אל בנה / בלקן - בלגרד / סטפן סבליץ'
ספרדים מסורות המזרח - בלקן
להאזנה
פיוטים ליום א' של ראש השנה אלהי אל תדינני כמעלי אֱלֹהַי אַל תְּדִינֵנִי כְּמַעֲלִי וְאַל תָּמֹד אֱלֵי חֵיקִי כְּפָעֳלִי בְּחֶמְלָתְךָ גְּמֹל עָלַי וְאֶחְיֶה וְאַל נָא אֵל תְּשַׁלֵּם לִי גְּמוּלִי גְּאוֹן לִבִּי לְךָ אַשְׁפִּיל וְאֶקְרַע בְּמַכְאוֹבִי לְבָבִי לֹא מְעִילִי דְּוֵה לֵבָב אֲנִי נִצָּב וְנֶעְצָב עֲלֵי פִשְׁעִי וְרֹב רִשְׁעִי וְסִכְלִי הֲלוּם יָגוֹן בְּלִי יַיִן כְּאַיִן אֲשׁוּרִי מִנְּתִיבָךְ מָט וְרַגְלִי וּמָה אֶעֱנֶה וְאָן אֶפְנֶה לְעֶזְרָה בְּיוֹם מִשְׁפָּט לְמִי אָנוּס וּמִי לִי זְדוֹנוֹתַי לְמוּל פָּנַי וְעֵינַי כְּלִמָּתִי לְעֻמָּתִי וְאֶצְלִי חֲטָאַי לוּ יְרִיחוּן בָּם שְׁכֵנַי אֲזַי בָּרְחוּ וְרָחֲקוּ מִגְּבוּלִי טְמֵא לֵבָב אֲשֶׁר סוֹבַב וְשׁוֹבַב לְבָבִי בִי עֲלֵי כָל חֵטְא פְּלִילִי יְדַעְתִּים בַּעֲלוֹתָם עַל לְבָבִי רְאִיתִים עַל יְמִינִי גַּם שְׂמֹאלִי כְּקַשׁ נִדַּף אֲנִי נִרְדָּף וְנֶהְדָּף וְלֹא נִמְנַע וְלֹא נִכְנַע עֲמָלִי לְךָ עֵינַי בְּתַחֲנוּנַי ה' בְּהֵאָנְחִי שְׁמַע שִׂיחִי וְקוֹלִי מְנַת חֶלְקִי וְצוּר חֶזְקִי וְחֶשְׁקִי וּמִבְטָחִי וְגַם כֹּחִי וְחֵילִי נְחֵנִי נָא בְּאֹרַח הַנְּכוֹנָה לְפָנֶיךָ וְהָכֵן אֶת שְׁבִילִי סְלַח חוֹבִי וְיַשֵּׁר אֶת לְבָבִי אֲשֶׁר תּוֹעֶה כְּמוֹ רוֹעֶה אֱוִילִי עֲנֵה נַאֲקִי דְּלָתֶיךָ בְּדָפְקִי רְאֵה צוּרִי רְפָא צִירִי וְחִילִי פְּדֵנִי מֵעֲוֹנִי צוּר גְּאוֹנִי אֱיָלוּתִי בְּגָלוּתִי וְחֶשְׁלִי צְרִי עָצְבִּי מְשׂוֹשׂ לִבִּי בְקִרְבִּי וְשִׂמְחָתִי בְּאַנְחָתִי וְאֶבְלִי קְדוֹרַנִּית לְךָ אֵלֵךְ שְׁחוֹחַ בְּלִי כֹחַ סְלִיחָתָךְ בְּשַׁאֲלִי רְאֵה כִּי זִכְרְךָ יָהּ תּוֹךְ לְבָבִי וּבִזְמָמִי בְּמוֹ יוֹמִי וְלֵילִי שְׁעֵנִי נָא רְצֵנִי אֵל אֱמוּנָה וְתִיטַב לָךְ תְּשׁוּרַת מַהֲלָלִי תְּנַהֲלֵנִי יְמֵי מִדַּת צְבָאִי וְתִרְעֵנִי יְמֵי חֶלְדִּי וְחֶדְלִי חֲמֹל עָלַי וְכַפֵּר מַעֲלָלַי וְשׁוּר שִׁירִי כְּשִׁיר מוּשִׁי וּמַחְלִי וְעֵת תָּבִיא יְצוּרֶיךָ בְּמִשְׁפָּט אֱלֹהַי אַל תְּדִינֵנִי כְּמַעֲלִי. שופט כל הארץ שׁוֹפֵט כָּל הָאָרֶץ וְאוֹתָהּ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד נָא חַיִּים וָחֶסֶד עַל עַם עָנִי תַּצְמִיד וְאֶת תְּפִלַּת הַשַּׁחַר בִּמְקוֹם עוֹלָה תַּעֲמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד. לוֹבֵשׁ צְדָקָה וּמַעֲטֶה לְךָ לְבַד הַיִּתְרוֹן אִם אֵין בָּנוּ מַעֲשִׂים זָכְרָה יְשֵׁנֵי חֶבְרוֹן וְהֵם יַעֲלוּ לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי ה' תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד. מַטֵּה כְּלַפֵּי חֶסֶד לְהַטּוֹת אִישׁ לִתְחִיָּה עַמְּךָ הַטֵּה לְחֶסֶד גְּמָל נָא עָלָיו וְחָיָה כְּתֹב תָּו חַיִּים וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד. הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן עִיר קֳדָשַׁי וְנָתַתָּ יָד וָשֵׁם בְּבֵיתְךָ לִמְקֻדָּשַׁי עֲרִיכַת נֵר לְבֶן יִשַׁי לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד. חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם עַמִּי בְּאֵל וּמָעֻזּוֹ עֵדֹתָיו כִּי תִנְצְרוּ גַּם אֶת זוֹ לְעֻמַּת זוֹ הוּא יָגֵן עֲלֵיכֶם וְיִזְכֹּר רַחֵם בְּרָגְזוֹ דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד. בְּנֵי עֲבָדֶיךָ הַיּוֹם לְמִקְדָּשְׁךָ יֶאֱתָיוּ וְצוֹעֲקִים בְּפִיהֶם וּבִלְבָבָם יִבְעָיוּ זוֹכְרִים צִדְקוֹת אֲבוֹתָם ה' עֲלֵיהֶם יִחְיוּ אוֹתָם תִּזְכֹּר וְהָיוּ נֶגֶד ה' תָּמִיד עוֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעוֹלַת הַתָּמִיד. ידי רשים יְדֵי רָשִׁים נֶחֱלָשִׁים מֵהַשִּׂיג יְדֵי כָפְרָם אֲבָל בְּרוּחָם וּמַר שִׂיחָם יְקַדְּמוּ אֶת פְּנֵי יוֹצְרָם עַם נִבְדָּל הוֹלֵךְ וְדָל וְשִׂיחוֹ הוֹלֵךְ וְרָם בְּהִוָּעֲדָם בְּבֵית מוֹעֲדָם וּבִגְרוֹנָם רוֹמְמוֹת אֵל לְהַקְדִישׁ אֶת קְדוֹשׁ יַעֲקֹב וְאֶת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. הֲלֹא אִם סָף דְּבִיר וָסַף וְאֵין אֵפוֹד וּתְרָפִים וּפָרֹכֶת וּמַעֲרֶכֶת וּתְמִידִים וּמוּסָפִים וְאֵין קְטֹרֶת וְכַפֹּרֶת לְכַפֵּר עַל נִגָּפִים קְדֻשַּׁת אֵל בְּיִשְׂרָאֵל לְהִדַּמּוֹת לִשְׂרָפִים וּמֵעָנְיָם בְּבֵית שִׁבְיָם לְהוֹדוֹת אֵל נֶאֱסָפִים וּמֵחַיִל אֶל חַיִל יֵלְכוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וְאֵל נוֹשֵׂא וְצוּר מַחְסֶה אָז הָיִיתָ לָהֶם עַל כְּרוּבִים וְכוֹכָבִים הֱקִימוֹתָ דִגְלֵיהֶם וּבְשִׁמְךָ מִמְּרוֹמְךָ גּוֹנַנְתָּ יָהּ עֲלֵיהֶם וּמַלְאָכִים נֶעֱרָכִים שַׂמְתָּ נוֹשְׂאֵי כְלֵיהֶם רְאֵה עַתָּה כִּי חַתָּה יַד מַלְכָּם וְחֵילֵיהֶם וְזָר יְרָשָׁם וְהוֹרִישָׁם הֲבָנִים אֵין לְיִשְׂרָאֵל? דְּרוֹר יְקוּשָׁה דְּרוֹר דּוֹרְשָׁה מִזְּדוֹנִים וּמֵאֲדוֹנִים אֱיָלוּתָהּ מְשֵׁה אוֹתָהּ מִמַּיִם זֵידוֹנִים וְאַל יֵקַל בְּעֵת מִשְׁקָל זְכוּת אָבוֹת רִאשׁוֹנִים וְיִפָּקֵד דַּל שׁוֹקֵד לְדַבֶּר לְךָ תַּחֲנוּנִים דּוֹר אֲבוֹתָיו וְכָל מֵתָיו חַיֵּה בְּקֶרֶב שָׁנִים לְהַשְׁקוֹתָם וְהַחֲיוֹתָם הֱיֵה כַטַּל לְיִשְׂרָאֵל. הַמְּבֹרָךְ בְּכָל מַעֲרָךְ בֵּין בְּמַטָּה בֵּין בְּמַעְלָה אֵשׁ וּמַיִם וְשָׁמַיִם וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּלָה יְעִידוּן עַל אֲשֶׁר פָּעַל כִּי מָה רָם וּמַה נִּפְלָא