audio items
snunit

לך ה' הצדקה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו נתנאל חן
  • 3.
    עכשווי - ישראל אליהוא שנון
  • 4.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר לך ה' הצדקה / לא ידוע
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • סליחה זו, הבנויה בעיקר מפסוקים ושברי פסוקים, מכונה בשם "פסוקי דרחמי" אשר כשמם כן הם - בקשת רחמים מהקב"ה. ציבור המתפללים אומר אותם מיד בפתיחת הסליחות (אחרי מזמור קמ"ה – "אשרי", הפותח את כל התפילות שאין בהן קריאת שמע). יחודו של הקטע מתבטא בשימוש בלשונות שבהם השתמשו הנביאים, תוך שילובם זה בזה בדרך שרשור ולעיתים בתוספת לשונות קישור.
    "פסוקי דרחמי" שלפנינו הם כמנהג הספרדים (בקהילות אשכנז לענפיהם, וכן בקהילות איטליה ותימן יש שינויים והוספות), ונוהגים שהחזן אומר את חציו הראשון של כל טור והקהל כולו עונה את חציו השני.
    הפסוקים פותחים בהודאה "לך ה' הצדקה ולנו בשת הפנים". המתפלל מיד מודה כי הוא חטא ואינו בא בתלונה לקב"ה אלא מבקש את חמלתו וסליחתו. הוא מדמה את עצמו לדל ורש המתדפק על דלתות העשירים שירחמו עליו. הוא מפציר ומבקש שה' יחוס וירחם על עמלו – שהרי הקב"ה הוא זה שבראו, על כל חסרונותיו.
    ניתן לחלק את "פסוקי דרחמי" לכמה פסקאות, המתקשרות ומתחברות זו לזו ע"י 'שרשור' – המילה המסיימת פסקה אחת, זהה למילה הפותחת את הפסקה הבאה: "לך ה' הצדקה – לקבל שבים"


    וכן הלאה. המעבר בין הפסקאות כולל בתוכו גם מעבר בין הרעיונות המרכזיים בקטע.
    חכמים החשיבו מאד את אמירת הפסוקים הללו, שכן הם נאמרו בנבואה – ברוח הקודש. ר' יהודה החסיד, בעל 'ספר חסידים', הזהיר שיש לומר פסוקים אלו בכוונה ולאט כמו אמירת הפיוטים, והדגיש שהפסוקים הם העיקר – הם נכתבו ברוח הקודש והפיוטים נתייסדו עליהם, ומדגיש שיש לעשות כן, שלא יהיו הפיוטים עיקר ואשר ברוח הקודש – טפל.
    משוררים גם הם הראו את חשיבותם של הפסוקים - כתבו פיוטים מסביבם, ושילבו בתוכם פיוטים הנסובים על פסוקים מסוימים מתוכם. דרך משל, הפיוט "אנא ה' רחמיך ייראו" נכתב על הפסוק "שומע תפילה עדיך כל בשר יבואו", והפיוט "אנא בקראנו" נכתב על הפסוק "ה' שמעה, ה' סלחה". כמו כן נתחברו גם פיוטי פתיחה לפסוקים אלו, הנפוץ שבהם הוא הפיוט "בן אדם מה לך נרדם".

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?