audio items
snunit

יודוך כל המיחלים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) קבוצת פייטנים
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר יודוך כל המיחלים
מעגל השנה שירת הבקשות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • • יוֹדוּךָ כָּל הַמְיַחֲלִים - יודו לך כל המקוים ומצפים לך. • כִּי רַחֲמֶיךָ גְּדוֹלִים עֶרֶב בֹּקֶר צָהֳרָיִם - לפי הלשון בברכת "מודים" בתפילת העמידה:...וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת. עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרָיִם: הַטּוֹב כִּי לא כָלוּ רַחֲמֶיךָ. . • מִי אֵל כָּמוֹךָ בָּאֵלִים - על פי האמור בשירת הים (שמות טו, יא): מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה' מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא. הביטוי "מי אל כמוך" מופיע כאחת מי"ג מידות רחמים המוזכרות במיכה (ז, יח): מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית, נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא. • בְּמַקְהֵלִים - בקהל רב. עפ"י תהילים כו, יב: רַגְלִי עָמְדָה בְמִישׁוֹר בְּמַקְהֵלִים אֲבָרֵךְ ה'. • בְּנוֹהֵל עַל מֵי מְנוּחָה - נשמח במי שניהל אותנו ברוגע ובנחת, על מי מנוחות, שהם כמים הצלולים כאשר הם נחים ולא מרופשים ברפש וטיט ברדוף האויבים. עפ"י פירוש "מצודת דוד" לפסוק ב בתהילים כג: בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי. • לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה - לישרים נאה להלל ולפאר את ה'. שיבוץ מתהלים לג, א: רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּה' לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה. • וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה - בשמחת הגאולה לא יהיו עוד יגון וצער. עפ"י ישעיהו נא, יא: וּפְדוּיֵי ה' יְשׁוּבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּן נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה. • עִיר צִיּוֹן הִיא דוֹרֵשׁ הֵן לָהּ - עתה שוב יש לציון מי שרוצה אותה. זוהי פרפראזה על הפסוק בירמיהו (ל, יז), תוך שהמשורר מחליף מילה אחת קטנה אך משמעותית - הן במקום אין - ובכך הופך את משמעות הפסוק המקורי - כִּי אַעֲלֶה אֲרֻכָה לָךְ וּמִמַּכּוֹתַיִךְ אֶרְפָּאֵךְ נְאֻם ה' כִּי נִדָּחָה קָרְאוּ לָךְ צִיּוֹן הִיא דֹּרֵשׁ אֵין לָהּ. • סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אַתָּה - אתה מגיני ומבצרי ועליך אני נשען, כפי שאומר דוד המלך (שמואל ב כב, ב): ה' סַלְעִי וּמְצֻדָתִי וּמְפַלְטִי לִי. • כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי - אתה מרומם את מעמדי, השפל בגלות. שיבוץ מתהלים ג, ד: וְאַתָּה ה' מָגֵן בַּעֲדִי כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי. • בְּיוֹם אֲשֶׁר בּוֹ נָתַתָּ מְנוּחַת שָׁלוֹם - בשבת. • וּלְעַם יִשְׂרָאֵל צִוִּיתָ וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי - עם ישראל נצטווה ללקוט ביום השישי מן בכמות כפולה, עבור יום השבת. ככתוב בשמות טז, ה: וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי וְהֵכִינוּ אֵת אֲשֶׁר יָבִיאוּ וְהָיָה מִשְׁנֶה עַל אֲשֶׁר יִלְקְטוּ יוֹם יוֹם. • פִּי יְסַפֵּר צִדְקָתֶךָ כָּל הַיּוֹם תְּשׁוּעָתֶךָ - שיבוץ מתהלים עא, טו. • וְגַם עַד זִקְנָה וְשֵׂיבָה - פי לא יפסיק מלומר לך שירי הלל גם כשאזקין; אפשרות נוספת: אתה תומך בי גם בזקנתי. שיבוץ מתהלים עא, יח: וְגַם עַד זִקְנָה וְשֵׂיבָה אֱלֹהִים אַל תַּעַזְבֵנִי עַד אַגִּיד זְרוֹעֲךָ לְדוֹר לְכָל יָבוֹא גְּבוּרָתֶךָ. • וְכַמָּה טוֹבָה מְרֻבָּה לְאֶלֶף וְגַם לִרְבָבָה - עשית אלפי ורבבות טובות; אפשרות נוספת: אתה מיטיב לאלפי ורבבות בני אדם. כך או כך , כוונת המשורר כאן להראות דווקא את חוסר היכולת למנות את חסדי ה'. • יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי - תקובל תפילתי ושירתי בעיניך, עפ"י האמור בתהילים יט, טו: יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגֹאֲלִי. • חַזֵּק אַמֵּץ אֶת עַם נִקְדָּשׁ - חזק את ידי עמך ישראל, המקודש לך. • קָמִים לְפָנֶיךָ בַלֵּילוֹת וְעוֹרְכִים לְךָ שִׁיר חָדָשׁ - המשכימים קום לפני עלות השחר לומר את שירת הבקשות. • אֵל קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת - תהלות ושירות ישראל כמו סובבות את האל, היושב כביכול בתוכן. על פי תהלים כב, ד: וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל. • בְּבֵית בָּנוּי מִימוֹת מִקְדָּשׁ - בבתי הכנסת, אשר מיום שחרב בית המקדש, מכונים מקדש מעט. • מְחַלִּים לָךְ נוֹרָא עֲלִילוֹת- מתחננים ומבקשים ממך, האל שמעשיו נוראי הוד. נורא עלילות הוא כינוי המביע יראה כלפי האל ומופיע בתהלים סו, ה: לְכוּ וּרְאוּ מִפְעֲלוֹת אֱלֹהִים נוֹרָא עֲלִילָה עַל בְּנֵי אָדָם. • וְיִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמָךְ רַבָּא - על פי מילות הקדיש - יתגדל שמך הגדול.

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?