חזרה לתוצאות החיפוש

קבץ תפלות פרטיות

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • כתב יד
כותר קבץ תפלות פרטיות.
כותרים נוספים בשם ה' אלהי ישראל בשם ה' אלהי מערכות ישראל
אלהים בישראל גדול יחודך תשגבני צדקתיך
סדר המערכה
אנא נורא קדוש תרבה מחילתך
בריתא דרבי ישמעאל
הוית אלהינו עומדת לעד
שיר היחוד
יהי רצון מלפניך האל הגדול הגבור והנורא בעל החסד והרחמים
שבעים ושנים פסוקים
רבון על העולמים לא בצדקתי וביושר לבבי אני נשען
תפלת אליהו
כתר מלכות
אנא ה' אלהי ישראל שליט בעליונים ובתחתונים קרוב לכל קוראיך באמת
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח לעשות רצונך
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח וחיל ללמוד וללמד לשמור ולעשות
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתשלח ברכה והצלחה והרווחה ושלום
משביע אני עליך מטטרון
חובות הלבבות (שער ח, פרק ג, חשבון יח)
אלהינו ואלהי אבותינו עלת העלות ותחילת ההתחלות כח כל כח
אדני שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך ... ה' הקשיבה ועשה אל תאחר לעשות בקשתי
אלהי לא נשאני לבי לעמוד לפניך
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתצילני היום ובכל יום מאויבי
אהיה אשר אהיה וקדמון אשר לא סר
אנא ה' אלהי ישראל אלהי השמים והארץ
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתוציאני ממצוקתי
אדני השליט בעולמו אלהי אברהם יצחק ויעקב
מלך אלהי עולם רחם על בניך בני בחוניך
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שלא נחטא לך ולבריותיך
תפלת מנשה מלך יהודה
רבון העולמים ואדוני האדונים האל הגדול הגבור והנורא רחם עלינו שאנחנו עבדיך
הבא על אשה נדה עד שלא טבלה
כללי תשובה בקצרה
רבון כל העולמים אתה הוא בעל הרחמים
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי לשוב עלי ברחמיך
רבון כל העולמים הרי אני לפניך למחר בתענית
אדוני אלהי ישראל ידעתי כי הרביתי לפשוע
תפלת השב
סדר השב בתשובה
אנא ה' חטאתי עויתי פשעתי וכזאת וכזאת עשיתי
אבל חטאתי וחטאתי אני מכיר
עברנו על מצות עשה ועל מצות לא תעשה
בבקשה מכם מיכאל גבריאל רפאל ואכתריאל שתעמדו בבקשה ובתחנונים
צרכי עמך מרובים ודעתם קצרה
תפלת הדרך
הביננו
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי אלהי אברהם איתן האזרחי
אחיזת עינים
שאלת חלום
שאלה על החומש
הרחמן הוא יאיר פניו אלינו
אשא תפלה בעד חתן וכלה
את חתן ליום חתונה
לך אקרא בקול זמרה
נברך אלהינו משלו האכילנו
עת כי השר
תפלת הקבר
צדוק הדין
ברכת בתולים
תפלות לליל החבור
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתרצני ותקבלני בתשובה שלמה
רבון כל העולמים מלך מלכי המלכים תמחול ותסלח על כל עוונותי
היכלות (פרקים כז-כט)
מדרש סוד התורה
ברשות בית דין העליון וברשות בית דין התחתון ... אני מארר ומקלל ומשמת ומחרים
רבון כל העולמים אלהי האלהים ואדוני האדונים ... בטל ממנו כל עשתונות רעות
תפלת חותם גדול
אל אמת תתקדש לנצח נצחים
תפלת כתר נורא
אתה הוא האל הגדול והנורא מלך מלכי המלכים ברוך הוא
