חזרה לתוצאות החיפוש

מחזור מנהג רומה לתעניות, מעמדות לימים שלפני ראש השנה-שבת בראשית

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • כתב יד
כותר מחזור מנהג רומה לתעניות, מעמדות לימים שלפני ראש השנה-שבת בראשית.
כותרים נוספים אבוא היום בתפילה אל מקדשי אל
אביון המשוע ויתום ואין עוזר לו
אבל חטאתי וחטאתי אני מכיר
אבלה נבלה תמה כשחר נשקפה
אגן הסהר נוקשת שער
אדום אמרה אין קץ
אדון אל תשכח צעקת אריאל
אדון השקיפה ממעון קדשך
אדני אלהי האלהים ואדוני האדונים באנו לפניך בשברון רוח ותחנונים
אדני אלהי ישראל ... אליך נשאתי את עיני
אדני אלהי ישראל ... הבט משמים וראה
אדני אלהים תהי קשבת אזנך לתפלתי
אדני יום לך אערוך תחנה
אדני ממית ומחיה בקרב פעלך חיה
אדני עושה נפלאות לך נפשי הומיה
אדני שפתי תפתח ולשוני תצחצח
אדני שפתי תפתח...גם היום ידעתי
אדני שפתי תפתח...ה' הקשיבה ועשה אל תאחר לעשות בקשתי
אדרינוס מלכא מהדר הוה אקברי מלכיא דישראל
אודה צורי הפליא חסדו
אוי לי מיום פקודת עווני
אוי נא לי כי נוסף יגון על מכאובי
אותותינו לא ראינו ואין יודע לעתות
אזכרה אלהים ואהמיה
אחד ויחיד ואין זר עמך
איה רחמים נואמים מבקשי רחמים
איך מכל אומות הושפלתי עד תהומות
אילי צבאות מחנות רום קדושים
איש מלאכי חפצתי בו
אכן אתה אל מסתתר
אכרעה ואברכה פני ארונך
אל חי יפתח השמים ישב רוחו יזלו מים
אל ישראל נקראת לפנים
אל קנוא ונוקם באף ובחימה מאויביך הנקם
אלהי בושתי ונכלמתי לעמוד לפניך
אלהי לא נשאני לבי לעמוד לפניך
אלהי קדם מעונה ישובב יונה הגלה
אלהים חושה לי בצרה קרובה למולי
אלהים למדתנו מנעורינו
אלהינו אלהים אמת
אלי אלי למה עזבתני ביד הצר חנם מכרתני
אליך אלכה ועיני למרומיך
אליך ה' שועתי ואקרא
אלכה ואשובה אל מלך דר בנהורא
אמנם אלהי הרוחות לכל בשר
אנא עילת העלות והתחלת ההתחלות כח כל כח
אנא שא נא לפשע באי עדיך בושים ונכלמים
אנא שומר והחסד והברית
אני אשמתי והרביתי לחטוא נגדך
אני חטאתי ואשמתי והרביתי חטאים לכנס
אני קראתיך כי תענני אל
אנקת אסיר ושועתי אליך בהשמיעו
אעירה שחר על דברתך
אפתח נא שפתי ואענה ברון
אקרא יומם ולילה ולא החרשתי
אקרא לאלהים עליון
ארכון בר נון כד מטא ליה זמן עידנא
אשאלך ולא אשאל זולתך מעון השואלים
אשנן עוזך בעם נועז נורא עלילה
אתה הוא אל דעות אל מסתתר מעיני כל חי
אתה סתר לנו מצר
אתה תקום תרחם
אתה תשמע השמים
באים דפוק שעריך אדון האדונים
בעלות יום החקר בלבי כלה ונספה
בקר ערכתי ואקראה עדיך כל צופה ורואה
ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו נפשי עוז תדרכי
האדרת והאמונה לחי עולמים
ועתה ה' הודעתיך עווני
ועתה ה' השמענוך עוונינו
זהר (קטעים בשולי מחזור)
זכור אב רץ אחריך באהבה
חובות הלבבות (קטע)
ידידיך היום נוסדו יחד
יה השב לבצרון חבצלת השרון
יה למתי צפנת חזיון תנחומיך
יה מלכי מנעה מבכי
יה שמך ארוממך וצדקתך לא אכסה
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שיהיו חולי עמך ישראל נרפאים
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שיהיו מזונותי ומזונות בני ביתי
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתברך כל מעשה ידי עד בלי די
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתשלח ברכה רווחה והצלחה
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי היום ובכל יום מתנה טובה ופרנסה טובה
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח וחיל ללמוד וללמד לשמור ולעשות
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח לעשות רצונך ולעשות תשובה שלימה לפניך
יודו לשמך עליון מורה לשוב לך כל חי
יומם עינינו תלויות צופיות לרב עלילות
יוסיף האל שנית ידו
יחידתי בצרתי מבכה אל לפניך
יעירוני רעיוני וסוד לבי ומשאלו
יפרוש גואל סוכת שלום
יר"מ ה' או"א שיהא הקץ הזה קץ לשבי עמך
ישן אל תרדם ועזוב התלהלהך
ישראל עם קדוש יגל וישמח לבו
