שמע קולי / פרס - שיראז / מורד נדב
מרכז אסיה וקווקאז - פרס
להאזנה
ויברך דוד / דברי הימים א (כט, י-יג); נחמיה ט (ה-יא) וַיְבָרֶךְ דָּוִיד אֶת ה' לְעֵינֵי כָּל הַקָּהָל וַיֹּאמֶר דָּוִיד בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אָבִינוּ מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם: לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ: וְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְּפָנֶיךָ וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּגְבוּרָה וּבְיָדְךָ לְגַדֵּל וּלְחַזֵּק לַכֹּל: וְעַתָּה אֱלֹהֵינוּ מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ וּמְהַלְלִים לְשֵׁם תִּפְאַרְתֶּךָ: וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ וּמְרוֹמַם עַל כָּל בְּרָכָה וּתְהִלָּה: אַתָּה הוּא ה' לְבַדֶּךָ אַתָּה עָשִׂיתָ אֶת הַשָּׁמַיִם שְׁמֵי הַשָּׁמַיִם וְכָל צְבָאָם הָאָרֶץ וְכָל אֲשֶׁר עָלֶיהָ הַיַּמִּים וְכָל אֲשֶׁר בָּהֶם וְאַתָּה מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם וּצְבָא הַשָּׁמַיִם לְךָ מִשְׁתַּחֲוִים: אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם: וּמָצָאתָ אֶת לְבָבוֹ נֶאֱמָן לְפָנֶיךָ וְכָרוֹת עִמּוֹ הַבְּרִית לָתֵת אֶת אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי הָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַיְבוּסִי וְהַגִּרְגָּשִׁי לָתֵת לְזַרְעוֹ וַתָּקֶם אֶת דְּבָרֶיךָ כִּי צַדִּיק אָתָּה: וַתֵּרֶא אֶת עֳנִי אֲבֹתֵינוּ בְּמִצְרָיִם וְאֶת זַעֲקָתָם שָׁמַעְתָּ עַל יַם סוּף: וַתִּתֵּן אֹתֹת וּמֹפְתִים בְּפַרְעֹה וּבְכָל עֲבָדָיו וּבְכָל עַם אַרְצוֹ כִּי יָדַעְתָּ כִּי הֵזִידוּ עֲלֵיהֶם וַתַּעַשׂ לְךָ שֵׁם כְּהַיּוֹם הַזֶּה: וְהַיָּם בָּקַעְתָּ לִפְנֵיהֶם וַיַּעַבְרוּ בְתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְאֶת רֹדְפֵיהֶם הִשְׁלַכְתָּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אֶבֶן בְּמַיִם עַזִּים: |
ויברך דוד הוא קטע המורכב משני קטעי מקרא והוא נאמר בכל יום במסגרת פסוקי דזמרה. הקטע הראשון הפותח במלים "וַיְבָרֶךְ דָּוִיד" הוא ברכתו של דוד המלך לשלמה בנו בסוף ימיו כשנאספו הנדרים והנדבות לבניין המקדש. הקטע השני, הפותח במלים "וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ" לקוח ממעמד הברית המחודשת שכרתו עולי בבל עם ה' בימי נחמיה שבמהלכה ברכו הלויים את העם. המנהג לומר שני קטעים אלו בצמידות לאחר אמירת פסוקי דזמרה (מזמורי תהלים קמה-קנ), פשט בכל הקהילות למרות שאין מקור לכך בספרות התלמודית. |
• לְעֵינֵי כָּל הַקָּהָל - דוד המלך הקהיל את כל ישראל כמתואר בדברי הימים (א, כח). |
כותר |
ויברך דוד / פרס - אספהאן / נוריאל חסיד |
---|---|
מסורת |
מרכז אסיה וקווקאז - פרס |
לחן ממסורת |
ויברך דוד / פרס - אספהאן |
סולם |
לא ידוע |
מעגל השנה |
לכל עת |
מועד התפילה |
שחרית |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
• לְעֵינֵי כָּל הַקָּהָל - דוד המלך הקהיל את כל ישראל כמתואר בדברי הימים (א, כח).
• מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם - מאז ולתמיד, לנצח.
• לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וכו' - דוד המלך מודה לקב"ה על כל הצלחותיו ואומר שכל כוחו הצלחתו וגדולתו כולם באו מיד ה'. מזכירים זאת בתפילה כדי לטעת בליבנו ובשכלנו את ההבנה וההכרה שהכל מאת ה' ולא מכוחנו ועוצם ידינו.
• וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל - הקב"ה נסתר ונעלם מעיני כל חי אך הוא נמצא בכל מקום ושולט בכל הבריאה כולה.
• וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ וּמְרוֹמַם עַל כָּל בְּרָכָה וּתְהִלָּה - פסוק זה מתחיל (לפי נוסח הספרדים) את השבח מספר נחמיה. והכוונה כאן לומר שכולם מברכים ומהללים לקב"ה, אך למעשה שמו מרומם למעלה מכל הברכות האפשריות להיאמר (מוטיב זה הועתק גם אל הקדיש 'לעילא מכל ברכתא וכו').
• וְאַתָּה מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם - קיום כל הבריאה כולה על חוקי הטבע שבהם נתונים בידי הקב"ה ואם כן הדברים אמורים גם על הצומח והדומם, שלולי יחייה ויקיים אותם ה' בכל רגע ורגע, אין להם יכולת קיום, ואלמלא החיות שהקב"ה נותן לעולם הכל היה חדל מלהתקיים.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?