ברכת מעין שלוש / הודו-קוצ'ין / חברי קהילת הודו-קוצ'ין
הודו - קוצ'ין
להאזנה
בּוֹא יָבוֹא נוֹשֵׂא בְּרִנָּה, הַיֶּלֶד בְּמַקְהֵלוֹת, קְהִלּוֹתַי פֹּה הַמְתִּינָה, חֲתַן דָּמִים לַמּוּלוֹת: מַדּוּעַ בּוֹשֵׁשׁ עַד הֵנָּה, יֶלֶד יָבוֹא בִּמְסִלּוֹת, לָכֵן צְאֶינָה וּרְאֶינָה, הַנָּשִׁים הַמְחוֹלוֹת: אִם שׁוֹשְׁבִינוֹת תֵּעָגֵינָה, לְאִטָּן מִתְנַהֲלוֹת (נוסח אחר: מִתְנַחֲלוֹת), אוֹ אִם הַמּוֹהֵל הָלַךְ לוֹ, אֶל גִּבְעַת הָעֲרָלוֹת: הִנֵּה אֲדוֹנַי סוּרוּ נָא, אַל תָּהִינוּ לַעֲלוֹת, לְדֶרֶךְ עִנּוּג בֶּאֱמוּנָה, בְּבִגְדֵי מוֹר וַאֲהָלוֹת: שַׁחֲרִית אָנַסְתּוֹ שֵׁנָה, כִּי כָּכָה כָּל הַלֵּילוֹת, אִחַרְתֶּם, כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ, תִּמְחֲלוּ לוֹ מְחִילוֹת: יְשַׁלֵּם שׁוֹכֵן מְעוֹנָה, לְפוּם צַעֲרָא תַּגְמוּלוֹת, הִנֵּה בָּא נוֹשֵׂא בְּרִנָּה, בָּרְכוּ אֵל בְּמַקְהֵלוֹת: יֶלֶד יֻלַּד נִכְנָס בִּבְרִית עֲדִינָה, הָאֵר צוּר מִצּוּר מְחִילוֹת, אָנָּא רְפָא אֵל נָא, חֲתַן דָּמִים לַמּוּלוֹת: |
במסורת יהודי קוצ'ין ישנם פיוטים רבים המשולבים בסדר התפילה, גם בערבית ושחרית של שבת – בהתאם לפרשות השבוע ולאירועים שונים במעגל השנה והחיים. הפיוט "בא יבוא נושא ברינה", המקובל גם במסורות אחרות כפיוט לברית המילה, הוא אחד מפיוטים אלו. את הפיוט כתב ר' יוסף בן יואל ביבאס, פייטן בן המאה הי"ח, ששיריו משולבים בהקדמות לכמה ספרים, וקיים גם כתב יד של חידושים מהתנ"ך שהיה שותף בחיבורו. הפיוט מופיע בכמה כתבי יד ומקבצים המציגים פיוטים לברית ובמעגל החיים, לא רק ביהדות קוצ'ין, אלא גם ביהדות איטליה ובקהילות יהודיות נוספות. על כל פנים, במסורת יהודי הודו נהוג לומר את הפיוט ("שבחה") לפני הקדיש האחרון בערבית של שבת. לחן הקדיש והפיוט יגדל שלאחריו נאמרים בלחן הפיוט, תופעה שמתרחשת גם כאשר נאמרים פיוטים אחרים. הפיוט מתאר תמונה שבה מובא הילד אל טקס הברית. הילד מתואר כ"חתן דמים למולות", כפי שתיארה ציפורה אשת משה את בנה לאחר מילתו. התמונה בפיוט סתומה. מדוע בושש הילד להגיע אל הברית? האם מדובר באיחור הגעה נקודתי לאירוע הברית, או בדבר מה רחב יותר? הדעת נותנת כי מדובר בקהילה או במשפחה שציפתה לברית זמן רב. הפיוט ממוקד בתיאור חי ועשיר של הרגע הזה, שבו ההמתנה מגיעה לקצה: הקריאה לנשים ללכת לבדוק את מצבו של המוהל, שהיה מובטל עד כה והלך אל גבעת הערלות, את השושבינות חסורת המלאכה והמעוגנות למקומן בהיעדר שמחה. ייתכן כי הפייטן תולה את ההמתנה הממושכת לבן זכר בחטא מסוים, תוצר של "אונס שונה", אולם קורא למחול מחילות לחוטא שבעטיו נגרם החטא, באותה שעת רצון. בעוד פתיחת הפיוט הזמינה את הילד ש"יבוא", בתמונה המסיימת את הפיוט "הנה בא נושא ברנה", כלומר הילד מביא שמחה. בסופו של דבר מופיעה קריאה לציבור (גברים ונשים) שהמתינו עד כה לבן זכר להתאחד ולברך כקהילה את הבורא. בנוסף מושמעת הקריאה למתן שכר על המצווה, תוך הכרה במחירה. ייתכן כי מדובר דווקא בצער ההמתנה לילד (לפום צערא = לפי הצער, תגמולות). ובסופו של דבר הברית מבוצעת והדובר מתפלל לריפויו. נמען השיר, אם כן, הוא הקהל הרחב, בעוד הדובר, הפונה בגוף ראשון יחיד (קהילותַי) לציבור, הוא מנהיג הקהל המארגן את הציבור לקראת שמחת הברית. הדגש בפיוט אינו על עצם קיום מצוות הברית ומשמעותה, כפי שניתן למצוא בפיוטים רבים אחרים, אלא על הדריכות והשמחה המשותפת לקראת חגיגת הברית. ייתכן שבשל כך נבחר דווקא פיוט זה, העוסק בקהילה ומתמקד בדריכותה לקראת ברית המילה ובציפייתה לבן זכר, להיאמר בשלהי תפילת ערבית, זמן שבו לא מתקיימת הברית בפועל. |
|
כותר |
בוא יבוא נושא ברינה / הודו - קוצ'ין / בנג'ו אברהם |
---|---|
מסורת |
הודו - קוצ'ין |
לחן ממסורת |
בוא יבוא נושא ברינה / הודו - קוצ'ין |
סולם |
כללי |
מעגל החיים |
ברית מילה |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?