⁨⁨חדשות⁩, 20 كانون الأوّل 1987⁩ — ⁨Page 3⁩

האלימות הגיעה למזרח ירושלים

שלושה שוטרים נפצעו בהפרות הסדר. שלושה סניפי בנק ישראליים הושחתו. המסמכים בהם הושמדו כליל

אורן כהן, יאיר פידל

שלושה שבועות אחרי תחילת גל המהומות והפרות הסדר בשטחים, הגיעו אתמול האירועים גם לירושלים. העיר המזרחית נראתה כאחת מערי הגדה האחרות - מחסומי רהיטים בוערים, עגלות אשפה הפוכות, אבנים וגז מדמיע. סיכומי המשטרה ליום המהומות: שלושה שוטרים פצועים, שלושה בנקים ישראליים שפועלים במזרח העיר נפרצו והוצתו, מספר רכבים נמעכו, 250 רימוני גז מדמיע נורו ו־3 s עצורים, רובם ככולם נערים מבתי־ספר, חלקם פצועים ממכות. "זה היה יום גדוש בהפרות סדר חמורות שלא היינו רגילים להן", אמר מפקד משטרת ירושלים, תת־ניצב יוסף יהודאי, "האירועים התאפיינו בארגון מסודר ושיטתי של קבוצות צעירים שהונהגו על־ידי מבוגרים". 250 שוטרים עסקו בפיזור המהומות. במזרח העיר הייתה אתמול שביתת מסחר מלאה והלימודים בכל בתי־הספר לא התקיימו. להוציא את ריכוזי המהומות היו רחובות העיר כמעט ריקים מאדם. בתוך כל המהומה טייל נשיא איטליה פרנצסקו, תחת משמר של מאות שוטרים ברחובות העיר העתיקה.

המהומות החלו בשעות הבוקר בהר הזיתים, שם יידו צעירים אבנים וחפצים אחרים לעבר כלי רכב ישראליים. הדרכים נחסמו במחסומים בוערים, אולם למרבית המזל לא נפגע אף אחד. בשכונת א־טור היו יידויי אבנים. גם בכפר צור באחר, השומר בדרך־כלל על שלווה, חסמו תושבים רעולי פנים את הכניסה הצפונית והדרומית של הכפר ויירו אבנים. בדרום מזרח העיר הציתו צעירים את מסעדת "משכנות הרועים", ומחצית מחזיתו נשרפה. איש זרועות הביטחון שעבר במקום, ירה באוויר כדי לגרש את

הצעירים. לעבר תחנת המשטרה עזריה, שביציאה המזרחית של ירושלים, נזרקו בקבוק תבערה ואבנים. שני שוטרים המוצבים קבע בתחנה הניסו את המתקיפים באבנים, תוך ירי באוויר. בדרך שועפת הונפו דגלי פלשתין. ליד משרדי העירייה במזרח ירושלים זרקו צעירים אבנים לעבר המבנים, ואחד מכלי הרכב של העירייה ניזוק. רחוב סאלח א־דין משך אליו אתמול כ־2 oo תלמידי בתי־ספר ממזרח העיר. אלה ניצבו מול מאות השוטרים ואנשי מג״ב ויירו לעברם אבנים תוך שהם נסים לאחר מכן. השוטרים, מצידם, הגיבו בירי גז מדמיע, אולם לא נוצר מגע בין שני הצדדים. שני שוטרים נפגעו קל לאחר ששתי מכוניות משטרה התנגשו כתוצאה מרגימת האבנים.

הצעירים הפנו זעמם לסניפי הבנקים הישראליים שברחוב. בנק ברקליס דיס־ קונט הושחת כליל. הם שברו את השמשות, פרצו פנימה לתוך הסניף, פיזרו והשמידו את כל התיקים והניירות. רק בכספות לא נגעו. הם חזרו על פעולתם

גם בבנק לאומי ובבנק הפועלים. המשטרה מיהרה למקום, אך היה מאוחר. הסניפים הושמדו כליל. מבנק הפועלים הוצא הריהוט והמקום הועלה באש. במהלך היום סגרה המשטרה את התחנה המרכזית של העיר העתיקה, והפכה אותה לתחנת משטרה, כל תנועת האוטובוסים הופסקה וגם מכוניות אזרחיות התקשו לעבור בכבישים. השוטרים שמרו כל העת על איפוק וזאת מחשש שיהיו נפגעים בנפש. מפכ״ל המשטרה ותנ״ץ יהודאי, מפקד משטרת ירושלים, פיקחו ישירות על פעולת המשטרה.

גם העיר העתיקה הייתה סגורה ומסוגרת אתמול. מדי פעם הושלכו אבנים מעבר החומות אל הרחוב הראשי, רחוב סולימן, ופגעו במספר עוברי אורח ערביים. בשער הפרחים ירה יהודי, תושב הרובע המוסלמי, מאקדח על צעירים שזרקו אבנים לעבר ביתו. איש לא נפגע והיורה נלקח לחקירה. ליד שער שכם נפגע שוטר בבטנו מיידוי אבנים. תושב דהריה נפצע אתמול קל ברגלו, כפי הנראה מיריות צה״ל. הצעיר נורה לאחר שמפגינים חסמו את הציר הראשי לדהריה. הצעיר החל לברוח מהחיילים, ואז נורה לעברו כדור. בבית־לחם ניפצו מפגינים את כל קישוטי הרחובות שהכינה עיריית בית־ לחם לקראת חגיגות חג המולד שיחול השבוע.