ישראל עמך תחנה עורכים
כתר מלכות
מושיעי לעתות בצרה
מלך אדיר במרומים בשופטו עמים
מלכי עד מתי תראה צרותי
מפלטי אלי צורי סתרי ומגיני
מצרי ערי יצרי
מקוצר רוח ומעבודה קשה וכבדה
עינינו אליך אתאנו בתחנונים
על זאת תאבל הארץ כי אין איש גודר פרץ
עלינו לשבח
קדוש שוכן עליון הבט ממרומך
קרב אורך לעניה
רבון כל העולמים לא בצדקתי וביושר לבבי
רבונו של עולם קודם כל דבר
שוכן עד וקדוש שמך אתה לבדך גואל
שומר ישראל שומר שארית ישראל
שופט כל הארץ ואותה במשפט יעמיד
שושן עמק אוימה
שחי לאל יחידה החכמה
שחר קמתי להודות לך אלהי תהלתי
תכלה ממני אפך וחמתך
תענה אנקת נתונים בצרה ובשביה
אמוני נבונים בתקעם בירח איתנים (מוזכר)
אש תוקד בקרבי (עליה)
מקום קשור Ascoli Piceno (Italy)-related place
Camerino (Italy)-related place
יוצרים נוספים יהודה בן שלמה בן יהודה ((מעתיק) (ממנו))
אבן גבירול, שלמה בן יהודה, 1021-1058 ((ממנו))
אבן גיאת, יצחק בן יהודה, 1038-1089 ((ממנו))
אבן עזרא, אברהם בן מאיר, 1089-1164 ((ממנו))
אבן עזרא, משה בן יעקב, 1055-1140 ((ממנו))
אברהם בן יואב ((ממנו))
אהרן, הכהן ((ממנו))
אליהו בן שמעיה ((ממנו))
אמתי בן שפטיה ((ממנו))
ארוך, מרדכי בן שבתי ((ממנו))
בחיי בן יוסף אבן פקודה ((ממנו))
בנימין בן זרח ((ממנו))
בנימין בן שמואל, מקושטני ((ממנו))
זבדיה, פיטן ((ממנו))
יהודה בן שלמה ((ממנו))
יהודה, הלוי, 1075 בערך-1141 ((ממנו))
יהודה הלוי ((מיוחס לו))
יואב בן בנימין ((ממנו))
יוסף בן מתתיה ((ממנו))
יחיאל בן אברהם ((ממנו))
יעקב, מאסקולי ((ממנו))
יצחק בן מאיר ((ממנו))
יצחק בן מאיר, מנרבונא ((ממנו))
לאונטי בן משה ((ממנו))
הוכמן, מרדכי, 1821-1873 ((ממנו))
משה [בן חיא?] ((ממנו))
משה בן יוסף ((ממנו))
משה בן יוסף, מרומה ((ממנו))
משה בן נחמן, 1194-1270 ((מיוחס לו))
משה בן שמואל בן אבשלום ((ממנו))
מתתיה בן יצחק, מבולוניה ((ממנו))
נהרואני, נסי ((ממנו))
סעדיה בן יוסף, אלפיומי, 882-942 ((ממנו))
ענו, בנימין בן אברהם, 1210-1285? ((ממנו))
אלעזר בירבי קיליר, פיטן, פעל במאה ה-6-7 ((ממנו))
שבתי בן משה ((ממנו))
שלמה בן אבון ((ממנו))
שלמה, מרומה ((ממנו))
שנירי, יצחק בן יהודה ((ממנו))
דוד בן ישי (בעלים קודמים)
לאון גבריאל בן עזיאל עזריאל (בעלים קודמים)
סיפילי, יצחק (בעלים קודמים)
אליעזר בן יואל, הלוי ((מוזכר))
Vatican Library Vatican City State
(current owner)
מקור/בעלים Vatican Library, Vatican City, Vatican City State
סוג הכתיבה איטלקית מרובעת ובינונית
שנה ר"ז (1446)
הערות בראש כה"י ובסופו תפלות פרטיות. בראש כה"י 8 תפלות הפותחות רובן: "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי ..." והרשומות להלן לפי התחלותיהן עם המצויין בראשן (דף 1ב-4ב, וראה להלן הערות פליאוגרפיות):
1. "רבון כל העולמים לא בצדקתי וביושר לבבי", בראשה: "תפלה קצרה טובה להתפלל אותה בכל יום", ובסופה סימן לסדר חלקיה של התפלה הזו.
2. "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח לעשות רצונך ולעשות תשובה שלימה לפניך".
3. "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי כח וחיל ללמוד וללמד לשמור ולעשות", בראשה מצויין: "אחרת".
4. "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתשלח ברכה רווחה והצלחה ושלום בכל עסקיי", בראשה: "תפלה קצרה להר"ם רבי' משה בן נחמן ז"ל".
5. "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שיהיו מזונותי ומזונות בני ביתי וזרעי וזרע זרעי מסורים בידיך", בראשה: "תפלה שאומ' אחר פרשת המן".
6. "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתתן לי היום ובכל יום מתנה טובה ופרנסה טובה".
7. "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שיהיו חולי עמך ישראל נרפאים ואל יחלו הבריאים". בראשה: "זאת התפלה כוללת בד' דברים והיא תפלה מעולה ביותר".
8. "יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתברך כל מעשה ידי עד בלי די". בראשה: "זאת התפלה עשאה הר"מ ב"ן ז"ל והיה מתפלל אותה בכל ר"ח ג' פעמים".
דף 5א-48ב: "עניין ארבעה צומות". נכללים קרובות וסליחות לעשרה בטבת (5א-11א), תענית אסתר (11א-20א), י"ז בתמוז (20א-27א), וקרובה, קינות ונחמות לתשעה באב (27א-48א).
מבחר הפיוטים לצומות הוא כמו במחזור מנהג רומא, מהדורת שד"ל (ליוורנו, תרט"ז) עם שינויים מעטים. ביניהם: הימצאות הקרובה "אשנן עוזך בעם נועז נורא עלילה" מאת יחיאל בן אברהם (11ב), והימצאות הסליחה "זכור אב רץ, אחריך באהבה" מאת אברהם (18א),
שתיהן לתענית אסתר והימצאות הקינה הקלירית "אדום אמרה אין קץ" (42ב) במקום הקינה "אש תוקד בקרבי".
בדף 48ב-62א: תפלות וסליחות לתענית צבור שאיננה קבועה. לתענית כזו יש בכה"י הצעות שונות. הראשונה (48ב-54א), לומר נוסף על תפלת החול את הקרובה "קרב אורך לענייה" עם תפלת "עננו", ואחריה הפיוטים מסוג "גאולה" כדלהלן:
"אל ישראל נקראת לפנים" לר' "אברהם בן עזרא ז"ל", "מלכי עד מתי תראה צרותי", "לר' מימון ז"ל", "מושיעי לעתות צרה" "לר' משולם ז"ל", "יוסיף האל שנית ידו לגאול עמו ונחלתו"
ובראשה מצויין: "אחרת חברתיה אני יהודה המעתיק שנת ה'א'ר' [=1446] כשעמד עלינו הצר הצורר אח יואני דקפישטרנו ... וה' ברוך הוא הפיר עצתו" (53א), וה"רשות לקדיש" "האל העירה וראה" מאת השנירי.
אפשרות שנייה - (54ב-57א) להתפלל תפלת תפלת חול רגילה ולהוסיף בברכת "סלח לנו" סליחות.
בכה"י נכתבה רק המסגרת לסליחות עם הוראה לשלב בה פיוטי סליחות (סליחות ניתן לבחור מתוך אוצר הסליחות הגדול שבהמשך כה"י, ראה להלן). האפשרות לבחור בין שתי ההצעות מצויינת בדף 54ב.
בסוף ההצעה השנייה (65א) מצויה הוראה לומר את הסליחות "אתה תשמע השמים" ו"אתה תקום תרחם". נאמר עליהן שהן, נעתקו למעלה,
אך בכה"י הן מצויות בדפים 120א-121א, אחרי הוראה זו מועתקות הסליחות "אתה סתר לנו מצר" (56א), ו"אני קראתיך כי תענני אל" מאת בנימין בר זרח (57א).
בדף 57ב-62א נכתבה "תפילת תענית שהעתיקו אותה גדולי החכמים מדברי "רל[!] ומן התלמוד" והיא במתכונת התפלה לתענית המתוארת במשנה תענית פרק ב. ומצויים בה נוסחים שונים לתענית על "עצירת גשמים" ותענית על צרות אחרות, וראה להלן הערות ביבליוגרפיות.
דף 63ב-100ב: "סדר מעמדות שלפני ראש השנה". נכתבה רק המסגרת. מזמורי התהלים המשולבים בין חלקיה נכתבו סמוך למקומותיהם בשולי הדפים (ראה להלן).
הסליחות המשולבות בין חלקיה לא נכתבו, ומסתבר שהן נבחרו מאוצר הסליחות הגדול שבהמשך, ראה להלן.
המסגרת כוללת גם פיוטים מסוג "מכניסים", ביניהם "איה רחמים נואמים מבקשי רחמים", בראשם מצויין: "מכניסים אחרים לר' אליקים ז"ל" (90ב).
בסוף המעמדות הפיוט "אעירה שחר על דברתך" מאת ראב"ע בראשו: "ואח"כ נוהגין לומר שבח זה" (99ב).
דף 100ב-145ב: קובץ סליחות גדול. הסליחות ספורות (צב סליחות). לפניהן סליחה נוספת שמספרה א כמספר הסליחה שאחריה. גם אחרי הקובץ סליחה נוספת שאיננה ספורה. אחרי הסליחות (144ב-145ב) מפתח לסליחות, שבו רשומות כל הסליחות כסדרן בקובץ עם מספריהן.
הסליחה שלפני הקובץ רשומה במפתח, הסליחה שאחריה לא נרשמה. הסליחות מסורות לפי סיווגן הפייטני. הסיווג הפייטני מלא יותר במפתח.
בין הסליחות יצויינו (מראי המקומות לפי מספרי הסליחות): "מפלטי אלהי צורי סתרי ומגיני" (ב), "מקוצר רוח ומעבודה קשה וכבודה" (ד) שתיהן מאת מרדכי בר שבתי ארוך, "אנא שומר החסד והברית" מאת שלמה מרומא (י),
"אקרא יומם ולילה ולא החרשתי" מאת יחיאל בן אברהם (י), "אדון אל תשכח צעקת אריאל" מאת בנימין בר זרח" (יא), "אליך אלכה ועיני למרומיך" מאת ריה"ל (יב), "אותותינו לא ראינו ואין יודע לעתות" מאת בנימין בן אברהם ענו על גזרת אות הקלון משנת 1269 (יז),
"אל קנוא ונוקם באף ובחימה מאויביך הנקם" (יט), "אני חטאתי ואשמתי והרביתי חטאים לכנס" (כז), "תענה אנקת נתונים בצרה ובשביה" שתיהן מאת בנימין (מה), "ישראל עמך תחנה עורכים" מאת יצחק בן מאיר (נ),
"אלהים למדתנו מנעורינו" מאת בנימין בר זרח (נג), "אוי נא לי כי נוסף יגון על מכאובי" (נה), "אוי לי מיום פקידת עווני" (נו) שתיהן מאת מרדכי בן בנימין. "יה עושה נפלאות לך נפשי הומיה" מאת ריצ"ג (נח),
"אחד ויחיד ואין זר עמך" מאת זבדיה (נט), "אני אשמתי והרביתי לחטוא נגדך" מאת אהרן הכהן (סא), "על זאת תאבל הארץ כי אין איש גודר פרץ" מאת אמיתי (סג), "אבלה נבלה תמה כשחר נשקפה" מאת שמואל (סד),
"אלהים חושה לי בצרה קרבה למולי" מאת משה בן שמואל בן אבשלום (ע), "אנקת אסיר ושועתו אליך בהשמיעו", "אביון המשוע ויתום ואין עוזר לו" (עב), שתיהן מאת בנימין בר זרח, "אנא שא נא לפשע באי עדיך בושים ונכלמים" (עג),
"ה' אלהי האלהים ואדוני האדונים באנו לפניך בשברון רוח ותחנונים" מאת מאיר בן משה (עד), "איך מכל אומות הושפלתי עד תהומות" מאת אמיתי (עה), "אכרעה ואברכה פני ארונך" (עו), "אליך ה' שועתי ואקרא" מאת ליאונטי בן משה (עז),
"אדון השקיפה ממעון קדשך" מאת משה (עח), "בקר ערכתי ואקראה עדיך כל צופה ורואה" מאת בנימין בן אברהם ענו (פא), "ה' ממית ומחיה בקרב פעלך חיה" מאת אליה בר שמעיה (פב), "שוכן עד וקדוש שמך אתה לבדך גואל" מאת שבתי בר משה (פד),
"יומם עינינו תלויות צופות לרב עלילות" מאת יצחק בן מאיר מנרבונא (פה), "באים דפוק שעריך אדון האדונים" מאת בנימין בן אברהם ענו (פו), "עינינו אליך אתאנו בתחנונים" מאת אמתי (פז),
"ידידיך היום נוסדו יחד" מאת ידידיה (פח), "ה' אלהי ישראל ... הבט משמים וראה" עם המחרוזת "נתן בעפר פינו" (צ), "ה' אלהי ישראל ... אלוקי ה' נשאתי את עיני" מאת דויד (צא).
דף 146א-147ב: "יוצר לשבת שלפני ראש השנה" נעתק היוצר "אקרא לאלהים עליון" והסילוק שלו "אלכה ואשובה אל מלך דר בנהורא" שניהם מאת יוסף בן מתתיה.
לכל החגים שעבורן יש תפלות בכה"י נכתבו גם הקריאות בתורה ובהפטרות.
בדף 147ב-172ב: "סדר תפלת ראש השנה". מתפלות הקבע נכתבו לראש השנה רק ברכות ק"ש ותפלות עמידה בלחש.
לקדיש שאחרי פסוקי דזמרא בראש השנה נכתבו שתי רשויות: "יה שמך ארוממך וצדקתך לא אכסה" מאת ריה"ל (153א), ו"רשות אחר לר' יואב ז"ל לקדיש: "יה מלכי מנעה מבכי" (154א).
לב' דראש השנה אופן שתחילתו "אילי צבאות מחנות רום קדושים" וזולת שתחילתו "מלך אדיר במרומים בשופטו עמים" שהוא חלק מן המעריב לראש השנה "אמוני נבונים בתקעם בירח איתנים" וראה להלן בהערות ביבליוגרפיות.
בדף 172ב-173א: הפיוט ליוצר במנהג רומא לשבת שובה.
בדף 173ב-283ב: "סדר יום כפורים". בראשו הוידוי הגדול להוסיף לתפלת מנחה בערב יום כפור.
מתפלות הקבע של יום כפור נכתבו רק תפלות עמידה בלחש. לברכות ק"ש בתפלות יו"כ יש הפנייה לתפלות ר"ה.
נוסף לרשות לנשמת ביו"כ שתחילתו "שחי לאל יחידה החכמה" מאת שלמה אבן גבירול (182א) נכתב "רשות אחר ... לכמ"ר יעקב יח"י ז"ל מאסקולי: יודו לשמך עליון מורה לשוב לך כל חי" (182ב) (וראה להלן רשות לנשמת ממנו ליו"כ).
בין הרהיטים שבקרובה הקלירית "שושן עמק אויימה" לשחרית של יו"כ גם הרהיט "האדרת והאמונה לחי עולמים" (199א). אחרי הרהיטים הוידוי "רבונו של עולם קודם כל דבר" מאת נסי נאהואראני (200ב),
ואחריו מצויין "ואם רוצים לומר יהי רצון שיהא הקץ הזה קץ לשבי עמך בית ישראל אומ' והיא כתובה למטה" (202ב חלק מן הבקשה השנייה של רס"ג, וראה להלן).
גם לשחרית של יו"כ קובץ גדול של סליחות (202א-219א) וגם הן ספורות (כה סליחות).
בראש הסליחות האלו הערה "ואומרין סליחות כרצונן אך לא יאריך ביותר בתפלת שחרית שמא יבוא להקדים תפלת מנחה לתפלת מוסף ומנהג הפשוט לומר י"ג סליחות בתפלת שחרית ולומר ג"כ יג פעמ' היג מדות וכן כתב רבינו אבי"ה שכך קבלה בידו"
(מסתבר שהכוונה לראבי"ה - ר' אליעזר בן יואל הלוי).
בסליחות לשחרית יו"כ שבכה"י ניתן לראות חלוקה לשתי קבוצות לפי ארצות המוצא של הפייטנים. במחצית הראשונה של הקובץ סליחות שרובן מאת פייטנים מספרד ובמחצית השנייה סליחות שרובן פייטנים מאיטליה.
כמעט כולן מאת בנימין בן אברהם ענו. סליחות רבות נמצאות גם בקובץ שבתפלת שחרית וגם בקובץ הגדול לתענית ציבור שתואר לעיל, כדלהלן: "שופט כל הארץ ואותה במשפט יעמיד" מאת שלמה בן אבון הנער (א, לו),
"יעירוני רעיוני וסוד לבי ומשאלו" מאת ריה"ל (ה, לב), "שחר קמתי להודות לך אלהי תהלתי" מאת שלמה אבן גבירול (ו, כד), "ישן אל תירדם ועזוב התלהלהך" מאת ריה"ל (ז, ל), "אלהי קדם מעונה ישובב יונה הגלה" מאת ראב"ע (ח, לא),
"יה למתי צפנת חזיון תנחומיך" מאת ריה"ל (י, א), "מצירי ערי יצרי מנתיב אל מטיני" מאת משה בן יוסף מרומא (יד, לח), "יחידתי בצרתי מבכה אל לפניך" מאת יוסף (טו, כב),
"בעלות יום החקר בלבי כלה ונספה" מאת בנימין בן אברהם ענו (כ, כח).
למנחה של יו"כ נכתבו 8 סליחות (259ב-265א), ביניהן: "קדוש שוכן עליון הבט ממרומיך" מאת קלונימוס, "ישראל עם קדוש יגל וישמח לבו" מאת לוי (נאמר במנהג רומא בשחרית של יו"כ),
"אבוא היום בתפילה אל מקדשי אל" מאת אברהם בן יואב (נאמר במנהג רומא בתענית ציבור), "אלי אלי למה עזבתני ביד הצר חנם מכרתני" (על שרפת הקדוש ר' אליה בשנת נ"ח (1298).
בסוף הסליחות בנעילה הסליחה "תכלה ממני אפך וחמתך" (280ב).
בדף 284א-305א: "סדר תפלות שבעת ימי חג הסכות" ובו בין השאר לימים ראשונים של סוכות שני פיוטי רשות לנשמת: "אודה צורי הפליא חסדו" מאת משה [בר חייא?], ואחריו "רשות אחר לנשמת דסוכות להר' יעקב וח"י מאסקולו תנצבה"א: יפרוש גואל סוכת שלום".
מפייטן זה גם רשות לנשמת ליו"כ ראה לעיל.
דף 305ב-313ב: "סדר תפלת יום שמיני עצרת". אחרי הפיוט לברכת יוצר נכתבו ה"שבחות ... לפסח שבועות וסוכות" שתחילתם "אין כמוך באלהים ה' ואין כמעשיך" (307ב).
בסוף התפלות ליום זה פיוט "עושה השלום" שתחילתו "אל חי יפתח השמים ישב רוחו יזלו מים" (312ב) ואחריו פיוט נוסף מסוג זה שתחילתו "ה' ישפות לנו שלום ... איש מלאכי חפצתי בו" מאת בנימין. בראשו מצויין "ויש מי שאומרין גם עושה השלום זה" (313א).
בדף 314א-324א: ענין שמחת תורה. בין הפיוטים לשמחת תורה גם הפיוט "אדרינוס מלכא מהדר הוה אקברי מלכייא דישראל" (321א), והפיוט "ארכון בר נון כד מטא ליה זמן עידנא" (322א).
אבל הפיוט "אז כל בריות נוצרו מאדמה" והפיוט "איש אשר הוקרן לו אורה" אינם בכה"י.
בדף 324א-325ב: עניין שבת בראשית הכולל את הפיוט לברכת יוצר "אלהינו אלהים אמת" מאת בנימין בר זרח. אחריו כתב המעתיק "ברוך רחמנא דסייען". אולם אחרי נוסחת סיום זו נכתבה ה"רשות לפתיחת הארון: יה השב לבצרון חבצלת השרון" מאת יצחק,
ואחריה "רשות אחר לפתיחת הארון לכמ"ר מתתיה ז"ל: אפתח נא שפתי ואענה ברון".
