⁨⁨המגיד⁩⁩

ראשון
שני
שלישי
רביעי
חמישי
שישי
שבת
⁨1⁩ רביעי, 1 אוקטובר 1862
⁨2⁩ חמישי, 2 אוקטובר 1862
⁨3⁩ שישי, 3 אוקטובר 1862
⁨1⁩ גיליון
⁨4⁩ שבת, 4 אוקטובר 1862
⁨5⁩ ראשון, 5 אוקטובר 1862
⁨6⁩ שני, 6 אוקטובר 1862
⁨7⁩ שלישי, 7 אוקטובר 1862
⁨8⁩ רביעי, 8 אוקטובר 1862
⁨1⁩ גיליון
⁨9⁩ חמישי, 9 אוקטובר 1862
⁨10⁩ שישי, 10 אוקטובר 1862
⁨11⁩ שבת, 11 אוקטובר 1862
⁨12⁩ ראשון, 12 אוקטובר 1862
⁨13⁩ שני, 13 אוקטובר 1862
⁨14⁩ שלישי, 14 אוקטובר 1862
⁨15⁩ רביעי, 15 אוקטובר 1862
⁨16⁩ חמישי, 16 אוקטובר 1862
⁨17⁩ שישי, 17 אוקטובר 1862
⁨18⁩ שבת, 18 אוקטובר 1862
⁨19⁩ ראשון, 19 אוקטובר 1862
⁨20⁩ שני, 20 אוקטובר 1862
⁨21⁩ שלישי, 21 אוקטובר 1862
⁨22⁩ רביעי, 22 אוקטובר 1862
⁨23⁩ חמישי, 23 אוקטובר 1862
⁨1⁩ גיליון
⁨24⁩ שישי, 24 אוקטובר 1862
⁨25⁩ שבת, 25 אוקטובר 1862
⁨26⁩ ראשון, 26 אוקטובר 1862
⁨27⁩ שני, 27 אוקטובר 1862
⁨28⁩ שלישי, 28 אוקטובר 1862
⁨29⁩ רביעי, 29 אוקטובר 1862
⁨30⁩ חמישי, 30 אוקטובר 1862
⁨1⁩ גיליון
⁨31⁩ שישי, 31 אוקטובר 1862
מחפש...

אודות העיתון

כותר: ⁨⁨המגיד⁩⁩; מכתב עתי לכל עניני ישראל
זמינוּת באתר: 4 יוני 1856 - 30 אוקטובר 1903 (2,266 גיליונות; 19,445 עמודים)
שפה: ⁨עברית⁩
אזור: ⁨מזרח אירופה⁩
מדינה: ⁨גרמניה⁩ / ⁨פולין⁩ / ⁨אוסטריה⁩
עיר: ⁨ליק⁩ / ⁨ברלין⁩ / ⁨קרקוב⁩ / ⁨וינה⁩
אוסף: ⁨המדור לעיתונות יהודית בפולין⁩ / ⁨מדור העיתונות העברית במאה ה-19⁩
תדירות: ⁨שבועון⁩
המקור מהאוסף של: ⁨הספרייה הלאומית⁩
תיאור:

שבועון עברי שיצא לאור בעיר ליק (אלק) שבפרוסיה ולאחר מכן בברלין, בקרקוב ובווינה בין השנים 1856 ל-1903. בשנת 1893 שונה שמו ל"מגיד לישראל".

אף שקהל היעד שלו היה העולם היהודי ככלל, עיקר קוראיו באו מהקיסרות הרוסית. מטרתו היתה לפרסם ידיעות הן מהמתרחש בעולם והן מהמתרחש בקרב היהודים, אך פורסמו בו גם שירים ומאמרים מדעיים ופובליציסטיים. כתבו בו ממיטב הסופרים והמשכילים היהודים של המאה ה-19. עורכיו הראשונים בשנים 1880-1856 היו אליעזר ליפמאן זילברמן ודוד גורדון; דוד ודב גורדון ערכו אותו בשנים 1886-1880, ולאחר מות אביו המשיך דב גורדון לערוך את העיתון עד 1890, יעקב שמואל פוקס ערך את העיתון בין 1890 ל-1903. החל משנת 1893 אסרה הצנזורה הרוסית על הפצת כתב העת ברוסיה, מה שפגע קשה במעמדו ובמימונו והביא בסופו של דבר לסגירתו.

בשיאו הגיע העיתון לתפוצה של כ-1,800 עותקים בלבד, אך אלה הועברו מיד ליד כך שהמספר המדויק של קוראים אינו ברור. על מנת לזכות בקהל קוראים גדול ככל האפשר השתדל העיתון להימנע מלהתערב בפולמוסים השונים שהסעירו את העם היהודי ברוסיה, ומכאן עמדותיו המתונות. הוא התנגד לרעיונות של רפורמה ביהדות, אך בד בבד תקף את מתנגדיה הקיצוניים ואת אזלת היד שגילו הרבנים לנוכח הבעיות השונות שניצבו בפני יהדות רוסיה. העיתון תמך בעלייה לארץ ישראל, בתנועת חיבת ציון ובתנועה הציונית, והתפרסמו בו ידיעות רבות על יישוב ארץ ישראל. כן סייע בקידום מפעלי עזרה ליהודי רוסיה וארץ ישראל כגון ייסוד חברה לנפגעי הרעב ברוסיה ובפולין בשנת 1867, או גיוס עזרה כלכלית למושבות. כן התפרסמו בו ידיעות רבות על ארגונים שהעורכים חפצו ביקרם כמו חברת "כל ישראל חברים".

[ + הצג עוד ]
אפשרויות שימוש: למידע נוסף לחצו כאן