audio items
snunit

קאל אבן יוסף

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    דרום תימן (שרעב וסביבותיה) - עדן ציון אברהם שמואל
  • 2.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר קאל אבן יוסף
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • שיר לר' שלום שבזי, ששמו הערבי, סַאלֵם אִבְּן יוּסִף, משובץ בבית הראשון ובבית האחרון. השיר הוא מסוג 'נשיד', שיר פתיחה באירועי שירה במסורת בני תימן. בקהילת עדן שבדרום תימן נהוג לשוררו לפני החופה, בעיקר בשל מוטיב האור והנרות החוזר בשיר, המתקשר לנרות שאוחזים בידם המשוררים המסובבים את החתן והכלה. במרכז תימן נהגו בדורות האחרונים לשיר אותו במסיבת חנוכת הבית, בשל התיאורים הארכיטקטוניים השזורים בו.
    השיר כתוב בצורה אלגורית, ולמעשה הוא עשוי כולו ככתב חידה, שהמשורר מפנה אותו לאנשי החכמה ומבקש מהם לפתור את החידות השזורות בו. לשיר ניתנו כמה פתרונות, וכאן הלכנו בדרכו של הרב עמרם קֹרח בפירושו 'עלמות שיר' [נדפס כבר לפני כן בפני עצמו. יוסף טובי]. לפי פירוש זה המשורר מדמה את השגות החכמים השלמים לשני הֵיכלות מפוארים ומעוטרים – ההיכל האחד הוא משל לתורת הנגלה, שעיקרו חמשת חומשי התורה, וההיכל השני הוא סמל לתורת הנסתר, שעיקרה הוא תורת הספירות. הרמזים בנויים על מספרים שונים המשמשים בצדדים שונים של התורה והקבלה. המסר העיקרי בשיר הוא שאין החכם שלם בחכמתו עד שיתיישב היטב בשני היכלי החכמה, כלומר יאחז בשתי החכמות – זו הנגלית וזו הנסתרת.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?