעו נגד חשופט בנימין הלוי. הוא כותב, כי עו"ד סרוואציופ יכול להעמיד את בית המשפט לפני מצבים לא־נוהים, אפ יחליט להעלות את שאלות כשירותו של השופט הלוי ‭.. ‬וורלד סלגראם" סירסם אף הוא מודעות כאותיית גדולות ועבות: . איר

יגנו על האיש אשר הפר את אחת מעשרת הדיברות ששה מיליון מאתיים שלושים ואחד אלף וארבע מאות פע־ מים ‭"?‬ בדומה ל"דיילי ניוד' מונח גם "וורלד טלגראפ" את העתונאים שיכסו את חמשפט בשבילו. נוסף על הכיסוי הנרחב מירושלים, מקדישים עתונאים רבים את טוריהם הנפוצים לפרשנות על רקע המשפט ולקראתו. בהודעת . ג'ורנאל אמריקך על תנניות הראדיו והטלוויזיה, נאמר כי "כל תחנת ראדיו וטלוויזיה ותחנה עצמאית תצטרף לכיסוי של המשפט. לפיכך לא ננסה לסרט אה התמ־ סורת על משפם _אייכמן נמפורט, אלא בציון היומי חכללי‭. "‬ בעל הטור של "הראלד טריביוך. גארדנר. מביא שיחה עם אדם שעשה 16 שנים בבית הסוהר במאבק למנוע העלאתו על הכיסא החשמלי על רצח שלא ביצע, עד שזוכה. האיש אמר כי לדעתו יש לשפוט את אייכמו למיתה. אבל לא לקבוע מועד להוצאה (סוף בעמי ‭, 2‬טור ‭(2 ‬

השידור-ב'קול ישראל'

מ־‭8. 50‬ בבוקר עד 1 אחר הצהריים . קול ישראל" ' י שדר היום את ישיבת הפתיח* של משפט אייכסן, החל מן השעה ‭8. 50‬ בבוקר ועד 1 אחה"צ. השידור יועבר ישירות מבית המשפט בירושלים. כמו־כן ייערכו שידורים ישירים מישיבות חשיבות במיוחד של בית המשפט. אשר על מועדיהן המדוייקים תבוא הודעה מיוחדת.

במשו כל תקופת המשפט ישדר. קול ישראל" מדי ערב— ביסים בחם ייקר־ כי דיונים. פרט לימי ו' בשבוע — שידורים נני מחצית השעה, בהם יסוכמו 'יתוארו המאורעות המרכזיים ש?אותי יום. תוד נדי השמעת קט־ עים מוקלטים מן הדיונים. _־זכניות אל־ תשודרנר. נכי ערב, לאחד מהדורת החדשות של השעה ‭. 7‬ מהדורות החדשות הרגילות ונו יומן החדשות‭, "‬יבילי אף הם סר־ " טיס על מהלך המשפט. ב"יומן השבוע" המשודר מדי שנת בשעד‭9. 15, ‬ בבוקר יכללו פרטים על די•:• בית־ המשפט בימי ו' ובן סיכום מהלך המשפט במשך השבוע שחלף. ציוד מיוהד שהוזמן על ידי שירות חשידור מחוץ לארץ, נועד לאפשר ל, קול ישראלי' להעניק _לפאויניו *ת

השירות הנאות בתקופת המשפס וגן לסייע לכתבי תחנות השידור ־זרוי־. להעביר את כתבותיהם המפורטות והאריכות יותר לםאזיניהם במדינות השונות. שירות ההקלטות של "קול ישראלי' ישרת את תחנות חשידור השונות נעולפ נחספקת תכניות מיוחדות על _חמשספ. אזלו _כרטיפי־הפניפה לשבוע זה מיגהל משפט אייכפז מודיע: כל הכרטיסים לשבוע זח — חולקו. הקהל מתבקש, איפוא, לא ל 'נית בבקשת רשיונות לשבוע זה. חחל פה־ שבוע הבא, יהיה משדד הרשיונ ח פתוח לקהל ננל יום פשעה ‭08. 00‬ עד שעה ‭, 10. 00‬ומשעה ‭15. 00‬ עד ‭, 17. 00‬ואילו ביום ר פ־‭08. 00‬ עד ‭10. 00‬ ברבר,

אדנאואר: אנו רוצים כי משפט אייכמן יחשוף את כל האמת

בון‭10, ‬ (עייר, ע"ץ‭—. (‬ "אנו רוצים, כי משפט אייכמן יחשוף את האמת נולד, וכי ייעשה דין צדקי' — אמד הערב ראש ממשלת מערב־גרמניה, דיר ק. אדנאואר, בשידור טלוויזיה לקראת פתיחת משפט אייבמן.