האדרת והאמונה לחי עולמים
מי לא ירומם אותך מלך נורא ומצוהל
לשון תורה לחוד חידה
ספר יצירה (עליו)
מקום קשור Camerino (Italy)-place of writing
Norcia (Italy)-related place
Barcelona (Spain)-related place
Acre (Israel)-related place
Cheb (Czech Republic)-related place
Tarquinia (Italy)-related place
Israel-related place
יוצרים נוספים ירחם בן שמשון, מאיגר ((מעתיק))
יהודה בן שמואל, החסיד, בערך 1150-1217 ((מיוחס לו))
אליהו בן מנחם, הזקן ((ממנו))
משה בן נחמן, 1194-1270 ((מיוחס לו))
אבן גבירול, שלמה בן יהודה, 1021-1058 ((ממנו))
יעקב בן מאיר (ר"ת) ((ממנו))
בחיי בן יוסף אבן פקודה ((ממנו))
אריסטו, 384-322 לפנה"ס ((מיוחס לו))
אלעזר בן יהודה, מגרמייזא, 1176 בערך-1238 ((ממנו))
אבן עזרא, משה בן יעקב, 1055-1140 ((ממנו))
אפרים בן יעקב, מבונא, 1132-1197 ((ממנו))
לאון (בן מיכאל הפרנס?) ((ממנו))
טונוריצי, שלמה בן אליהו (בעלים קודמים)
טונוריצי, שלמה בן משה מנורשא (בעלים קודמים)
טונוריצי, שטילה אלמנת שלמה בן אליהו (בעלים קודמים)
מרדכי בן שלמה (בעלים קודמים)
אברהם בן משה, הרופא ((מוזכר))
אהרן רפאל בן יחיאל ((חותם))
יקותיאל חיים בן דניאל, מקמרינו ((חותם))
Vatican Library Vatican City State
(current owner)
מקור/בעלים Vatican Library, Vatican City, Vatican City State
סוג הכתיבה איטלקית מרובעת
שנה קע"ב (1412)
הערות לפי תוכנו ניתן כה"י לחלוקה ל-9 חטיבות כדלהלן:
א. דף 2ב-72א: תפלות על עניינים שונים לאומרן לפני תפלות הקבע או אחריהן. בראשי חלק מהן ציון שמות המחברים. נעתקו התפלות דלהלן:
1. "תפלת הר' יהודה החסיד זצ"ל ומיוחדת לי' ימי תשובה ובפרט ליום הכפורים". כוללת את הוידוי שבתפילת הקבע עם הוספות מעטות, ביניהן: "עברנו על התורה שבכתב ועל התורה שבעל פה, שכחנו שמך ...", מזמורי צה ו-צא בתהלים,
ובסוף כל אחד מהם תפלה קצרה (בשולי התפלה שאחרי מזמור צא נוסח אחר, נוסח נוסף בסוף כה"י ראה להלן). אחריהם הפיוט "אלהים בישראל גדול יחודך תשגבינו צדקותיך". בשוליו, מימין - הפסוק הראשון בתורה ומחצית הפסוק השני (בראשית א:א-א:ב),
ומשמאל - שם של מ"ב שעליו מיוסד הפיוט, ואחריו הפיוט "אנא נורא קדוש תרבה מחילתך" סופו חסר (ראה להלן הערה פליאוגרפית). בשוליו מימין - שמות קדושים, ומשמאל - הפסוק הראשון ומחצית הפסוק השני מברכת כהנים (במדבר ו:כד-ו:כה), (2ב-4א).
בדף 5א: סופה של קבוצת פסוקים שתחילה חסרה.
2. פרק "איזהו מקומן שלזבחים" (משנה זבחים פ"ה) והברייתא הפותחת "רבי ישמעאל אומר: בשלש עשרה מידות התורה נדרשת" שבראש הספרא, שאומרים בכל בוקר לפני פסוקי דזמרא (6א-7ב).
3. "סדר אליהו עם סדר המערכה לז' ימי השבוע" שערך אליהו הזקן בן מנחם ממנש. אינו כולל חלקים מספרות חז"ל מחוץ לסדר המערכה, עם שיר היחוד המיוחס ליהודה החסיד המחולק לשבעת ימי השבוע, לשבת נכתבו, בין השאר פרשת המן (שמות טז:יא-טז:לו),
וקטעי מקרא נוספים בעניין שבת. נוסף על התחינות ליום שבת נכתב גם ה"שבח" שתחילתו: "הווית אלהינו עומדת קיימת לעד" (7ב-41ב) וראה להלן הערה ביבליוגרפית.
4. "השבעים ושתים פסוקים, סדרן רמב"ן ז"ל". בשוליהם אותיות שם בן ע"ב. הפסוקים פותחים: "ואתה ה' מגן בעדי", אחריהם תפלה הפותחת: "יהי רצון מלפניך האל הגדול הגבור והנורא בעל החסד והרחמים", אחריהם מזמור כט בתהלים ועוד 3 פסוקים,
ואחריהם שמות קדושים היוצאים מהם. ובראשם מצויין "ובצירוף יוצא מהם (=מהפסוקים שלפניהם) אילו השמות וצירופם כצירוף ויסע ויבא ויט", ואחריהם "תפלת אליהו הנביא ז"ל" הפותחת: "בשם ה' אלהי ישראל בשם ה' אלהי מערכות ישראל" בחלקה נטשטש הכתב (41ב-45ב).
5. "כתר מלכות" מאת שלמה אבן גבירול (45ב-60ב). סופה של היצירה מועתק בכה"י פעם נוספת, ראה להלן.
6. תפלה הפותחת: "אדון כל העולמים לא בצדקתי וביושר לבבי אני נשען" נאמרת במנהג רומא לפני תפלת שחרית של חול. בראשה מצויין "תפלה קצרה יפה להתפלל בכל יום". בסופה של התפלה סימן לסדר חלקיה (60ב-63א).
7 תפלה הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח לעשות רצונך" (63א-64א).
8. תפלה הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח וחיל ללמוד וללמד לשמור ולעשות" (64א-65א).
9. תפלה הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתשלח ברכה והצלחה והרווחה ושלום" בראשה: "תפלה קצרה לרבינו משה בן נחמן ז"ל" (65א-65ב).
10. תפלה הפותחת: "אנא ה' אלהי ישראל שליט בעליונים ובתחתונים קרוב לכל קוראיך באמת" בראשה מצויין: "תפלה מרבינו תם" השווה דוידסון, אוצר השירה והפיוט א. 6129.
בסופו "ואחר כך אומ' העשרה פסוקים שחבר הר"מ בנז"ל לשמירת הדרך", ראה (65ב-66ב).
11. תפלה הפותחת: "או"א עלת העלות ותחילת ההתחלות כח כל כח", תפלה זו היא חלקה השני של התפלה שתחילה: "ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך ... ה' הקשיבה ועשה אל תאחר לעשות בקשתי" מאת סעדיה (איננו רס"ג) (66ב-67ב).
12. תפלה הפותחת: "אלהי לא נשאני לבי לעמד לפניך" מתוך חובות הלבבות מאת בחיי אבן פקודא, בשער השמיני, פרק ג, חשבון יח (67ב-68א).
13. השבעה שתחילתה: "משביע אני עליך מטטרון" ובראשה דברים אודותיה הפותחים: "אמר ר' ישמעאל מי ששונה הרז הגדול הזה פניו מצהיבות ...".
בכ"י וטיקן-אורבינטי 57 (ס' 696), דף 11א מהווה השבעה זו המשכה של התפלה שתחילתה "אנא ה' אלהי ישראל שליט בעליונים ובתחתונים קרוב לכל קוראיך" הנמצאת בכה"י זה בדפים 65ב-66ב(תפלה מס' 10 בחטיבת התפלות הראשונה, וראה להלן הערה ביבליוגרפית.
אחרי ההשבעה פרשת העולה (ויקרא ו:א-ו:ה) ובראשה הוראה לאומרה אחרי ההשבעה (68א-69א)
14. תפלה שתחילתה "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתצילני היום ובכל יום מאויבי" (69א-69ב). אפשר שתפלה זו ושתי התפלות הרשומות להלן הינן שלושה חלקים של תפלה אחת.
15. תפלה הפותחת: "אנא ה' אלהי ישראל אלהי השמים ואלהי הארץ" (69ב-70א).
16. תפלה הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתוציאני ממצוקותיי" (70א-71א).
17. "תפלת מנשה מלך יהודה" פותחת: "ה' השליט בעולמו אלהי אברהם יצחק ויעקב" (71א-72א).
18. "תפלת אריטוטלו בכל יום" פותחת: "אהיה אשר אהיה וקדמון אש לא סר" (72א).
ב. דף 72א-74א: תפלות פרטיות לשלבן בתוך תפלת הקבע. נעתקו התפלות דלהלן:
1. התפלה הפותחת: "מלך אלהי עולם רחם על בניך בני בחוניך". בראשה מצויין: "זה יאמר קודם שיחתום בשומע תפלה" (72א-72ב).
2. תפלה הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שלא נחטא לך ולבריותיך" בראשה מצויין: "יאמר התפלה קודם שיאמ' יהיו לרצון" (72ב-73א).
