ב. המערכות המודליות הערביות: מהאַצאבִּע של המאה ה־10 ועד המקאם בתקופה המודרנית
השם מקאם מופיע מאוחר יחסית, כנראה רק במאה ה־15. קדמו לו שמות אחרים כמו אַצאבִּע או שֻדוּד. בחרנו על כן להשתמש בכותרת הפרק וגם בגופו במונח הכללי "מערכת מודלית". אינפורמציה ממשית לגבי מערכת מודלית הכוללת תיאור של המודוסים שהמערכת כוללת, מופיעה לראשונה בחיבורו של אבן אל־מוּנַגִ'ם (נפטר ב־912) רִסאלה פי ל־מוּסיקי ("איגרת על המוזיקה"). לגבי תקופות מוקדמות יותר קיים פה ושם מידע כללי שקשה להעריך את מידת אמתותו. המערכת שמציג אל־מונג'ם מופיעה גם באנתולוגיה הידועה כִּתאבּ אל־אַע'אני ("ספר השירים") שערך אל־אצפהאני במאה ה־10. לגבי רבים מהשירים שבאנתולוגיה מצוין באילו מודוסים יש לשיר אותם. ב־כִּתאבּ אל־אַע'אני עיצובה של המערכת המודלית מיוחס למוזיקאי המהולל אִצְחַק אל־מוצילי (נפטר ב־850), שהכתבים שהוא עצמו חיבר אבדו כולם. במערכת זו שמונה מודוסים הנקראים אַצאבִּע ("אצבעות", ביחיד אִצְבַּע). הם נקראו כך משום שהגדרתם התבססה על אופן נגינתם על העוד, ושריגי העוד קבלו את שמותיהם מהאצבעות הלוחצות עליהם לקיצור המיתרים. שמותיהם של מיתרי העוד היו (מהנמוך לגבוה): בַּם, אל־מַתְ'לַת', אל־מַתְ'נא ו־זיר (שמות המיתרים הראשון והרביעי פרסיים, והשני והשלישי, ערביים) ; השריגים נקראו כאמור על שמות האצבעות המקצרות את המיתרים (סַבַּאבּה – אצבע; וּסְטא – אמה; בִּנְצִר – קמיצה; ו־חִִ'נְצִר – זרת); והסולם הוגדר על פי: א. המיתר הפתוח או השריג המקצר את המיתר שקבעו את צלילו היסודי של הסולם; ב. לגבי יתר הצלילים היו קיימות שתי אפשרויות, האחת פי מַגְ'רא אל־וּסטא ("במסלול האמה"), כלומר כאשר הסולם עובר דרך הצליל המופק מקיצור המיתר על ידי שריג ה־וּסטא (האמה), והאחרת היא פי מַגְ'רא אל־בִּנְצִר ("במסלול הקמיצה"), כלומר כאשר הסולם כולל במהלכו את הצליל המופק מקיצור המיתר על ידי שריג ה־בִּנְצִר (הקמיצה). ההבדל בין שני הצלילים הללו היה כנראה ½ טון. שני המסלולים קבעו ארבעה זוגות של סולמות; לכל זוג היה צליל בסיסי משותף, אך המסלולים של שני בני הזוג נבדלו בצליל אחד. למשל, אחד הזוגות היה: סַבּאבּה פי מג'רא אל־וּסטא ו־סַבּאבּה פי מג'רא אל־בִּנְצִר. שמונת ה־אַצאבִּע היו מעוגנים במערכת צלילים שכללה 12 צלילים באוקטבה, כמו זו שתיאר אל־כינדי. [3] המבנה הכולל שלה, שמונה מודוסים הנחלקים לארבעה זוגות, דומה מאוד לזה של המערכת הביזנטית, ונראה שזו האחרונה שימשה מקור השראה לבניית המסגרת התאורטית הערבית.
כפי שראינו בסעיף הקודם, התיאוריות של אל־פאראבי ואבן־סינא מהמאות ה־10 וה־11 הרחיבו את מערכת הצלילים הכוללת, והדבר אִפשר להם להציג סולמות מגוונים יותר מבחינת מרווחיהם. בכתביהם הם מתייחסים לסולמות מסוימים, ואצל אבן־סינא אנו אף מוצאים לראשונה סולם הנקרא ראסת, הדומה מאוד למקאם ראסת של ימינו. [4] עם זאת מערכת מודלית שיטתית המבוססת על מערכת הצלילים שהציגו אל־פאראבי ואבן־סינא, מופיעה רק במאה ה־13 בספרו של המוזיקאי והתאורטיקן הגדול צפי אל־דין (נפטר ב־1924) כִּתאבּ אל־אַדְוַאר ("ספר המחזורים", כלומר הסולמות). תאוריה זו, שיש הטוענים שייצגה מערכת מודלית ערבית־פרסית, שימשה בסיס לאסכולה שהתקיימה עוד כמאתיים שנים מאוחר יותר. צפי אל־דין הגדיר תחילה מערכת תיאורטית של 84 סולמות, ומתוכם בחר את אלה שלטענתו היו קיימים בפרקטיקה המוזיקלית: 12 מודוסים ראשיים שנקראו שֻדוּד (ביחיד שַד) ו־6 משניים שנקראו אַוַאזאת (ביחיד אַוַאז). בנוסף לאלה הוא הגדיר גם קטגוריה של מורַכַּבּאת, כלומר מודוסים המורכבים מצירופים של שֻדוּד ו־אַוַאזאת, אלא שלקטגוריה זו הביא דוגמא ספציפית אחת בלבד. צפי אל־דין חילק את ה־שֻדוּד לשלוש קבוצות וייחס לכל קבוצה אופי רגשי שונה (לעניין זה נתייחס בהמשך). המבנה הפנימי של כל שַד כלל שני טטרקורדים (טטרקורד הוא יחידה סולמית בעלת ארבעה צלילים עוקבים) בעלי צליל משותף (הצליל הרביעי של הסולם) ותוספת של מרווח שגודלו טון להשלמת שני הטטרקורדים לאוקטבה.
שנים־עשר השֻדוד היו:
- עֻשאק, 2. נַַוַא, 3. בּוּסַליכּ, 4. ראסְת, 5. עִראק, 6. אִצְפַהאן,
- ראהַוַי, 8. חִגַ'אזי, 9. חֻסַיְני, 10. בֻּזֻרְג, 11. זַנְכּוּלַה, 12. זיראפְכַּנְד.
רבים מהשמות הללו משמשים גם כיום כשמות מקאמאת, אך הסולמות שהם מייצגים שונים כמעט כולם מהסולמות של היום. להלן סולמות 12 השֻדוד והאופן שבו הם נבנו מצירופי טטרקורדים, כפי שמציגם החוקר אוון רייט (Owen Wright), שחקר באופן יסודי את התיאוריה של צפי אל־דין. הסולמות ערוכים לפי הסדר המספרי שבו הם רשומים לעיל. יש לציין שהבחירה בסול כצליל הבסיסי שרירותית, וכן שהסולמות כוללים שבעה צלילים שונים בלבד. כאשר רשומים יותר משבעה צלילים – משמעות הדבר היא קיומן של אופציות שונות.
היסוד הטטרקורדי, כלומר המחשבה שהסולם בשלמותו אינו המבנה הבסיסי, אלא הוא מתקבל מצירוף של טטרקורדים, גם הוא רעיון שמקורו ביוון. תאורטיקנים ערבים, מאל־כינדי ועד צפי אל־דין וממשיכיו, אימצו רעיון זה. מעניין לציין שבתקופה המודרנית המוקדמת נעלם הטטרקורד מהתאוריה המוזיקלית. כך למשל משאקה, שהזכרנו אותו למעלה בקשר לניסוח תיאורית 24 רבעי הטון, מציג את המקאמאת בלי להתייחס להרכב הטטרקורדי של הסולמות. אצל אידלסון, שכתב את דבריו בעקבות תיאורטיקנים ערבים של ראשית המאה ה־20 נמצא את אותה גישה. רק לקראת ועידת קהיר של 1932, ועידה שהשתתפו בה מוזיקאים ואנשי תאוריה ערביים וגם מספר מוזיקאים מערביים בעלי שם, אשר חתרה להגיע לניסוח שיטתי ואחיד של יסודות התאוריה הערבית, הוחזר הטטרקורד לתאוריה של המוזיקה הערבית, וקנה לו שוב מקום מרכזי. תופעה זו מעלה את השאלה שעלינו לשאול לגבי כל מרכיב תאורטי: מה הרלוונטיות שלו במוזיקה עצמה? ובמקרה זה השאלה הספציפית היא: האם מושג הטטרקורד, שתאורטיקנים "הסתדרו" בלעדיו במשך תקופה ארוכה, הוא אמנם יסוד רלבנטי וחיוני לתיאור המוזיקה הערבית, ובמה? שאלה זו היא מעבר לתחומי הסקירה הנוכחית, ונשאיר אותה כעניין להרהר בו...
צפי אל־דין בנה כאמור את סולמותיו משני טטרקורדים בעלי צליל משותף. יש לציין שבשמונה מתוך 12 ה־שֻדוּד שני הטטרקורדים זהים. מבנה כזה נדיר במוזיקה הערבית של ימינו ואינו מצוי במקאמאת מרכזיים, אך לעומת זאת מאפיין מספר מודוסים פרסיים (דסתגאה). האם הדבר מעיד על קירבה גדולה יותר בין המוזיקה הפרסית של ימינו למוזיקה של תקופת צפי אל־דין? אולי.
הטטרקורד של ראסת, הזהה לזה שהציג אבן־סינא כמאתיים שנה קודם לכן, דווקא דומה לראסת של היום. ההבדל הוא בכך שבסולם ראסת של צפי אל־דין שני הטטרקורדים ראסת הם בעלי צליל משותף (הצליל הרביעי של הסולם), ואילו במקאם ראסת של היום מפריד ביניהם מרווח של טון, כלומר הטטרקורד ראסת השני בנוי על הצליל החמישי של הסולם.
צפי אל־דין קבע שיטה מודלית ששימשה, כאמור, בסיס לתיאוריות שהתפתחו במאות ה־14 וה־15. תופעה בולטת במאות אלו היא התרחבותה של קבוצת ה־מוּרַכַּבּאת, כלומר המודוסים החדשים המתקבלים מתרכובת של שני מודוסים ידועים (כונו גם שֻעַבּ), אשר מנתה לעתים יותר מעשרים מודוסים. המודוסים הראשיים, שנקראו אצל צפי אל־דין שֻדוּד, הופיעו תחת שמות שונים – בַּרְדַוַאת, אַלְחאן, אַהְנאכּ, ובסופו של דבר הופיע גם השם מקאמאת. בתקופה זו נתגבש סולם ראסת כסולם מרכזי שהמקאמאת השונים ממוקמים על צליליו או יחסית אליהם.
בין המאות ה־16 ל־19אנו עדים לכיוון תאורטי השונה משתי בחינות מזה שהנחילו צפי אל־דין וממשיכיו:
א. כפי שכבר ציינו למעלה, העיסוק בחישוב גדלי המרווחים התמעט (להוציא כתבים מהמאה ה־19, כמו זה של משאקה [1840], שהעלו את רעיון החלוקה ל־24 רבעי טון). לעומת זאת, רווחה מאוד הצגת המקאמאת באמצעות תנועות מלודיות אופייניות. כשהגדרנו בהקדמה את המונח "מודוס", ציינו שהוא כולל בנוסף לסולם מכלול של תכונות מלודיות. אלא שעד כה הצגנו את המודוסים, למשל ה־שדוד של צפי אל־דין, כסולמות במשמעותם המופשטת, חסרת כל תכתיבים מלודיים, שכן בעיקרו של דבר כך הוצגו בכתבי התאוריה. עם זאת, טוענים חוקרים, שיש אצל צפי אל־דין ואצל ההולכים בעקבותיו התייחסות גם להיבטים מלודיים של המודוסים. על כל פנים, בתקופה שבין המאות ה־16 ל־19 תפיסת המקאם כתנועות מלודיות אופייניות במסגרת סולם ידוע היא דומיננטית, והיא באה על חשבון, או כנגד, הצגת המבנה הטטרקורדי של הסולם והניסיון לספק גדלים מדויקים של מרווחי הסולם.
ב. רעיון הזיקה שבין המודוסים אל גורמים חוץ־מוזיקליים, כאלה הקשורים באדם או בקוסמוס, ליווה את התיאוריות המודליות כבר מהמאה ה־13, אך בתקופה זו, בין המאות ה־16 ל־19 הופך למרכזי. על הקשר בין המוזיקה למרכיבי העולם כתבו למעשה כבר הוגי דעות כמו אל־כינדי (המאה ה־9) אח'ואן אל־צפא (המאה ה־10) ועל כך הצבענו בסקירת הרקע ההסטורי. רעיון הזיקה בין מודוסים לגורמים חוץ־מוזיקליים הופיע בכתובים מאוחר יותר. צפי אל־דין חילק את 12 ה־שדוד לשלוש קבוצות על פי הרגשות שהם מבטאים ומעוררים בשומע. הקבוצה הראשונה, הכוללת סולמות שמרווחיהם ½ טון או טון שלם בלבד (עֻשאק, נַוַא, בּוּסַליכּ), קשורה בתחושות של כוח, אומץ לב והנאה; הקבוצה השנייה, הכוללת גם מרווחים שבין ½ טון לטון (ראסְת, עִראק, אִצְפַהאן), מעוררת שמחה מעודנת ומשובבת נפש, והקבוצה השלישית, שגם בה מרווחים שבין ½ טון לטון (ראהַוַי, חגַ'אזי, חֻסַיְני, בֻּזֻרְג, זַנְכּוּלַה, זיראפְכַּנְד), משרה עצבות ורפיון.
אצל כותבים מאוחרים יותר, ועניין זה תופס כאמור מקום מרכזי בעיקר במאות ה־16 וה־19, מדובר בזיקות קוסמולוגיות, זיקות בין המקאמאת לכוכבים, המזלות, עונות השנה, שעות היממה, יסודות החומר, תכונות בני אנוש, מידות מוסריות, צבעים, ריחות וכדו'. קשרים אלה היו אמורים להשפיע על קביעת המקאמאת שיבוצעו בתנאים וזמנים מסוימים. הזיקות הללו שנשאו עמם המקאמאת כונו בשם הכולל תַאְת'יר. שאלה שהמחקר ההיסטורי עדיין לא סיפק לה תשובה ברורה היא כיצד ועד כמה השפיע התַאְת'יר על ביצוע המוזיקה בפועל. אך לפחות בתחום אחד, תחום הריפוי, שבו נסיים ונחתום את הסקירה על אודות ההיסטוריה של המקאם, ידוע שנעשה שימוש מעשי בסגולותיה של המוזיקה ובתכונות הספציפיות המיוחסות למקאמאת. ריפוי באמצעות המוזיקה בשל זיקתה ליסודות העולם ולמרכיביו הומלץ כבר בידי אל־כינדי. בזיקה שבין מיתרי העוד ליסודות החומר או לארבעת הסוגים של נוזלי הגוף באדם, ראה אל־כינדי בסיס אפשרי לטיפול רפואי, אך יש לציין שגם אבן־סינא, מי שראה במקור המוזיקה צורך אנושי ולא גורמים קוסמיים, טען לערכה הריפויי של המוזיקה, זאת בשל הקשר החזק שבינה ובין נפש האדם. בתקופה העות'מאנית היה ביטוי מעשי ביותר להשקפה שהחזיקה בערך הריפויי של המוזיקה. ידוע על בתי חולים שבהם נעשה שימוש במוזיקה לשם ריפוי על בסיס התכונות או הזיקות החוץ־מוזיקליות של המקאמאת. גם כיום אפשר לקנות באיסטנבול קלטות הכוללות מוזיקה במקאמאת שונים, שמטרתה ריפויית, לכל מקאם מיוחס כוח ריפויי לגבי איברים מסוימים בגוף.
הסקירה הכללית על תולדות המקאם שהבאנו כאן, שעקב חסרונה של מוזיקה כתובה היא מסתמכת על כתבי תאוריה בלבד, משאירה שאלות ותהיות רבות, שאין בידינו לענות עליהן. למרות מגבלות האינפורמציה שברשותנו, עולה ממנה בבירור ששורשיהם של יסודות חשובים של המקאם, כפי שהוא מוכר לנו כיום, מצויים כבר במאות הראשונות לאחר הופעת האסלאם. יסודות אלה הם: קיומם של מרווחים נוספים לאלה שבמערכת המערבית הנופלים למשל בין חצי טון לטון, או בין טון וחצי לשני טון, המתאפיינים באי־יציבות יחסית; מגוון גדול של סולמות הנבנים מהמרווחים הללו; קשת רחבה של רגשות ותחושות שמעוררים הסולמות, ואולי גם מהלכים מלודיים אופייניים להם, בלב השומע; וכנראה גם משמעותו של הטטרקורד כיחידה בסיסית, שממנה נבנה הסולם, ואשר יש לה השפעה על עיצוב המלודיה. באשר לקשרים שבין המקאמאת ליסודות קוסמולוגיים, סביבתיים ואנושיים, נראה שמשמעותם הפרקטית ניכרה בעיקר בריפוי, ויש לכך עדיין הדים מסוימים כיום.