אמנות השיר: אל ברוך גדול דעה (חסין)
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: אל ברוך גדול דעה (חסין)

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "אל ברוך גדול דעה" לר' דוד חסין.

אל ברוך גדול דעה (דוד חסין) – מילים וביצועים

סימן:
אני דוד חזק.

מבנה וחריזה:
שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. חרוז הקבע (יסומן להלן באות תי"ו) נקבע על ידי הרפרין [=הפזמון החוזר] "לְהַכְנִיסוֹ בִּבְרִיתוֹ /שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ". שאר החרוזים מתחלפים מדי מחרוזת בתבנית דו־צלעית, כך: אב-אב-אב (במחרוזת הבאה: גד-גד-גד, וכן הלאה). הטור הרביעי בכל מחרוזת הוא טור המעין אזור, המטרים את בוא הרפרין; חריזתו, לפיכך, מסומנת כך: ב-ת. נדגים את החריזה באמצעות המחרוזת השנייה:

משקל:
משקל הברתי־פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. על פי רוב, נושאת הצלע הראשונה בכל טור 7 הברות, והשנייה 6 בלבד; בטורי ה"אזור", בדרך כלל, 7 הברות בצלע הראשונה, ו- 9 בשנייה; רק טור הרפרין סימטרי, ומשקלו 7-7.