הפיוט "יום יום אודה" הוא הפיוט המרכזי לחג השבועות במסורת יהודי בבל. בבגדאד נהגו לבצע אותו כהקדמה לקריאת התורה של עשרת הדיברות בחג השבועות וגם בפרשת יתרו, וכן באשמורת הבוקר, בסיום תיקון ליל השבועות. שם מחברו, יצחק, מופיע באקרוסטיכון בראשי הבתים, אך זהותו אינה ידועה בוודאות. מקור הלחן של הפיוט גם כן אינו ידוע. בדומה ללחנים נוספים במקאם נאווה, הלחן שלו סובב סביב צליל מרכזי אחד שבו מסתיימת גם כל פראזה מוזיקלית המקבילה לשורת טקסט. הפיוט היה חביב על יהודי בגדאד גם מחוץ להקשרו הליטורגי וזכה להקלטות היסטוריות מפי גדולי בעלי השבּחות הידועים, ובהם שלמה מועלם (1905–1989) ודוד חבה, ואף להקלטה מפי המוזיקאי הידוע צאלח אל־כוויתי (1908–1986). הפיוט, בלחנו הבגדאדי המקורי, יצא מגבולות בגדד והגיע גם לכרודיסטן ולהודו – ככל הנראה דרך סוחרים ורבנים שהגיעו לאזורים אלה מבגדאד ומבצרה. בהודו הוא נכלל הן ברפרטואר הפיוטים של יהודי קוצ'ין והן בזה של בני ישראל. יהודי קוצ'ין משלבים אותו בתפילת שחרית ליום א' של שבועות, קודם אמירת הקדיש שלפני ברכת "יוצר". במסורת בני ישראל הוא נאמר לפני אמירת עשרת הדיברות, בתוספת משפט בארמית המצביע על אמירתן. הנושא המרכזי בפיוט הוא מעמד הר סיני וקבלת התורה. עם זאת, בדומה לפיוטים רבים שנכתבו בארצות המזרח לאחר גירוש ספרד, הבית האחרון מארבעת בתיו מוקדש לבקשה על הגאולה. כל בית משלושת הבתים הראשונים מדגיש היבט אחר של מתן תורה, תוך שימוש ייחודי במילה "סיני" ושיבוצים מקראיים מגוונים. נושא הבית הראשון של הפיוט הוא מקבל התורה, המודה לאל על מתנתו זו באופן יום־יומי. המשפט הפותח, "יום יום אודה לאל אשר בחר בנו", הוא פרפראזה על ברכת התורה, "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו". המילה "סיני" בבית זה מציינת את המקום שבו ניתנה התורה לעם ישראל. נושא הבית השני של הפיוט הוא נותן התורה, האל עצמו. הבית מתאר בציוריות את עוצמתו ותפארתו של הבורא בזמן מתן התורה. המילה "סיני" מוזכרת כמקום שממנו הופיע האל בזמן מתן תורה, על פי האמור בספר דברים: "ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ" (לג, ב). נושא הבית השלישי הוא הר סיני עצמו, שחרד ורוגז בעת מתן התורה, על פי האמור בספר שמות: "וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ... וַיֶּחֱרַד כָּל־הָהָר מְאֹֽד" (יט, יח). הבית הרביעי, כאמור, עוסק בשאיפה לגאולה – התגלות לעם כמו בימי הר סיני, חזרה למקדש ולאוהל ושלום לעם.
|