3. תפלה הפותחת: "אדון העולמים ואדוני האדונים האל הגדול הגבור והנורא רחם עלינו שאנחנו עבדיך" בראשה מצויין: "לאחר יהיו לרצון" וראה י' דוידסון, אוצר השירה והפיוט ר. 377.
שלש התפלות שבחטיבה זו כתובות ברצף באותו הסדר גם בכ"י פרמא-פלטינה 1792 דה-רוסי 671 (ס' 13016), תפלות נוספות שבכ"י זה נמצאות גם בו.
ג. דף 74א-81א "סדר השב תשובה" הוראות ותפלות בעד השב בתשובה. נכללים החבורים דלהלן:
1. "כללי תשובה בקצרה מסדר תשובה שחבר הר"ר אליעזר מורמשא ז"ל", פותחים: "הבא על אשה נדה עד שלא טבלה" (74א-75ב) וראה הערה ביבליוגרפית להלן.
2. תפלה שאומר השב בתשובה המקבל על עצמו תענית. פותחת: "רבון כל העולמים הרי אני לפניך למחר בתענית". בראשה מצויין: "הרוצה להתענות צריך לקבלה עליו מאתמול בשעת המנחה" (79ב). אחריה שלוש תפלות בשביל השב בתשובה.
3. תפלה הפותחת: "ה' אלהי ישראל ידעתי כי הרביתי לפשוע". בראשה: "תפלת השב" (75ב-76ב).
4. תפלה הפותחת: "רבון כל העולמים אתה הוא בעל הרחמים". בראשה: "תפלה אחרת לשב" (76ב-77א).
5. תפלה הפותחת: "יהי רצון מלניך ה' אלהי ואלהי אבותי לשוב עלי ברחמיך" גם בראשה: "תפלה אחרת לשב" (77א-78א). התפלה היא סופה של יצירתו של שלמה אבן גבירול "כתר מלכות" הכתובה כולה בכה"י (ראה לעיל חטיבה א, מס' 5). לפיכך נמצאת תפלה זו פעמיים בכה"י.
6. לאחר תפלות השב מצויין: "והנה יתודה במה שחטא" ולוידוי שלושה חלקים: הראשון פותח: "אנא ה' חטאתי עויתי פשעתי וכזאת וכזאת עשיתי". אחריו תפלת "על חטא" (כפי מנהג רומא) אחריו הוידוי הפותח "אבל חטאתי וחטאתי אני מכיר" מאת משה אבן עזרא.
בסוף הוידויים תפלה קצרה נוספת שעניינה וידוי הפותחת: "עברנו על מצות עשה ועל מצות לא תעשה" ואחריה "נשלם סדר השב בתשובה" (78א-81א).
3. 81א-94ב: "תפלת הדרך". נכללות גם תפלות לשמירה לנמצא במקום סכנה, ותפלות הדרך למפליגים בים. בראש תפלות הדרך, תפלות לנכנס לכרך וליוצא ממנה, ושתי תפלות עמידה מקוצרות.
