אנשי אמונה / בבל / סבא / מתפללי בית כנסת מרכז יהודי בבל
ספרדים מסורות המזרח - בבל
להאזנה
יום השבת אין כמוהו / סימן מנצור יוֹם הַשַּׁבָּת אֵין כָּמוֹהוּ בֵּרְכוֹ אֱלֹהִים וַיְקַדְּשֵׁהוּ מִיּוֹם רִאשׁוֹן עַד יוֹם שִׁשִּׁי לִקְרַאת שַׁבָּת נִכְסְפָה נַפְשִׁי כִּי בַשַּׁבָּת אֵצֵא חָפְשִׁי וְכִי יוֹם מְנוּחָה אֶקְרָאֵהוּ נָגִיל וְנִשְׂמַח כִּי טוֹב לְהוֹדוֹת וּנְזַמֵּר עֶלְיוֹן עַל כָּל אוֹדוֹת כִּי הַשַּׁבָּת לָנוּ חֲמוּדוֹת אִישׁ בַּעַר לֹא יְדָעֵהוּ צִוָּה לַעֲשׂוֹת שַׁבָּת כַּהֲלָכָה אָז מִסִּינַי מִצְוָה עֲרוּכָה גַּם הִיא לְשׁוֹמְרָהּ כֶּתֶר מְלוּכָה וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ וּמְאַהֲבֶיהָ יָמִים יַאֲרִיכוּ וְגַם טוֹעֲמֶיהָ חַיִּים זָכוּ וּבִנְתִיב יֹשֶׁר הֵמָּה יֵלְכוּ עֵדוֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשֵׁהוּ רָצָה ה' וּבָחַר בָּנוּ וּמִכָּל לָשׁוֹן הִבְדִּילָנוּ וּקְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת הִנְחִיל לָנוּ כָּל זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּ |
פיוט לשבת במסורת יהודי בבל, שמחברו ידוע לנו רק בשמו הפרטי - מנצור. שיר של כיסופים וגעגוע לשבת במשך ימות החול, והשבת עצמה - יום של שמחה וקדושה - יום שמיוחד לעם ישראל ומבדיל אותו בכך משאר העמים - כך שר המשורר בשירו. |
• בֵּרְכוֹ אֱלֹהִים וַיְקַדְּשֵׁהוּ - האל ברך את יום השבת וקידש אותו בקדושה מיוחדת, על פי לשון הפסוק המתאר את סיום בריאת העולם, אותו אנו אומרים בקידוש של ליל שבת: וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׁוֹת (בראשית ב, ג). • מִיּוֹם רִאשׁוֹן עַד יוֹם שִׁשִּׁי - כל השבוע אני מחכה ומצפה לשבת. • נִכְסְפָה נַפְשִׁי - נפשי משתוקקת ומתגעגעת לשבת, עפ"י תהילים פד, ג: נִכְסְפָה וְגַם כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת ה'. • אֵצֵא חָפְשִׁי - אהיה חופשי מעולם המעשה. הביטוי "אצא חופשי" מופיע בשינוי קל לגבי עבד עברי בשמות כא, ב: כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם. שם מדובר על עבד היוצא לחופשי לאחר שש שנים, ובהשאלה מדבר כאן המשורר על האדם היוצא לחופשי לאחר ששת ימי המעשה. • יוֹם מְנוּחָה - יום השבת. • טוֹב לְהוֹדוֹת וּנְזַמֵּר עֶלְיוֹן - טוב להודות לאל ולשורר לו שירי תשבחות. שיבוץ מתוך מזמור שיר ליום השבת, תהילים צב, ב הנאמר בתפילות השבת: טוֹב לְהֹדוֹת לַייָ וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן. • חֲמוּדוֹת - יקרה. • אִישׁ בַּעַר לֹא יְדָעֵהוּ - במשמעות המילולית: איש ריק מדעת, אינו מכיר בערכה וקדושתה של השבת. מתוך מזמור שיר ליום השבת (תהלים צב, ז): אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע וּכְסִיל לֹא יָבִין אֶת זֹאת. • אָז מִסִּינַי מִצְוָה עֲרוּכָה - עפ"י המסורת על כל הלכות השבת ופרטיהן נצטוה עם ישראל בסיני, כמו שאומרים בתפילת מוסף של שבת: אָז מִסִּינַי נִצְטַוּוּ עָלֶיהָ וַתְּצַוֵּנוּ ...לְהַקְרִיב בָּהּ קָרְבַּן מוּסַף שַׁבָּת כָּרָאוּי. • גַּם הִיא לְשׁוֹמְרָהּ כֶּתֶר מְלוּכָה - לשומר אותה, השבת משמשת ככתר מלוכה, במשמעות של יקר וגדולה. • וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ - שומר השבת יזכה לכבוד והדר. שיבוץ מתהלים ח, ו: וַתְּחַסְּרֵהוּ מְעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ. • וּמְאַהֲבֶיהָ יָמִים יַאֲרִיכוּ - האוהבים את השבת יבורכו באריכות ימים. • טוֹעֲמֶיהָ חַיִּים זָכוּ - השומר את השבת זוכה לחיים, שיבוץ מתוך תפילת מוסף של שבת. • וּבִנְתִיב יֹשֶׁר - בדרך ישרה. • עֵדוֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשֵׁהוּ - חפצים במצוות האל בכל מאודם. עפ"י תהלים קיט, ב: אַשְׁרֵי נצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ; אם כי השימוש פה בלשון יחיד פותח את הפרשנות לכך שמדובר באדם הדורש ומבקש את האל ומנגד האל הדורש את האדם. • כָּל זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּ - קריאה לישראל לכבד את האל ואת יום השבת. שיבוץ מתהלים כב, כד: יִרְאֵי ה' הַלְלוּהוּ כָּל זֶרַע יַעֲקב כַּבְּדוּהוּ... |
כותר |
יום השבת אין כמוהו / בבל / הרב דוד מנחם |
---|---|
מסורת |
ספרדים מסורות המזרח - בבל |
לחן ממסורת |
יום השבת אין כמוהו / בבל |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
לכל עת |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?