אקום לשורר / אלג'יריה-אלג'יר / פליפ דרמון
אלג'יריה - אלג'יר
להאזנה
אקום לשורר / ר' אברהם ב"ר יעקב בן טואה אָקוּם לְשׁוֹרֵר וְזֶמֶר אֲעוֹרֵר לֶאֱלֹהֵי תְהִלָּתִי נֶגְדוֹ אֲרַנֵּן וְגַם אֶתְחַנֵּן וְאַזִּיל דִּמְעָתִי יִשְׁעֶה לְשַׁוְעִי יְמַהֵר יִשְׁעִי יָחִישׁ יְשׁוּעָתִי יְכַפֵּר מַעֲלִי יִרְפָּא מַחֲלִי יִמְחוֹל רִשְׁעָתִי בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי אֶלְבַּשׁ חֲרָדָה אֶעֱטֶה רְעָדָה וְרֹב פַּחַד וְאֵימִים בְּתֵת לוֹ תּוֹדָה בְּעָמְדִי בָּעֵדָה יְשָׁרִים תְּמִימִים רַחוּם בְּחַסְדְךָ תִּפְנֶה לְעַבְדְךָ וְתִתֵּן לִי רַחֲמִים הָאֵל לְמַעֲנְךָ אֶזְכֶּה בְדִינְךָ וּמְחַל נָא אֲשֵׁמִים בְּךָ ה' חָסִיתִי בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלוֹהֵי צִדְקִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי |
בקשה קודם התפילה לימים נוראים. פיוט תחינה זה מושר על ידי יהודי אלג'יר אחרי 'אבינו מלכנו' בתפילת שחרית של ראש השנה. הפיטן עומד בדין מתוך פחד, ומבקש מה' שיזכהו בדינו ושיושיעו. |
• לֶאֱלֹהֵי תְהִלָּתִי - האל שאותו אני מהלל, לפי תהלים קט, א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר אֱלֹהֵי תְהִלָּתִי אַל תֶּחֱרַשׁ. |
הלחן מורכב ממשפט ארוך המחולק לשלושה מוטיבים (א, ב, ג), כשאורכם של שני המוטיבים הראשונים שווה לאורכו של המוטיב השלישי. אורך המוטיבים נובע מההתאמה של הטקסט למוסיקה. שני המוטיבים הראשונים קצרים מכיוון שהם סילביים (כלומר לכל הברה יש צליל), ואילו המוטיב השלישי הוא מליסמטי (לכל הברה יש כמה צלילים). הלחן במלואו מושר רק עם טור הפתיחה, ויתר הטורים מושרים במתכונת "אאג". מתוך המאמר 'לחקר המוסיקה הליטורגית של יהודי אלג'יריה' מאת אדוין סרוסי ואריק קרסנטי, מתוך כתב העת "פעמים", הוצאת מכון בן-צבי והאוניברסיטה העברית בירושלים, ירושלים, כרך 91, אביב תשס"ב, ע' 51-31 |
כותר |
אקום לשורר / אלג'יריה-אלג'יר / מרסל אמסלי ויצחק (ז'קי) אמסלי |
---|---|
מסורת |
אלג'יריה - אלג'יר |
לחן ממסורת |
אקום לשורר / אלג'יריה-אלג'יר |
מאפייני הקלטה |
הופעה חיה |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
ימים נוראים |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
• לֶאֱלֹהֵי תְהִלָּתִי - האל שאותו אני מהלל, לפי תהלים קט, א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר אֱלֹהֵי תְהִלָּתִי אַל תֶּחֱרַשׁ.
• נֶגְדוֹ - מולו, אליו.
• אֲרַנֵּן - אשיר.
• יִשְׁעִי - ישועתי.
• לְשַׁוְעָתִי - לתחינתי.
• יָחִישׁ - יאיץ, ימהר.
• בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי - אנא ענה לי כשאני קורא, מתפלל אליך. זהו קיצור הפסוק מתהלים ד, ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי.
• אֶלְבַּשׁ חֲרָדָה - אפחד מאוד. הביטוי לקוח מנבואת הפורענות של יחזקאל לאיי צור (כו, טז) וְיָרְדוּ מֵעַל כִּסְאוֹתָם כֹּל נְשִׂיאֵי הַיָּם וְהֵסִירוּ אֶת מְעִילֵיהֶם וְאֶת בִּגְדֵי רִקְמָתָם יִפְשֹׁטוּ חֲרָדוֹת יִלְבָּשׁוּ עַל הָאָרֶץ יֵשֵׁבוּ וְחָרְדוּ לִרְגָעִים וְשָׁמְמוּ עָלָיִךְ.
• אֶעֱטֶה - אלבש.
• בְּתֵת לוֹ תּוֹדָה - כשאודה בפניו. לפי דברי יהושע לעכן ביהושע ז, יט בְּנִי שִׂים נָא כָבוֹד לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְתֶן לוֹ תוֹדָה וְהַגֶּד נָא לִי מֶה עָשִׂיתָ אַל תְּכַחֵד מִמֶּנִּי.
• בְּעָמְדִי בָּעֵדָה יְשָׁרִים תְּמִימִים - כשאני מתפלל בתוך ציבור אנשים ישרים ושלמים.
• רַחוּם - ה', שהוא אל רחום.
• וְתִתֵּן לִי רַחֲמִים - רחם עלי. לשון זו לקוחה מדברי משה בעניין העיר הנידחת המובאים בדברים יג, יח ...וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ.
• לְמַעֲנְךָ אֶזְכֶּה בְדִינְךָ - הוצא אותי זכאי בדין למענך, כאל רחום. אולי ברוח דברי דוד בתהלים נא, ו ...לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ.
• וּמְחַל נָא - בבקשה תסלח.
• בְּךָ ה' חָסִיתִי - לפי תהלים לא, ב: בְּךָ ה' חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי וראו גם שם, עא, א.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?