בהודעה קצרה שמסר בשידור טלוויזיה, אמר דייר אדנאואר, כי הוא אסיר תודו, לראש מפשלת ישראל. דור בךגוריץ, על שתדגיש אח העני;שיש למדינת ישראל בקיום יה־ םים ידידותיים עם גרמניה החדשה, ועל שהודיע כי אין להטיל על הנו־ ער הגרמני אחריות . למעשי הזוועה שבוצעו על־ידי רבים מבני הדור הק־ שיש‭. "‬ ד"ד אדנאואר אמר: . הנאציזם איננו קייס עוד בקרב העם הגרמני, ואין לו מקום בהייה המוסריים של האומה. אין עוד נל רגשות נאציים. אנו הפכנו למדינה המבוססת על צדק וחוק‭. "‬ אנו אפירי תודה להלן הנוסח המלא של הודעת אדנ־ אואד: . בימים אלה יתחיל משפם א"כפן בישראל. סבורני, כי לפני תחילת המשפט יש צורך להסביר שוב לציבור את עמדתה של הממשלה הפדראלית ואת עמדתי האישית כלפי משפט זד‭. ", ‬ . אנו רוצים שתתגלה האמת המלאה. וני ייעשה דין צדק במשפט‭... "‬לין, ־ התמוטטותה של גרמניה הנאצית. חיו נל אלה שפתחו בעבודה לשיקומה של גרמניה חדורי רגשות בושח ודאגה. היינו מלאי בושה. משום ששאלנו את עצמנו כיצד נוכל להרחיק את הרעל הזר מרגשותינו ופנפשותיהפ של שדרות רהבות כקרב העם הגרמני‭. "‬ . אחר כך טחהנו מיד בפשא ומתן לתשלום פיצויים — במידה שדבר זד, ניחן לביצוע מבחינה חומרית ‭'—‬פיצויים על אי הצדק שנעשה. בשנת ‭1952 1‬ הצעתי למדינת ישראל הצעירה , את עזרתנו במפעל בנייתה. אנו אסי־ ;רי תודח לישראל על שניתן לנו _לע־ ושות זאת‭. " ‬

"דאגתנו לא היתה כה מוצדקת כפי שחששנו. הנאציזם איננו קיים עוד נקרב האומה הגרמנית. אין עוד כל דגשוח נאציים. אנו נעשינו למרינה ־, מבוססת ע?צדק ‭.. "‬ראש ממשלת ישראל, דוד בך _גוריון. אמר לפני ימים אחדים כי אי!לראות את בני הדור הצעיר בגרמניה כאחראים למעשי הזוועה שבוצעו ע"י רבים מבני הדוד הקשיש מר־ מניה. הוא הדגיש את _חענין שיש לארצו בקיום יחני ירידות עם גרמניה החדשה. אנו אסירי תודה מקרב לב על מלים אלח שנאמרו ערב משפטו של א"כמף. "הגרמנים ידעו" פ ר א נ ק פ ו ר ט‭10, ‬ (טט"א‭—. (‬ עיריית פראנקפורס הוציאה היום חו־ ברת בת 24 עמודים המכחישה את הטענות לפיהן יא ידעו רוב הגרמנים על מעשי הזוועה הנאציים ביהודים עד לאחר המלחמה. החוברת, קובץ מאמרים והרצאות על התקופה הנאצית מאת דייר וילי הארטנר, סגן קאנצלר אוניברסיטת פראנקטורט, באה להפריך את הטענות הרשמיות וחבלתי־דשמיות לנ• הן ידע רק קומץ גרמנים על סבלות חיהודיס. בהוברת נאמר כי בל הגרמ־ ניס שהגיעו ל"גילי העשרה" בשנת 1938 היו "עדי ראיה לאימיט או שמ - עו את הזעקות של הטעוגים והמםוש־ לים‭... ‬טי _שמבהיש זאד, היום הוא השקרן‭. "‬ חמישה _פריטיפ נעצרו ועונו ע"י זיאנדרפים קונניים נטטנליוויי נימי סוף השבוע — נודע באו היום.

ד ודי ‭""‬יה יום

מ. ר. / הפוקד ייפתח גי'' רושל י יפ משפטו של אדולף אייכמן, המשפט שמיליונים ציפו לו מימי ההשמדה, ניצולי המחנות י ובני משפחותיהם של קרבנות השואה ומיליוני יהודים בעולם ומילי יונים מבני אומות העולמ שהשואה החרידה אותם ופצעה את נפשותיהם פצעים שלא יגלידו לעולם — נל אלד, ציפו ליום שנו יבוא השנון, יבוא משפט, ‭??‬י •?••‭?-‬ פשעיו של המשטר הנאצי—עולים נזוועתם על כל אשר יוכל למבין ולהסביר האדם. לא יהוסםבלבד _^ נרצחו בשנים התן במיליוניהם. בני עפים רבים הוצאו לד, ורג- פחון אמתלאות עונות וטשונומ. בני_ך, עפ היהודי הושמדו על היותם יהוךיפ. נרצח נל יהודי שנפל לידי _הצורריט ושהם הספיקו לדצתו. חריין?משלישי גזר מוות על ד, ע‭. _3‬_מיהודי גילי? י י ־‭":"‬ . נשנות האימה נמנעה?•פן היזזו־ דים הזכות להלחם כיהודים ?_בפשפי_^ די עמם!נמנעה מהם ד, זכות;ילה_*יל את בני עמם שנגזרה עליהם כליד‭!. ‬ נמנעה פהם גפ הזכות לשפוט - אח מרצהי עמם לאחר שנגדעה' . י ין " המשחית ופושעי המלהמה הובאו למשפט העמים שוחרי החוק והצדק, בל העפים שהרייך השליש־ ‭101%‬ עליחס למלחמה שפטו את. _מוזריגני _*רצוחיהם ואח רוצחי בניהם ‭. . ‬ , העם י היהודי לא נקרא לשבת בין‭_^, ‬•_ושי. ביס למשפט. כר נגזרה השיכחה-על

גדול פשעי הנאציזם. כך הושכח ז!א‭6*‬ון היהודי הגדול, השואה העמוקהן;פים, הגורל היהודי ההיסטורי‭-. ‬גורלו זלל‭*_1‬ נחפה של עט משולל מולדח"ובתון לחסדי זרים ולשרירותפ‭8"', ‬ד אשד קמה מדינת ישראל, עד אשרי נ;תן גורל ישראל בידי עצמו. הפדינד, גאלה את העם מן האסון ' ופשיכחת האסון, פן החלות בחסדי: 'זדים ו_8ן האשליה של הסד _לאומיפ, ־פן האשליה כי חסד לאופים יעמוד לעד. לאחר חמש עשרה שנה מצאה ולצדו! מדינת ישראל את !ד" ששמו נחשב ואשוו ביו שמות מבקש""_נפשגו‭—_"‬ מדינת ישראל בלבד. המשפס "" הזה י" הוא משפט ההשמדה‭;, ‬הוא ‭?, _*'!. ‬_ןו, השיכחה, שיבחר. העמים ואף שי9־ חת יהודים. הוא משפט הגודל. היהודי באין מולדת ומדיגה. הוא משפטם של רוצחי עפ הנונין להם־ די זרים ואזהרה לעולמי עד. • כי־ אין בטחון לעם הנתון לחסדי זרים‭-. ‬ ידענו, כי משפט _חפתקיים זומש עשרה שנה לאתר משפטי י נירנבדג. יש בו כוי לעורר שאלות שלא היו מתעוררות כלל לפני חפש עשדד, שנה. ביפי משפטי נירנבדג ל* ה_?וז איש שואל, אם יש זכות . למרינה להביא למשפפה נאשם נרצה טימ. וכא-זיר הפשעים עדיין ל* נשמזו בהכרת רבים לא היה איש, שואל, אם אפשר לסמוך על בני העם הנר־ צח כי ידעו לעשות משפם צדק. המשפט הישראלי משפט צדק , היא ומשפט צדק יהיה הפשפט הזה‭-. ‬לפ־

