בר יוחאי - אלג'יריה
ספרדים צפון אפריקה - אלג'יריה
להאזנה
שפעת רביבים / ר' שלמה אבן גבירול שִׁפְעַת רְבִיבִים יוֹרִיד מִזְּבוּלָיו לְהַחֲיּוֹת זֶרַע וְלָתֵת פְּרִי יְבוּלָיו מְטַר יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ יוֹרִיד עִם אֲגָלָיו הֱיוֹת דָּשֵׁן וְשָׁמֵן כָּל פְּרִי עֵץ וְעָלָיו חִישׁ וּשְׁלַח עֹפֶר טֶרֶם יְנוּסוּן צְלָלָיו זָכֹר יִזְכֹּר לִי נוֹטֵעַ אֲשָׁלָיו קוֹמֵם גַּן נָעוּל וּפַרְדֵּס רִמּוֹן שְׁתִילָיו קִרְיַת חָנָה דָוִד וּמִגְדַּל עֹז חֲיָלָיו שׁוֹבֵב לְצַוַּאר הַשֵּׁן מְלוּאֵי הוֹד כְּלִילָיו בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת וְנָהְרוּ כָל הַגּוֹיִם אֵלָיו אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו |
פיוטו של ר' שלמה אבן גבירול 'שפעת רביבים' פותח במנהגי יהודי המזרח וצפון אפריקה את "תיקון הגשם" הנאמר בשמיני עצרת. לפי תחילת משנה תענית, מתחילים בשמיני עצרת, יומו האחרון של חג הסוכות, להזכיר גבורות גשמים, כלומר ביום זה משנים את שבחו של ה' בברכה השנייה של תפילת העמידה מ'מוריד הטל' ל'משיב הרוח ומוריד הגשם', אך עדיין אין מבקשים ושואלים את הגשם ב"ברכת השנים", הברכה התשיעית בתפילת "העמידה". שינוי זה נעשה בז' חשון, שאז משערים שכבר הגיע אחרון עולי הרגל לביתו, והעם כולו יכול לבקש בלב שלם "תן טל ומטר לברכה". |
• שִׁפְעַת - שפע, רוב. |
כותר |
שפעת רביבים / אלג'יריה / רחמים זיני |
---|---|
מסורת |
ספרדים צפון אפריקה - אלג'יריה |
לחן ממסורת |
שפעת רביבים / אלג'יריה |
מאפייני הקלטה |
בהפקת האתר |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
לכל עת |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
• שִׁפְעַת - שפע, רוב.
• רְבִיבִים - המלה רביבים מופיעה מספר פעמים בתנ"ך במשמעות של טפות מים וכמלה מקבילה לטל ולמטר..
• מִזְּבוּלָיו - משמיו. זבול הוא אחד משבעה רקיעים, כמובא בתלמוד הבבלי (חגיגה יב, ע"ב): "אמר רבי יהודה: שני רקיעים הן, שנאמר: (דברים י) 'הן לה' אלהיך השמים ושמי השמים'. ריש לקיש אמר: שבעה, ואלו הן: וילון, רקיע, שחקים, זבול, מעון, מכון, ערבות"...
• לְחַיּוֹת זֶרַע - הגשמים מחיים את הזרעים ומאפשרים את הצמיחה. הלשון לפי דברי ה' לנח בבראשית ז, ג: גַּם מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה זָכָר וּנְקֵבָה לְחַיּוֹת זֶרַע עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.
• מְטַר יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ - הגשמים הראשונים והאחרונים.
• אֲגָלָיו - טיפותיו.
• הֱיוֹת - כדי שיהיה.
• חִישׁ - מהר.
• וּשְׁלַח עֹפֶר - כינוי למשיח, לפי שיר השירים ב, ט: דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן הַחֲלֹּנוֹת מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים. לפי הפרשנות המסורתית הדוד הדומה לעפר הוא הקדוש ברוך הוא, אך כאן הוא שליחו, מלך המשיח.
• טֶרֶם יְנוּסוּן צְלָלָיו - עוד קודם שתסתיים הגלות ומחשכיה, לפי שיר השירים ב, יז: עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ הַצְּלָלִים סֹב דְּמֵה לְךָ דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים עַל הָרֵי בָתֶר.
• יִזְכֹּר לִי נוֹטֵעַ אֲשָׁלָיו - ה' יזכור לי את זכותו של אברהם אבינו, שעליו נאמר בבראשית כא, לג וַיִּטַּע אֵשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' אֵל עוֹלָם, ונדרשו בפסוק זה מעשים חיוביים רבים של אברהם.
• קוֹמֵם גַּן נָעוּל וּפַרְדֵּס רִמּוֹן - קומם את עם ישראל או את ציון. לפי הפסוקים משיר השירים ד, יב-יג גַּן נָעוּל אֲחֹתִי כַלָּה גַּל נָעוּל מַעְיָן חָתוּם שְׁלָחַיִךְ פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים. הכלה, המדומה לגן ושלחיה לפרדס רימונים, היא כנסת ישראל.
• קִרְיַת חָנָה דָוִד - ירושלים, העיר שבה חנה דוד המלך, לפי ישעיהו כט, א הוֹי אֲרִיאֵל אֲרִיאֵל קִרְיַת חָנָה דָוִד...
• וּמִגְדַּל עֹז חֲיָלָיו - מבצר עבור חייליו, לפי תהלים סא, ד כִּי הָיִיתָ מַחְסֶה לִי מִגְדַּל עֹז מִפְּנֵי אוֹיֵב.
• שׁוֹבֵב - החזר, השב.
• לְצַוַּאר הַשֵּׁן - המקדש, לפי הדימוי המופיע בשיר השירים ז, ה צַוָּארֵךְ כְּמִגְדַּל הַשֵּׁן. דימוי זה נדרש ברש"י על ההיכל והמזבח שבמקדש.
• מְלוּאֵי הוֹד - מלאי, רבי ההוד.
• כְּלִילָיו - קרבנותיו.
• בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת... אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו - בנוי לנוי ולהדר, ועליו תלויים כל מגני הגיבורים, לפי שיר השירים ד, ד: כְּמִגְּדַל דָּוִיד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּוֹרִים.
• וְנָהְרוּ כָל הַגּוֹיִם אֵלָיו - לפי חזון אחרית הימים בישעיהו (ב, ב) וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?