את בין עצי עדן / תימן-עדן / דורון יעקב
דרום תימן (שרעב וסביבותיה) - עדן
להאזנה
על בית זה / ר' יוסף חיים (ה'בן איש חי') עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ אֵלִיָּהוּ בַּעַל הָאוֹת מַלְאַךְ ה' צְבָאוֹת זָכָה וְעָשָׂה נִפְלָאוֹת אַשְׁרֵי הָעַיִן רָאַתְהוּ עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ לָבַשׁ קִנְאָה בְּתוֹךְ עַמּוֹ וְהָיָה ה' עִמּוֹ זָכָה וְלָקַח לְעַצְמוֹ נֶפֶשׁ נָדָב וַאֲבִיהוּא עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ יָדָיו רַב לוֹ בְּקִנְאָתוֹ נָתַן לוֹ הָאֵל בְּרִיתוֹ הַחַיִּים וְשָׁלוֹם אִתּוֹ רוּחַ ה' תַּנְחֵהוּ עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ הוּא בְאַרְבַּע עֲפִיפָתוֹ וּבִשְׁמֵי מְרוֹמִים בֵּיתוֹ אַשְׁרֵי אִישׁ יִזְכֶּה לִרְאוֹתוֹ וְיִלְמוֹד תּוֹרָה מִפִּיהוּ עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ וְאַשְׁרֵי נוֹתֵן לוֹ שָׁלוֹם וְהוּא מַחֲזִיר לוֹ שָׁלוֹם הַלְוַאי נִרְאֵהוּ בַחֲלוֹם וְנִשְׂבַּע מֵאוֹר פָּנֵיהוּ עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ חַי וְקַיָּם בְּעֹז וָאֵל יַמְלִיץ טוֹב בְּעַד יִשְׂרָאֵל וְחִישׁ יָבֹא עִם הַגּוֹאֵל נָאווּ עַל הָרִים רַגְלֵהוּ עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ זְכוּתוֹ יָגֵן עָלֵינוּ הוּא יִכְתֹּב זָכִיּוֹתֵינוּ בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּתֵנוּ בְּעֵץ הַחַיִּים יוֹשֵׁב הוּא עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ קוֹל אֵלִיָּהוּ יַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם וִישׁוּעָה יַזְרִיעַ כִּי עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ נָחָה רוּחַ אֵלִיָּהוּ עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ |
פיוט למוצאי שבת במסורת בבל, המושר גם ב'חנוכת הבית' בשל הפזמון החוזר: עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ / תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ". מחברו הוא ר' יוסף חיים, ה'בן איש חי', מגדולי רבני בבל בדורות האחרונים ופייטן פורה. כדרכו, אין הבן איש חי חותם את שמו בפיוט; במקרה שלפנינו הוא מקדיש את אקרוסטיכון החתימה לאליהו הנביא, שמעשיו וגדולתו מפורטים בפיוט בהרחבה, כך שמצירוף ראשי המחרוזות עולות המלים 'אליהו חזק'. העיסוק באליהו בפיוט למוצאי שבת, אינו חידוש של הבן איש חי, אלא מסורת רווחת בעולם הפיוט כבר מאות בשנים; ובכל זאת, אם ננסה לעמוד על המיוחד בפיוט שלפנינו, הרי זה המזיגה המיוחדת שבין הבקשה על הפרט לבקשה על הכלל. אליהו הנביא מתואר במקורותינו בכפל פנים: לעתים מודגשת תכונתו בגאולת הפרט, האדם הבודד הזקוק לישועה מיידית, ולעתים מודגשת תכונתו בגאולת הכלל, כמושיעם של ישראל. ה'בן איש חי' מתחיל בגאולת הפרט – ואף חוזר עליה בסוף כל מחרוזת כפזמון חוזר: "עַל בַּיִת זֶה וְיוֹשְׁבֵיהוּ / תִּהְיֶה בִּרְכַּת אֵלִיָּהוּ", וחותם בגאולתן של כל ישראל: "חַי וְקַיָּם בְּעֹז וָאֵל / יַמְלִיץ טוֹב בְּעַד יִשְׂרָאֵל / וְחִישׁ יָבֹא עִם הַגּוֹאֵל / נָאווּ עַל הָרִים רַגְלֵהוּ". |
כותר |
על בית זה ויושביהו |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?