⁨⁨יודישע פאלקס-צייטונג⁩⁩

⁨1902⁩

⁨1903⁩

מחפש...

אודות העיתון

כותר: ⁨⁨יודישע פאלקס-צייטונג⁩⁩; א וואכען-בלאט פיר אלע יודישע אינטערעסען
זמינוּת באתר: 13 יוני 1902 - 24 דצמבר 1903 (76 גיליונות; 1,228 עמודים)
שפה: ⁨יידיש⁩
אזור: ⁨מזרח אירופה⁩
מדינה: ⁨פולין⁩
עיר: ⁨קרקוב⁩
אוסף: ⁨המדור לעיתונות יידיש⁩ / ⁨המדור לעיתונות יהודית בפולין⁩
תדירות: ⁨שבועון⁩
המקור מהאוסף של: ⁨הספרייה הלאומית⁩
העיתון בקטלוג הספרייה: https://www.nli.org.il/he/journals/NNL-Journals002110940/NLI
תיאור:

שבועון שהופיע בהוצאת המוסד 'פֿאָלקס-בילדונג' שהשתייך למו"ל והסופר העברי בן-אביגדור (א"ל שלקוביץ, 1921-1866) ולהוצאתו 'תושיה'. בצד מפעליו העבריים של בן-אביגדור, הוצאתם לאור של עיתוני יידיש נועדה לתת מענה להמוני היהודים שלא שלטו היטב בשפה העברית. עורכי העיתון, מרדכי ספקטור וח"ד הורוויץ, הצהירו על כך שהעיתון פונה אל ה'עם' ולא אל ה'אינטליגנציה' בפתח הגיליון הראשון (מן ה-13 ביוני 1902). במקביל ל'יודישע פֿאָלקס-צײַטונג' השיק בן-אביגדור גם עיתון לנשים, 'יודישע פֿרויענוועלט', מתוך רצון להגיע באופן ספציפי אל קהל הנשים שאינן בקיאות בשפה העברית. לצורך הפרויקט ה'עממי' הזה התאים במיוחד עורך החלק הספרותי של 'יודישע פֿאָלקס-צײַטונג', מרדכי ספקטור (1925-1858), מחברם של רומאנים רבים ביידיש, משכיל שפנה מלכתחילה אל היידיש ולא אל העברית ונודע באופי העממי של יצירתו. העורך הנוסף, שהופקד על צידו הפובליציסטי והמדעי של העיתון, חיים דב הורוויץ (1933-1865), היה עיתונאי ופעיל תרבות ציוני. הורוויץ עצמו פרסם מאמרים בעיתון.

ב'יודישע פֿאָלקס-צײַטונג' התפרסמו מאמרים בנושאים מגוונים, אקטואליים ופוליטיים, ביוגרפיים והיסטוריים, לצד חדשות מן העולם, חדשות מן העולם היהודי ומן התנועה הציונית. מדורים הוקדשו לנושאי בריאות והיגיינה, מדע, חיי יום-יום, הומור ועוד. כמו כן התפרסמו בו ספרות יפה וביקורת ספרות. אחד מן הכותבים הראשיים בעיתון היה הסופר שלום עליכם, שאף שימש לזמן קצר סוכן-נוסע של העיתון בתחילת דרכו. כותבים אחרים שהשתתפו בעיתון הם אברהם רייזן, שלום אש, אחד העם, ה"ד נומברג, דוד פינסקי ואחרים.

[ + הצג עוד ]
אפשרויות שימוש: למידע נוסף לחצו כאן

העיתון הועלה לאתר בעזרת: