⁨⁨פאלקס-צייטונג⁩⁩

⁨1922⁩

⁨1923⁩

يتم البحث...

عن هذه الصحيفة

العنوان: ⁨⁨פאלקס-צייטונג⁩⁩
متوفّر رقميًا: 6 كانون الثاني 1922 - 18 أيّار 1923 (186 إصدارات; 946 صفحات)
اللغة: ⁨اليديشية⁩
المنطقة: ⁨أوروبا الشرقية⁩
الدولة: ⁨بولندا⁩
المدينة: ⁨وارسو⁩
مجموعة: ⁨The Yiddish Press Section⁩ / ⁨The Jewish Press in Poland⁩
وتيرة الصدور: ⁨يومية⁩
وصف:

"פאָלקס-צייטוּנג" היה העיתון של מפלגת הבונד בפולין – המפלגה היהודית החילונית, העממית והסוציאליטית, שדגלה ביידיש ובתרבותה. מ-25 בנובמבר 1921 עד 22 בספטמבר 1939 ראה העיתון אור בשמות שונים ("פאָלקסצייטונג", "אונדזער-פאָלקסצייטונג" ובעיקר "נייע פאָלקס-צייטונג"). רוב שנותיו הוא ראה אור שבעה ימים בשבוע במתכונת של ארבעה-שמונה עמודים. העמודים הראשונים הוקדשו לחדשות מהעולם, מהעולם היהודי, ובעמודים הבאים התפרסמו דבר המערכת, מאמרים שונים ורומן בהמשכים (מאת סופרי יידיש כמו יוסף אופטושו ויהושע פרלה, אבל גם הסופר הגרמני האנס פאלאדה). בעמוד האחרון התפרסם בכל יום מידע שימושי על הרצאות וקורסים, תוכניות רדיו, סרטי קולנוע והצגות, חדשות ספורט. גיליון שישי ראה אור במהדורה מורחבת, שהתפרסמו בה מאמרי דעה, מוסף ספרותי עשיר ומגוון ומוסף לילדים ("קליינע פאָלקסצייטונג"). העורך המייסד של העיתון היה מנהיג הבונד ולדימיר מֶדֶם, ואחריו ערך אותו בעיקר הנריק ארליך, אחד ממנהיגי הבונד, בעזרת מערכת שכללה את בייניש מיכאלוביץ, יוסף לשצ'ינסקי, מאיר ואסר, ברוך שפנר, לייוויק הודס, פנחס שוורץ, שיינה שפירא-בלונד ואחרים.

העיתון הצטיין בתכניו הרציניים והמעמיקים, ובמאבקים הרעיוניים שניהל עם האורתודוקסים והציונים מצד אחד, ועם הקומוניסטים מהצד האחר. אפילו פינת הבדיחה שהתפרסמה כמעט מדי יום ביומו ("טו אַ שמייכל" – חייך) נשאה לעתים קרובות מסרים של מלחמת המעמדות. במשך כל שנותיו סבל העיתון ממצוקה חומרית, ומאז 1936 גם מצנזורה קשה של השלטונות הפולניים. העיתון הוחרם עשרות פעמים, ולעתים קרובות צונזרו בו ידיעות, ובעיתון התפרסם טור ריק. מערכת העיתון ישבה ברחוב נובוליפייה 7 בוורשה, בבית שרבים מדייריו היו אנשי ונשות הבונד, שגם עבדו בעיתון.

[ + عرض المزيد ]
خيارات الإستخدام: لمعلومات اضافية اضغط هنا

هذه الجريدة تقدم لكم بفضل: