תפילות יום כיפור במדינת ישראל
ייחודו של יום הכיפורים ניכר גם ביחס החברה הישראלית כלפיו. זהו היום החריג ביותר בפומביות הישראלית,[19]והוא בולט גם ביחס אל תפילותיו: רבים שאינם פוקדים את בתי הכנסת בשאר ימות השנה, מגיעים ביום הכיפורים לפחות לחלק מן התפילות:[20] אם לתפילת "כל נדרי" הפותחת את יום הכיפורים; אם לתפילת "יזכור" שאחרי שחרית; ואם לתפילת 'נעילה' החותמת את היום (או אפילו רק לתקיעת השופר שבסופה).
קדושתו של יום הכיפורים השפיעה עמוקות על עם ישראל, לדורותיו ולתפוצותיו, והדבר ממשיך ומתקיים גם במדינת ישראל, באופן מקסים ומחמם לב.
ונסיים בסיפור הבא, המביא עדות מרגשת לכך שגם כאשר ניתק כמעט כל קשר אל היהדות ואל היהודים, הרי שיום הכיפורים נותר לעיתים השריד האחרון שבו ניתן להיאחז, הקשר היחיד שעוד יכול להעיד על השייכות:
בסיום הספר "בין הפטיש והמגל" מתאר המחבר לובה אליאב... פגישה בין זמרת ישראלית צעירה בפסטיבל סרטים במוסקבה לבין צעיר רוסי, אשר לא מצא מילים ושפה משותפת כדי להציג בפניה את יהדותו ואת כמיהתו לישראל ואנשיה. הוא תפש בידיה ומלמל 'איזראיל, איזראיל', ולא הובן אם זהו שם המדינה שהוא מזדהה איתה או שמו שלו. לבסוף, בטרם פרידה, הפליט במאמץ אחרון של זיהוי עצמי ומציאת גשר אל הישראלית: "יום כיפור, יום כיפור, יום כיפור". והיא ענתה נרגשת, בולעת דמעותיה: "יום כיפור, יום כיפור".[21]
[1] על תפילות ראש השנה ראו באתר.
[2] על חמשת העינויים של יום הכיפורים ראו למשל בוויקיפדיה.
[3] להרחבה ראו למשל במאמרו של שמואל ספראי, עבודת יום הכיפורים בבית המקדש בימי בית שני; וכן במאמר של דודו כהן, איך נראה יום כיפור לפני אלפיים שנה?
[4] העבודה כללה גם כמה מעשים המיוחדים ליום הכיפורים; למשל עריכת הגרלה בין שני שׂעירים [=תיישים], כשאחד מוקרב כקורבן והשני נשלח למדבר, לפי הכתוב בתורה: "וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גֹּרָלוֹת... וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת הַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַה' וְעָשָׂהוּ חַטָּאת. וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה' לְכַפֵּר עָלָיו לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל הַמִּדְבָּרָה... וְסָמַךְ אַהֲרֹן אֶת שְׁתֵּי יָדָו עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר הַחַי וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת כָּל עֲונֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת כָּל פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל חַטֹּאתָם וְנָתַן אֹתָם עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר וְשִׁלַּח בְּיַד אִישׁ עִתִּי הַמִּדְבָּרָה. וְנָשָׂא הַשָּׂעִיר עָלָיו אֶת כָּל עֲונֹתָם אֶל אֶרֶץ גְּזֵרָה וְשִׁלַּח אֶת הַשָּׂעִיר בַּמִּדְבָּר" (ויקרא טז, ח-כב); ובמשנה, מסכת יומא פרק ו, מתואר עניין זה בפירוט. אגב, מכאן הגיע הביטוי 'שעיר לעזאזל'; וראו על כך למשל בוויקיפדיה.
[5] על קודש הקודשים ראו למשל בוויקיפדיה.
[6] כפי שכתוב במשנה, מסכת יומא א, ח: "ולא היתה קריאת הגבר [=התרנגול] מגעת עד שהיתה [ה]עזרה [=שבמקדש] מלאה מישראל".
[7] זו גם התשובה שנותנים חז"ל לשאלה מדוע אין אומרים תפילת 'הלל' ביום הכיפורים (ובראש השנה); וכך כתוב בתלמוד הבבלי: "אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: רבונו של עולם, מפני מה אין ישראל אומרים שירה [=הלל] לפניך בראש השנה וביום הכפורים? אמר להם: אפשר מלך יושב על כסא דין, וספרי חיים וספרי מתים פתוחין לפניו, וישראל אומרים שירה?!" (ראש השנה, דף לב עמוד ב). על תפילת ההלל ראו באתר.
[8] וכפי שכתוב במאמר מבוא לתפילות ראש השנה, הרי שיום הכיפורים אינו עומד לבדו. המשפט שנערך בראש השנה, יחד עם חתימת הדין שביום הכיפורים, הפכו את חודש אלול שלפניהם ל'חודש הרחמים והסליחות', שבו נקרא האדם להתחיל לערוך את 'חשבון הנפש' שלו ולבקש סליחה על חטאי השנה החולפת, הן מן האנשים שבהם פגע והן מן הקב"ה; ולכן גם אומרים בו "סליחות", כל מנהג לשיטתו (לקטעי סליחות באתר ראו כאן). כך ניתן גם להבין כיצד הפכו הימים שמראש השנה עד יום הכיפורים ל"עשרת ימי תשובה", שבהם ישנה הזדמנות נוספת לשוב בתשובה, מתוך תקווה לצאת זכאים בדין ולהיכתב ולהיחתם בספר החיים לשנה טובה, כפי שכתוב למשל במדרש: "שלושה דברים מבטלים גזירות רעות, ואלו הם: תפילה וצדקה ותשובה" (בראשית רבה מד, יב), ומדרש זה הפך בפיוט "ונתנה תוקף" למשפט הידוע "ותשובה ותפילה וצדקה - מעבירין את רוע הגזירה" [על פיוט זה ראו בהמשך].
[9] להרחבה ראו למשל את הביאור שבוויקיטקסט, וכן במאמרו של יוסי ברכיה, על שְהִיית משה בהר סיני.
[10] בשונה מימות חול, שבהם יש בתפילת העמידה תשע עשרה ברכות. בתפילות העמידה של יום הכיפורים יש (בין היתר) גם כמה שינויים ותוספות, המופיעים בתפילות העמידה של כל אחד מ"עשרת ימי תשובה".
[11] הסברים על הווידוי ראו למשל במאמרו של הרב יהושע אנגלמן, וידוי ביום כיפור: על מה ולמה, וכן במאמרו של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), על חטא שחטאנו. האזינו כאן לווידוי בנוסחים שונים. יש להזכיר כי תפילת מנחה של ט' בתשרי, ערב יום הכיפורים, היא תפילת מנחה מיוחדת, שגם בה נאמר וידוי, הוא הווידוי הראשון של תפילות יום הכיפורים.
[12] להרחבה על תפילה זו, גלגוליה והתקבלותה, קראו במאמרו של איתי מרינברג, כל נדרי: בין בית הכנסת לבית המדרש. להאזנה לנוסחי עדות שונות באתרנו לחצו כאן.
[13] ראו ביאור קצר לפיוט "אתה כוננת" [הנאמר בדרך כלל בנוסחי ספרד והספרדים של סדר העבודה] באתר.
[14] להרחבה ראו למשל במאמרו של הרב משה טרגין, תפילת נעילה.
[15] וראו עוד במאמרו של אהרן פוירשטיין, מסע בין פיוטי יום הכיפורים.
[16] ביאור לפיוט זה וביצועים רבים ראו באתר שלנו. להרחבה ראו במאמרו של יאיר שלג, ונתנה תוקף: שילוב מדהים בין מילים ללחן.
[17] להרחבה קראו במאמרו של דניאל טופז, אל נורא עלילה: עיון בפיוט.
[18] דוד א' רקנטי, מתוך "גשר אכזב: דברים שהיו ושלא היו"' [מצוטט מתוך "ממך אליך: מחזור תפילה, הגות וחוויה ליום הכיפורים", בעריכת יונדב קפלון, ירושלים 2004, עמ' 346].
[19] למשל בהפסקה המוחלטת של התחבורה הציבורית, גם האווירית והימית, והפסקה כמעט מוחלטת של כלי הרכב הפרטיים (ומאידך נוכחות מוגברת של רוכבי אופניים וכדומה); הפסקת שידורי התקשורת; הפסקת הפעילות העסקית; ועוד ועוד. השינוי ביום זה כה משמעותי עד שהוא משפיע גם על הסביבה, ראו למשל במאמרם של דניאל רובינסון ודניאל מישורי, כִּיפּוּרוּטוֹפְּיָה: סביבה אורבאנית ללא מכוניות, וכן במאמרם: יום הכיפורים הישראלי: הזדמנות לחשבון נפש על סביבה ומרחב ציבורי וראו גם את נתוני איכות האוויר במרכזי הערים ביום כיפור, באתר המשרד להגנת הסביבה. ובאופן מפתיע משהו, הדבר ניכר אפילו בניו יורק! ראו במאמר של חיים הנדוורקר, יום כיפור: ניו יורק מאטה את הקצב.
[20] ראו למשל בסקר משנת 2016 שפורסם באתר ynet וכן במאמר של שחר אילן, כל ישראל מאה שערים.
[21] יהודה בן זאב, "המלה המגשרת על פני תהום", בעלון קיבוץ עין הכרמל. יהודה נפל במלחמת ששת הימים [מתוך "ממך אליך: מחזור תפילה, הגות וחוויה ליום הכיפורים", בעריכת יונדב קפלון, ירושלים 2004, עמ' 33].