אמנות השיר: דוק וחוג רעשו
צוות האתר
המבנה, המשקל והחריזה בקינה "דוק וחוג רעשו".
צוות האתר
המבנה, המשקל והחריזה בקינה "דוק וחוג רעשו".
סימן:
דויד. על פי דוידסון וחוקרים אחרים, חתימה מעין זו מאפשרת לייחס את הפיוט, גם אם מספק, לר' דויד בן אלעזר בקודה (ספרד, המאה ה־11). חריזת השיר ומשקלו, כפי שיתוארו להלן, מעידים מכל מקום על סגנון ספרדי מובהק.
מבנה וחריזה:
שיר שווה חרוז בתבנית קלאסית – כל טורי השיר נחתמים בחרוז "-נָה"; אין חריזה ב"דלת" [=צלעו הראשונה של כל טור, להבדיל מן ה"סוגר" – צלעו השנייה]. נדגים את המבנה בשלושת הטורים הראשונים:
דּוֹק וָחוּג רָעֲשׁוּ וַתִּשְׁכֹּן עָלַי עֲנָנָה
וְכָל מְאוֹרֵי אוֹר קָדְרוּ וְחַמָּה וּלְבָנָה
יוֹם רַבָּתִי בַגּוֹיִם הָיְתָה כְּאַלְמָנָה
משקל:
משקל הברתי־דקדוקי [=שיטת משקל שאינה מונה שוואים נעים וחטפים במניין ההברות, אלא מבליעה אותם בהברות הסמוכות להם]. ברוב הטורים 11 הברות (כמובן, ללא מנייה של שוואים נעים וחטפים), אך לעתים חורג הפייטן מן המשקל ובונה טורים בני 10, 12 ואפילו 13 הברות. נדגים את המשקל באותם טורים שבהם הדגמנו לעיל את המבנה והחריזה: