אמנות השיר: עת שערי רצון
מתוך אוסף משפחת גרוס

אמנות השיר: עת שערי רצון

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "עת שערי רצון".

עת שערי רצון – מילים וביצועים

סימן:
עבאש יהודה שמואל.

מבנה:
שיר סטרופי [=שיר הבנוי מחרוזות מחרוזות, לכל אחת חריזה עצמאית] מעין אזורי [=שיר המשלב בחריזתו מרכיב קבוע יחד עם מרכיב משתנה]. לפיוט מחרוזת פתיחה בת ארבעה טורים וחרוז אחיד, אשר טורה האחרון משמש כרפרין [=פזמון חוזר] בחתימת שאר המחרוזות. שאר המחרוזות אוחזות כל אחת חמישה טורים, ארבעת הראשונים הם טורי "ענף" [=גוף המחרוזת בשיר המעין אזורי, הטורים שחריזתם משתנה ממחרוזת למחרוזת], והחמישי הוא טור מעין אזור [=הטור שחריזתו קבועה לאורך השיר כולו].

חריזה:
תתתת / אאאא-ת / בבבב-ת / גגגג-ת, וכן הלאה.

משקל:
המשקל "השלם" (באחת מגרסותיו המקוצרות), מן המשקלים הכמותיים שאימצה השירה העברית מן השירה הערבית. בגרסה שלפנינו בכל טור שלושה "עמודים" [=צירופים קבועים של יתדות ותנועות], במתכונת הבאה: "מתפעלים" [=תנועהיתד, תנועה] / "מתפעלים" / "נפעלים" [=שלוש תנועות]. כך: