audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

הטוב והמיטיב - ברכת המזון

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • תפילה
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - צנעא אהרן עמרם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר הטוב והמיטיב - ברכת המזון
מעגל השנה שבת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • ברכת 'הטוב והמיטיב' היא הברכה הרביעית של ברכת המזון. צמד מלים זה שאול מהפסוק בתהלים (קיט:סח): טוֹב אַתָּה וּמֵטִיב לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ.
    לפני שברכה זו נכללה בברכת המזון היא היתה קיימת כברכה עצמאית: ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, הטוב והמיטיב. ברכה זו היתה נאמרת כשאדם התבשר בשורות טובות ומובנה היה שלא זו בלבד שה' הוא טוב במהותו אלא שהוא שואף, כביכול, לחלוק את טובו עם אחרים. היו מחכמי המשנה שסברו שיש להגיד ברכה זו לא רק באירועים משמחים אלא גם בבית האבל, וכנראה התכוונו להדגיש את אחדות האל שממנו נובעות הטובה והרעה גם יחד, כחלק ממגמה כללית של דחיית הדעות המאמינות בדואליזם של אל רע ואל טוב. הבולטות בין דעות אלו היו דת זרתוסטרא והגנוסטיקאים הנוצריים, וכחלק מהנסיון של הדיפתן קבעו חכמים בתפילת השחר את מטבע הלשון: יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא את הכל. בליטורגיה של יהודי אשכנז לימים הנוראים מופיע הביטוי "הטוב והמיטיב" בתוספת המלים "לרעים ולטובים" ובכך מורחבת היריעה להכללת בעיית הצדק האלקי ולהצהרה שאנו מודים לה' על טובותיו, למרות שאיננו מבינים מדוע הוא מיטיב לרעים.
    על פי התלמוד הבבלי, ברכת 'הטוב והמיטיב' התווספה לברכת המזון לאחר סיום מרד בר כוכבא וקבורת חללי המלחמה, וייתכן שמי שהתקין אותה רצה לרומם את רוח העם שהיה באווירה קודרת לאחר התבוסה הקשה.
    נוסח הברכה זורם ודינמי, כמעט כאילו נאמר באופן ספונטני ומתפרץ, וכתוב יותר כשירה מאשר פרוזה. אכן בהרבה קהילות ותנועות נוער שרים את הברכה הזו יחד.
    להבדיל משלוש הברכות הראשונות של ברכת המזון, בברכת 'הטוב והמיטיב' אין התייחסות ספציפית לנושא המזון, לפחות בנוסח הספרדי. הניסוח הכללי, שאינו מתעסק במזון דווקא, הוא כנראה תוצאה של האווירה שתוארה לעיל ורצון להדגיש שה' תמיד דואג לעם ישראל. הברכה מנוסחת לא כבקשה אלא כהצהרה: כשם שה' תמיד היה לצדנו והיטיב לנו, וכשם שהוא מיטיב לנו גם עכשיו (למרות שהדבר לא נראה כך) כך הוא ייטיב לנו גם בעתיד.
    לאחר ברכת 'הטוב והמיטיב' נוספה במהלך הדורות שורת בקשות קצרות הפותחות במלים "הרחמן הוא" והכוללות שבח לאל, תפלה על הפרנסה, שלום ובריאות ובקשה לגאולה ולשיבה לארץ. ברצף זה מוסיפים גם ברכות למארחים, לשולחן שעליו סעדנו, ומקרה שהסעודה היתה סעודת שבע ברכות, גם ברכה לחתן ולכלה.
    ההרחבה המתמדת של ברכת המזון נובעת מהמעמד המרכזי שיש לארוחה משותפת בעולם היהודי בפרט ובחברה האנושית בכלל. למעשה, הרעיון שארוחה משותפת מרוממת את האדם למצב שבו הוא יכול לברך מתוך שמחה והרחבת הדעת מופיע כבר בסיפור המקראי על יצחק המבקש מבנו עשו שיכין לו מטעמים כדי שיוכל להעניק לו ברכה מיוחדת.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?