ממקומך / אשכנז כללי / שמחה שלמה זילבר
אשכנז - אשכנז כללי
להאזנה
תכנת שבת / על פי חז"ל תִּכַּנְתָּ שַׁבָּת רָצִיתָ קָרְבְּנותֶיהָ צִוִּיתָ פֵּרוּשֶׁיהָ עִם סִדּוּרֵי נְסָכֶיהָ מְעַנְּגֶיהָ לְעולָם כָּבוד יִנְחָלוּ טועֲמֶיהָ חַיִּים זָכוּ וְגַם הָאוהֲבִים דְּבָרֶיהָ גְּדֻלָּה בָּחָרוּ אָז מִסִּינַי נִצְטַוּוּ (עָלֶיהָ) צִוּוּי פָּעֳלֶיהָ כָּרָאוּי וַתְּצַוֵּנוּ ה' אֱלהֵינוּ לְהַקְרִיב בָּהּ קָרְבַּן מוּסַף שַׁבָּת כָּרָאוּי יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ שֶׁתַּעֲלֵנוּ בְשמְחָה לְאַרְצֵנוּ וְתִטָּעֵנוּ בִּגְבוּלֵנוּ וְשָׁם נַעֲשה לְפָנֶיךָ אֶת קָרְבְּנות חובותֵינוּ תְּמִידִים כְּסִדְרָם וּמוּסָפִים כְּהִלְכָתָם וְאֶת מוּסַף יום הַשַּׁבָּת (הַמָּנוחַ) הַזֶּה נַעֲשה וְנַקְרִיב לְפָנֶיךָ בְּאַהֲבָה כְּמִצְוַת רְצונֶךָ כְּמו שֶׁכָּתַבְתָּ עָלֵינוּ בְּתורָתֶךָ עַל יְדֵי משֶׁה עַבְדֶּךָ מִפִּי כְבודֶךָ כָּאָמוּר וּבְיום הַשַּׁבָּת. שְׁנֵי כְבָשים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם וּשְׁנֵי עֶשרנִים סלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן וְנִסְכּו עלַת שַׁבַּת בְּשַׁבַּתּו עַל עלַת הַתָּמִיד וְנִסְכָּהּ יִשמְחוּ בְמַלְכוּתְךָ שׁומְרֵי שַׁבָּת וְקורְאֵי ענֶג עַם מְקַדְּשֵׁי שְׁבִיעִי. כֻּלָּם יִשבְּעוּ וְיִתְעַנְּגוּ מִטּוּבֶךָ וּבַשְּׁבִיעִי רָצִיתָ בּו וְקִדַּשְׁתּו חֶמְדַּת יָמִים אותו קָרָאתָ זֵכֶר לְמַעֲשה בְרֵאשִׁית אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ רְצֵה נָא בִמְנוּחָתֵנוּ קַדְּשֵׁנוּ בְּמִצְותֶיךָ וְתֵן חֶלְקֵנוּ בְּתורָתֶךָ שבְּעֵנוּ מִטּוּבֶךָ וְשמַּח נַפְשֵׁנוּ בִּישׁוּעָתֶךָ וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת וְהַנְחִילֵנוּ ה' אֱלהֵינוּ בְּאַהֲבָה וּבְרָצון שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ וְיָנוּחוּ בו כָּל יִשרָאֵל מְקַדְּשֵׁי שְׁמֶךָ בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת |
"תיכנת שבת" הוא פיוט קצר הפותח את ברכת "קדושת היום", בתפילת העמידה בתפילת מוסף של שבת. בשונה מתפילת העמידה של ימות החול, הכוללת 19 ברכות, תפילת העמידה בשבת מורכבת משבע ברכות. שלוש הראשונות ושלוש האחרונות זהות לאלו של ימות החול. הברכה, האמצעית – השביעית – מיוחדת לשבת, והיא ברכת 'קדושת היום'. ברכה זו נפתחת בפיוט עתיק, ולכל אחת מהתפילות פיוט שונה. כל אחת מברכת "קדושת היום" מתייחסת לפן אחר של השבת. בתפילת מוסף הדגש הוא על קרבן המוספים שהיה נוהג בשבת. "תיכנת שבת" כתוב בסדר תשר"ק, שהוא סדר הא"ב מן הסוף להתחלה, מתי"ו ועד אל"ף. המלה "אז" מייצגת את האות אל"ף, וראשי התיבות של חמש המלים שאחריה יוצרות את המלה מנצפ"ך, שהיתה מקובלת מזמן התלמוד לציון חמש האותיות הסופיות. במרוצת הדורות כנראה שם מישהו לב לכך שהאות האחרונה בסדר תשר"ק, כלומר האל"ף, נמצאת מנותקת משאר הפיוט, ומאחר שהמלים הבאות מתחילות באותיות מ' ו-נ', המהוות את שתי הראשונות בצירוף מנצפ"ך, הרחיב את הפיוט. ניתן לחוש ששלוש המלים האחרונות שנוספו – צוויי פעליה כראוי – אינן חלק אורגני מהפיוט המקורי. "תיכנת שבת", מובא לראשונה בסדר רב עמרם גאון אולם בסר התפילות של הרמב"ם מופיע פיוט אחר ("למשה צוית"). בזמן מסוים שימשו שתי נוסחאות שונות בתפילת מוסף של שבת עד ש"תיכנת שבת" הפך להיות הנוסח הקבוע. כנראה שהנוסח של "תיכנת שבת" זכה לפופולריות רבה יותר משום שהוא מפורט ופיוטי יותר וגם בשל העובדה שנכתב בסדר תשר"ק, עובדה שהוסיפה לו ממד של מסתורין וייחודיות. עניינו של הפיוט הוא עבודת הקרבנות שהוא הנושא המרכזי של תפילת מוסף. בסופו של הפיוט נאמרת בקשה להחזרת עבודת הקרבנות ובסופה נאמרים הפסוקים העוסקים בקרבן הנוסף שהיה מוקרב בשבת. |
כותר |
תיכנת שבת |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?