האחת פותחת "צרכי עמך מרובים ודעתם קצרה" והשניה פותחת: "הביננו" שאומרים הנמצאים בדרך, עם הוראות מתי לומר כל אחת מהן, התפלות וההוראות על-פי תלמוד בבלי, ברכות דף כט ע"ב ודף ס ע"א (81א-82ב),
"תפלה במקום סכנת ליסטין" הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי אלהי אברהם איתן האזרחי ..." (82ב-83א), "שמירה לדרך" תפלה הכוללת שמות מלאכים, פותחת: "בבקשה מכם מיכאל גבריאל רפאל ואכתריאל שתעמדו בבקשה ובתחנונים ..." (83א-83ב),
"שמירה לדרך ששלח הר"מ בנז"ל מעכו לברזילונא שגלו מן השמים לרבינו שמואל בן חפני ז"ל מתוך ספר יצירה ואשר יקרא אותה בכוונה על הדרך לא יראוהו הליסטין כי כדמות ענן יפסיק מביניהם,
ואם יראוהו יראו אותו עם חברותא טובה וגדולה, ועל כן נקראת אחיזת עינים" עם הוראות על דרך אמירתה. נכללים בה פסוקי מקרא ושמות קדושים (83ב-84ב),
ואחריה עוד "שמירת הדרך שחבר הר"ם ב"ן ז"ל" גם היא כוללת פסוקי מקרא ושמות קדושים (84ב-85א) ואחריה "אילו שני הפסוקים אומר אדם כשיצא לדרך" הפסוקים הם בראשית לה:ה, דברים יא:כה (85א),
"היוצא בדרך ומתיירא מן האנשים הרעים יאמ' הכי" ומובאת תפלה קצרה, פסוקים הפותחים ומסיימים באות נ' אחריהם שמות קדושים, "הפסוקים המשולשים" (בני שלוש תבות) ובסופם קהלת ד:יב, מזמור צא בתהלים ופסוקי מקרא נוספים המסוגלים לשמירה (85ב-86ב),
"תפלת הדרך להר"ר יהודה החסיד ז"ל" התחלתה דומה להתחלת תפלת הדרך של ר' חסדא בבבלי, ברכות כט ע"ב, כוללת גם שמות קדושים ואחריה שמות קדושים ופסוקי מקרא לאומרם "בראותך שונאים" (87א-88א),
"תפלת הדרך מהר' אליעזר מורמישא" כוללת גם פסוקי מקרא ושמות קדושים (88א-89ב), פסוקים וקמעות לשמירה (90א-91א), מזמור סז בתהלים כתוב בצורת מנורה עם ציון סגולותיו (91ב-92ב),
תפלת הדרך שאומר "העובר בים או בספינה" גם התחלתה דומה להתחלת תפלת הדרך של ר' חסדא בבבלי ברכות כט ע"ב (92ב-93א),
"תפלת הר"ם בנז"ל על הים כשהלך לארץ ישראל" (93א-93ב), "קבלה להרים שמות אלו על הנס בתורן על הספינה וילכו כרגע למחוז חפצם לשלו'" וסגולות נוספות למפליגים בים (93א-94ב).
ה. 94ב-102א: סגולות וקמעות למצבים שונים. ביניהם: "לרואה ליסטים" (94ב), "לעת צרה", "לחבוש בבית האסורים" (95א), "לחן עד שלא יראה אותך השלטון", "ליסורין בעת הדחק", "ליסורין, לנחל שוטף ולשריפת אש" (95ב),
"לחן בבואך לפני השופט" ל"קפיצת הדרך", "לדבר בוועד" (96א), "לפתיחת הלב" (97א-97ב), "לבטל כשוף", "להבריח שדים" (99ב), "למקשה", "לאדם היוצא לו דם מן האף" (100א), "שאלה על החומש", "שאילת חלום" (100ב-101א),
מזמור ד בתהלים עם ה"שימוש" שלו (101א-102א).
בדפים 97ב-99ב סגולות משתמשות בפסוקי מזמור קיט בתהלים. סגנון הצגת הבעיה שאותה באות סגולות אלו לפתור שונה מבסגולות ששבדפים האחרים בכה"י שבהם יש סגולות.
במקומות אחדים מוסיף הכותב עדות אישית למקורן של הסגולות או ליעילותן: "בחון ומנוסה, . קבלתי ממה"ר מנחם שקבל מחמיו הרב ר' ברוך" (96ב), "ראיתי כתוב" (97א), "ניסהו ר' שמעון" (101א).
בדפים 96א, 100ב הוספות בשוליים, בכתיבה מאוחרת לזו שבפנים. בדף 96א כוללת ההערה הסבר לשמות הקדושים שבסגולה שלידה, בדף 100ב כוללת ההערה דרך נוספת על זו שבפנים לשאילה על החומש עם התחלת תפלה שיש להתפלל בשעת השאלה,
דרך נוספת זו עם התפלה בשלמותו נכתבו בסוף כה"י (133א). בסוף כה"י נכתבה גם סגולה לנפגע מרוח רעה שד או מזיק (132ב). התפלה שבסגולה זו נכתבה גם בהתחלת כה"י (3ב-4א), בסוף כה"י נכתבו גם קמע למקשה ללדת (133ב).
ו. 102ב-117ב: תפלות לאומרן בארועים בחיי האדם. נכללים: "סדר מילה" ובו הלכות, מזמורו והפסוקים הפותחים באות ש שבמזמור קיט בתהלים, לאומרם בשעת המילה, הפיוט "אשר חנן את הילד הזה".