ני חפש עשרה שנה לא היז נפ3־ אים יהודים מחוץ לישראל "שמיו חוששים לתגובותיהם של בני אופות העולם למשפט זה. לפני המש _^רזי רה שנה לא היו נמצאות מדינות בעולם שהיו רואות את. משפט. אייפ־ פו לא רק לגופו אלא גם _באממי לפולמוס מדיני עם מדינות אחרות. אנו לא שכחנו את אשר אירע, מר: גות הטבח גם לאחד - וזמש ‭_,. _‬_עשגןן שנה. בהכרתנו אדולף אייכפו זמו נציג אחת המדינות או קבוצה- של מדינות הקיימות בשנת 1961 ו""_ו הובא לדין לא כדי להבאיש את ריחו של מישהו. הוא הובא לדיו . על המעשים שעשה, בגלל . ההונחוזנ שיובאו למשפט, כי האיש, הזה גי־! צח על השמדת העם היהודי, . _וופילין תן לי האפשרות להגן על זנאי' בפני משפט צדק. רק זה, מו‭-. !‬גלמ! הוא פשר המשפו!הזה ‭";^‬ הלג"ומ_^ נה מאור. זה משפט השואה היהר? י דית. גורל השואה יהאפתעל השואה, ידיעת השואה וזבל השמד, אשר לא ימח לעולמים.

נפטר פרקליט ‭.,, :. ‬ המדינה ק. גילהןיפרקליט -מדינה. קולידגי־ לון (גלקמן< מת אתמול כגיל י ‭02 ""‬ ככיוז דווזוליפהדפה-בי? ‭'"‬ רושליס, לאחר מחלה מטריפת. הלוויתו תצא היום בשער‭3. 00, ‬ _אוד רי "צהרים מביתו ברחוב אב! עי ?ו ‭22 1_?‬ בירושלים לבית הקברות-י‭""‬סנוזרי-דיה‭. "‬לרגל ההלוויה תידהה' י*י3ת אחר־הצהרים של משפט _אייכםן. לש. _עק ‭, 4, 30‬כדי לאפשר לשופטים;ולצוות י ' התביעה לחלוק למנוח אתהכבוד האחרון. ־ ק. גילח ז"ל נולד בשנת 1969 מ*י רום אפריקה ורכש את תשכלחויז_!פס* פטית באוניברסיטת יוהניסבורג-הוא _" עלה ארצה בשנת 1937 ושרת-נפלוד מת העולם השניה נצבא הב. _רימ‭;>‬לול; ' ני תופ המלחמה עוד הספיקהפגות לעבור לבריגדה היהודית‭". ‬בפרוץ "מל* י יי חמת השחרור שירת ק. גלוד-נהילחיד

פגש בצח"ל ועם חתימת‭.. ‬ _הםמזי? שביתת הנשק עם םדינות ערב ‭. "‬שי0ש? קציו־קשר מטעם צה"ל עם פטה פש־ קיפי או"ם בארץ. לאחר 'שוורורנ סצה"ל עבד תקופה קצרה בפרקטיקה פרטית ואחר־כך החל לעבוד ־בנושק־ המשפטים כעוזר פרקליט‭". ‬_המדממ‭'_. ‬ כשנה 1953 נתמנה נילוו פרקליט, ד, פ־ י דינה, ומאז שימש כתובע נללי‭.. ‬ב5ר י סח משפטים חשובים. ביו. ה?ואר_^תיה התובע הכללי במשפט נאשפי. ז. מ‭3?‬זנ בכפר קאסם ולאחר מנן שימש ?_בתע• קיד זה כמשפטו של פרופ' קורט , םי־ טח, אולם עם פתיחת המשפט •גפל? למשכב ומאז לא חזר לתפקודו מ9ן_5 פעיל. לפגי שמעיים מרע. מגג גרפ אותו וחוא אושב-ד בבית ד, חולים‭";"‬הד־ סד‭", ‬ בירושלים עד לפטירתו‭~ -';". ';;. ‬ ק. גילון היה ידוע כשוחר -אמ2ו41 _ונמייסדן של להקות חובבים ?_להופעוזז אםנותיות בירושלים. השאיר. אזזהיו אם. אשה (בתו של השופט‭-. ‬העליז) בתקופת המנדאפ, גד פרוט‭' /!'?‬ -ושי' לושה ילדיפ, ל י ‭?''?- . ‬•?י

נציג צרפת תומך בעמדת ישראל בענין המיצעד

המשך הדיון במועצת הבטחת נדחה להיום מטר, אוי'ב‭10. ‬ (ע"ץ‭—. (‬ נציג צרפת במועצת _הבטחון, ארמאנד בראר, תמך היום בעמדת ישראל בקשר לעריכת מצעד צה"ל ביום העצמאות _בירועילים, ואמר, כי המצעד אינו מהווה בשום פנים "פרובוקאציה או התגרות" מצד ישראל. בהתהדש הערב דיוני מועצת הבט־, הטקס.