בסוף כה"י (326א-347א) 14 תפלות פרטיות, וביניהן גם פיוטים המשמשים כתפלות פרטיות, כדלהלן:
1. תפילה הפותחת: "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שיהא הקץ הזה קץ לשבי עמך בית ישראל"
שהיא חלק מבקשת רס"ג הקשה שתחילתה: "ה' שפתי תפתח ... גם היום ידעתי" נוספו בה חלקים על סבלות עם ישראל באשכנז והיא כוללת יותר מן הנוסח שבמחזור מנהג רומא מהדורת שד"ל (ליוורנו תרט"ז) כרך ב, דף רו ע"א-רח ע"ב (326א-329א),
2. הסליחה "אזכרה אלהים ואהמיה" מאת אמיתי בן שפטיה (329ב).
3. התפלה "אלהי בושתי ונכלמתי לעמוד לפניך" שהיא מחציתה השנייה של תפילת "כתר מלכות" מאת שלמה אבן גבירול (329ב-332ב).
4. התפלה "אכן אתה אל מסתתר" שהיא טורים 1-24, 111-152 מתוך הסילוק לקרובה "אגן הסהר נוקשת שער" מאת בנימין בן שמואל מקושטני לב' דר"ה במנהג צרפת
(ציון הטורים לפי מחזור מנהג אשכנז לר"ה, מהדורת ד' גולדשמידט, ירושלים תש"ל, עמ' 204-205, 211-213) (232ב-233ב).
5. התפלה "אמנם אלהי הרוחות לכל בשר" (בכ"י פרמא-פלטינה 3141 (די רוסי 767, ס' 13883, פ' 3571) דף [29]א מיוחסת התפלה "לר' יוחנן" (333ב-334ב).
6. ה' אלהי תהי קשבת אזנך לתפלתי" מאת יהודה (335א).
7. התפלה "אנא עלת העלות ותחלת ההתחלות כח כל כח" בראשה מצויין: "הודאה מעולה" (335א-335ב). תפלה זו היא חלקה השני של התפלה שתחילתה "ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך ... ה' הקשיבה ועשה אל תאחר לעשות בקשתי" מאת סעדיה (איננו רס"ג).
8. הפיוט "ה' יום לך אערוך תחנה" המיוחסת לריה"ל (אך ראה להלן הערות ביבליוגרפיות) (335ב-336א).
9. תפלה שתחילתה "אשאלך ולא אשאל זולתך מעון השואלים" (336א-337ב),
10. תפלה שתחילתה "אתה הוא אל דעות אל מסתתר מעיני כל חי" (337א-338ב),
11-13. שלוש תפלות מאת בחיי אבן פקודה: "אלהי לא נשאני לבי לעמוד לפניך" הנמצאת בספרו חובות הלבבות, בשער השמיני פרק ג בחשבון יח (339ב-340א), "תוכיחה לרבינו בחיי החסיד ז"ל: ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו, נפשי עוז תדרכי"
הנזכרת בחובות הלבבות בשער השביעי פרק ז ובשער העשירי פרק ו (340א-341א), ו"בקשה: ה' שפתי תפתח ולשוני תצחצח" הנזכרת שם בשער העשירי פרק ו (341א-346ב).
בין התוכחה והבקשה נכתבו הוראות בעניין אמירתן, על-פי דברי המחבר עצמו בחובות הלבבות שער עשירי פרק ו,
14. הפיוט "אבל חטאתי וחטאתי אני מכיר" מאת רמב"ע, בראשו "וידוי נאה" בסופו קטע לא פיוטי הפותח: "ועתה ה' הודעתיך עווניי" המסיים את הווידוי (346ב-347א).
עם הוראות קצרות לסדר התפלה בין התפלות.
עם הערות רבות בשוליים. בהתחלת כה"י (עד דף 22) ובסופו (מדף 289) אין הערות בשוליים.
ההערות בשוליים בתחומים שונים: כדלהלן:
א. השלמת טכסטים. בדפים 71א-84א מזמורי תהלים המשולבים במסגרת של המעמדות שאומרים בימים שלפני ראש השנה (ראה לעיל). המזמורים הם: סה, פו, קלב, מו, נא, פה.
בדף 89א בפיוט הארמי "רחמנא ענינן" יש בכה"י טורים שאינם בנדפס ובשוליהם עוד הוספה על הנדפס.
בדף 99ב הוספת שתי מחרוזות אחרי הפיוט "שומר ישראל שמור שארית ישראל" כל אחת מהמחרוזות הנוספות פותחת: "בבקשה ממך", בדף 113ב הושלמה בשוליים אחת משתי המחרוזות בסליחה "שופט כל הארץ ואותה במשפט יעמיד" מאת שלמה בר אבון הנער,
בדף 118א השלמת מחרוזת החסרה בסליחה "מצרי ערי יצרי" מאת משה בר יוסף, בדף 131ב נוספה התפלה שתחילתה "ועתה ה' השמענוך עונינו", בדף 250ב השלמת קטע מהפטרת מנחה של יו"כ.
ב. פרושי פיוטים ותפלות, בדפים 149ב, 155א, 156א, 166א, 166ב, 169ב, 189ב, 239א, 240א, 240ב, 242א, 243ב, 286ב.
