audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

ברית מילה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • תפילה
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - ג'רבה בנימין חדאד
נגן שירים ברצף
playerSongImg
מבצע: אורי קרויזר © כל הזכויות שמורות לאתר הפיוט והתפילה
כותר ברית מילה / אשכנז / אורי קרויזר
מסורת אשכנז - אשכנז כללי
לחן ממסורת ברית מילה / אשכנז
סולם כללי
מעגל החיים ברית מילה
מלחין ללא מלחין ידוע
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה' – תהלים קיח, כו.
    • שָׂשׂ אָנֹכִי – תהלים קיט, קסב.
    • זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה – תהלים נא, יט. נדמה שיש כאן השוואה (בדומה לזוהר לך-לך) בין הברית לקרבן והתייחסות לקושי הנפשי והרגשי של ההורים בקיום המצווה.
    • אַשְׁרֵי תִּבְחַר וּתְקָרֵב, יִשְׁכֹּן חֲצֵרֶיךָ – אשרי מי שאלוהים בחר בו וקירב אותו אליו. (תהלים סה, ה).
    • נִשְׂבְּעָה בְּטוּב בֵּיתֶךָ, קְדֹשׁ הֵיכָלֶךָ – בקשה ליהנות מן הקודש והטוב שבקרבת אלוהים (שם).
    • כְּשֵׁם שֶׁהִכְנַסְתּוֹ לַבְּרִית, כָּךְ תִּזְכֶּה וְתַכְנִיסֵהוּ לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים – ברכת הקהל להורים שיזכו לחנך את בנם לערכי היהדות, המצוות והמעשים הטובים, וללוות אותו בשלבי החיים המשמעותיים הצפויים לו בעתיד, תחילת הלימוד או החיוב במצוות והחתונה.
    • אֲשֶׁר קִדֵּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן – ידיד הוא יצחק אבינו (רש"י במסכת שבת קלז, ב מסביר שהוא נקרא כך על-פי מה שאמר הקב"ה לאברהם בניסיון העקדה "בנך יחידך אשר אהבת". דוד הוא אוהב, ידיד משמעו אהוב). על-פי פירוש מדרשי, עוד בטרם ילדה שרה את יצחק הצטווה אברהם למול אותו: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן וְקָרָאתָ אֶת־שְׁמוֹ יִצְחָק וַהֲקִמֹתִי אֶת־בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו" (בראשית יז, יט).
    • וְחֹק בִּשְׁאֵרוֹ שָׂם – כלומר במצוות המילה. יש המפרשים שארו – בשרו. יש הסוברים (התוספות על מסכת שבת, שם), שבברכה זו נזכרים שלושת האבות: "ידיד" הוא אברהם, "שארו" הוא יצחק ו"צאצאיו" רומז ליעקב.
    • לְהַצִּיל יְדִידוּת זֶרַע קֹדֶשׁ שְׁאֵרֵנוּ מִשַּׁחַת – להציל את ישראל האהובים מן הגיהנום.
    • וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי – יחזקאל טז, ו. המדרשים קישרו את הדם הנזכר בפסוק זה לדם המילה, בזכותו הקב"ה מציל ומחיי. פסוק זה נאמר גם בהגדה של פסח, ונוהגים לטבול את האצבע ביין בזמן אמירת הפסוק, כמו בברית המילה (ראו מכילתא דרבי ישמעאל בא, מסכתא דפסחא פרשה ה; שמות רבה בא, יט).
    • הוֹדוּ לַה' כִּי־טוֹב – על משה רבנו נאמר "וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי־טוֹב הוּא" (שמות ב, ב). החזקוני (שם) מביא מדרש לפירוש הפסוק ומקשר אותו לטקס המילה: " כי טוב הוא נולד מהול. ולפי שכתוב בו כי טוב על שם שנולד מהול נהגו העם לומר הודו לה' כי טוב על המילה".
    • זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ, דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר – תהלים קה, ח. הברית נדרשת כאן כברית המילה.
    • אֲשֶׁר כָּרַת אֶת־אַבְרָהָם, וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק: וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק, לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם – תהלים קה, ט–י (וראו גם דברי הימים א טז, טז–יז). גם כאן הברית מפורשת בידי מחברי התפילה כברית המילה.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?