וַעֲבָדָיו וְצֹאן יָדָיו לְדִינוֹ עוֹמְדִים סֶלָה בְּיוֹם פָּקְדוֹ בְּנֵי חֶלְדּוֹ תִּקְפֹּץ פִּיהָ עַוְלָה וּבוֹ יִצְדְּקוּ וְיִתְהַלְּלוּ כָּל זֶרַע יִשְׂרָאֵל לְהַקְדִישׁ אֶת קְדוֹשׁ יַעֲקֹב וְאֶת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. שואף כמו עבד שׁוֹאֵף כְּמוֹ עֶבֶד יִשְׁאַף לְיַד רַבּוֹ חַסְדָּךְ פְּרֹשׂ עָלָיו וּקְרַע שְׁטַר חוֹבוֹ לוּלֵי אֲמִירָתְךָ שׁוּבוּ וְאָשׁוּבָה הָיָה כְּרַב חוֹבֵל נִכְנָע בְּמַצָּבוֹ מִשְׁעוֹל תְּשׁוּבָתְךָ תִּפְתַּח לְעֶבֶד קָם טֶרֶם לְהִתְפַּלֵּל לָךְ יַעֲרֹך נִיבוֹ הָהּ לִי בְעֵת רוֹאִי שֵׂיבָה זְרוּקָה בִי לִבִּי בְּיַם חֶטְאוֹ יִשְׂחֶה בְּמֵי עָצְבּוֹ נִשְׁמַת מְיַחֲלֶיךָ תָּעִיד עֲלֵי לִבִּי לֹא יַעֲשֶׂה עָוֶל מֵאַחֲרֵי שׁוּבוֹ |
ברבות מקהילות הספרדים מקובל שלא להכניס פיוטים אל תוך רצפי התפילה (למשל בפסוקי דזמרה, בין "ברוך שאמר" ל"ישתבח" או בחזרת הש"ץ על תפילת העמידה). כיוון שכך, נוצרו כמה רצפי פיוטים שנאמרים בין יחידות התפילה השונות, או כהקדמה להם, "רשות". רצפי פיוטים כאלו מופיעים כהקדמה ל"נשמת כל חי", בין "אבינו מלכנו" לקריאת התורה, לפני תקיעות השופר הראשונות (בתום הקריאה בתורה), ולפני חזרת הש"ץ. בחלק מן הקהילות את הפיוטים "אוחילה לאל" ו"ונתנה תוקף" מקובל לומר לפני המוסף או לאחריו, בניגוד למסורת אשכנז שבה הם נאמרים במהלך חזרת הש"ץ. בכמה מן העדות נוהגים לומר פיוטים גם לפני קדושה. |
כותר |
פיוטים ליום א' של ראש השנה / בלקן- בלגרד / סטפן סבליץ' |
---|---|
מסורת |
ספרדים מסורות המזרח - בלקן |
לחן ממסורת |
פיוטים ליום א' של ראש השנה / בלקן- בלגרד |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
ראש השנה |
מועד התפילה |
שחרית |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
ברבות מקהילות הספרדים מקובל שלא להכניס פיוטים אל תוך רצפי התפילה (למשל בפסוקי דזמרה, בין "ברוך שאמר" ל"ישתבח" או בחזרת הש"ץ על תפילת העמידה). כיוון שכך, נוצרו כמה רצפי פיוטים שנאמרים בין יחידות התפילה השונות, או כהקדמה להם, "רשות". רצפי פיוטים כאלו מופיעים כהקדמה ל"נשמת כל חי", בין "אבינו מלכנו" לקריאת התורה, לפני תקיעות השופר הראשונות (בתום הקריאה בתורה), ולפני חזרת הש"ץ. בחלק מן הקהילות את הפיוטים "אוחילה לאל" ו"ונתנה תוקף" מקובל לומר לפני המוסף או לאחריו, בניגוד למסורת אשכנז שבה הם נאמרים במהלך חזרת הש"ץ. בכמה מן העדות נוהגים לומר פיוטים גם לפני קדושה.
חלק מן הפיוטים שברצפים אלו לא נתקנו ונכתבו דווקא לימים הנוראים - למשל "שפל רוח" לר' שלמה אבן גבירול, שהוא רשות לתפילת "נשמת כל חי" - אך כיום לא נהוג לומר אותם בתפילות השנה
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?