• הֶעָנִי מִמַּעַשׂ – שיש בי רק מעט מעשים (טובים). • נִרְעַשׁ – הומה, נרגש. • יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל – כינוי לה', לפי הפסוק מתהלים כב, ד וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל, המתפרש (ברש"י) כמי שיושב לשמוע את תהלותיו מפיות ישראל, או (בפירושו של ר' אברהם אבן עזרא) כמי שיושב בתוך תהלותיהם של ישראל. • מִפַּחַד יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל – מאימתו של ה' בדין. • עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שְׁלָחוּנִי – זוהי תפילתו של שליח הציבור. • כְדַאי וְהָגוּן לְכַךְ – ראוי להיות שליח ציבור. • לָכֵן – בכל זאת. • אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב – בכינויים אלו מכונה ה' בראש תפילות העמידה. • ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן – זוהי ראשית רשימת מדות הרחמים של הקדוש ברוך הוא, שאותן העביר לפני משה בנקרת הצור. ראו שמות לד, ו-ז. • שַׁדַּי – אחד משמות ה'. • אָיֹם וְנוֹרָא – מטיל יראה ופחד. • הֱיֵה נָא מַצְלִיחַ דַּרְכִּי – הצלח את תפילתי כשליח הציבור. • תַּפְשִׁיעֵם... תְּחַיְּבֵם – אל תחשיב את הציבור לחוטאים. • בְּחַטֹּאתַי – בגלל חטאי. • כִּי חוֹטֵא וּפוֹשֵׁעַ אָנִי – ייתכן שמהדהד כאן ווידויו של דוד לאחר שבא אל בת שבע, המופיע בתהלים נא, ה כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד. • יִכָּלְמוּ... יֵבוֹשׁוּ – (הציבור) יתביישו. • וְקַבֵּל תְּפִלָּתִי כִּתְפִלַּת זָקֵן וְרָגִיל – כתיאור המובא במשנה תענית ב, ב לגבי שליח הציבור כאשר הציבור מתענים: עָמְדוּ בִתְפִלָּה, מוֹרִידִין לִפְנֵי הַתֵּבָה זָקֵן וְרָגִיל, וְיֶשׁ לוֹ בָנִים, וּבֵיתוֹ רֵיקָם, כְּדֵי שֶׁיְּהֵא לִבּוֹ שָׁלֵם בַּתְּפִלָּה. • וְרָגִיל – ויודע היטב את סדר התפילות. • וּפִרְקוֹ נָאֶה – בגרותו נאה, לא יצא עליו שם רע עד בגרותו. • וּפִרְקוֹ נָאֶה... וְקוֹלוֹ נָעִים – תנאים אלו עבור שליח ציבור מופיעים בברייתא המובאת בבבלי, תענית טז ע"א "...ופרקו נאה ושפל ברך ומרוצה לעם ויש לו נעימה וקולו ערב...". • וּזְקָנוֹ מְגֻדָּל – מסמל בגרות ובשלות. לא ברור מקורו בהקשר של שליח ציבור. • וּמְעוּרָב בְּדַעַת עִם הַבְּרִיּוֹת – היודע כיצד לנהוג בבני אדם, לפי דברי חכמים בבבלי, כתובות יז ע"א "לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות". • וְתִגְעַר בְּשָׂטָן לְבַל יַשְׂטִינֵנִי – אל תאפשר לשטן להפריע את תפילתי. מקור הביטוי בדברי ה' אל השטן בחזיונו של זכריה (ג, ב): יִגְעַר ה' בְּךָ הַשָּׂטָן וְיִגְעַר ה' בְּךָ הַבֹּחֵר בִּירוּשָׁלִָם הֲלוֹא זֶה אוּד מֻצָּל מֵאֵשׁ. • וִיהִי נָא דִגְלֵנוּ עָלֶיךָ אַהֲבָה – נאהב אותך, לפי שיר השירים ב, ד הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה. • ובנוסח אחר - וִיהִי נָא דִּלּוּגֵנוּ עָלֶיךָ אַהֲבָה – לפי דרשת הפסוק משיר השירים (בשיר השירים רבה ב, טו), האומרת שאף על עם הארץ הקורא בתורה תוך שהוא מדלג אותיות ומחליף אותן זו בזו, אומר הקדוש ברוך הוא "ודילוגו עלי אהבה" - אני מקבל אף את דילוגיו. כאן שליח הציבור מבקש שה' יקבל את תפילתו, אף אם יפלו שגיאות באמירת מלות התפילה. • וּפְשָׁעֵינוּ תְּכַסֶּה בְּאַהֲבָה – תכפר על חטאינו באהבתך. מקור הביטוי בפסוק ממשלי י, יב: שִׂנְאָה תְּעוֹרֵר מְדָנִים וְעַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה. • וְכָל צָרוֹת... הֲפָךְ... לְשָׂשֹוֹן וּלְשִׂמְחָה... וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ – לפי זכריה ח, יט: כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ. • הָאֵל הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא אֵל עֶלְיוֹן – אף אלה מכינויי ה' הנאמרים בפתיחת תפילת עמידה. • אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה – בשם זה התוודע ה' אל משה בסנה, כפי שנאמר בשמות ג, יד. • הַמַּלְאָכִים שֶׁהֵם פּוֹעֲלֵי תְפִלּוֹת... – לפי רעיון מדרשי, המופיע במדרש תהלים יט, בשמות רבה כא, ד, ובמקומות נוספים, היו מלאכים ממונים על התפילות, והיו נוטלים את התפילות ועושים אותן עטרות ונותנים אותן בראש הקדוש ברוך הוא. • בַּעֲבוּר כָּל הַצַּדִּיקִים... – בשל זכויותיהם של הצדיקים. • וּבַעֲבוּר כְּבוֹד שִׁמְךָ הַגָּדוֹל – כפי שנאמר בשמואל א יב, כב כִּי לֹא יִטֹּשׁ ה' אֶת עַמּוֹ בַּעֲבוּר שְׁמוֹ הַגָּדוֹל... • כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּרַחֲמִים בָּרוּךְ אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה – זוהי חתימת ברכת שומע תפילה בתפילת העמידה של ימות החול, לפי נוסח ספרד ואשכנז, אלא שהושמט כאן ממטבע הברכה שם ה'.
|