פורים בפיוט ובתפילה
מגילת אסתר, איטליה, 1750, מוזיאון ישראל

פורים בפיוט ובתפילה

פורים הוא חג משתה ושמחה. מצוות החג, מנהגי התחפושות ושתייה מרובה של יין – הופכים אותו לחג שהשמחה שלו באה לידי ביטוי לא רק בבית הכנסת ובבית, אלא גם ברחובות ובכיכר העיר. קרנבל של ילדים ומבוגרים מחופשים בתחפושות שונות צועדים ברחובות, משלוחי מחנות בידיהם, צובעים את החג בשמחה. גם בשנה המאתגרת הזו, בעיצומה של מלחמה וכשחטופים רבים מוחזקים ברצועת עזה, אנו נכנסים אל ימי השמחה. בידינו לבחור במה וכיצד להתמקד – בהצלה שהייתה ובתפילה להצלה שתהיה, בערבות ההדדית המאפיינת את ימי הפורים או באמונה שהכול בסופו של דבר יוביל לתוצאה טובה.

אנשי כנסת הגדולה תיקנו את החג לזכר ההצלה מגזרת המן הרשע שביקש לאבד את כל היהודים מנער ועד זקן, טף ונשים. פורים נמנה ברשימה ארוכה של ימים שבהם אירעו דברים טובים לישראל, שמתוכה נשארו כיום רק פורים וחנוכה. את פורים חוגגים במשך יומיים: בי"ד אדר בערי הפרזות (שאינן מוקפות חומה), ובט"ו בו – בערים המוקפות חומה מימות יהושע בן נון.

מקור השם פורים הוא על שם הפּוּר – הגורל שהטיל המן כדי לקבוע את החודש שבו תבוצע גזרת הריגת היהודים. סיפור הגזֵרה וההצלה מסופר בהרחבה במגילת אסתר, אשר נקראת במהלך החג, במטרה לזכור ולפרסם את הנס. בחג יש מצוות נוספות המציינות את השמחה – סעודת משתה ושמחה, משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים, כדי שכולם יחגגו וישמחו בחג.

תפילות הפורים כוללות אמירת התפילה הקדומה "על הנסים", המספרת את סיפור הנס, בברכת ההודאה של תפילות העמידה. בבוקר אומרים חצי הלל לזכר ההצלה וקוראים בתורה על מחיית זכר עמלק, שהמן הוא צאצא שלו.

פיוטי החג מספרים באופנים שונים את סיפור המגילה. במסורות שונות יש פיוטים היתוליים שנועדו לשמח ולהרקיד, אך ניתן למצוא גם פיוטים שיש בהם כובד ראש ואשר מדגישים דווקא את הסכנה שהיו נתונים בה, אולי כדי להזכיר לנו את הפער הדק שבין אסון להצלה ואת גודל הנס שמסמל את היפוך המציאות – "ונהפוך הוא".

מגילת אסתר

להאזנה במגוון מסורות: מגילת אסתר

מגילת אסתר, אחת מחמש המגילות המופיעות בתנ"ך, היא הטקסט המרכזי המלווה את חג הפורים. המגילה מגוללת את סיפור ניסיון השמדת היהודים בימי המלך אחשוורוש בידי המן, ואת נס הצלתם בזכות מרדכי ואסתר המלכה. הסיפור מלא בדרמה ובתהפוכות מפתיעות, ולמרבה השמחה סופו טוב. קריאת המגילה היא אחת ממצוות הפורים; מצווה לקרוא אותה פעמיים במהלך החג, מתוך מגילת קלף, בערב ובבוקר. שמיעת המגילה מהרדיו או הטלוויזיה אינה נחשבת כקיום המצווה. המגילה נקראת בבתי הכנסת לאחר תפילות ערבית ושחרית של החג, אולם פעמים רבות קוראים אותה גם במסגרות משפחתיות וקהילתיות מחוץ לבתי תפילה: בתוך דירות פרטיות, במרכזים קהילתיים או במקומות ציבוריים אחרים.

תוכלו לקרוא עוד על המגילה במאמר מבוא למגילת אסתר.

מסורת תימן | אהרן עמרם
מסורת ספרד־ירושלים | משה חבושה
מסורת אשכנז | אורי קרויזר
מסורת בלקן־בלגרד | סטפן סבליץ' (אשר אלקלעי)
מסורת מרוקו | ר' חיים לוק
מסורת איטליה | מרקו אוטולנגי
מסורת ג'רבה | בנימין חדאד

פיוט עתיק בלחן חדש

פיוט לפורים שנמצא בכתבי יד ממסורת כורדיסטן־פרס, ולא ידוע על לחן שלו. קובי אלקובי הלחין והחיה אותו.

מעשה פורימי בניגון חסידי והשיר עברי שהתחלפו

מה מקור הלחן הידוע של השיר "שושנת יעקב" שמושר בחג הפורים? ומה מקור הלחן של שירו של לוין קיפניס, "חג פורים"? אורי קרויזר חושף ניגונים פורימיים שהתחפשו.

קרדיטים תמונות: מגילת אסתר, שושנת יעקב, אור גילה, עזר מצרי, שימני ראש, הבלאגן ברשות החוק, שושנת יעקב – הקטעים החסרים, מי כמוך ואין כמוך, אשר הניא: מתוך אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | עד דלא ידע – בין פיוט לשיר ילדים, אזכיר חסדי אל: ארכיון דני הדני, הספריה הלאומית | קום ידידי הבא: ג'יימס אנסור, שיר היין או מסכות צמאות | מראש מקדמי ארץ: מתוך תערוכה בהיכל שלמה. צילום: zeevveez | למנצח על איילת השחר: Emile Claus | על הנסים: Jan Lievens | אסתר – אמה של מלכות: Esther and Ahasuerus, mid-17th century. Metropolitan Museum of Art | על הלכה בפיוט: עיון ב"אזכיר חסדי אל: צילום Kululuduxfij | מאחורי הקלעים של המגילה: שושנת יעקב: פורים בירושלים, צילום zeevveez | ​ארור המן – מקורו של פיוט קצר​: Rembrandt - Haman Recognizes His Fate, Hermitage Museum​ | שימני ראש: Museum Rotterdam - wikimedia​