audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

איומה מראיך הראיני

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר איומה מראיך הראיני
מעגל השנה שירת הבקשות
מעגל החיים הולדת הבת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • • אֲיֻמָּה - כינוי לכנסת ישראל שמשמעו מטילת אימה, וגם - מעוררת יראה והערצה. זהו ביטוי יחידאי במקרא המופיע בשיר השירים ו, ד: יָפָה אַתְּ רַעְיָתִי כְּתִרְצָה נָאוָה כִּירוּשָׁלָם אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת. • מַרְאַיִךְ הַרְאִינִי - בהיפוך מילים, שיבוץ הלקוח משיר השירים ב, יד: הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ הַשְׁמִיעִנִי אֶת קוֹלֵךְ כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה. • בְּעֵינַיִךְ לִבַּבְתִּינִי - משכת את לבי אלייך, לקחת את לבי, ע"פ שיר השירים ד, ט: לִבַּבְתִּנִי אֲחֹתִי כַלָּה לִבַּבְתִּנִי בְּאַחַת מֵעֵינַיִךְ. • פִּתְחִי לִי אֲחוֹתִי כַלָּה - הביטוי אֲחֹתִי כַלָּה חוזר מספר פעמים בשיר השירים והמשורר שוזר לו שיבוץ נוסף משיר השירים (ה,ב): אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי. • אַחַת הִיא יוֹנָתִי תַמָּתִי - שיר השירים ו, ט: אַחַת הִיא יוֹנָתִי תַמָּתִי. דימוי הרעיה ליונה מופיע מספר פעמים בשיר השירים, שם היונה היא סמל התום והנאמנות לבן זוגה. במדרשים ובפיוטים רבים מופיע מוטיב כנסת ישראל כיונה הנסה מפני רודפיה, נודדת ומבקשת לה מסתור. • בּוֹאִי נָא אֶל חֶדֶר הוֹרָתִי - כאן משתמש המשורר במהופך בשיבוץ משיר השירים ג, ד: עַד שֶׁמָּצָאתִי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי אֲחַזְתִּיו וְלֹא אַרְפֶּנּוּ עַד שֶׁהֲבֵיאתִיו אֶל בֵּית אִמִּי וְאֶל חֶדֶר הוֹרָתִי. בשיר השירים הדברים נאמרים מפי הרעיה וכאן אומר אותם הדוד. • אִתִּי מִלְּבָנוֹן כַּלָּה - ע"פ שיר השירים ד, ח: אִתִּי מִלְּבָנוֹן כַּלָּה אִתִּי מִלְּבָנוֹן תָּבוֹאִי, ורש"י מפרש שם שכאשר יגלו ישראל תגלה שכינה עמם וכשישובו (מלבנון) תשוב אף היא אתם.. • דִמִּיתִיךְ לְתָמָר - ע"פ שיר השירים ז, ח: זאת קוֹמָתֵךְ דָּמְתָה לְתָמָר.שם מהלל הדוד את הרעיה על יפי קומתה. • חִכֵּךְ כְּיֵין טוֹב הַמְשֻׁמָּר - נועם פיה ודבריה הם כיין ישן טוב. ע"פ שיר השירים ז, י: וְחִכֵּךְ כְּיֵין הַטּוֹב הוֹלֵךְ לְדוֹדִי לְמֵישָׁרִים. • טַעְמוֹ וְרֵיחוֹ לֹא נָמַר - לא פג, לא המיר, החליף ושינה, את טעמו. ע"פ ירמיהו מח, יא: עַל כֵּן עָמַד טַעְמוֹ בּוֹ וְרֵיחוֹ לֹא נָמָר. • גַּן נָעוּל אֲחוֹתִי כַלָּה - ע"פ שיר השירים ד, יב: גַּן נָעוּל אֲחֹתִי כַלָּה גַּל נָעוּל מַעְיָן חָתוּם. • כַּחַמָּה בָרָה - מזהירה וצחה כמו אור השמש. היפוך מילים מתוך הפסוק בשיר השירים ו, י: מִי זאת הַנִּשְׁקָפָה כְּמוֹ שָׁחַר יָפָה כַלְּבָנָה בָּרָה כַּחַמָּה. • רָחוֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ - ערכה רב מפנינים. מתוך הפסוק במשלי לא, י: אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ. • חוּשִׁי נָא קוּמִי בִּמְהֵרָה - המשורר מזרז את כנסת ישראל שתקום ותתעורר לקראת הגאולה, ממש כשם שפונה אליה ר' שלמה אלקבץ בפיוטו המפורסם לכה דודי: הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי, לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ עַמִּי. • נָשִׂישׂ כִּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה - בבוא הגאולה ישמחו הדוד והרעיה, האל וכנסת ישראל, כחתן וככלה. ע"פ ישעיהו סב, ה: וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹקָיִךְ. • יָפוּ פְעָמַיִךְ - צעדייך נאים, כך משבח הדוד את הרעיה בשיר השירים ז, ב: מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת נָדִיב. • מַה טּוֹבוּ מִיַּיִן דּוֹדַיִךְ - שיבוץ משיר השירים ד, י: מַה טֹּבוּ דדַיִךְ מִיַּיִן • כִּשְׁנֵי עֳפָרִים שָׁדַיִךְ - ע"פ שיר השירים ז, ד: שְׁנֵי שָׁדַיִךְ כִּשְׁנֵי עֳפָרִים תָּאֳמֵי צְבִיָּה. • צוּף דְּבַשׁ שִׂפְתוֹתַיִךְ כַּלָּה - ע"פ שיר השירים ד,יא: נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ כַּלָּה דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ. הביטוי צוּף דְּבַשׁ לקוח מספר משלי (טז, כד): צוּף דְּבַשׁ אִמְרֵי נֹעַם מָתוֹק לַנֶּפֶשׁ וּמַרְפֵּא לָעָצֶם:

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?