אשריכם ישראל
עכשווי - ישראל
להאזנה
שבת המלכה / חיים נחמן ביאליק הַחַמָּה מֵרֹאשׁ הָאִילָנוֹת נִסְתַּלְּקָה – בּוֹאוּ וְנֵצֵא לִקְרַאת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה. הִנֵּה הִיא יוֹרֶדֶת הַקְּדוֹשָׁה, הַבְּרוּכָה וְעִמָּהּ מַלְאָכִים צְבָא שָׁלוֹם וּמְנוּחָה. בּוֹאִי בּוֹאִי הַמַּלְכָּה! בּוֹאִי בּוֹאִי הַמַּלְכָּה! – שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם. קִבַּלְנוּ פְּנֵי שַׁבָּת בִּרְנָנָה וּתְפִלָּה, הַבַּיְתָה נָשׁוּבָה, בְּלֵב מָלֵא גִּילָה. שָׁם עָרוּךְ הַשֻּׁלְחָן, הַנֵּרוֹת יָאִירוּ, כָּל פִּנּוֹת הַבַּיִת יִזְרָחוּ, יַזְהִירוּ. שַׁבָּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ! שַׁבָּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ! בּוֹאֲכֶם לְשָׁלוֹם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם. שְׁבִי, זַכָּה, עִמָּנוּ וּבְזִיוֵךְ נָא אוֹרִי לַיְלָה וָיוֹם, אַחַר תַּעֲבֹרִי. וַאֲנַחְנוּ נְכַבְּדֵךְ בְּבִגְדֵי חֲמוּדוֹת, בִּזְמִירוֹת וּתְפִלּוֹת וּבְשָׁלוֹשׁ סְעוּדוֹת. וּבִמְנוּחָה שְׁלֵמָה, וּבִמְנוּחָה נַעֵמָה – בָּרְכוּנוּ לְשָׁלוֹם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם! הַחַמָּה מֵרֹאשׁ הָאִילָנוֹת נִסְתַּלְּקָה – בֹּאוּ וּנְלַוֶּה אֶת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה. צֵאתֵךְ לְשָׁלוֹם, הַקְּדוֹשָׁה, הַזַּכָּה – דְּעִי, שֵׁשֶׁת יָמִים אֶל שׁוּבֵךְ נְחַכֶּה... כֵּן לַשַּׁבָּת הַבָּאָה! כֵּן לַשַּׁבָּת הַבָּאָה! צֵאתְכֶם לְשָׁלוֹם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם! הטקסט המנוקד מתוך זמרשת |
על השיר זהו שיר קבלת שבת שחיים נחמן ביאליק כתב ככל הנראה כאשר לימד ילדים ב"חדר המתוקן" שבאודסה בין השנים 1900-1903. כמו שירו הידוע של רבי שלמה הלוי אלקבץ, 'לכה דודי', גם ביאליק מעבד את דבריהם של רבי חנינא ורבי ינאי המקבלים את פניה של השבת כמלכה וככלה. ביאליק שוזר בקבלת פניה של השבת גם את השיר 'שלום עליכם' המושר בבית לפני הסעודה ומתייחס למלאכים המלווים את האדם מבית הכנסת. השיר מתאר את השבת יורדת אל העולם ונכנסת אל הבית וממלאת אותו באור. בהמשך, כמו בפיוטי שבת רבים הוא עוקב אחר סדר הזמנים של השבת, מכניסתה יחד עם שקיעת השמש ביום שישי, ועד ליציאתה עם שקיעת החמה למחרת היום. הטון בשיר חגיגי ומשתף את השרים בהתרגשות והתלהבות לקראת השבת ובמהלכה, הוא יוצא לקבל אותה "בלב מלא גילה" ומכבד אותה בסעודות, בבגדים חגיגיים ובשירים. כה חביבה היא השבת, עד כי כבר ביציאת השבת מתחילים הגעגועים אליה, והציפייה לשובה בשבוע הבא. לשיר מספר לחנים, המוכר שבהם מאת החזן והמלחין פינחס מינקובסקי. הוא מושר בגני ילדים, בקיבוצים והוא נכלל בסדר קבלת השבת של מגוון קהילות חילוניות ומתחדשות. |
כותר |
שבת המלכה |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?