⁨⁨دافار⁩ - ⁨דבר⁩, 16 شباط 1951⁩ — השיטה ההיסטורית בביולוגיה* _, [⁨للمقال⁩]

השיטה ההיסטורית בביולוגיה* _,

קפו העוסק בעניניס העומדים ברו מו של העולם — מאותם הימיט בהם לא נחצה עדייו העולם לשניים, ותורות חדשות של המדע היבו גלים בעת ובעונה אחת במורח בבטערב. אדרבא. יש והוגי דע‭?!'!‬מתקדמים ברוסיה היו בי!הסניגורים הנלהבים ביותר של תורה חדשה, מתקדמת י , שהופיעה באירופה המערבית נג ד מורדי האור במערב :שט שדעת הקהל המתקדמת במערב מחתה עדיין כף לכל גילויי מהפ־ בה ורעיונות קידמה במורה. ספר נן־וש הוכחות מדעיות, עובדות _וניסייים ואעפ"כ נקרא ל‭!;‬תיט ברומן מרתק על שום התיאור הדרמטי של המאבק הרעיוני הנמשך מאז ועד היום. ה־וקר הרוסי הנודע טימיריאזב ‭(1920 — 1843)‬ שתרם את חלקו המקורי במדעי הטבע, כעיקר בפיויולי " ייח של הצמחים _ובניתוח תורת _דארוין, מלומד בעל השילה פילוסופית מקיפה — ביצה בספל דנן _ז1ת התהוותה טל הורת האבולוציה ותולדות _היאבק־יזח עב מתנגדיה, שיצאו לא רק מקרב המחנה הדתי ובעלי פולחן הבורות אלא גט מקרב . מהנה המלומדים י4חיו סצ־יידיט תמיד במיטב ההוכחות כביכול נגד "ההיפוטיוה י של האבולוציה ת"בלתי־מבוגסת‭. ''‬ ‭!*‬וד בתקופת אריפםו היו נוהגים לבנות את סלע הטבע בשם "ההיסטוריה של הטבע" או "תולדות הטבע‭. "‬אולמ עד ראשית המאה ה־19 לא היתה הצדקה למונה זה, כי החוקרים ראו את הטבע כמשהו נטול היסטוריה, בניגוד לתולדות הרוח והחבר!־‭., ‬ _־. ?_ימיר־זןזב מספר על הגישושים ד, רא־ עונים במחצית השניה של המאה ה־16 (וולף, גאתה ואחרים‭, (‬שהעלו את רע־ יון האבולוציה וגן על התפתחות ד_&י _נאטומיח המשווה, האמבריולוגי‭, -‬ דתיאוריח של התא, הפאליגיי־טולייית ועוד, שהבשילו את הקרקע לביפי ט

73 הטל‭{5‬נ58ולמיזם, יל ־גל גלגול הצורות. טלם נצטברו ההו־חית העיקריות בנ-־לון לידן ובכל הופיעה חיצילה הגאונית של לאפיילק -הפ"לו־ סיפיל. של זואולוגיה" ‭!!> (1809)‬ה:־הה את _ה־כוד המדעי לתורת האבול-ציד‭., ‬ טימיריאזב מסתייג מהניא1־לאמ‭_1:‬ר־ קיזב, שהרים ראש במאה ה־‭, 20‬אך הוא יודע להבחין יפה בין הערל ‭-;‬ יבוע ועומד בתורת _לאמארק ובין מח־ עבית הבוסר שנאחזו בהן מתנגדי _ל־_>_־ מאלק בדי לעשות את תורתו להיבא ואטלולא. _המאבק נמשו. בראש שוללי _לזאבי־ לוציח עמד מלומד גדול ק י ב י י ה שטען בי , בלא קביעות המינים ז!ץ להעלות על הלעת היסטוליח של הטבע‭. "‬בדם ל!_ןמז!רק ואף לא מאנס־ ה־לר _עביקש להגן על תורת _ר־י לאהל מותו , לא יכלו לעמול בפני הד-לבחות "הודאיות" של המלומדים ה"ימלנייט. ורק מקץ _חמעיט שנה _לפילוסופיה של הזואולוגיה‭, ''‬ בשנת ‭, 1859‬מופיע ספרו של דארוין על "מו־ גא המינים" שנתן מהלומה ניצתת לשוללי האבולוציה. דארוין "־סס

יאור עובדות ‭-"‬•- . ־הניח, ההילשה והברירה (_הגאלאקציה) הםלאבותית את והטבעית גלג ל ‭_^1‬ר. ־י- ־‭::-'> -1‬ו ־ ההפתחלת המינים מצורות פעוטות לצ רות מורכבות _ומשובללות יותר. _לבםיף מצא, כי גם ארם לא נילא בשעת ימי בלאשית, כי אם םיצאו _טעילפ החי. במה וכמה מומנטים ממאבק זה מז־ כיליפ את הויכוח הביולוגי הנטוש גיו= בין המולח והמעלב. אט בי אץ ב-ךינו לפסוק הלכה, אין גם _להתנהל מלכתחילה מהלעג האקלמי היהיל מצד _נפידי קרתא שבשדה המדע לגבי הביולוגיה המאטריאליסטית. חולשת הסגולות הנלבעות ושינוי מכ"וי של התיר־ שהו או מאותו פבהון פסימי לעומת "האופטימיזם הפ‭:!‬לו:ו‭"2‬י >י-ות ‭, ;‬ בקוטליה של מולייי והכוונה _לאוסטי־ מיום מופרז) של _לאמארק, דאדוין — _ישל ליסאנקו. אך הביולוגיה _המאטדיאליסטית, _אעל בלשון מינ'ולין ולי&אנקו *ינה מסתפקת ג86נוח הטבע. ואינה מצפה

לחסדי הטבע, _למוטאציות נקליות_, אלא מבקשת לעצב את היצירים _האויגאניים במכוון—יש לה כיום צייד מדעי עשיד לאיו עיוו מכפי שהית לפניי מאה שנד. או לפני המשיט שנח. במשך ארבעים שנה, שעברו מאז הו־ פעה . מוצא המינים" הדף הדארויניזפ לא מעט התקפות מצד הכמורה ידטדע השמיני!ולגאווה נהל בסוף הכאה את נצחונו המוחלט. אך על סף ר‭:-:::, ‬ח העשרים שוב החלו מדברים על . שקי־ עת הדאיויניזט" ובצר האנטי־יארו - ניםטיט הגלויים הופיע ניאו־דאריוי־ ניום" ' המדגיש בעיקר את יציבות התורשה וחמין ועושה את תורת הא־ בולוציי. םלסתל. _טימיליאזב פתח במערבה נגר תורת ין וייכנ_&_ן, מערכה שהמשיכו בת ‭;:‬ה"כ מיצ'ורין ולי&אנקו. הוא עושה ללעג _ייקלס את ההבחנח שהגביסו _וייסגאן ותלמידיו בין הסובסטנציה התורשתית ה:צחית הבלתי־מעותנה (_אידיופלאו־ מה) המצויה בגרעין תאי המין ובין _שאר הגוף (_סומה) שהוא בךתמותה ומשתנה תהת השפעת הסביבה. ט־מי־ רי_&_זי. יומר: . כשמניחים על י_^_ריו ; גזרי עלה של חביגוניח, צומחת ועולה מהם צמח שלם המפריח פרהים ומודיע זלייפ. משמע _שהפלגזמל _הגופית בת־ ‭;;‬ התמותה מולידה פלאזמה שאינה כת־ תמותה, זו הנושאת בחובל, את חל. ו־ לשה‭!-‬ טימיליאזב _גולס את ההכללה

ובן אין המוחלטת בין שינויי _האולגא:_יום _שנגלמים עקב השפעות חיצוניות ?אינם מונחלים בתורשה ובין מוטא־ ציות הנוצרות בביבול באופן ספוג־ _:_אני ובונהלים בתורשה. לדידי גם המוטאציות חן כרי השפעות חיצוניות הפועלות על העובר, בלוטי בתקופה שהיצור האורגני עשוי לחש־ ת־ות באופן מהותי. מכל מקום. לא תיתכן לדידו אבולוציה בלי הודקו; הסגולות הנקנות בהשפעת הסביבה ודרישותיה. כגורם רז־0י _באבולוציה לואה _טי־ ; _מיריז;־ב בניג-ל _לגיאו־לארויביזפ מת־ ז‭::. ‬ולה של _ריכגגאן לא את המלהטוו לפנימית בין המי:יפ, גי אם את לכביבל. המשגה את _האולגאגיזט, אונ התורשה _. המב"לת'' את הקייוייס הללו וכן את הבלילה (_הסאלאקציה) הנגשלוה לאולגאניזמיפ צווה תכליתית. הוא מייחס לברירה תפקיד ־וצר. באשר תוף כדי ברירה לא רק שיבררו: צורה זו או אחרת, כי אט גדלת והוינת _המגגה של האורגאניזם ליצור צויויל אלו בתנאים _המסויימיט של הסביבה. בכמה ובפה שטחים צעדה הביאולוגיה קדימה לעומת ההישגים שהושבו בימים בהם נכתב ספרו של טימיריאזב. ז;ף הביולוגים _הסוואטייב הרל:ים ; _*ת עצמם כיורשים הנאמנים של _הדארויייזט בהעלותם אותו על שלב גבוה יותר ‭,, )‬_דארויניוט יוצר‭("‬ _וזולגךם למשל על אדיקותו של _םימיר־איב _נענין תולת טאלתומ. לדידם‭!:, ‬ין שרר לתליה זו _שנטתרבבת ללא צורך לתורת דאווין.

נ‭, ->‬ירי‭;;‬לב דוה־ בש"ף קצף א‭1\‬ בעלי הגללסר _הצכועילו ה-יהללזליט מלם־ קנו־יו חסוציאליית של הלאלויניזם, א_£ כי ד‭. :‬דוץ הו* ש‭3 -;^‬ל :זאי:1־ ‭_6_;:-‬ ה־וצ - א-י, שר‭-:_!‬יתו בעולם החי‭-. ‬על ‭:;‬הד ה8מצעי_6 _בטלהגזת הקיוט _7לי כעלי־החי ומכל שכן _ק‭-. ‬ל ההברה האנר _עיית‭,. ‬הר. י‭>-. ‬לריה על מלהבת הקייטאימי טימירי_^זב. נעצרת על ‭*10‬ ד"־סטוריה של התרבות. בל פעילותו ה*כלית קל _האדפ אינה אלא יזלחמת ארוכה אחת _בנזלזזסת הקיומי. טימיריאלב עשה נסיון רציני לגשר בץ "הביולוגיה ההיסטורית והמפליא־ ליום ‭!-‬ןיי:_ומי ידויכטלו-יה‭. ''‬אי -טיזוב שלו נוגע בעיקר לתיאום _קסקנו־ תיו _הכו־‭:"1‬_ליות על _הדארויניזמ סט ה_^וי"ליזם ההיסטורי ולא _הג־ע עדיין. כאסכולה הנוכחית של מיצ'וויי־ליס"נקו לבחינת יסודותיה ע* הביולוגיה לאור _המאטריאליזפ הדיאלקטי‭_#. ‬ך בצדק _ריאים _המלומדים ה_=יי‭1_'. ‬טיי_£ את טימיריאזב ו&_אכלוב כהלוצי הביולוגית היזאטריאליפטית. ג. יהודון _^ • ק. א. טימיריאזב: . השיטה _ההיסטורית בביולוגיה‭, "‬ מרוסית ד־ר ש. פ. קלעי בהשתתפות ם. _בנארי, ספ־ ריר. פועלים, מרחביה.

⁨الضغط على "إلغاء" توقف الإرشاد. الضغط على "موافقة" أو أي مكان آخر تكمل الإرشاد⁩

⁨لإخفاء مربع المعلومات أو ضبط عرض المستعرض⁩

⁨لتكبيرالمستعرض⁩

⁨لتصغير المستعرض⁩

⁨الإنتقال للعدد السابق⁩

⁨الإنتقال لصفحة المعلومات حول العنوان- استعراض قائمة كل الأعداد⁩

⁨الإنتقال للعدد التالي⁩

⁨استعراض نتائج البحث السابقة⁩

⁨العودة لقائمة نتائج البحث⁩

⁨استعراض نتائج البحث التالية⁩

⁨الضغط على الزر الأيمن للفأرة من أجل استعراض الخيارات⁩

⁨إتاحة حالة رقابة الجودة⁩

⁨بدء القصّ⁩

⁨تقريب⁩

⁨إبعاد⁩