• שְׁמַע קוֹלֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ - זו הבקשה המרכזית שבברכה, היא מופיעה הן בפתיחתה והן בחתימתה. שמיעת הקול (על אף שאין צורך להתפלל דווקא בקול) משמשת כאן באופן מושאל ומייצגת כאן את קבלת התפילה. ראו למשל: "וְהָיָה טֶרֶם יִקְרָאוּ וַאֲנִי אֶעֱנֶה עוֹד הֵם מְדַבְּרִים וַאֲנִי אֶשְׁמָע" (ישעיהו סה, כד). ניתן לפרש גם שמדובר בפתיחה לבקשה האישית (ולאו דווקא על התפילה כולה), ושמיעת הקול היא תשומת לבו של האל לצרות של המתפללים והמתפללות. ראו את תיאור דאגתו של האל לבכיו של ישמעאל (שלא נקרא כך בכדי): "וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת קוֹל הַנַּעַר וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל הָגָר מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר לָהּ מַה לָּךְ הָגָר אַל תִּירְאִי כִּי שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם" (בראשית כא, יז) וכן את תיאור תחילת סיפור יציאת מצרים: "וַיֹּאמֶר ה' רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו" (שמות ג, ז). • אָב הָרַחֲמָן - הברכה פונה אל מידת הרחמים של האל, לכן היא מכנה אותו "אב" ולא "אל" או מלך". הרחמן - המרחם, שנוהג לרחם. זהו כינוי לאל בלשון חכמים, וראו את תפילתו של האמורא רב אשי בתלמוד הבבלי (קדושין פא, ע"ב): "הרחמן יצילנו מיצר הרע". • [חוס ו]רַחֵם עָלֵינוּ - ראו למשל "כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם ה' עַל יְרֵאָיו" (תהלים קג, יג). • כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת וְתַחֲנוּנִים אָתָּה - תחנונים: בקשות. אולי על פי דניאל ט, ג: "וָאֶתְּנָה אֶת פָּנַי אֶל אֲדֹנָי הָאֱלֹהִים לְבַקֵּשׁ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּנִים". • [כִּי אָב מָלֵא רַחֲמִים רַבִּים אַתָּה הוּא מֵעוֹלָם - על פי מנהג בבל מן הגניזה הקהירית. מלא רחמים - שמרבה לרחם, ביטוי שמופיע כמה פעמים בספרות חז"ל.] • וּמִלְּפָנֶיךָ מַלְכֵּנוּ, רֵיקָם אַל תְּשִׁיבֵנוּ - בקשה שהתפילה תיענה, שהיא לא תהיה לחינם. מלפניך - אולי בעקבות מטבע התפילה הנפוץ "יהי רצון מלפניך". אפשרות נוספת להבנת בקשה זו היא ביחס למצוות הראייה, העליה לרגל, שביחס אליה נכתב פעמיים "ולא יראו פני ריקם" (שמות כג, טו; לד, כ). התפילה נתפסת כעמידה לפני האל, וכאן מוצג היפוך מסוים, כשם שיש מצווה לא לבוא בידיים ריקות לבית המקדש, כך אנו מבקשים מן האל שלא יתעלם מתפילתנו. • חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ - שתי לשונות תפילה, ראו "חָנֵּנוּ ה' חָנֵּנוּ" (תהלים קכג, ג), "הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ [ועננו] וַעֲנֵנִי" (תהלים ס, ז וראו גם מלכים א' יח, כ) • כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל-פֶּה - כלומר את התפילה של כל המתפללים והמתפללות. זו לשון אוניברסלית, כללית, ובחלק מן הנוסחים שונה הביטוי: תְּפִילַת כָּל פֶּה עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל (ספרד), כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּרַחֲמִים (אשכנז)
|