שהוא מחציתו השנייה של הפיוט "הרחמן הוא יאיר פניו אלינו" מאת אפרים בן יעקב מבונא, הפיוט מיועד להאמר בסוף ברכת המזון בברית מילה. אחריו ברכה שמברך "המל את הגרים או את העבדים" (102ב-104ב).
2. "סדר פדיון הבן" כולל הלכות וברכות, ביניהן הברכה "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדש עובר במעי אמו" המסיימת "ברוך אתה ה' מקדש בכורי ישראל לפדיונם" (104ב-105ב).
3. "סדר חתנים" כולל "הפטרת הלולא" (ישעיה סא:ט-סב:ט) מזמור מה בתהלים "ברכת אירוסין", "ברכת נישואין", הפיוטים "אשא תפלה בעד חתן וכלה גוננם רב עלילה" הוראות לעריכת החתונה.
"את חתן ליום חתונה" מאת אלעזר, "לך אקרא בקול זמרה" מאת ליאון [בן מיכאל הפרנס?], "פתיחה לברכת המזון לסעודת נישואין: נברך אלהינו משלו האכילנו", "ברכת בתולים", "פיוט נאה שמזמרין לחתן לפני חדרו לאחר שהלך לישן" תחילתו "עת כי השר, עם כי השר",
ושתי תפלות שיתפלל החתן סמוך למטתו "בליל החיבור" (102א-112ב) וראה להלן הערה ביבליוגרפית.
4. ענייני קבורה ואבלות. נכללים: ברכה שמברך "הרואה קברי ישראל", "תפלת הקבר" הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתרצני ותקבלני בתשובה שלמה" אחריה "תפלת הקבר אחרת" הפותחת "רבון כל העולמים מלך מלכי המלכים תמחול ותסלח על כל עונותי",
אחריה תפלה שאומרים "לאחר שיוצאים מהקברות", "צידוק הדין", קדיש שאומרים בבית הקברות, סדר חזרה מן הקבורה וברכת המזון לאבלים (112ב-117ב).
ז. 118א-120א: סדר קללה והכרזת חרם. כולל מזמור קט בתהלים ותפלה הפותחת "ברשות בית דין העליון וברשות בית דין התחתון ... אני מארר ומקלל ומשמת ומחרים על פלוני בן פלוני".
בסופו תפלה הפותחת: "רבון כל העולמים אלהי האלהים ואדני האדונים ... בטל ממנו כל עשתונות רעות".
ח. 120א-128ב: "מדרש סוד תורה - פרק כז, מפירקי היכלות". אך נעתקו פרקים כז-כט (בית המדרש, מהדורת א' ילינק, חדר א, עמ' 104-107). המדרש מסתיים: "והיה מפרש שמות שרי תורה אחד כמו שם כתר ושם חותם".
אחריו שתי תפלות: "תפלת חותם גדול" הפותחת: "אל אמת תתקדש לנצח נצחים", ו"תפלת כתר נורא" הפותחת: "אתה הוא האל הגדול הגבור והנורא מלך מלכי המלכים ברוך הוא",
תפלה זו כוללת בין השאר את הפיוט "האדרת והאמונה לחי עולמים" (המצוי בשינויים בפרק כו בהיכלות רבתי). התפלה מסיימת "ברוך אתה ה' שומע תפלה".
אחרי שתי התפלות תפלה קצרה נוספת הפותחת: "מי לא ירומם אותך מלך נורא ומצוהל" שהיא סופם של פרקי היכלות רבתי (בית המדרש, מהדורת א' ילינק, חדר ג, עמ' 107-108. וראה עוד להלן בהערות ביבליוגרפיות).
בסוף תפלות קבליות אלו הוראה: "ואומ' אבינו מלכנו כו'".
דף 129א ריק.
דף 129ב-131א: לוח לשנים קס"ט-ר"ו (1409-1446) שהן מחזורי לבנה רעג-רעד.
הלוח מורכב משני חלקים. הראשון (129ב-130א): לוח המולדות והקביעויות. יש בו 6 טורים מאונכים. בטור הראשון מימין כתובה המלה "ביס" ליד כל שנה רביעית, שבה בלוח הלועזי יש בחודש פברואר 29 ימים.
