תורת אמת נתן לנו / מרוקו / זרקא / להקת צפון מערב
ספרדים צפון אפריקה - מרוקו
להאזנה
דרור יקרא דְּרוֹר יִקְרָא לְבֵן וּלְבַת וְיִנְצָרְכֶם כְּמוֹ בָבַת נְעִים שִׁמְכֶם וְלֹא יֻשְׁבַּת שְׁבוּ נוּחוּ בְּיוֹם שַׁבָּת דְּרֹשׁ נָוִי וְאוּלָמִי וְאוֹת יֶשַׁע עֲשֵׂה עִמִּי נְטַע שׂוֹרֵק בְּתוֹךְ כַּרְמִי שְׁעֵה שַׁוְעַת בְּנֵי עַמִּי {{דְּרֹךְ פּוּרָה בְּתוֹךְ בָּצְרָה}} {{וְגַם אֱדוֹם אֲשֶׁר גָּבְרָה}} {{נְתֹץ צָרַי בְּאַף עֶבְרָה}} {{שְׁמַע קוֹלִי בְּיוֹם אֶקְרָא}} {{אֱלֹהִים תֵּן בַּמִּדְבָּר הַר}} {{הֲדַס שִׁטָּה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר}} {{וְלַמַּזְהִיר וְלַנִּזְהָר}} {{שְלוֹמִים תֵּן כְּמֵי נָהָר}} {{הֲדוֹךְ קָמַי חַי אֵל קַנָּא}} {{בְּמוֹג לֵבָב וּבִמְגִנָּה}} {{וְנַרְחִיב פֶּה וּנְמַלֶּאנָה}} {{לְשׁוֹנֵנוּ לְךָ רִנָּה}} דְעֶה חָכְמָה לְנַפְשֶׁךָ וְהִיא כֶתֶר לְרֹאשֶׁךָ נְצֹר מִצְוַת אֱלֹהֶיךָ שְׁמֹר שַׁבַּת קְדֹשֶׁךָ |
אחד משירי השבת הידועים והנפוצים ביותר בכל קהילות ישראל לאורך הדורות. זהו ככל הנראה השיר הראשון שנכתב במיוחד כשיר לשבת, ולא כפיוט שנועד להשתלב בתפילה או בבית הכנסת. |
• דְּרוֹר יִקְרָא - האל העניק דרור לאדם ולעולם ביום השבת, ולעתיד לבוא יביא על האדם והעולם את הגאולה האחרונה. |
כותר |
דרור יקרא / מרוקו / מימון כהן |
---|---|
מסורת |
ספרדים צפון אפריקה - מרוקו |
לחן ממסורת |
דרור יקרא / מרוקו |
מאפייני הקלטה |
מסחרי |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
לכל עת |
מועד התפילה |
אחר |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
• דְּרוֹר יִקְרָא - האל העניק דרור לאדם ולעולם ביום השבת, ולעתיד לבוא יביא על האדם והעולם את הגאולה האחרונה.
• וְיִנְצָרְכֶם כְּמוֹ בָבַת - עם ישראל הוא כבבת עינו של האל, השומר עליהם כאדם המגן על עינו, כמתואר בדברים לב, י: יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן יְסֹבֲבֶנְהוּ יְבוֹנֲנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ. בבת היא גלגל העין, כאמור בזכריה (ב, יב): כִּי הַנֹּגֵעַ בָּכֶם נֹגֵעַ בְּבָבַת עֵינוֹ...
• דְּרֹשׁ נָוִי וְאוּלָמִי - זכור והשב את השכינה לציון ולבית המקדש.
• נְטַע שׂוֹרֵק בְּתוֹךְ כַּרְמִי - שורק היא גפן משובחת, השורק והכרם הם בדרך כלל דימוי לעם ישראל. כאן ניתן לפרש בשני מובנים: שורק הוא המלך המשיח שאותו מבקש עם ישראל, או גם: השורק הוא עם ישראל והכרם היא ארץ ישראל והבקשה היא לשיבת ישראל לארצו.
• דְּרֹךְ פּוּרָה בְּתוֹךְ בָּצְרָה - פורה היא גת וגם מידה של יין, משל לכך שה' "ידרוך" את האויבים כאיש הדורך ענבים בגת, יסוד הדברים בישעיהו סג, א-ג: מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה... מַדּוּעַ אָדֹם לִלְבוּשֶׁךָ וּבְגָדֶיךָ כְּדֹרֵךְ בְּגַת: פּוּרָה דָּרַכְתִּי לְבַדִּי וּמֵעַמִּים אֵין אִישׁ אִתִּי.
• בָּצְרָה, אֱדוֹם - בדברי חז"ל ובפיוטים רבים אדום מסמל את מלכות רומי, הנצרות. אדום, בצרה ובבל מייצגות כאן את אומות העולם, אויבי ישראל.
• נְתֹץ צָרַי - שַבֵּר והכנע את אויבי.
• בְּאַף עֶבְרָה - בכעס.
• תֵּן בַּמִּדְבָּר הַר הֲדַס שִׁטָּה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר - הפוך את המדבר לפורח, אחד מסימני הגאולה. נשען על פסוקים מישעיהו (מא, יט-כ): ...אָשִׂים מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמוֹצָאֵי מָיִם: אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן, אָשִׂים בָּעֲרָבָה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו.
• וְלַמַּזְהִיר וְלַנִּזְהָר - ישראל השומרים את השבת.
• שְלוֹמִים תֵּן כְּמֵי נָהָר - בנבואות רבות מתוארים ימות הגאולה כימים של ברכה, טובה והצלחה, כזרם שאינו פוסק וכנחל שוטף, למשל בישעיהו מח, יח: ...וַיְהִי כַנָּהָר שְׁלוֹמֶךָ וְצִדְקָתְךָ כְּגַלֵּי הַיָּם.
• הֲדוֹךְ קָמַי - הכנע את אויבי הקמים עלי כמו מי שדך ומרסק במדוכה.
• אֵל קַנָּא - האל המקנא לעמו.
• בְּמוֹג לֵבָב וּבִמְגִנָּה - כך שלבם ימס בקרבם מפחד ומאימה, כפי שמתואר בשירת הים אחרי קריעת ים סוף: נָמֹגוּ כּל ישְׁבֵי כְנָעַן (שמות טו, טו).
• נַרְחִיב פֶּה וּנְמַלֶּאנָה - נפתח פינו בשירת הודיה. מיוסד על הפסוק בתהלים (פא, יא): אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הַרְחֶב-פִּיךָ וַאֲמַלְאֵהוּ.
• לְשׁוֹנֵנוּ לְךָ רִנָּה - על פי הפסוק בתהלים (קכו, א-ב): ...בְּשׁוּב ה' אֶת-שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים אָז יִמָּלֵא שְׂחֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?