בדף 169א פרוש דקדוקי ונזכר בו "ר' אברהם אב"ע".
ג. סודות ורמזים בפיוטים ובתפלות. בדפים 157ב, 158א, 160ב, 163ב, 169ב, 177א, 198ב-199א. בדף 153א מקומות מקבילים שבהם טו תיבות. בדף 158ב סודות "מדברי הרמב"ן ז"ל".
ד. הוראות לסדר התפלה בדפים 95א, 168ב.
ה. דיונים הלכתיים בדפים 269א, 288א.
ו. קטעי תלמוד ומדרש שעניינם קשור אל הפנים. חלק אינם בלשון המקור, בדפים 23ב, 68א, 68א (כנראה פתק מודבק), 185א, 186ב, 226א, 241א.
ז. דרושים הקשורים לתפלה. דרוש בעניין צדקה הפותח: "ראיתי להאיר עיניך במעלת הצדקה" (164ב), ודרוש בעניין תפלה ודמעה (166א-166ב).
ח. קטעי זהר בענייני התפלות והפיוטים שבפנים: בדף 63א: זהר פ' חיי שרה, כרך א, דף קכט ע"א-קל ע"ב, בדף 87ב: זהר פ' נח, כרך א, דף עה ע"ב, בדף 159א: זהר חדש מגילת רות דף כח ע"א,
דף 159ב: זהר פ' ויגש, כרך א דף רט ע"ב-רי ע"א, בדף 165א: זהר פ' וירא כרך א, דף קיד ע"א-קטו ע"א, בדף 229א: זהר פ' חיי שרה, כרך א דף קלב ע"א-קלג ע"א.
ההערות שבדפים 84א, 90א, 148ב, 149ב, 162ב, 165ב, 167א, 168א, 174ב, 187א, 190א, 200א, 218א, 226ב, 241ב, 243ב, 286ב - בכתב שנטשטש והן קשות לקריאה.
עם ניקוד הכולל גם את ציון הרפות. הסליחה "אני קראתיך כי תענני אל" מאת בנימין בר זרח שבדף 57א איננה מנוקדת ובראשה ציין הנקדן: "... ונכתב כולה פעם אחרת על כן לא ניק[ד]תיה" ואמנם היא נמצאת גם בדף 108ב ושם היא מנוקדת.
עם עיטורים מעטים במלות פתיחה (64ב, 91א, 92א) ועל שמות אנשים: "משה" (55ב), "אברהם" (השם הושמט בפנים ואולי בא העיטור לציון השמטה) (84ב), "יוסף" (השם הוא גם מילת פתיחה בפיוט) (115ב).
כל העיטורים רק בדפים הכתובים בכתיבה מרובעת, ראה להלן הערות פליאוגרפיות.
בדפים 143ב-144א: נסיונות קולמוס.
נושא נוסף: תפלה פרשנות
נושא נוסף: תלמוד משנה סדר מועד תענית פרק ב (לפיה)
נושא נוסף: צנזורה 1629
נושא נוסף: צנזורה פנימית
נושא נוסף: תפלה סדורים ומחזורים מנהג רומה
נושא נוסף: תפלה סדורים ומחזורים מנהג צרפת
נושא נוסף: ציורים. עטורים
נושא נוסף: נקוד
נושא נוסף: צדקה
נושא נוסף: רעש. קמרינו
נושא נוסף: תענית צבור
נושא נוסף: תענית צבור שאיננה קבועה
Vatican Library Vatican City Vatican City State Ms. Ross. 499
Catalogue Allony-Loewinger Vatican 775
כה"י מורכב מקונטרסים בני 10 דפים. בחמשת הקונטרסים הראשונים יש שומרי קונטרסים. מדף 146 יש גם שומרי קונטרסים וגם ספירת קונטרסים המתחילה ב-א (א-יז). בין קבוצות קונטרסים אלו ואחריהן אין שומרי קונטרסים ואין ספירת קונטרסים.
דפים 55א-61ב, 63א-99ב, 115א-120ב בכתיבה מרובעת שנכתבה בידי מעתיקים אחדים, מסתבר שהשמות הפרטיים המעוטרים שנזכרו לעיל מציינים מעתיקים אלו. כאמור, העטורים המעטים שבכה"י נמצאים בדפים כתובים בכתיבה המרובעת.
בראש כה"י נוספו 4 דפים ובהם תפלות פרטיות הדומות לאלו שבסוף כה"י. דפים אלו נכרכו בבלבול (דף 4 צריך להיות אחרי דף 1).
חוסר העקביות בכה"י בציון שומרי הקונטרסים וספירת הקונטרסים שתוארו לעיל, חוסר התאום בין המצויין בדף 56א שסליחות מסויימות נכתבו "למעלה" לעומת הימצאותן אחרי ההערה.
והעובדה שהקולופון שבסוף כה"י איננו מזכיר את התפלות לימים נוראים וסוכות, למרות חשיבותן, ולמרות היותו צמוד להן - מציבים אפשרויות שונות של השערה לגבי הרכבו המקורי של כה"י.
