אם אפס / בבל / מתפללי בית כנסת מרכז יהודי בבל
ספרדים מסורות המזרח - בבל
להאזנה
יה הצל יונה / סימן יהודה יָהּ הַצֵּל יוֹנָה מְחַכָּה וְדִמְעָתָהּ לָךְ מְפַכָּה וְתִשְׂמַח בָּךְ אַתָּה מַלְכָּהּ בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה: הוֹדוּ לְגֵאֶה עַל גֵּאִים וְנוֹרָא עַל כָּל נוֹרָאִים הִצִּיל אֶת נִין חַשְׁמוֹנָאִים מִיָּד צָר כִּי בָהֶם הִכָּה: וְתִשְׂמַח בָּךְ אַתָּה מַלְכָּהּ בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה: וְיָשִׁירוּ עַמָּךְ שִׁירוֹת וּזְמִירוֹת מִפָּז יְקָרוֹת בְּהַדְלִיקָם אֶת הַנֵּרוֹת בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה: וְתִשְׂמַח בָּךְ אַתָּה מַלְכָּהּ בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה: דִּרְשׁוּ לָאֵל כָּל לְבָבוֹת כִּי גָמַל עָלֵינוּ טוֹבוֹת שִׂמְחוּ בָנִים עִם הָאָבוֹת בְּדָת מִנִּי יָם אֲרֻכָּה: וְתִשְׂמַח בָּךְ אַתָּה מַלְכָּהּ בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה: הָאֵל יָמֵינוּ יְחַדֵּשׁ וְצָר לַהֲרִיגָה יְקַדֵּשׁ יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ: וְתִשְׂמַח בָּךְ אַתָּה מַלְכָּהּ בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה: |
הפיוט המרכזי לחנוכה במסורת יהודי בבל. השיר הקצר, שמחברו אינו ידוע, לבד משמו הפרטי, יהודה, החתום בראשי התיבות של השיר, קושר את נס ההצלה של ימי החנוכה אל תקוות הגאולה הנצחית. הפיוט פותח בתיאורה של כנסת ישראל, המשולה ליונה, שדמעותיה מפכות כמעין, והיא נתונה במצב של ציפיה לגואלה וכמו לכודה ברשת, בחכה. מתוך תיאור הדמעות והעצב עולה המשורר אל השמחה שתשמח הרעיה, כנסת ישראל, עם הדוד. כל בית נחתם במלים - וְתִשְׂמַח בָּךְ אַתָּה מַלְכָּהּ בִּשְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, וניתן לחוש יחד עם המשורר את תחושת השמחה וההתפעמות של ימי החנוכה של אז יחד עם הציפיה לגאולה, בבחינת - בימים ההם בזמן הזה. |
• יָהּ הַצֵּל יוֹנָה מְחַכָּה – עם ישראל מדומה ליונה המחכה לבן זוגה, לגאולתה. הפנייה אל הקב"ה שיציל את יונתו, כנסת ישראל. ניתן לפרש מחכה גם במשמעות של – הצל את היונה מתוך החכה שבה היא לכודה. • וְדִמְעָתָהּ לָךְ מְפַכָּה – תיאור ציורי של כנסת ישראל שעיניה נוטפות דמעות געגועים לדודה, הקב"ה. • וְתִשְׂמַח בָּךְ אַתָּה מַלְכָּהּ – כנסת ישראל תשמח בקב"ה, שהוא המלך שלה. • גֵאֶה עַל גֵּאִים וְנוֹרָא... – כינויים לקב"ה שהוא גאה ומרומם, נורא ורם מעל הכל. • נִין חַשְׁמוֹנָאִים – בני החשמונאים. • צָר – אויב. • וּזְמִירוֹת מִפָּז יְקָרוֹת – השיר והשבח שיזמרו עם ישראל לקב"ה יהיו יקרים ויפים אף יותר מזהב ומפז. • דִּרְשׁוּ לָאֵל כָּל לְבָבוֹת – קריאה לעם ישראל לפתוח את לבו לאביו שבשמים. • בְּדַת מִנִּי יָם אֲרֻכָּה – עם ישראל ישמח בתורה שאין שיעור לגודלה, והיא מושווית לים. ע"פ איוב יא, ט: "אֲרֻכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ וּרְחָבָה מִנִּי יָם". • יָמֵינוּ יְחַדֵּשׁ– פנייה ותקווה שהקב"ה יחזיר עטרה ליושנה ויגאל את עמו. ע"פ הפסוק החותם את מגילת איכה (ה, כא): "הֲשִׁיבֵנוּ ד' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם". • וְצָר לַהֲרִיגָה יְקַדֵּשׁ – תזמן את האויבים למועד הריגתם ע"פ ירמיהו יב, ג: "וְהַקְדִּשֵׁם לְיוֹם הֲרֵגָה". • יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ, וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ – הקב"ה ישלח לעמו עזר וסעד ממקום קודשו אשר בשמים ומבית המקדש אשר בציון. השיבוץ מתהלים כ, ג: " יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ". |
לחן במקאם שיגא, המושר במשקל 4/4 במקצב מקסום. מקור הלחן עממי עיראקי, ונהוג להשתמש בו גם בפיוט 'דרור יקרא'. במסורת הבבלית משופע חג החנוכה בלחנים לפיוטים במקאם שיגא-כוזאם. |
כותר |
יה הצל יונה / בבל / שיגא כוזאם / צלאח ודאוד אל-כויתי |
---|---|
מסורת |
ספרדים מסורות המזרח - בבל |
לחן ממסורת |
יה הצל יונה / בבל / שיגא כוזאם |
מאפייני הקלטה |
מסחרי |
סולם |
מקאם: שיגא כוזאם |
מעגל השנה |
חנוכה |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?