⁨⁨המודיע⁩⁩

ראשון
שני
שלישי
רביעי
חמישי
שישי
שבת
⁨1⁩ רביעי, 1 מאי 1912
⁨2⁩ חמישי, 2 מאי 1912
⁨1⁩ גיליון
⁨3⁩ שישי, 3 מאי 1912
⁨4⁩ שבת, 4 מאי 1912
⁨5⁩ ראשון, 5 מאי 1912
⁨6⁩ שני, 6 מאי 1912
⁨7⁩ שלישי, 7 מאי 1912
⁨8⁩ רביעי, 8 מאי 1912
⁨9⁩ חמישי, 9 מאי 1912
⁨10⁩ שישי, 10 מאי 1912
⁨1⁩ גיליון
⁨11⁩ שבת, 11 מאי 1912
⁨12⁩ ראשון, 12 מאי 1912
⁨13⁩ שני, 13 מאי 1912
⁨14⁩ שלישי, 14 מאי 1912
⁨15⁩ רביעי, 15 מאי 1912
⁨16⁩ חמישי, 16 מאי 1912
⁨17⁩ שישי, 17 מאי 1912
⁨1⁩ גיליון
⁨18⁩ שבת, 18 מאי 1912
⁨19⁩ ראשון, 19 מאי 1912
⁨20⁩ שני, 20 מאי 1912
⁨21⁩ שלישי, 21 מאי 1912
⁨1⁩ גיליון
⁨22⁩ רביעי, 22 מאי 1912
⁨23⁩ חמישי, 23 מאי 1912
⁨24⁩ שישי, 24 מאי 1912
⁨25⁩ שבת, 25 מאי 1912
⁨26⁩ ראשון, 26 מאי 1912
⁨27⁩ שני, 27 מאי 1912
⁨28⁩ שלישי, 28 מאי 1912
⁨29⁩ רביעי, 29 מאי 1912
⁨30⁩ חמישי, 30 מאי 1912
⁨31⁩ שישי, 31 מאי 1912
⁨1⁩ גיליון

אודות העיתון

כותר: ⁨⁨המודיע⁩⁩; עתון אורתודוכסי יו"ל אחת בשבוע
זמינוּת באתר: 6 אפריל 1910 - 29 מרץ 1915 (251 גיליונות)
שפה: ⁨עברית⁩ / ⁨יידיש⁩
אזור: ⁨מזרח אירופה⁩
מדינה: ⁨אוקראינה⁩
עיר: ⁨פולטבה⁩
אוסף: ⁨מדור העיתונות העברית במאה ה-19⁩
תדירות: ⁨שבועון⁩
המקור מהאוסף של: ⁨הספרייה הלאומית⁩
תיאור:
"המודיע" – על פי כותרת המשנה שלו − "עיתון אורתודוכסי יוצא לאור אחת לשבוע" הוא ממשיכו של הירחון אורתודוכסי "הפלס" שאף הוא יצא לאור על ידי אליהו עקיבא רבינוביץ'' בפולטבה בשנים 1905-1901. גיליונות העיתון נפתחו בדרך כלל במאמר מאת העורך א"ע רבינוביץ' ובחתימתו והם היו על עניינים אורתודוכסים פנימיים כגון ועידת הרבנים האורתודוכסים, התפלמסות עם עיתונים אחרים, זרמים אחרים (במיוחד הציונות), מגמות חברתיות כגון השכלה כללית ומידע על מצב היהודים ברחבי האימפריה מנקודת ראות אורתודוכסית. על מאמרים אחרים פרי עטו של רבינוביץ' שהופיעו באותו הגיליון הוא חתם "העורך" או בשם בדוי, או שהם הופיעו ללא חתימה. העורך א"ע רבינוביץ' (1917-1863) שימש כרב אורתודוכסי בפולטבה בשנים 1917-1893. בראשית דרכו נמשך לחובבי ציון אולם התאכזב מן הציונות והפך לאחד ממתנגדיה החריפים. נוסף על היותו רב בעל השפעה בחוגי האורתודוכסיה הלא ציונית הוא היה גם הוגה דעות וממייסדי אגודת ישראל. על אף שהעיתון היה מכוון ליהדות האורתודוכסית בכלל, קוראיו היו בעיקר מפולטבה העיר (כ-12000 יהודים) והמחוז (כ-112000 יהודים). אין נתונים על תפוצת העיתון אולם לפי אופיו ושפתו (עברית) יש להניח שהיא לא הייתה גדולה וקהל היעד שלו היה העלית האורתודוכסית הקוראת עברית. יחד עם זאת, החל בגיליון אוקטובר 1914 ועד לגיליון האחרון, שראה אור בינואר 1915, נכתב העיתון ביידיש, אולי בניסיון להגיע לקהל רחב יותר, לאור אירועי השעה. בראש כל גיליון הופיע תוכנו ללא מספרי עמודים. עריכת העיתון בכלל הייתה די מבולבלת. לא תמיד ברור מתי הסתיים מאמר אחד והתחיל אחר, היכן המשכו של מאמר כלשהו, ולעתים הופיעו שורות מאונכות – אולי כדי לנצל את מלא הדף. רוב גיליונות העיתון היו בני 12 עד 16 עמודים ובהם היו בדרך כלל מאמר אחד או שניים נוספים על מאמר העורך, סיפור המדגיש את הערכים האורתודוכסיים של העיתון ומדור של מכתבים לעורך שחלקם הגדול עסק בעניינים דתיים מקומיים וביקורת על התנהגותם הדתית של מוסדות ואנשים בסגנון של שאלות ותשובות (למשל: פתיחת בנקים בבעלות יהודית בשבת). מדור המכתבים לעיתון הופיע פעמים רבות בכתב רש"י וכמוהו גם מאמרים אחדים במדורים אחרים. מן התוכן לא ברור מתי בחר העורך להשתמש בכתב זה ומתי בכתב מרובע. כל המאמרים הפותחים את העיתון היו בכתב מרובע. בעמוד האחרון היה פרסומות ורובו הוקדש לפרסום ספרות רבנית שרובה יצאה לאור בבית הדפוס של א"ע רבינוביץ'. מדור אחר בעיתון היה מוקדש לחדשות מן העם היהודי ובו גם דיווחים מארץ ישראל. העיתון החרדי של אגודת ישראל "המודיע" שהחל להופיע ב-1950 משמר את שמו של "המודיע" מפולטבה
[ + הצג עוד ]