אמנות השיר: אהיה אשר אהיה
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: אהיה אשר אהיה

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והלחן בפיוט "אהיה אשר אהיה".

אהיה אשר אהיה – מילים וביצועים

סימן:
אהרן.

מבנה וחריזה:
שיר שווה חרוז; החרוז "-ךָ" חותם את כל טורי השיר.

משקל:
משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה בקרב משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן, ומשוררי תימן המשיכו לדבוק בה מאות בשנים, גם כאשר נדחקה לשוליים מפני שיטות משקל אחרות ברוב מרכזי השירה העברית. המשקל הכמותי מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא נע או חטף, שלאחריו תנועה "רגילה" כלשהי; תנועה ארוכה מכונה "יתד", וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה "רגילה" שאין לפניה שווא-נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, "תנועה", וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של "יתדות" ו"תנועות" יוצרים "עמודים" המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל., וצירופים מוסכמים של "עמודים" יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]. דגם המשקל בפיוטנו מכונה "השלם", והוא מורכב מ־3 עמודי "מִתְפַּעֲלִים" [=צירוף קבוע מראש של שתי תנועות ויתד, וסימנו: - - U-] בכל טור. כך: