אודה לאלי / תימן - כללי / שי צברי
כללי
להאזנה
שופט כל הארץ / ר' שלמה אבן גבירול שׁוֹפֵט כָּל הָאָרֶץ וְאוֹתָהּ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד נָא חַיִּים וָחֶסֶד עַל עַם עָנִי תַּצְמִיד וְאֶת תְּפִלַּת הַשַּׁחַר בִּמְקוֹם עוֹלָה תַּעֲמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד לוֹבֵשׁ צְדָקָה וּמַעֲטֶה לְךָ לְבַד הַיִּתְרוֹן אִם אֵין בָּנוּ מַעֲשִׂים זָכְרָה יְשֵׁנֵי חֶבְרוֹן וְהֵם יַעֲלוּ לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי ה' תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד מַטֵּה כְּלַפֵּי חֶסֶד לְהַטּוֹת אִישׁ לִתְחִיָּה עַמְּךָ הַטֵּה לְחֶסֶד גְּמָל נָא עָלָיו וְחָיָה כְּתֹב תָּו חַיִּים וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן עִיר קֳדָשַׁי וְנָתַתָּ יָד וָשֵׁם בְּבֵיתְךָ לִמְקֻדָּשַׁי עֲרִיכַת נֵר לְבֶן יִשַׁי לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם עַמִּי בְּאֵל וּמָעֻזּוֹ עֵדֹתָיו כִּי תִנְצְרוּ גַּם אֶת זוֹ לְעֻמַּת זוֹ הוּא יָגֵן עֲלֵיכֶם וְיִזְכֹּר רַחֵם בְּרָגְזוֹ (יְכַפֵּר בְּעַד חַטַּאתְכֶם) דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ בַּקְשׁוּ פָנָיו תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד בְּנֵי עֲבָדֶיךָ הַיּוֹם לְמִקְדָּשְׁךָ יֶאֱתָיוּ וְצוֹעֲקִים בְּפִיהֶם וּלְחַיֵּיהֶם [וּבִלְבָבָם] יִבְעָיוּ זוֹכְרִים צִדְקוֹת אֲבוֹתָם ה' עֲלֵיהֶם יִחְיוּ אוֹתָם תִּזְכֹּר וְהָיוּ נֶגֶד ה' תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד |
פיוט המושר בקהילות הספרדיות בתפילת שחרית של היום הראשון של ראש השנה. אצל בני תימן – בשחרית של כל עשרת ימי תשובה. במסכת ברכות (כו ע"ב) בתלמוד הבבלי ניתנו שני טעמים לשלוש התפילות, הנאמרות מדי יום: "רבי יוסי ברבי חנינא אמר: תפלות אבות תקנום. רבי יהושע בן לוי אמר: תפלות כנגד תמידין תקנום". בפיוט זה, המיוחד לתפילת שחרית של הימים הנוראים, חוזר המשורר שוב ושוב אל גישתו של ר' יהושע בן לוי, ומדגיש כי תפילתו היא תחליף לקרבן עולת התמיד, שהיה מוקרב מדי בוקר. מעבר לחזרה בסוף כל בית על אזכור עולת הבוקר אשר לעולת התמיד, גם רוב הפסוקים שבשורה הקודמת לטור זה, המסתיימים בתיבה 'תמיד', שאובים מעבודת המקדש: אבני החושן, הציץ ונר התמיד. ואולם המודעות לקרבן, בהקשרם של הימים הנוראים, שבהם נאמר הפיוט, קשורה גם למימד הכפרה שבהבאתו, ולהתמודדות עם החטאים המובאים למשפטו של הקדוש ברוך הוא בימים אלו. כאן נרתמים גם האבות, הנזכרים בדברי ר' יוסי, להגנת בניהם. המשורר מבקש שמעשי הצדקה שעשו האבות, עבדי ה', ישני חברון, יעמדו לזכותם של הבנים, החוששים מאימת הדין ומתהום המוות הרובצת תחתיהם בימים אלו. |
כותר |
שופט כל הארץ |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?