audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

קריאה בתורה ליום טוב ראשון של פסח

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    הודו - בני ישראל אמיר אפטקר
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בלקן סטפן סבליץ' (אשר אלקלעי)
נגן שירים ברצף
playerSongImg
חזן: סטפן סבליץ'
בלגרד, 2022.


הוקלט במסגרת פרויקט תיעוד בתמיכת האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך.
© כל הזכויות שמורות.
כותר קריאה בתורה ליום טוב ראשון של פסח / בלקן - בלגרד / סטפן סבליץ'
מסורת ספרדים מסורות המזרח - בלקן
לחן ממסורת קריאה בתורה ליום טוב ראשון של פסח / בלקן - בלגרד
סולם כללי
מעגל השנה פסח
מלחין ללא מלחין ידוע
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • ביום טוב הראשון של חג הפסח, לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה וקוראים בהם את הקריאה הייעודית לחג. התקנה לקרוא בתורה במועדים, ובכלל זה בחירת קטעי הקריאה המתאימים לכל מועד ומועד, יוחסה במשנה ובגמרא למשה רבנו (מגילה לב, ע"א), אך סדרי הקריאה הסופיים התגבשו בפועל מאוחר יותר, ככל הנראה בתקופת הגאונים.

    בספר הראשון קוראים את קריאת התורה הייעודית לחג. הקריאה לקוחה מתוך פרשת בֹא, ומובאים בה פסוקים המתארים את עיקרי חג פסח מצרים: קרבן הפסח, מכת בכורות ויציאת מצרים. הקריאה מתחלקת לחמישה חלקים - חמישה עולים לתורה. לאחר מכן גוללים את הספר הראשון, עולה המפטיר וקוראים בספר השני את הפסוקים מספר במדבר פרק כח, המתארים את קרבנות המוסף לחג.

    ברמת הפשט הקשר בין הקריאה לבין חג הפסח ברור, עניין פסח מצרים - החל מהציווי להקריב את קרבן הפסח ולסמן בדם את המזוזות, דרך סיפור מכת בכורות ויציאת מצרים. עם זאת, מבט נוסף מגלה מערכות יחסים בין עקרונות שונים הנפגשים במצוות קרבן הפסח. כך למשל עניין ברית המילה ("וכל ערל לא יאכל בו") ואכילת קרבן הפסח. יש מצוות שחלות על כל אדם, ומצוות הפסח תלויה בהיותו של אדם נימול. התורה מזמינה את בני ישראל לצרף לאכילת הפסח את הגרים ואת התושבים, ובפרט את התושבים הלא יהודים, וזאת בתנאי שיקבלו עליהם את ברית המילה. לפי רוב הדעות בגמרא, אם עבד אינו נימול, אף אדוניו העברי אינו רשאי לאכול את הפסח. חג הפסח, הוא חג החירות, חג היציאה מעבדות לחופשי. כך, אף במציאות של תרבות שבה העבדות עודנה קיימת, הסרת הערלה מהעבד והפיכתו לחלק מעם ישראל מבטאת את השאיפה לשוויון ולחירות האדם.

    כאשר פסח חל בשבת, הקריאה לפסח דוחה, כנהוג, את קריאת הפרשה. במקרה כזה, תתחיל הקריאה, על פי מנהג הספרדים ועדות המזרח, כמה פסוקים קודם לכן: "והיה היום הזה לכם לזיכרון...", וכבכל שבת, שבעה עולים יעלו לתורה. שלוש פעמים מופיע הביטוי "שבעת ימים / ביום השביעי" בפִסקה המתווספת לקריאה בשבת, ביטוי שיוצר קשר ברור בין פסח לשבת, ששניהם אורכים שבעה ימים. שניהם גם מיוסדים על ערכי החירות והחופש: בקידוש של השבת אנו מזכירים תמיד "כי הוא יום תחילה למקראי קדש - זכר ליצירת מצרים". הזמנים שבהם יום טוב חל בשבת הם הזמנה מיוחדת לחוות את פעימת שבעת הימים של השבת יחד עם פעימת שבעת ימי הפסח. בהמשך טבעי לכך מפורטת גם מצוות אכילת המצה והימנעות מאכילת חמץ לאורך כל שבעת הימים, בשונה מקרבן פסח הנהוג רק ביום הראשון.

    על פי מסורות אשכנז, חסידים ותימנים, אין הבדל לעניין הקריאה בין פסח שחל בחול או בשבת מלבד החלוקה המסורתית של הקריאה לכמה עולים לתורה: ביום חול חמישה ומפטיר ובשבת שבעה ומפטיר.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?