⁨⁨חרות⁩, 28 أيّار 1959⁩ — אממת שבירה מ ל ה _א ילנות [⁨للمقال⁩]

אממת שבירה מ ל ה _א ילנות

"מוזיאון הארץ" פותח שעריו

הרחק מרחובותיה הסואנים של תל־אביב, ־ל תדיקסילה_, מתנשא ביתן עגול, המד כיד מרחוק בריכת מים. זהו הביתן הראשון של "מוזיאון הארץ‭. "‬הגבעה שעליה הוקם, מסתירה את הבנין הירוק מעי־ ני הנוסעים בכביש נתניה ת"א, ורק כאשר עוליפ על כביש שייך מונים- הוא מתגלה כמלוא הדרו, עטור גינת נוי ועצי אקליפטוס. מוריקים. עוד לפני 'שנכנסים פנימד. לוכד את ה־ עין, מבעד לדלתות הזכוכית, כור היתוך, שלידו, כעי שהוסבר לנו, יעבוד נופת־זכו־ כית מומחה, אשר ידגים את עבודתו בפני הקהל, וכל צופה יוכל לרכוש לעצמו אחד מכלי הזכוכית שייוצרו בג-בהו-תו. באולם הכניסה רואים משני הצדדים תמונות מוארות של כלי זכוכית !דירים מ־ תקופות שונוה, כשהאור הנופל מאחוריהן מבליט כל פרט ופרט, ־‭'. '«'‬ הכלים הנהדרים, מיד לאחר מבן פותח דלתותיו אולם ההרצאות, המצוי במרכז הבנין. האולם עגול, והשטיח העבה, המכסה את רצפתו, מבליע את קול צעדי המבקרים. על קירו של האולם _תלוירי מפה גדולה של המזרח התיכון וכה מצויינימ המקומות העיקריים‭-, ‬בהם התפתחה תעשיית הזכוכית בתקופות השונות. מוצגיפ נדירים התערוכה עצמה שסודרה בחצי גורן עגולה, סביב אולם ההרצאות. המוצגים השונים מסודרים בצורה, המראה את התפתחות ייצור הזכוכית מאז המי צאתה ועד ימינו. בין המוצגים הנדירים, אשר הוצגו בתערוכה, כד עתיק בצבע כחול, אשר יוצר במאה הראשונה לספירה, ע"י אמן צידוני , רק עוד שני בדים דומים לו נמצאו עד כד.

— נואת י‭*". ‬ל ‭— . ‬ בעולם, לשניהם מיוצגים _במוזיאוניפ ב־ ארה"ב‭.. ‬ י תשומת לב רבה מעוררים כלי הזכוכית

‭!9‬ו ז3ו_5ית נזהמאה ה־‭4—3‬ מוצג ב"מוזיאון הארץ" "חיקוי שיש‭. "‬כלים אלה, אף על פי שהם עשויים זכוכית, דומים בצבעם לשיש ו' דוגמאותיהם נאות מאד. בכלים אלה השתמשו בעיקר לשימור תמרוקים. הנהלת המוזיאון, המורכבת מחבר נאמנים לא הסתפקה בתערוכה עצמה וקבעה

בחדרים, שמתחת למוזיאון, ספריה אר־ ביאולגית עשירה, שתעמוד לרשות הקהל בשעות שבהן. יהיה המוזיאון פתוח. בהדר יאחר, המשמש מחסן, נמצאים כעשרת אלפים מוצגים, שבגלל חוסר מקום אין באפשרות המארגנים להציגם לראווה. "אבי‭_-"‬_האום_! ? אוסף כלי הזכוכית היה שייך לדייר וללטר מוזס המנוח, הוגה רעיון "מוזיאון הארץ" ומייסדו. הד"ר מוזס ז"ל, שנולד בגרמניה, בשנת ‭, 1893‬היה פעיל מאד בתנועה הציונית שם. בגיל שלושים ושלוש עלה ד"ר ‭?:‬וזס ארצה ונכנס לעסקי תעשיה. עם זאת מצא זמן גפ לעסוק בתחביביו. תחביבו העיקרי היה איסוף פוחלצים של צפרים, ביניהם צפרים . נדירות מאד. אוסף זה, נתרם לאחר מותו לאוניברסיטת ת"א. את?תריסר שנות חייו האחרונות הקדיש לאיסוף עתיקות ובעיקר כלי זכוכית, והצליח להגיע לאחד האוספים היפים ותעשי' רים: בעולם‭.. ‬ כשנתיים לפני מותו ייסד את‭",. ‬מוזיאון הארץ‭, "‬שתוכנן . על 'וי, יחד עם האדריכלים ויטקוכד לבאומן מת"א. היה זי' רעיונו של המנוח שהמוזיאון לא יהיה בנין מאסיבי , אלא יורכב מביתנים מרובים, מפוזרים ־ בתוך גן גדול, לפי תכניות העירית יבנו איפוא בשטח של כמאה . דונם, בינות לעצי . הגן, עור שלו• שה־עשר ביתנים, שיוקדשו לנושאים שונים• י על יחסו של ר"ר מהם לרעיון המוזיאון יבולים להסיק מדבריו‭";‬אם ילדי בתי הספר יבואו לבקר כאן, הרי הביקור צריך להשפיע עליהם שיתחילו לדבר בלחש וילכו על קצות אצבעותיהם. אפ כך — הצלחנו‭. "‬ ומי שביקר במקום יכול לאשר, שהמפעל אמנם הוכתר בהצלחה.

⁨الضغط على "إلغاء" توقف الإرشاد. الضغط على "موافقة" أو أي مكان آخر تكمل الإرشاد⁩

⁨لإخفاء مربع المعلومات أو ضبط عرض المستعرض⁩

⁨لتكبيرالمستعرض⁩

⁨لتصغير المستعرض⁩

⁨الإنتقال للعدد السابق⁩

⁨الإنتقال لصفحة المعلومات حول العنوان- استعراض قائمة كل الأعداد⁩

⁨الإنتقال للعدد التالي⁩

⁨استعراض نتائج البحث السابقة⁩

⁨العودة لقائمة نتائج البحث⁩

⁨استعراض نتائج البحث التالية⁩

⁨الضغط على الزر الأيمن للفأرة من أجل استعراض الخيارات⁩

⁨إتاحة حالة رقابة الجودة⁩

⁨بدء القصّ⁩

⁨تقريب⁩

⁨إبعاد⁩