שוטרי ירושלים יורים גז מדמיע לעבר המון המפגינים אתמול ברחוב כאלה א־ דין. (צילום: ירון קמינסקי)

"הבהג רא ביצע את התאונה במתכוון־

משטרת נפת עזה ממליצה להעמיד לדין את נהג המכלית מאשדוד בגין נהיגה רשלנית תוך ציון העובדה כי לא ביצע את ההתנגשות במתכוון. זוהי מסקנת השוטרים שחקרו את התאונה הקטלנית בה התנגשה המכלית חזיתית בשני כלי רכב מסוג פז׳ו 504 בתוכם היו 11 מתושבי עזה, שאר־

בעה מהם נהרגו ושבעה נפצעו. משטרת נפת עזה ייחסה חשיבות מרובה לחקירה, ומפקד הנפה, ניצב־משנה שמעון לוי, הורה לסיים את החקירה במהירות. גורמים שונים ברצועה מייחסים את גל הפרעות האחרונות, בין היתר, לשמועות לפיהן ביצע הנהג את התאונה במתכוון. חומר החקירה יועבר לפרקליטות מחוז הדרום, ולא מן הנמנע כי יוגש נגדו כתב אישום. שמעון אלקבץ

קורק: שוון לא היה צריו לבוא

"אין צורך להגזים ולהשוות בין מה שקורה בערי הגרה לבין ירושלים", אמר אתמול ראש עיריית ירושלים טדי קולק ל״חדשות", "כאן לא היה אף מקרה שמישהו קיבל שריטה. חשוב גם לציין שבתוך כל המהומה טייל נשיא איטליה ברחובות העיר העתיקה ללא כל חשש. "אבל אני לא מנסה להוריד מחומרת המצב", הוסיף קולק. "במשך שלושת שבועות האחרונים יש אירועים חמורים גם בעזה וגם ביו״ש, ואילו כאן בירושלים היה שקט, אפילו בזמן שהפרדנו בין חברות החשמל הישראלית והמזרח ירושלמית. אולי היינו אופטימיים יותר מדי. עכשיו, זה הגיע אלינו.

מנהיג■ הרצועה למרדכי: נמאס מהכיבוש

כ־l so מנהיגים נפגשו עם אלוף מרדכי. "אל תכריחו אותנו לפעול בנוקשות"

אורן בהן

תושבי הרצועה מאסו בכיבוש, וזו הסיבה להמשך הפרות הסדר - זה היה המסר של מנהיגי התושבים בעזה לאלוף פיקוד הדרום ולראש המינהל האזרחי בעזה, גיורא שיפמן, בפגישה איתם. בעת שראשד א־שאווה דיבר, הודיע לו אלוף יצחק מרדכי, כי יפסיק את הפגישה אם א־שאווה לא יחדל להשמיע הצהרות פוליטיות. הפגישה התנהלה ביוזמת הממשל והשתתפו בה כ־l so אישי ציבור מהרצועה. ל״חדשות" נודע כי משתתפי הפגישה, בצעד יוצא דופן, היתנו את השתתפותם בכך שיינתן להם לשאת את דברם. רק כשהובטח להם הדבר, התקיימה הפגישה. ראשון הדוברים היה ד״ר חיידר עבד

אל־שאפי, המזוהה עם השמאל ברצועה. הוא אמר למרדכי ולשיפמן, כי תושבי הרצועה מאסו בכיבוש וזו הסיבה למרי. "איננו רוצים אתכם יותר כאן", אמר ד״ר חיידר. ואז הפתיע ראשד א־שאווה, הנחשב לאחד המתונים ברצועה. הוא אמר כי ברצונו לחזק את דברי קודמו: "הצרות יימשכו כל עוד הכיבוש קיים. אולי ישראל תצליח להרגיע את המצב בעזה לזמן מה, אבל מה שקורה בימים אלה יחזור על עצמו. האנשים ברצועה מתוסכלים ואינם יכולים להתמודד יותר עם המצב. כל מי שנמצא כאן מסכים כי הגורם העיקרי

למצב הוא הכיבוש", אמר א־שאווה. אלוף מרדכי הודיע בשלב הזה, כי איננו עוסק בפוליטיקה וכי יפסיק את השיחה אם א־ שאווה ימשיך בהצהרות. "אז כאיש צבא, תעביר לממשלה שלך, שכולנו פה אחד בקשר למה שנאמר

כאן", ענה א־שאווה. מרדכי אמר למנהיגים, כי כאנשי צבא הם אחראים על הסדר באזור, וכי המצב השורר ברצועה נוגד את האינטרסים של האוכלוסייה. מרדכי ביקש מהמנהיגים לשתף פעולה עם השלטונות ולשכנע את הציבור להפסיק את המהומות. "אני מצטער על האבדות בנפש, אבל צריכים לעשות למצב הזה סוף", אמר מרדכי,, ואיים כי כוחות גדולים, שיכולים להשתלט על המצב, מצפים לפקודה להיכנס, אבל צה״ל לא היה רוצה שיכריחו אותו לפעול בנוקשות עם האוכלוסייה.

• בן 65 נהרג ואישתו נפצעה בתאונה בחינה

תושב חיפה בן 65 נהרג ואישתו נפצעה באורח בינוני, בתאונה שאירעה אמש ברחוב הגיבורים בחיפה. בני הזוג חצו בשעה 22.15 את הרחוב. לפתע פגעו בבעל שתי מכוניות, שנעו זו מול זו. האישה נפגעה מכלי רכב אחד. הודעה טרם נמסרה למשפחה, ולכן לא נמסרו השמות לפרסום. עדי ראייה לתאונה מתבקשים לפנות לתחנת משטרה. (על תאונות נוספות - ראה עמוד 12) אורי שרון

• נעו מערד שיתק בחשו נפץ, ונפצע קל

נער בן 15 מערד נפצע קל, לאחר ששיחק אתמול במטען חומר נפץ בנחל דיה סמוך לערד. המטען התגלה על־ידי קבוצת נערים, שטיילו במקום. הנער שנפצע הועבר לבית־החולים סורוקה בבאר־שבע, וקיבל טיפול רפואי. המשטרה חוקרת. שמעון אלקכץ

• המליצו להפריד בין מנכ״ל ויו׳ ר מוזיאון הארץ

ועדת הביקורת של עיריית ת״א המליצה להפריד בין תפקיד מנכ״ל מוזיאון הארץ לתפקיד היו״ר. בכך אימצה הוועי־ה את מסקנות דו״ח מבקר העירייה. בעקבות איום בבג״ץ, מינה ראש העירייה, שלמה להט, דירקטוריון לחברת מוזיאון הארץ, לאחר תקופה ארוכה

בה נמנע מלעשות כן. מרשימת הדירקטורים שמונו, בה נכלל גם המנכ״ל רחבעם זאבי, ניתן היה להבין שהוא המועמד הכמעט ודאי לתפקיד היו״ר. עידו טל

זאבי

• םםס,סו ■ונים ונבתים הורעלו בשדות קיבוץ גת

למעלה מעשרת אלפים יונים ונברנים הורעלו באחרונה בשדות קיבוץ גת שבדרום. נפגעו גם עופות דורסים וחיות הניזונות מנבלות, שעטו על הפגרים. הרעל - מסוג פלואור צטמיד - פוזר בשדות החיטה של הקיבוץ בעקבות מכת נברנים. עתי״ם

| urn!!עט PARKER » » על כל קניית * * תיקג׳יימסבתד/ * g תיק משרדי ן * סמסונייט, דלסיי, אמריקן טוריסטר, * * קרלטון ועוד " J במחירי מבצע מוזלים X X ההוצאה המוכרת שלך X X לסוף שנת הכספי□ X * צנטנר * X ת״א פינסקר 4 (ק״ב), טל: 297891 X K ת״א, החשמונאים 107, טל: 5615544 H א ר״ג, קניון איילון * A) ׳n man אוו nm שירות ואחריות ־ וגדיראן מזג־האוויר להיום: גשמים פזורים יוסיפו לרדת מדי פעם, קיים חשש משטפונות. המעלות: ירושלים 11-7, רמת־הגולן 11-7, נהריה 15-10, צפת 11-6, חיפה 15-10, טבריה 16-11, נצרת 13-9, עפולה 17-9, שומרון 15-9, תל־אביב 17-11, נתב״ג 16-10, יריחו 18-10, עזה 18-11, באר־שבע 17-8, אילת 12־20 משרד מכירות רח׳ סוקולוב 31, ת״א Ch? טלפון: 240639 - 228080־03

3

W

ירם א׳ / כ״ט במלו תשמ״ח / 20.12.1987

⁨الضغط على "إلغاء" توقف الإرشاد. الضغط على "موافقة" أو أي مكان آخر تكمل الإرشاد⁩

⁨لإخفاء مربع المعلومات أو ضبط عرض المستعرض⁩

⁨لتكبيرالمستعرض⁩

⁨لتصغير المستعرض⁩

⁨الإنتقال للعدد السابق⁩

⁨الإنتقال لصفحة المعلومات حول العنوان- استعراض قائمة كل الأعداد⁩

⁨الإنتقال للعدد التالي⁩

⁨استعراض نتائج البحث السابقة⁩

⁨العودة لقائمة نتائج البحث⁩

⁨استعراض نتائج البحث التالية⁩

⁨الضغط على الزر الأيمن للفأرة من أجل استعراض الخيارات⁩

⁨إتاحة حالة رقابة الجودة⁩

⁨بدء القصّ⁩

⁨تقريب⁩

⁨إبعاد⁩