אודה לאלי / תימן - כללי / שי צברי
כללי
להאזנה
שומרון קול תתן / ר' שלמה אבן גבירול שׁוֹמְרוֹן קוֹל תִּתֵּן מְצָאוּנִי עֲוֹנַי לְאֶרֶץ אַחֶרֶת יְצָאוּנִי בָנָי וְאָהֳלִיבָה תִזְעַק נִשְׂרְפוּ אַרְמוֹנָי וַתֹּאמֶר צִיּוֹן עֲזָבַנִי יְיָ לֹא לָךְ אָהֳלִיבָה חֲשׁוֹב עָנְיֵךְ כְּעָנְיִי הֲתַמְשִׁילִי שִׁבְרֵךְ לְשִׁבְרִי וּלְחָלְיִי אֲנִי אָהֳלָה סוּרָה בָּגַדְתִּי בְקָשְׁיִי וְקָם עָלַי כַּחְשִׁי וְעָנָה בִי מִרְיִי וּלְמִקְצָת יָמִים שִׁלַּמְתִּי נִשְׁיִי וְתִגְלַת פִּלְאֶסֶר אָכַל אֶת פִּרְיִי חֲמוּדוֹתַי הִפְשִׁיט וְהִצִּיל אֶת עֶדְיִי וְלַחֲלַח וּלְחָבוֹר נָשָׂא אֶת שִׁבְיִי דֹּמִּי אָהֳלִיבָה וְאַל תִּבְכִּי כְּבִכְיִי אֲנִי נַדְתִּי לִרְחוֹק וְדַי לִי זֹאת דַּיִּי שְׁנוֹתַיִךְ אָרְכוּ וְלֹא אָרְכוּ שָׁנָי מְשִׁיבָה אָהֳלִיבָה אֲנִי כֵן מָרַדְתִּי וּבְאַלּוּף נְעוּרַי כְּאָהֳלָה בָּגַדְתִּי דֹּמִּי אָהֳלָה כִּי יְגוֹנִי פֻקַּדְתִּי נָדַדְתְּ אַתְּ אַחַת וְרַבּוֹת נָדַדְתִּי הִנֵּה בְיַד כַּשְׂדִים פַּעֲמַיִם נִלְכַּדְתִּי וּשְׁבִיָּה עֲנִיָּה לְבָבֶל יָרַדְתִּי וְנִשְׂרַף הַהֵיכָל אֲשֶׁר בּוֹ נִכְבַּדְתִּי וּלְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּבָבֶל נִפְקַדְתִּי וְשַׁבְתִּי לְצִיּוֹן עוֹד וְהֵיכָל יִסַּדְתִּי גַּם זֹאת הַפַּעַם מְעַט לֹא עָמַדְתִּי עַד לְקָחַנִי אֱדוֹם וְכִמְעַט אָבַדְתִּי וְעַל כָּל הָאָרֶץ נָפוֹצוּ הֲמוֹנָי הַחוֹמֵל עַל דַּל חֲמוֹל עַל דַּלּוּתָם וּרְאֵה שִׁפְלוּתָם וְאֹרֶךְ גָּלוּתָם וְרוֹמֵם קַלּוּתָם וְהָקֵל סִבְלוּתָם רְפָא נָא אֶת שִׁבְרָם וְנַחֵם אֲבֵלוּתָם כִּי אַתָּה שִׂבְרָם וְאַתָּה אֱיָלוּתָם חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כִּימֵי קַדְמוֹנַי וְלֹא תֹאמַר צִיּוֹן עֲזָבַנִי יְיָ |
קינה הנאמרת ביום תשעה אב בכל המסורות, שחיבר ר' שלמה אבן גבירול. הקינה נשענת על אחת מנבואותיו של יחזקאל הנביא, בה הוא מדמה את שומרון וירושלים, בירות ממלכת ישראל וממלכת יהודה לשתי אחיות בוגדניות וחטאות, ששמותיהן אהלה ואהליבה. אהלה, שומרון, בוגדת עם בני אשור ומצרים, המשפילים אותה, לוקחים את בניה והורגים אותה, ואף שאחותה אהליבה-ירושלים רואה את מה שאירע לאחותה, אין היא לומדת מכך, ובוגדת עם הבבליים, המשפילים ומפשיטים אותה, לוקחים את בניה, ועולים עליה לשרפה. נבואה זו עומדת בתשתית פיוטו של ר' שלמה אבן גבירול, המדובב את אהלה ואת אהליבה בשיחה, שבה הן מתנות צרותיהן ומכירות בחטאיהן שהובילו אותן למצבן השפל. שיחתן נושאת אופי של ויכוח, צרתה של מי גדולה יותר. הצליל החוזר ונשמע בפיוט הוא צליל של בכי, קינה. החריזה "אָי" קיימת לאורך הבית הראשון ולעומתה עונה הצליל - "אִי" (21 פעמים). השימוש בפעלים בגוף ראשון עם הסיומת הזו (אִי) מהדהד נוסח של וידוי והכאה על חטא, מה שמוסיף לתחושת הקדרות השורה על הפיוט. |
כותר |
שומרון קול תתן |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?