audio items
snunit

פרשת תזריע

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - מזרח אירופה אורי קרויזר
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - ג'רבה בנימין חדאד
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו אליהו אדרעי
נגן שירים ברצף
playerSongImg

מבצע: בנימין חדאד 
הוקלט בבאר שבע, 2024. 

בנימין חדאד עלה עם משפחתו מג'רבה ב־2019. שימש כמלמד בתלמוד תורה, מורה לעברית וסופר סת"ם. 

על מסורת התפילה של יהודי ג'רבה ודמותו של בנימין חדאד תוכלו לקרוא במאמר זה.

הוקלט במסגרת פרויקט תיעוד בתמיכת האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך. 
© כל הזכויות שמורות.


כותר פרשת תזריע / ג'רבה / בנימין חדאד
מסורת ספרדים צפון אפריקה - ג'רבה
לחן ממסורת פרשת תזריע / ג'רבה
סולם כללי
מעגל השנה שבת
מועד התפילה שחרית
מלחין ללא מלחין ידוע
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • פרשת תזריע היא הפרשת הרביעית בספר ויקרא, ואורכה 67 פסוקים. שלוש הפרשות הראשונות בספר עוסקות בעיקר בקורבנות ובמשכן, ופרשת תזריע פותחת עולם חדש של חוקים ומצוות - עולם הטומאה והטהרה. בפרשת תזריע )ובמצורע הסמוכה לה, אשר בחלק גדול מהשנים נקראת יחד אִתה) מרוכזות כמעט כל הפרשיות העוסקות בדיני הטומאה והטהרה, מלבד פרשיית טומאת מת, הממוקמת בפרשת חוקת שבספר במדבר.

    בפתיחת הפרשה מובאים דיניה של טומאת היולדת. אישה שילדה תינוק זכר נטמאת למשך שבעה ימים, ולאחריהם יש עוד שלושים ושלושה ימים שבהם נאסר עליה להיכנס אל הקודש והעזרות ולאכול מבשר הקודשים. כאשר נולדת נקבה, הזמנים הם כפולים - ארבעה עשר ימי טומאה, ושישים ושישה ימים שבהם היא אסורה במגע עם הקודש. לאחר מכן מפרטת התורה אלו קורבנות צריכה האישה להביא ולהקריב בבית המקדש לשם טהרתה. כאן מביאה התורה עיקרון שכבר הופיע בפרשת ויקרא (לגבי קרבן עולה ויורד) ויופיע שוב בהמשך הפרשיות - התורה מתחשבת במצבו הכלכלי של האדם שעליו מוטל החיוב, וסוג הקורבן נגזר ממצבו הכלכלי. יולדת עשירה תביא לקרבנותיה כבשים יקרים, ואילו יולדת ענייה מביאה ציפורים שמחירן נמוך יותר.

    בהמשך הפרשה מתוארים באריכות דיני טומאת הצרעת. התורה מתארת את הצרעת ככתמים לבנים הפורחים בעורו של האדם. כאשר אדם רואה בעורו כתמים כאלה, עליו לבוא אל אחד הכהנים, שלהם ניתנה הסמכות להכריע האם כתם לבן כזה הוא אותה צרעת מטמאת שעליה מדברת התורה. כאשר הכהן מזהה בנגע סימנים מסוימים כמו שֵׂער לבן למשל, הוא מיד מטמא את הנגע ואת האדם וחלים עליו דיני המצורע אותם נפרט בהמשך. אם גופו של האדם נושא סימנים חד־משמעיים, הכהן מסגיר את האדם למשך שבוע ימים, שלאחריו האדם מגיע שוב אל הכהן. אם היו שינויים כמו שֵׂער לבן שהופיע בנגע או התפשטות שלו, האדם הוא מצורע וטמא. אך אם לא היה אף שינוי בנגע, הכהן מסגיר את האדם לשבעה ימים נוספים, שאם גם לאחריהם לא חל שינוי - האדם טהור.

    התורה מפרטת סוגים שונים של צרעות אפשריות, מקומות ומצבים שונים בגוף שבהם יכולים לפרוח הנגעים, למשל צרעת שפורחת בתוך כוויה, או כזו שמופיעה בראש או בזקן. הסימנים המטמאים בכל אחד מהמצבים והמקומות הם מעט שונים, אך בכולם ישנם עקרונות חוזרים - ההסגרה, הכהן המטמא וכדומה. לקראת סוף הפרשה מתארת התורה את הדינים החלים על המצורע - איסור תגלחת ותספורת, בגדים קרועים, ריחוק וישיבה בדד מחוץ למחנה.

    סוף הפרשה עוסק בצרעת הבגד, נגעים ירוקים־אדמדמים שפורחים בבגדי צמר, פשתן ועור. גם כאן העקרונות דומים - הבאת הבגד אל הכהן, הסגרתו לשבוע ובדיקה של התפשטות הנגע לאחר שבוע. אם הנגע התפשט והתרחב, הבגד טמא ויש לשורפו, אך אם לא היה שינוי, מכבסים ומסגירים לשבוע נוס,. לאחר שבעת הימים השניים, אם הנגע נשאר כמות שהוא שורפים את הבגד, אם הוא דהה במעט קורעים את החלק הנגוע ושאר הבגד טהור, ואילו אם הנגע נעלם לחלוטין מכבסים את הבגד פעם שנייה והוא טהור.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?