האותיות מציינות את המונח BIS SEXTUS. בטור השני מספר השנה לפרט קטן, בטורים השלישי והרביעי המולד, בטור השלישי - השעה וציון אם ביום או בלילה, ובטור הרביעי מספר החלקים, בטור החמישי - הקביעיות
(הימים בהם חלים ראשי החדשים תשרי וניסן וציון מספר ימי השנה - מלאה, חסרה או כסדרה), בטור השישי - מספר החדשים בשנה (פשוטה או מעוברת).
בחלקו השני של הלוח (130ב-131א) מצויינים בכל הקביעויות שנים פשוטות (130ב) ושנים מעוברות (131א) - הימים בשבוע שבהם חלים ראשי החדשים והמועדים בכל חודש מחודשי השנה שבאותה קביעות.
לגבי הסגולות שבסוף כה"י (132ב-133ב) ראה הערה לעיל (בסוף תאור חטיבה ה).
בראש כה"י שיר הפותח: "לשון תורה לחוד חידה" רובו בכתיבה שנטשטשה.
נושא נוסף: מקרא תנ"ך תורה במדבר ו:כד-ו:כה
נושא נוסף: מקרא תנ"ך תורה בראשית א:א-א:ב
נושא נוסף: מקרא תנ"ך תורה שמות טז:יא-טז:לו
נושא נוסף: מקרא תנ"ך תורה ויקרא ו:א-ו:ה
נושא נוסף: תלמוד משנה סדר קדשים זבחים ה
נושא נוסף: ברית מילה
נושא נוסף: ברית מילה. גרים
נושא נוסף: בית סהר
נושא נוסף: פולקלור
נושא נוסף: מלאך
נושא נוסף: לוח לשנים קס"ט-ר"ו
נושא נוסף: לוח לועזי
נושא נוסף: וידוי
נושא נוסף: חרם
נושא נוסף: אשה
נושא נוסף: ברית מילה. עבדים
נושא נוסף: ברכת המזון. אבל
נושא נוסף: פדיון הבן
נושא נוסף: כתב-יד. מכירה. רי"ח
נושא נוסף: כתב-יד. מחיר
נושא נוסף: שם בן שבעים ושתים
נושא נוסף: שודדים
נושא נוסף: שופטים
נושא נוסף: קמע
נושא נוסף: שרפה
נושא נוסף: נשואין
נושא נוסף: תפלה
נושא נוסף: מנורה
נושא נוסף: קללה
נושא נוסף: מטטרון
נושא נוסף: חתן
נושא נוסף: קבר
נושא נוסף: שדים
נושא נוסף: לידה
Vatican Library Vatican City Vatican City State Ms. Ross. 356
Catalogue Allony-Loewinger Vatican 761
דפים 1-4 בכתיבה בינונית וצורפו לראש כה"י. סיום הפיוט שבסופם חסר, כאמור לעיל. וכמו כן חסרה התחלת קבוצת הפסוקים שבדף 5א.
בכה"י שרידי ספירת קונטרסים. 10 דפים בכל קונטרס. ספירת הקונטרסים היא מסוף כה"י לתחילתו. שרידי הספירה נמצאים בדפים: 5 (שם מצויין: 14), 15 (שם מצווין: 13), 55 (שם מצויין: 9).
קולופון (דף 132א): "אני הסופר ירוחם בר שמשון זצ"ל מעיר איגר אשכנזי כתבתי זה הסידור לכמ"ר שלמה ידי[דיה] בכמ"ר אליהו פה בעיר קמרינו, והשלמתיו יום א ז ימים באדר קעב"ל" [=קעב לפרט].
נושא Digitized manuscripts
פרסומים על "סדר אליהו עם סדר המערכה לז' ימי השבוע" (7ב-41ב) ועל אליהו הזקן שערך אותו, ראה: א' גרוסמן, חכמי צרפת הראשונים (ירושלים, תשנ"ה), עמ' 84-107.
על השבעת המלאך מטטרון (68א-68ב), ראה: ג' שלום, ספר אסף (ירושלים, תשי"ג), עמ' 469.
על "תפלת מנשה מלך יהודה" (71א-72א) ראה ספרים החיצונים, מהדורת א' כהנא (תל אביב, תשט"ז), כרך ראשון, ספר שני, עמ' שכט-שלה. שם נוסח שונה מהנוסח שבכה"י עם מבוא מאת א"ש הרטום.
"כללי תשובה בקצרה" שבכה"י (74א-81א) רשומים בקטלוג שערך י' מרכוס, בקבוצה B (עמ' 68, מס' 21) ראה מאמרו ב:
Studies in Jewish Mysticism (Cambridge Mass. 1982), p. 57-83.
וראה גם הנ"ל, חיבורי התשובה של חסידי אשכנז, בתוך, מחקרים בקבלה בפילוסופיה יהודית ובספרות המוסר וההגות מוגשים לישעיה תשבי (ירושלים, תשמ"ו), עמ' 369-384.
על מחבר הוידוי שתחילתו "אנא ה' חטאתי עויתי פשעתי וכזאת וכזאת עשיתי" (78ב) ראה קיטלוג כ"י טורונטו - אוניברסיטת טורונטו 013-3 (ס' 70568).
על "סדר חתנים" (106א-112ב) ראה:
R. Weinstein, Marriage Rituals Italian Style (Leiden Boston 2004), p. 384-400.
על "מדרש סוד תורה" והתפלות הנלוות אליו (120א-128ב) ראה: פ' שפר, סינופסיס לספרות ההיכלות (1981 TUEBINGEN), עמ' 124-143, סעיפים 281-334.
אלוני, נ. ולוינגר ד. ש., רשימת תצלומי כתבי-היד העבריים במכון. חלק ג : כתבי-היד שבספריית הוואטיקן (ירושלים תשכ"ח)
Hebrew Manuscripts in the Vatican Library
Catalogue, ..., edited by Benjamin Richler, palaeographical and codicological descriptions by Malachi Beit-Arié in collaboration with Nurit Pasternak. Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, 2008 (Studi e Testi 438)
סוגה Calendars
סימול במוסד בעלים שם הבעלים שבקולופון משולב 3 פעמים בתפלת ר"ת שבדפים 65ב-66ב שנזכרה לעיל. וכן ב"תפילת הדרך מה"ר אליעזר מורמשא" (89ב), ובסגולה למפליגים בספינה שבדף 94א.
בראש כה"י רשימת בעלים הנזכר בקולופון: "זה הסידור בא לחלק מ"ר שלמה ישר"ו בכמ"ר אליהו ז"ל כשחלק שאר הספרי קודש עם מ"ר צדקיה אחיו כו באלול קע"ח".
עוד בראש כה"י תעודה על מכירת כה"י (כוללוחת מילים באיטלקית): "[מ]ודה אני אברהם יזיי"א בכ"ר משה הרופא ז"ל מקורנייטו כמו פריקורטורי ממר' שטילה אלמנת [כ]מ"ר שלמה ז"ל בכ"ר אלייהו ז"ל טונורצי מיורשי מר מרדכי מב"ע בכ"ר שלמה זלה"ה ...
שהיום יום ד בר"ח אב רי"ח מכרתי ... זה הסידורילו מתפילות עם ליאונציני [מכ]סף וא' תהילים עם ליאונצי כסף בשכר ו' פרחי' וחצי. מכרתי אותם למ"ר שלמה יזיי"א [...] בכמ"ר משה [ז]לה"ה מנורשא ...
חתמתי שמ[י] פה ופייסתי את מוריי חתומי מטה שיחת[מו] שמם בשולי הדף הזה ... אהרן רפאל יזיי"א בכמ"ר יחיאל זלה"ה, יקותיאל חיי' יזיי"א בכמ"ר דניאל נבתוי"א מקמ[רינו]".
היקף החומר 132 דף.
דפים 1-4 בכתיבה בינונית וצורפו לראש כה"י. סיום הפיוט שבסופם חסר, כאמור לעיל. וכמו כן חסרה התחלת קבוצת הפסוקים שבדף 5א.
בכה"י שרידי ספירת קונטרסים. 10 דפים בכל קונטרס. ספירת הקונטרסים היא מסוף כה"י לתחילתו. שרידי הספירה נמצאים בדפים: 5 (שם מצויין: 14), 15 (שם מצווין: 13), 55 (שם מצויין: 9).
שפה עברית
איטלקית
קרדיטים Copyright Biblioteca Apostolica Vaticana, "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
מספר מערכת 990002091570205171

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

Copyright Biblioteca Apostolica Vaticana, "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

איסור העתקה

יתכן שאסור להעתיק את הפריט ולהשתמש בו עבור פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

לבירור אפשרות שימוש בפריט, יש למלא טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

מידע נוסף: הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?