הין על תלונת ירדן, הודיע נציג קע"ם, עומאר לוטפי - כי משלחתו ומשלחת _ציילון מניחות על שולחו המועצה הצעת החלטה, הקוראת לישראל למלא אחר החלטת ועדת שביתת הנשק המעורבת, שדרשה מישראל שלא להפר את סעיפי הסכם שביתת הנשק. בראד. שחיה הנואם הראשון בישיבת הערב, אפר, ני אינו ממיל ספק בתום לבה של ירדן, אך הוא סבור כי . אין להטיל ספק בכוונותיה של ממשלה ישראל ובאופיו החגיני" של

נציג צדפת הוסיף, כי יש לפעול ברוחם של הסכמי שביתת הנשק, ולגלות אם אפשר לראות בכוחות העומדים להשתתף במצעד יום העצמאות ‭., ‬כוחות תוקפניים‭. "‬ הוא הביע את התקווה, כי שני הצדדים ימצאו פתרון לבעיה באמצעות ועדת שביתת הנשק ובמסגרתה. הרצון הםוב והמתינות שגילו שני הצדדים נותנים יסוד לתקווה זו, חוסיף. קע"ט וציילון הגישו היום למועצת וסוף בעמי ‭, 2‬טור 12

!נהרגו שני יהודים י באלג'יריה

א ל ג' י ר‭10, ‬ וסט'־א‭—. _(‬ שוטר יהודי, דוד _האקון. נורה למוות על ידי מוסלמי ב־4 באפריל, בשעת השביתה הכללית שהכריזו המוסלמי_^ לציון הלווייתו של ראש עידיית אי־ וויאן. למחרת, ב־5 באפריל, נהרג בחנו־ תו היהודי מארסל בנישו. לפני שלוע שנים נהרגה באותה חנות מיד _טרירישסיס אשתו של בנישו. 20 אלף מקומות ישיבה למצעד צה"ל מספר שיא של מקומות־ישיבה, למעלה מעשרים אלף הוכנו השנה על ידי צח"ל לאורך רחוב רופיו, בתחילת מסלולו של מצעד יום חעצ־ מאית. כמחצית חמקומות יוחדו לתיירים ־כאלפיים מהכ :ועדים למשפחות ד, ש־ כילות ולנכי צה"ל‭200. ‬ פקומו‭. -‬ייק־ צבו לילדים נכים (נאמצעוח אילנשי"ל־ פוליו) ו־500 מקומות לנציגים פישוכי הפרוזדור.

יש דין ויש דיין

ציור זה של הקריקטוריסטן האננלי הידוע אילינגו ורת. פורסם בימי נולחנזת־העולם הטניה, בהתקבל הידיעות על השמדת היהודים באירופה מליידי הנאצים,

_םיו: משפט כולל על הנאציזם והפאשיזם

טוקיו‭10, ‬ (יו‭-. (. 2. ‬ פוגנות היריעות של פין העממית . פין החדשה' טענה ד, יופ כי משפטו של אדולן אייפמן ישמש . גמשפט כולל על הנאציזפ והפאשיזפ־. הסוכנות מסרה. ני םבקריס, שסיידו בתערוכה על פשעי _אייכמן בירושלים חראו עניו מיוחד בחלקים הד־ נים בהשפעה הניאו־נאצית במערב־ גרמניה ובהנס גלובקה, המשמש כיום יד ימינו של אדגאואר.

⁨Click "Cancel" button below to stop tutorial. Click "OK" button below or anywhere outside the popup to show next tutorial.⁩

⁨Hide the information pane or adjust the document viewer width⁩

⁨Maximize the document viewer⁩

⁨Unmaximize the document viewer⁩

⁨View the previous document⁩

⁨Move to the publication page to see all documents⁩

⁨View the next document⁩

⁨View the previous search result⁩

⁨Back to the search result list⁩

⁨View the next search result⁩

⁨Right-click on an ⁨article⁩ to see options menu⁩

⁨Enable QA mode⁩

⁨Start clip⁩

⁨Zoom in⁩

⁨Zoom out⁩