קולופון (בסוף כה"י): "ותכל עבודת מלאכת הקדש אשר עשיתי בזה הספר אני יהודה עמ"י יז"א בכמ"ר שלמה ישר"ו בכמ"ר בנימן ז"ל היינו מארבעה צומות וסליחות וודויים ועניינים אחרים בחדש תשרי [ב]שנת ה'ר'ב' כבסני מעוני לפרט אלף השישי ליצירה, וכתבתיהו ליקר ... כמ"ר ליאון גבריאל יזי"י בכמ"ר עוזיאל עזריאל ז"ל וקבלתי מידו שכירותי משלם".
נושא Digitized manuscripts
פרסומים על קרובות לתעניות צבור במתכונת המתוארות במשנה תענית פ"ב ראה ש' צוקר, על ספרים ואנשים, גליון 10, סיון תשנ"ו, עמ' 27-28.
על הפיוט "מלך אדיר במרומים" לב' דר"ה ראה מחזור מנהג אשכנז לימים נוראים, מהדורת ד' גולדשמידט, כרך א, עמ' 7 (ירושלים, תש"ל).
על יחוס הפיוט "ה' יום לך אערוך תחנה" לריה"ל בטעות ראה ד' ירדן, שירי הקדש לרבי יהודה הלוי, כרך ג, (ירושלים, תשמ"ב), עמ' 906.
אלוני, נ. ולוינגר ד. ש., רשימת תצלומי כתבי-היד העבריים במכון. חלק ג : כתבי-היד שבספריית הוואטיקן (ירושלים תשכ"ח)
Hebrew Manuscripts in the Vatican Library
Catalogue, ..., edited by Benjamin Richler, palaeographical and codicological descriptions by Malachi Beit-Arié in collaboration with Nurit Pasternak. Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, 2008 (Studi e Testi 438)
סוגה Censored manuscripts
Illustrated works (Manuscript)
סימול במוסד בעלים עם מחיקות צנזורה (124א, 327א). בדף 109ב מחיקה ובה נמנע המוחק מלמחוק שם קדוש ומכאן שהמחיקות מעשה ידי צנזורה פנימית.
מחיקת הצנזור השכיחה ביותר בתפלת "עלינו לשבח" - אינה בכה"י (167ב).
בדף 348ב שתי חתימות צנזור קשות לקריאה, אחת משנת 1629.
בראש כה"י סופה של רשימת בעלים על רעידות אדמה במקומו: "עוד הפליאו לעשות הרעשים הנז' כי הפילו בתים רבים ... עד כי נתקבצו יותר מחמש מאות פועלים מהכרכים ומהכפרים הנז' אנשים ונשים וטף ובאו פה בעיר קמירינו מלובשים לבנים ... עם סוסיהם ...
טעונים בר ולחם ומזון ויין להחזיק יד עני ואביון ... וימשכו הרעשים ההם מחדש ניסן עד כל חודש אלול".
בסוף כה"י רשימת בעלים על מכירת כה"י הכתובה בשגיאות רבות: "אני דוד מבר[!] ישי ז"ל חקש[?] מכ[ר]תי זה המכזור[!] המשכיל והאנבון[!] כמ"ר יצחק ספיל יצ"ו" הרשימה כתובה פעמיים ברציפות, ואותן שגיאות בשתי הפעמים.
בראש דף 4א ציון הבעלים (הקונה ברשימה על קניית כה"י שבהערה הקודמת): "יצחק סיפיל יצ"ו".
היקף החומר 347 דף.
כה"י מורכב מקונטרסים בני 10 דפים. בחמשת הקונטרסים הראשונים יש שומרי קונטרסים. מדף 146 יש גם שומרי קונטרסים וגם ספירת קונטרסים המתחילה ב-א (א-יז). בין קבוצות קונטרסים אלו ואחריהן אין שומרי קונטרסים ואין ספירת קונטרסים.
דפים 55א-61ב, 63א-99ב, 115א-120ב בכתיבה מרובעת שנכתבה בידי מעתיקים אחדים, מסתבר שהשמות הפרטיים המעוטרים שנזכרו לעיל מציינים מעתיקים אלו. כאמור, העטורים המעטים שבכה"י נמצאים בדפים כתובים בכתיבה המרובעת.
בראש כה"י נוספו 4 דפים ובהם תפלות פרטיות הדומות לאלו שבסוף כה"י. דפים אלו נכרכו בבלבול (דף 4 צריך להיות אחרי דף 1).
חוסר העקביות בכה"י בציון שומרי הקונטרסים וספירת הקונטרסים שתוארו לעיל, חוסר התאום בין המצויין בדף 56א שסליחות מסויימות נכתבו "למעלה" לעומת הימצאותן אחרי ההערה.
והעובדה שהקולופון שבסוף כה"י איננו מזכיר את התפלות לימים נוראים וסוכות, למרות חשיבותן, ולמרות היותו צמוד להן - מציבים אפשרויות שונות של השערה לגבי הרכבו המקורי של כה"י.
שפה עברית
קרדיטים Copyright Biblioteca Apostolica Vaticana, "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
מספר מערכת 990002078940205171

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

Copyright Biblioteca Apostolica Vaticana, "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

איסור העתקה

יתכן שאסור להעתיק את הפריט ולהשתמש בו עבור פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

לבירור אפשרות שימוש בפריט, יש למלא טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

מידע נוסף: הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?