דרור יקרא / מזרח אסיה וקווקז / בוכרה / מנוחה דהן
מרכז אסיה וקווקאז - בוכרה
להאזנה
האדרת והאמונה הָאַדֶּרֶת וְהָאֱמוּנָה לְחַי עוֹלָמִים הַבִּינָה וְהַבְּרָכָה לְחַי עוֹלָמִים הַגַּאֲוָה וְהַגְּדֻלָּה לְחַי עוֹלָמִים הַדֵּעָה וְהַדִּבּוּר לְחַי עוֹלָמִים הַהוֹד וְהֶהָדָר לְחַי עוֹלָמִים הַוַּעַד וְהַוָּתִיקוּת לְחַי עוֹלָמִים הַזָּךְ וְהַזֹּהַר לְחַי עוֹלָמִים הַחַיִל וְהַחֹסֶן לְחַי עוֹלָמִים הַטֶּכֶס וְהַטֹּהַר לְחַי עוֹלָמִים הַיִּחוּד וְהַיִּרְאָה לְחַי עוֹלָמִים הַכֶּתֶר וְהַכָּבוֹד לְחַי עוֹלָמִים הַלֶּקַח וְהַלִּבּוּב לְחַי עוֹלָמִים הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה לְחַי עוֹלָמִים הַנּוֹי וְהַנֵּצַח לְחַי עוֹלָמִים הַשִּׂגוּי וְהַשֶּׂגֶב לְחַי עוֹלָמִים הָעֹז וְהָעֲנָוָה לְחַי עוֹלָמִים הַפְּדוּת וְהַפְּאֵר לְחַי עוֹלָמִים הַצְּבִי וְהַצֶּדֶק לְחַי עוֹלָמִים הַקְּרִיאָה וְהַקְּדֻשָּׁה לְחַי עוֹלָמִים הָרוֹן וְהָרוֹמְמוּת לְחַי עוֹלָמִים הַשִּׁיר וְהַשֶּׁבַח לְחַי עוֹלָמִים הַתְּהִלָה וְהַתִּפְאֶרֶת לְחַי עוֹלָמִים |
פיוט שבח לקב"ה הבנוי על פי סדר הא"ב. הפיוט נשען על הספרות המיסטית הקדומה, המכונה ספרות ההיכלות. חסידי אשכנז ראו בו את שיר המלאכים, ואנחנו יכולים להעלות בדמיוננו את ציור המלאכים המזמרים בשמי מרום שבח לאל. הפיוט מושר במספר מועדים: בנוסח החסידי הוא נאמר מדי שבת וחג, במסגרת 'פסוקי דזמרה' לפני 'ברוך שאמר', וכן בחזרת הש"ץ של שחרית ליום הכיפורים. כמו כן הוא מושר בהקפות לשמחת תורה. בקהילות הספרדיות יש השרים אותו בראש השנה (כאחד מן הפיוטים לאחר תפילת שחרית) וכן ביום הכיפורים וברגלים במסגרת 'פסוקי דזמרה'. יש האומרים אותו לפני ברכות השחר ביום הכיפורים (לפני כתר מלכות). הפיוט מונה את שבחיו של הקב"ה, כשהוא נשען בכך על ברכת דוד המופיעה בדברי הימים (א כט, יא-יב). אף המבנה התחבירי של הפסוקים האלו משמש יסוד לפיוט: לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ. וְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְּפָנֶיךָ וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּגְבוּרָה וּבְיָדְךָ לְגַדֵּל וּלְחַזֵּק לַכֹּל. |
• הָאַדֶּרֶת – העוצמה, הגדוּלה, מלשון אדיר. • חַי עוֹלָמִים – אלקים, החי לעולם. • לְחַי עוֹלָמִים – ביטוי זה משמעו בחלק מהמקרים "של אלקים", ובחלק אחר – "ראוי שיפנה אל אלקים", והכל לפי העניין. • הַגַּאֲוָה – הגאות, הגדוּלה, כמו שנאמר למשל בישעיה יב, ה "זַמְּרוּ ה' כִּי גֵאוּת עָשָׂה מוּדַעַת זֹאת בְּכָל הָאָרֶץ". • וְהַגְּדֻלָּה – כפי שנאמר בדברי הימים א כט, יא "לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה...". • הַהוֹד – כפי שנאמר בדברי הימים א כט, יא "לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד". • הַהוֹד וְהֶהָדָר – כפי שכתוב בתהלים צו, ו "הוֹד וְהָדָר לְפָנָיו עֹז וְתִפְאֶרֶת בְּמִקְדָּשוֹ". • הַוַּעַד – ייעוד הזמן או קבוצת המלאכים. • וְהַוָּתִיקוּת – הרצינות והנאמנות. • הַזֹּךְ – הזכות. • הַחַיִל וְהַחֹסֶן – הכוח. • הַטֶּכֶס – הסדר. • הַיִּחוּד – הכרתם של בני האדם באחדותו של ה' ואולי גם הודאתם המילולית שהוא אחד. • הַלֶּקַח – הלימוד, על דרך הפסוק ממשלי ד, ב "כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ". • וְהַלִּבּוּב – משיכת הלב. • הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה – כפי שנאמר בדברי הימים א כט, יא-יב "לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ. • וְהַנֵּצַח – כפי שנאמר בדברי הימים א כט, יא "לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח...". • הַשִּׂגּוּי – הגובה, כפי שנאמר באיוב לו, כו "הֶן אֵל שַׂגִּיא וְלֹא נֵדָע מִסְפַּר שָׁנָיו...". • וְהַשֶּׂגֶב – כפי שנאמר בישעיה ב, יא; שם יז "וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא". • הָעֹז וְהָעֲנָוָה – כפי שאומר ר' יוחנן בבבלי, מגילה לא ע"א "כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקדוש ברוך הוא אתה מוצא ענוותנותו". • הַפְּדוּת – כפי שנאמר בתהלים קל ז-ח "יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל ה' כִּי עִם ה' הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו". • הַצְּבִי – החפץ והרצון. • וְהַקְּדֻשָּׁה – קריאת 'קדוש קדוש קדוש' של המלאכים ושל בני האדם. • וְהַתִּפְאֶרֶת – כפי שנאמר בדברי הימים א כט, יא "לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת". |
כותר |
האדרת והאמונה / בוכרה / יאיר אלישיאב |
---|---|
מסורת |
מרכז אסיה וקווקאז - בוכרה |
לחן ממסורת |
האדרת והאמונה / בוכרה |
מאפייני הקלטה |
מסחרי |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
יום כיפור |
מועד התפילה |
אחר |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?